Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 5vxl -> 4vxl, "spakåterfjädring" m.m.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    184

    5vxl -> 4vxl, "spakåterfjädring" m.m.

    Jag skall byta lådtyp på min Aero -88a och har försökt hitta en tråd som bl.a. beskriver spakåterfjädringen på de 4-växlade lådorna. För jag minns att vissa äldre lådor inte har detta inbyggt och har fjädrar fästa i spakstället på något vis. Har inte sett någon bild på detta så någon med mer kunskap får gärna förklara.

    Jag tror min låda kommer från en 99a och den kändes väldigt lätt i växelföraren, därför jag då misstänker att jag behöver fjädring utanför lådan. Hur kommer det kännas annars att köra utan, något som märks tydligt när man väl växlar?

    I övrigt är jag med på att jag behöver byta drivklockorna till mina modernare, samt koppen i spakstället. Men detta borde inte vara några svårigheter antar jag? Fick tips om att hålla koll på en fjädringsmekanism innanför klockorna så att den kommer på plats riktigt vid bytet.

    Något annat jag bör tänka på? Har tänkt att köra med 7ans primär.

    Tack på förhand!
    Mvh Fredrik
    Fredrik

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    184

    Re: 5vxl -> 4vxl, "spakåterfjädring" m.m.

    Jag har fått reda på det mesta jag vill från förra inlägget. Men jag undrar fortfarande hur fjädringen är placerad i spakstället eller vart det nu sitter? Jag har fått tips om att det går att köra utan, bara en vanesak, men jag vill iaf veta förutsättningarna för att få återfjädring.

    Är det ett speciellt spakställ jag behöver få tag på?

    Är det en speciell växelförarstång?
    Fredrik

  3. #3
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732

    Re: 5vxl -> 4vxl, "spakåterfjädring" m.m.

    Hej.
    Har kanske inte så mycket svar på dina frågor, men kan intyg att det "går" att köra utan återfjädring, men det är t.ex. väldigt lätt att få i 5an istf 3an, och inte helt lätt att hitta växlarna även om man kört ett tag så.

    Jag har gjort en liknande operation på min 900 -91, men jag tog en äldre 5vxl-låda från en 99 (-84), utan återfjädring i lådan. Det satt en lite "bygel" i framkant på 99ans spakställ med två rullar som vilade mot växelförarstången samt en fjäder, och den trodde jag var återfjädringen, men efter att monterat den så har jag inte märkt någon skillnad (fortfarande ingen återfjädring). Mina funderingar går mot att det även sitter något mer i själva spakstället som ger återfjädring?

  4. #4

    Re: 5vxl -> 4vxl, "spakåterfjädring" m.m.

    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Hej.
    Har kanske inte så mycket svar på dina frågor, men kan intyg att det "går" att köra utan återfjädring, men det är t.ex. väldigt lätt att få i 5an istf 3an, och inte helt lätt att hitta växlarna även om man kört ett tag så.

    Jag har gjort en liknande operation på min 900 -91, men jag tog en äldre 5vxl-låda från en 99 (-84), utan återfjädring i lådan. Det satt en lite "bygel" i framkant på 99ans spakställ med två rullar som vilade mot växelförarstången samt en fjäder, och den trodde jag var återfjädringen, men efter att monterat den så har jag inte märkt någon skillnad (fortfarande ingen återfjädring). Mina funderingar går mot att det även sitter något mer i själva spakstället som ger återfjädring?
    Det sitter en plast"fyrkant" på växelförarstången orginalt på modeller med fjädern vid växelspaken. Svår att ettermontera, enklast då att byta hela växelförarstången.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    184

    Re: 5vxl -> 4vxl, "spakåterfjädring" m.m.

    Citat Ursprungligen postat av 93sport
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Hej.
    Har kanske inte så mycket svar på dina frågor, men kan intyg att det "går" att köra utan återfjädring, men det är t.ex. väldigt lätt att få i 5an istf 3an, och inte helt lätt att hitta växlarna även om man kört ett tag så.

    Jag har gjort en liknande operation på min 900 -91, men jag tog en äldre 5vxl-låda från en 99 (-84), utan återfjädring i lådan. Det satt en lite "bygel" i framkant på 99ans spakställ med två rullar som vilade mot växelförarstången samt en fjäder, och den trodde jag var återfjädringen, men efter att monterat den så har jag inte märkt någon skillnad (fortfarande ingen återfjädring). Mina funderingar går mot att det även sitter något mer i själva spakstället som ger återfjädring?
    Det sitter en plast"fyrkant" på växelförarstången orginalt på modeller med fjädern vid växelspaken. Svår att ettermontera, enklast då att byta hela växelförarstången.
    Jaha, men jag har tänkt att montera en stång jag har liggandes med just den plastbiten! Den stången har nämligen stum stålled och det kan vara intressant att prova en sån. Hur är fjädrarna fästa i denna plastbit?
    Fredrik

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 441

    Re: 5vxl -> 4vxl, "spakåterfjädring" m.m.

    Så här fungerar det:

    Det finns två olika bottnar till växelspakshuset. En till 4-växlat och en till 5-växlat.
    Den 5-växlade skiljer sig mot 4-vxl, förutom att den invändigt har ett urtag utfräst för att tillåta sidorörelse för spaken åt höger-framåt bredvid 3:an, två fästöron som en fjäderbelastad konsoll skruvas fast i. (Rödfärgad på bilden)

    På denna konsoll sitter det ett länkage, (blåfärgat), på detta länkage sitter det en rulle på vardera sidan. Dessa rullar klämmer sedan åt på, tidigare beskriven "fyrkant" på växelstången (grönfärgad) mha en fjäder.

    För att erhålla rätt justering: Lägg i 3:an eller 4:an, lossa därefter de två skruvarna för konsollen (rödfärgade) i fästöronen på spakhusbotten. Konsollen flyttar sig då på grund av fjäderspänningen till rätt läge. Spaken kommer härefter att i friläge lägga sig mitt för 3:an-4:an.

    För att bygga om måste du alltså ha spakhusbotten, växelstång samt centreringsanordningen till 5-växlat före 87. (tror jag det var).
    - Eventuellt växelspak, då jag, inbillningsvis, har för mig att det fanns vissa förändringar på någon årsmodell.

    Bild:
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  7. #7
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732

    Re: 5vxl -> 4vxl, "spakåterfjädring" m.m.

    Ahh, det var den plastfyrkanten jag hade glömt.

    Det känns lite som jag snodde tråden ifrån dig, dr_pepper. Jag ber om ursäkt för det.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    184

    Re: 5vxl -> 4vxl, "spakåterfjädring" m.m.

    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Ahh, det var den plastfyrkanten jag hade glömt.

    Det känns lite som jag snodde tråden ifrån dig, dr_pepper. Jag ber om ursäkt för det.
    Nejnej, absolut inte! Tycker bara det var kul att den tillslut vakna till liv!

    Får tacka dig med för en utförlig beskrivning, Slättabjörnen! Ska se vad jag kan få tag i för delar, om det är värt att installera funktionen eller inte.
    Fredrik

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    184

    Re: 5vxl -> 4vxl, "spakåterfjädring" m.m.

    Citat Ursprungligen postat av dr_pepper
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Ahh, det var den plastfyrkanten jag hade glömt.

    Det känns lite som jag snodde tråden ifrån dig, dr_pepper. Jag ber om ursäkt för det.
    Nejnej, absolut inte! Tycker bara det var kul att den tillslut vakna till liv!

    Får tacka dig med för en utförlig beskrivning, Slättabjörnen! Ska se vad jag kan få tag i för delar, om det är värt att installera funktionen eller inte.
    Jag har fått tag på själva konsollen med fjädern, och precis som bilden beskrev fanns det en kopp för 5vxl där konsollen var fast.

    Jag kom o tänka på det i bilden nu och det du nämner Slättarbjörnen, att det inte verkar finns några fästen på koppen för 4vxl.. Hur kommer detta sig? Eller är det bara en missvisning i bilden.. Jag skall ju ha den 4vxl koppen i min bil.
    Fredrik

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 441

    Re: 5vxl -> 4vxl, "spakåterfjädring" m.m.

    Jag har tydligen missat att du ska ha 4-växlat i bilen.
    Förstår i så fall inte varför du ska ha centreringsmekanismen.
    Spakhusbotten för 4-vxl har inte fästen för växelcentreringen på grund av att det inte ansågs behövas med enbart 4 växlar.
    Anledningen att man monterade detta på 5-vxl var dels, att det annars var lätt att av misstag skicka i 2:an då man tänkte sig nerväxling från 5-4, det andra skälet var att man lätt skulle hitta 3:an vid uppväxling.
    På 4 växlat finns inte det behovet liksom.

    Men ska du absolut ha centreringen får du bygga några fästen själv.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    184

    Re: 5vxl -> 4vxl, "spakåterfjädring" m.m.

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Jag har tydligen missat att du ska ha 4-växlat i bilen.
    Förstår i så fall inte varför du ska ha centreringsmekanismen.
    Spakhusbotten för 4-vxl har inte fästen för växelcentreringen på grund av att det inte ansågs behövas med enbart 4 växlar.
    Anledningen att man monterade detta på 5-vxl var dels, att det annars var lätt att av misstag skicka i 2:an då man tänkte sig nerväxling från 5-4, det andra skälet var att man lätt skulle hitta 3:an vid uppväxling.
    På 4 växlat finns inte det behovet liksom.

    Men ska du absolut ha centreringen får du bygga några fästen själv.

    Det är sant! Jag är helt enkelt inte van vid och med i tanken när det gäller 4-växlat Det är ju bara "ändlägena" man skall hitta ändå...

    Tack för din feedback
    Fredrik

Liknande ämnen

  1. Spakställ 4vxl vs 5vxl - hur se skillnad på dom ?
    Av SaabAero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 17:28
  2. 5vxl låda till 99 Turbo -80, Vilka är "rätt" ?
    Av Weggen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 23:38
  3. 4vxl. Kokil, varvar den lika som 5vxl. på 4:an?
    Av Jlarsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-09-06, 21:40
  4. Skillnad spakställ mellan 4vxl o 5vxl
    Av tobbe84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 22:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •