Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Byta turbo på en NG900

  1. #1

    Byta turbo på en NG900

    Tjena, har en 900 94a som turbon rasat på, har en turbo liggandes men är lite osäker på hur jag ska gå till väga i och med att jag aldrig byt turbo förr!
    Enligt min halv-opålitiga kompis ska det bara va att skruva av den gamle, hålla koll på vilka slangar som satt var och kolla oljan, och sedan slänga på den nya.
    Är detta korrekt ni kunniga?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Byta turbo på en 900

    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    Re: Byta turbo på en 900

    tack! sitter downpipen bara i 2 muttrar? eller är det 3?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    75

    Re: Byta turbo på en 900

    Den sitter med 3 muttrar. Ett tips är att beställa nya pinnbultar och muttrar, blir så mycket trevligare att skruva när grejerna är fräscha.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    35

    Re: Byta turbo på en 900

    Det är ungefär precis som han säger, att bara släppa muttrar och dit med den nya, skulle det vara som så att du blandar ihop vart slangarna ifrån magnetventilen går, så kan du kika på magnetventilen, det står på den, kommer inte riktigt ihåg vad det står med det står betecknikar som typ.. "W, C, Och någonting till.
    alltså ska slangen ifrån W till wastegaten, och c till kompressorhuset,osv..

    Ett litet tips som vissa slarvar med är att när du satt på nya turbon, ta bort kontaktstycket till tändkasetten, och ha oljetrycksslangen lös och se till så att det kommer oljadärifrån, på med oljetrycket på turbon och kör på starten ytterligare några skunder, så turbon inte går torrt. och sätt dit kontaktstycket i tändkasetten igen. Nog för att den bara går torrt några sekunder om du startar den, men tro mig det sliter nog mer än vad folk tror på lagrena.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •