Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Byta övre bakre styrservoslang/rör

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Byta övre bakre styrservoslang/rör

    Hej! Ska byta den övre högra styrservoslangen som också går under batterihållaren och har anslutning strax under. Den sitter väldigt tajt till. Vill gärna har tips hur man får bort den gamla och dit den nya. Exempel på vad jag behöver montera bort för att få dit den nya tryckslangen. Tacksam för hjälp. Bilen är en Saab 9-3 2001.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jag plockade bort batteri, batteri-"golv", styrservoburken och om jag inte minns fel även röret som går mellan burken och servopumpen. Sedan går det flera rör parallellt med röret du skall byta. Alla dessa rör lossas så att de kan flyttas litet i sidled vid behov. Sedan var det "bara" att lirka ut röret du skall byta. Det var trångt och man fick vrida och vända på röret flera gångar innan man fick loss röret.

    Tag gärna några foton på hur rören sitter i förhållande till varandra för det är inte alls självklart hur rören skall sitta när du skall sätta dit det nya. Och för att få dit det nya röret måste man vrida och vända flera gånger fast tvärt om jämfört med hur man fick boirt det och man kommer garanterat inte ihåg hur man gjorde.

    Sedan hade jag otur att skarven framför/under batteriet hade rostat ihop så att den inte gick att skruva isär. Jag fick såga av röret vid skarven och sätta upp skarven i ett skruvstycke för att kunna ta i ordentligt. Trots det lossnade inte skarven förrän jag värmde den "röd" med gasen. Efter att ha svetsat ihop det isärsågade röret (jag bytte bara slangen) och filat till sexkanterna i skarven (som jag förstås dragit runda) så gick röret att använda igen.

    Per L

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack Per! Jag ska ge mig i kast med detta under dagen med hjälp av ditt tips. Jag har kommit så långt att jag har lossat det gamla röret även om jag inte tagit bort det ännu. Jag, till skillnad från dig, hade däremot tur att den nedre gängningen under batteriet släppte till slut även om det satt fast som fxxx.
    Mvh
    Peter

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Ta bort innerskärmen så är det mkt lättare att komma till, slangen är rätt enkel jämfört med längsgående rör vid kylarbalken!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Tänk att jag tycker att det var tvärs om!

    Den delen av rör och slang som är närmast styrväxeln var rätt svår/knepig att få bort och dit men det var få grejor att plocka bort först.
    Den delen av rör och slang som är närmast servopumpen var mycket enkel att få bort och dit men det var mycket grejor att plocka bort först

    Innerskärmen måste väl (!?) plockas bort för att över huvud taget kunna skruva isär de två rördelarna? I alla fall om dom är svåra att få isär så jag skulle gissa att TS redan gjort det.

    Per L

Liknande ämnen

  1. Demontera/Byta övre bromsljus OG9-3
    Av TurboDanne i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-01, 10:39
  2. byta övre motorkuddar 9000?
    Av sixth_of_june i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-12, 14:40
  3. Bakre övre anslutning stålomspunnen bromsslang ng900?
    Av bart112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 16:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •