Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Råd vid hojköp?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Råd vid hojköp?

    Skall köpa mig min första motorcykel nästa vecka, i princip bara kört 250 cross innan. Jag funderar lite på vad jag bör tänka på vid köpet, frågar här därför att jag vet att det finns mycket kunskap här.

    Det är en lite äldre Honda CBR 900, avställd men besiktigad och med servicebok. Jag kommer köra den på släp till garaget där den ska stå till våren, då jag också ska börja ta MC-körkortet. Vad behöver jag kolla extra när man köper motorcykel, och finns det något man bör tänka på som jag kanske inte tänker på?

    Tack på förhand.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    66

    Re: Råd vid hojköp?

    Honda CBR 900 Fireblade är ju en renodlad sporthoj.
    Jag skulle kolla fotpinnarna, fotpegsen efter slitage.
    Saknas fotpegs eller t.o.m. så att fotpinnarna är skrapade så tyder detta på kraftiga nedlägg i kurvor tillföljd av eventuell bankörning.
    Sedan att mätarställningen och service boken stämmer med varandra.

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Råd vid hojköp?

    Börja att kolla så du faktiskt har råd med den i försäkring. CBR900 är som redan skrivet reggad som sporthoj och dom är inte så billiga att försäkra även om dom har några år på nacken. (När kom dom, var det i början eller mitten av nittiotalet?)
    Sedan fotpinnar och däckskanter efter slitage, repor på handtagen, (koppling och broms) kan tyda på omkullkörning eller i alla fall att hojen har vält. Drfeven och kedjan är väl inte helt gratis heller? Bromsbeläggen och skivorna kan ju kanske kollas också så dom inte är helt slutkörda...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Re: Råd vid hojköp?

    Tackar för svaren. Försäkring har jag kollat, var inte så farligt. Ungefär 800 kr månaden funkar för mig.

    Har fått bilder på styre, fotpinnar osv, allt ser väldigt bra ut. Så det lutar nog åt affär

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Råd vid hojköp?

    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Tackar för svaren. Försäkring har jag kollat, var inte så farligt. Ungefär 800 kr månaden funkar för mig.
    Om du köper hojen och försäkringsbolaget plötsligt höjt priset på försäkringen med motiveringen att de "sagt fel", så gapa och skrik tills du får det pris de sagt från början. Det har hänt både en och två och tre gånger i min bekantskapskrets. Nästan så att man börjar fundera på om de satt det i system...
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313

    Re: Råd vid hojköp?

    Kolla så framgaffeln är torr så den inte läcker olja. Är ju vanligt att bromskivor fram är skeva så känn så dom inte vibrerar vid inbromsning. Nya skivor är ju rätt dyrt till sport hojar. Det jag om på spontant.

    MVH Filip
    Saab 62-93

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Råd vid hojköp?

    Hej,

    Din erfarenhet med 250cc och går till en CBR 900, varför just en sådan?
    Det är sällan fel att skaffa en hoj med mindre effekt och en körställning som fungerar längre än till korvkiosken, i allafall som första hoj.
    Ja, jag är insatt i detta kört och tävlat i cross även skaffat R-hoj, har en drös med kollegor med både R-hojar och andra, skillnaden är mellan dem hur ofta som sjukhuset besöks.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Re: Råd vid hojköp?

    Moralpredikandet kan besparas, men jag tackar för omtanken.

    Har provkört en CBR 900 för en väldans massa år sedan, är väl det som satt sina fotspår i mig antar jag.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Råd vid hojköp?

    Hej,

    Bra det att du är insatt i vad som du gör.

    Finns många trevliga hojar till bra priser nu, finns en del matnyttigt att läsa på bike.se

    Lycka till
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Råd vid hojköp?

    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Moralpredikandet kan besparas, men jag tackar för omtanken.

    Har provkört en CBR 900 för en väldans massa år sedan, är väl det som satt sina fotspår i mig antar jag.
    Det enda jag skulle föreslå för dig (har du kört cross så borde du ju redan veta endel om sitage mm.) är att du köper en mc som du lätt når ned till marken med fötterna när du sitter på, och att den har bra svängradie, jag kör själv en GSXR och tror inte jag skulle klara av uppkörningen på den då det är så dålig svängradie.

    Marz

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    138

    Re: Råd vid hojköp?

    ställ upp hojen på centralstödet, men det kanske den inte har förresten...men i alla fall, ta tag i framhjulet och svängdet långsamt fram och tillbaka till max styrutslag för att känna så det inte är glapp i styrlagret. sen kan du ta tag i framhjulet kl 15 och 21, rucka fram och tillbaka så det inte är nåt glapp där...likaså på bakhjulet.

    jag hade glapp i styrlagret på min (en kawa gpz900) men de kunde tighta åt den lite så nu funkar den fint

  12. #12
    Guest

    Re: Råd vid hojköp?

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Din erfarenhet med 250cc och går till en CBR 900, varför just en sådan?
    Det är sällan fel att skaffa en hoj med mindre effekt och en körställning som fungerar längre än till korvkiosken, i allafall som första hoj.
    Ja, jag är insatt i detta kört och tävlat i cross även skaffat R-hoj, har en drös med kollegor med både R-hojar och andra, skillnaden är mellan dem hur ofta som sjukhuset besöks.

    Mvh
    Johan
    Bladen är en trevlig hoj som inte är alltför vild. Lättkörd och relativt snäll. Hade tidigare en 98'a. Var med än nöjd med den.
    Som sagt kolla det som nämnts tidigare+ Styrlager, drivlina(kedja+drev), i övrigt är det inte så mycket som går fel med dom. Köpte min flong ny hösten 98'a och körde drygt 3300 mil utan något som helst problem.
    Numera kör man 180hk hoj fast den är definitivt ingen 1:a hoj.

    Lycka till!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    55

    Re: Råd vid hojköp?

    Här hittar du rätt mkt matnyttigt om Bladen
    V70 Classic D4 2016
    9-3 OG 2,0t 185 2001

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •