Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Missljud vid vridmomentläge koppling/låda

  1. #1

    Missljud vid vridmomentläge koppling/låda

    Hej
    En kompis har köpt sig en snygg å prydlig 9-5 Aero, -00:a. Efter några dagar så hörde han missljud i transmissionen o vi är lite fundersamma på vad det är. Jag provade bilen idag o hittar följande:

    -Om man från stillastående kör iväg men har lite högre varv än normalt vid igångsättandet så skriker det till i kopplingen just när kopplingen "slirar fast", alltså ungefär när den största kraften bildas mellan koppling o platta.

    -När man lägger i tvåan eller trean så skriker det till o vibrerar det till i kopplingspedalen OM man inte möter med gasen. Gör man det så uppstår inget missljud eller pedalvibration.

    Det är alltså när det bildas ett större "vridmoment" innan kopplingen nyper fast som ovan fenomen uppstår.

    Jag provade o-så att se om jag kunde få kopplingen att slira men den verkar suga i bra om jag prövar att starta på trean med högt varvtal.

    Om ni är med på hur jag menar, vad har ni för idé på vad det är som är skumt i kopplingen?

    Mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Missljud vid vridmomentläge koppling/låda

    Jag har samma ljud i min 9000 2,0t -98 och så var det redan när bilen gått 14500mil och idag har den gått 32000mil utan att ljudet blivit värre.

    På min bil kommer ljudet oftast när bilen är kall men kan ibland komma även när den är varm.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Missljud vid vridmomentläge koppling/låda

    Låter antingen som urtrampningslagret eller att lamellen inte glider jättebra på axeln.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    28

    Re: Missljud vid vridmomentläge koppling/låda

    låter som ett urtrampningslager. men de hyvens skrev om att lamellen inte glider så bra på axeln vet jag inte.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Missljud vid vridmomentläge koppling/låda

    Jag tror inte att det är urtrampningslagret i mitt fall eftersom ljudet inte blivit värre på 18000mil. Ljudet uppkommer precis vid dragläget.

    Jag har för mig att jag läste i nån gammal tråd om att det kan bildas slagg på svänghjulet som kan framkalla sådana ljud med det lämnar jag till nån mer kompetent att kommentera.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

Liknande ämnen

  1. Missljud i koppling/låda 9-5
    Av _Glenne_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 23:49
  2. missljud vxl låda?
    Av monken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 12:04
  3. Missljud i vxl-låda 9k 2.3t
    Av hall112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 15:44
  4. Missljud V-låda?!
    Av Pettson84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-23, 12:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •