Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Konstigt fenomen vid byte utav grenrör?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    35

    Konstigt fenomen vid byte utav grenrör?

    Det fenomenet som jag har stött på har hänt 2 ggr, och båda vid "samma" tillfällen så att säga. både på min bil och på polarens.
    Nämligen så att, när jag byggde xgrenrör till min bil och polarens, bytte även till en annan turbo på båda bilarna,
    och var så glad när allt skulle testat osv.
    Men efter en cirka 3-4minuters körning, så börjar bilen bete sig oerhört konstigt på varven, den pendlade konstant mellan 2000-3000varv, hela tiden upp och ner. Stannade man och stog 1 minut och inte gjorde något, så lade den sig på 4000varv efter ett tag.. och förblev låst där.. Och grenröret var ju så tokglödande som aldrig förr, och trodde ju då att jag hade under dimensionerat mitt grenrör, även fast jag var så säker innan att det skulle fungera prima med den dimensionen jag hade valt mig utav... Men hur som hellst, efter att jag fortsatte köra med bilen lite fram å tillbaka, så bara gav det upp?. helt plötsligt slutade grenröret att glöda, och bilen gick som den skulle. och bättre än innan förståss ..

    jag trodde bara jag hade haft oturen på min sida av nån konstig anledning med att det där hände,

    Men så här om dagen när det blev provstart utav polarens bil, så stog vi på parkeringen allt fungerade bara fin fint, och vipps ... då börajr bilen varva av sig själv, pendlar mellan 2000-3000varv och grenröret blir alldelens illrött. och ställer sig på 4000varv konstant, och efter några körningar, så vipps.. bilen fungerar perfekt igen?.


    Någon som vet vad detta kan bero på? Och jag har hört teorin om att det är tomgångsmotorn, men har ju väldigt svårt att tro på detta, då när båda bilarna betedde sig EXAKT likadant, aboslut ingen skillnad på någon utav dem..

    Skulle vara kul att höra vad ni tror att det kan vara för något som gör att bilen/bilarna, gick som dom gick?.. Jag tror själv att det har något med grenröret att göra, men jag är osäker. Funderingarna har varit att det kan ha varit ytterst lite fukt i grenröret, så att det börjar förbrännas när det blir tillräckligt varm, och att när det är varmt nog och att fukten försvinner så blir den normal igen, eller har rördelarna någon slags beläggning på sig?..

    obs. båda grenrören funkar fin fint nu, inget som är rött.

    få höra lite teorier nu! :P

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Re: Konstigt fenomen vid byte utav grenrör?

    Låter jävligt underligt, men det jag kan tänka mig är att de blir någon underlig stående våg i avgaserna, så den börjar räkna fel på bränslet, och att varvtalet börjar vandra. Lillslut så adapterar den in sig.

    Att de skulle vara fukt eller beläggning känns långsökt då de bara går ut till turbon och påverkar inte insuget eller förbränningen. Möjligen att de skulle fucka upp lambdan totalt, men som sagt, känns långsökt, då inte ens tokoljerök eller så någonsin har gjort de för min. Men vem vet, kanske känner av jätteskumma syreflöden.

    Bara spekulationer, så hugg på någon mer!!
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    35

    Re: Konstigt fenomen vid byte utav grenrör?

    Citat Ursprungligen postat av Polly
    Låter jävligt underligt, men det jag kan tänka mig är att de blir någon underlig stående våg i avgaserna, så den börjar räkna fel på bränslet, och att varvtalet börjar vandra. Lillslut så adapterar den in sig.

    Att de skulle vara fukt eller beläggning känns långsökt då de bara går ut till turbon och påverkar inte insuget eller förbränningen. Möjligen att de skulle fucka upp lambdan totalt, men som sagt, känns långsökt, då inte ens tokoljerök eller så någonsin har gjort de för min. Men vem vet, kanske känner av jätteskumma syreflöden.

    Bara spekulationer, så hugg på någon mer!!

    Kul att höra lite teorier!, ja det kankse är lite långsökt, men å andra sidan har jag hört en sjuk grej om just grenrör med fukt osv. Att det ska ty dligen gå, (DYRT SOM BARA F*N) att ha som ett slags spridarmunstycke i grenröret och få in ytterst lite fukt i det, för att vatten förångar sig och trycker på avgaserna ytterliga. enligt vad som sägs ska det då gå att få ett sjujäkla ladd på tidiga varv , men jag är osäker på det där. men känns så om att det kan stämma, då vatten faktist förångar sig väldigt bra. och kan ju då ge en liten boost till avgaserna.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Konstigt fenomen vid byte utav grenrör?

    Snackar vi Lloyd Alexander TS? Eller kanske det är en helt annan bil?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    35

    Re: Konstigt fenomen vid byte utav grenrör?

    B204L, alltså som sitter i saab 900 2.0T, (T5)

Liknande ämnen

  1. Konstigt fenomen på 9-5 aero
    Av Ravensaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-29, 20:29
  2. programering utav saab vid byte utav box
    Av zorro_boy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 23:41
  3. Konstigt fenomen
    Av Flås i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-02-28, 20:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •