Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Motor stått med vatten i oljan alldeles för länge, vad göra?

  1. #1

    Motor stått med vatten i oljan alldeles för länge, vad göra?

    Hej!

    Jag har ett rätt avsomnat projekt, som av ren tidsbrist tyvärr blivit ståendes i dryga två år. Bilen ifråga är en SAAB 900s 1991. Den är hyfsat fin för övrigt, och jag vill gärna ha den i bruksskick igen.

    Det började med att jag sköt topplockspackningen, motorn har gått mycket varm eftersom jag plågade den hem från Åmål - Karlstad i 30+ värme med trasig toppackning. Det gick, men inte så mycket mer. Notera dock att motorn startade och gick varje gång jag försökte (ca ett år efter haveriet) Fantastiskt .

    Iaf, jag köpte en annan topp, till 2.1 liters motorn, och skulle sätta på den istället tänkte jag, men nu har bilen som sagt blivit ståendes alldeles för länge.

    Min teori är att jag nog inte undslipper antingen totalrenovering ELLER byte till en annan motor i kärran. Motorn har stått med vattenblandad olja som sagt i två år, det kan ju knappast vara särskilt hälsosamt.

    Jag lutar åt att köpa en begagnad motor från en annan 900, byta packningar när motorn är lös, och sedan hänga i, det borde väl vara billigast och enklast?

    Vilka årsmodeller och motorer fungerar för detta? Antar att det borde vara bäst att hitta en med Lucassprut osv från 90-93?

    Fixar man ett motorbyte i en carport förutsatt att man har motorlyft tillgänglig? Har inte gjort manövern i en 900, men det kan väl inte vara så märkvärdigt?

    Tacksam för tips och råd.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: Motor stått med vatten i oljan alldeles för länge, vad göra?

    Hej !

    Det kanske inte är så farligt? Hur mycket vatten ungefär tror du att det kan vara i oljan? Med lite tur så ligger vattnet på botten o skvalpar medan vitala delar är täckta med olja. Lossa pluggen o se vad som kommer ut!
    Sedan är det ju en fråga hur det kan se ut i cylindrarna...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3

    Re: Motor stått med vatten i oljan alldeles för länge, vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Det kanske inte är så farligt? Hur mycket vatten ungefär tror du att det kan vara i oljan? Med lite tur så ligger vattnet på botten o skvalpar medan vitala delar är täckta med olja. Lossa pluggen o se vad som kommer ut!
    Sedan är det ju en fråga hur det kan se ut i cylindrarna...
    Det lät ju lovande . Jag ska kika på detta vid tillfälle.
    Toppen måste jag ju lyfta på hursom, så då kan jag visuellt inspektera cylindrarna lite grann iaf.

    Tack!
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: Motor stått med vatten i oljan alldeles för länge, vad göra?

    Hej !

    Det är ju inte fråga om ett idealläge, men man skall aldrig ge upp för än det nästan är försent...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. saab 9000 88 allt vatten i motor oljan
    Av baksatet_konflikt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 01:42
  2. Saab 900 -95 som stått länge
    Av Glader9991 i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 16:41
  3. Vad bör man göra när bilen har stått länge NG900
    Av AlexAlingsås i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 22:21
  4. Vatten i oljan B202, stått så i två år!
    Av David V i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-06, 03:05
  5. Motor stått med enbart vatten, tagit skada? Knepigt bränsle?
    Av 900aero84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •