Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Bygga ljud i 9-5 SC med AS2 *nu med bild*

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Bygga ljud i 9-5 SC med AS2 *nu med bild*

    Hallå där

    Jag undrar om någon kunde hjälpa mig att beräkna budget för ljudbygge i min nya 9-5 SportCombi (-05) i vilken det idag sitter standard AS2.

    Det jag tror jag vill ha är två basar bak som jag tror ska sitta i de små facken på sidan. Till detta behövs väl någon sorts förstärkare - som tar sin signal ifrån AS2'ans förstärkare där framme.

    Alltså - vad kan detta kosta, och är det här bästa sättet att få lite oompa oompa där bak?

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: Bygga ljud i 9-5 SC med AS2

    finns ju att köpa så man kan få lågnivå men om jag vore du så skulle jag sätta ditt en ny dubbel din stereo om där finns pengar för det och om man vill bara ett tips men annars så finns det grejer till det.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  3. #3

    Re: Bygga ljud i 9-5 SC med AS2

    Att beräkna vad det kommer att kosta totalt är för oss övriga jättesvårt.Men en omvandlare från hög->lågnivå kostar ett par hundra, beroende på vad för någon man väljer.
    Sedan är det svårt att avgöra hur mycke pengar du vill lägga ut på bas och slutsteg. Man kan sedan utifrån din budget säga vad för bas/slutsteg som skulle kunna funka.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Bygga ljud i 9-5 SC med AS2

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Att beräkna vad det kommer att kosta totalt är för oss övriga jättesvårt.Men en omvandlare från hög->lågnivå kostar ett par hundra, beroende på vad för någon man väljer.
    Sedan är det svårt att avgöra hur mycke pengar du vill lägga ut på bas och slutsteg. Man kan sedan utifrån din budget säga vad för bas/slutsteg som skulle kunna funka.
    Självklart kan man lägga hur mycket som helst på detta. Men två högtalare som passar "bakfickan" - och något som kan driva detta.
    Jag vet att det ska sitta 6,5'' bak. Hur stora behöver jag för att det ska låta bra, och vad behövs för att driva detta?
    Säg att jag kan lägga 3000 kronor så får vi se om det räcker.

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: Bygga ljud i 9-5 SC med AS2

    JL audio har 6.5 som passar i den lilla lådvolymen men där ryker i stort sett budgeten på 3000 om du ska ha två st.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Bygga ljud i 9-5 SC med AS2

    3k för två högtalare. Sen måste jag väl ha något som driver dessa, samt sladdar och en adapter från backesljud för att få ut signalen från stärkaren...

    Alltså - tittar man den här sidan kan man utläsa att prisskillnaden mellan AS2 och AS3 var 4400 kronor i nypris: http://www.wallentin.be/SAAB/Pris%20...l%2004-05.html

    Är det alltså vad man får lägga idag för att en AS2 ska låta lika bra som en AS3? Eller kommer jag att passera AS3 då? Hur stor skillnad är det egentligen mellan dem?

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: Bygga ljud i 9-5 SC med AS2

    i mitt tycke är inte skillnaden mellan dom så milsvid.
    Med jlbasar är jag säker på att du passerar as3 i tryck då den lilla basen som är orginal inte mäktar med så mycket..
    Har just nu själv orginallådan inkopplad på extern steg tills jag byggt ny låda och det är lätt att bottna basen.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    364

    Re: Bygga ljud i 9-5 SC med AS2

    Kör själv 2st JBL 8" i facken där bak. Gjöt själv lådorna i glasfiber och limmade på en MDF baffel. Just dessa 8" basar trivdes bra i mindre lådor och dom är inte så dyra. Kostar 1000kr/st ungefär. Fast det kan bli tight med 3000kr budget om du skall ha slutsteg också + material

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    364

    Re: Bygga ljud i 9-5 SC med AS2

    Ett tips är ju att gjuta in en låda i reservdäcket, sen trycka tid mellan 6.5-10" bas. det måste vara enklast tycker jag. Då kan du ju kanske klara dig på 3000kr om du bara kör en större bas och ett monoblock.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459

    Re: Bygga ljud i 9-5 SC med AS2

    "Det jag tror jag vill ha är två basar bak"

    Tar väl fasta på "tror" i den här meningen.
    Jag har offrat större delen av handskfacket (vilket innebär att instruktionsboken med pärm får åka i ena sidofacket bak men att cd-fodral, solglasögon, handskar m.m fortfarande kan stuvas in) och byggt en baslåda fram.
    I den sitter det 2st JL 6:or, men jag tror att en hade räckt för att fylla ut ett originalsystem fint. Då hade troligen ett litet slutsteg kunnat stuvas in där också.
    I mina öron ett mycket trevligt alternativ. Dock mer jobb och en del extrakostnader. Kan t.ex vara bra att skaffa utbytesdelar att modifiera. (Handskfack, ventilationskanal bakom samt plasten under)
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Bygga ljud i 9-5 SC med AS2

    GubbNicke: Men vill man inte ha det ljudet bakifrån? Blir det inte en "tom" eller "skev" ljudbild då... när basen kommer snett framifrån och från sidan?

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459

    Re: Bygga ljud i 9-5 SC med AS2

    Tycke och smak, men JAG vill absolut inte ha ljudet bakifrån.

    Mitt ideal är att scenen ljudmässigt är placerad framför mig en bit upp att antal meter framför bilen. Alla instrument och vokalister ska stå på scenen i rätt höjd.
    Samtidigt ska det gå att ösa på ordentligt.
    Är långtifrån där än och kommer troligen inte dit heller.
    Om basen är placerad bak och framsystemet är undermåligt så är det mycket svårt att få känslan att basen ligger på ungefär samma ställe som sången alternativt så infinner sig känslan att jag har satt mig med ryggen mot scenen.

    En annan approach är att det bara ska vara ett jäkla ös. Det kan också vara kul Det finns de som fyller bilen med 6x9-tummare i varje skrymsle och sitter helt nöjda med det.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Bygga ljud i 9-5 SC med AS2

    Så antingen trycker jag in en stor bas där extrahjulet ligger idag - i en egenhändigt gjuten låda, fodrad enligt konstens alla regler.
    Eller så sätter jag två st. högtalare i "fickorna" där bak.

    Erfarenheter? Jag vill alltså förstärka det system jag har idag med lite tryck - som idag saknas totalt.

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    56

    Re: Bygga ljud i 9-5 SC med AS2

    Eller så förbättrar du det som redan finns, dvs 6,5-tummarna i dörrarna. Den vägen går jag, målet är att nå tillräckligt resultat så kostnadseffektivt som möjligt. Jag har iofs inte kommit så långt, det jag gjort hittills är att dämpa förardörren med M1 dämpmatta från BRL men resultatet är en märkbart förbättrad basåtergivning - helt annat tryck nu än förut. Förut var det knappt nåt ös alls, men nu känns det att det poppar på. Dessutom gillar jag sekundäreffekterna av att dämpa: tystare i kupén, mindre skrammel och mer kassaskåpskänsla när man stänger dörren.

    Ska fortsätta med att isolera passagerardörren samt byta ut plastbafflarna mot dito i MDF, sen hoppas jag på att basen ska duga trots att jag har kvar originalhögtalare. Då har jag lagt ner 1100:- på dämpmattor och bafflar. Skulle det inte vara nog har jag bra förutsättningar för att nya element ska låta riktigt bra i mina dämpade dörrar.

    Bara ett förslag på en annan väg att gå.
    Saab 9-5 2.3t sedan -99 st1
    Fiat 2300S Coupé -65

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Bygga ljud i 9-5 SC med AS2

    Gammsaaben: Helt rätt väg att gå, och det är det första jag kommer att göra. Alltså dämpa. Men jag tror att jag vill ha mer tryck och kommer bygga ut systemet. Men - om jag har lärt mig något på det här forumet så är det att det inte finns någon mening att lägga ner en massa cash på att bygga ut om man inte först börjar med att dämpa

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  16. #16

    Re: Bygga ljud i 9-5 SC med AS2

    Är det bara AS3 som har ett inbyggt slutstegorginal?
    Och är det bara 6,5orna i framdörrarna som drivs av det slutsteget eller samtliga högtalare? dvs, instrumentpanelen, framdörrarna och hatthyllan?
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Bygga ljud i 9-5 SC med AS2

    Citat Ursprungligen postat av jockessaab
    Är det bara AS3 som har ett inbyggt slutstegorginal?
    Och är det bara 6,5orna i framdörrarna som drivs av det slutsteget eller samtliga högtalare? dvs, instrumentpanelen, framdörrarna och hatthyllan?
    Yepp, AS3 har ett extra slutsteg. Däremot driver det som jag förstår bara de två extra högtalarna bak. Detta är bland annat det som skiljer AS2 från AS3 och det är det enklaste sättet att se skillnad mellan dem - AS3 har 9 högtalare och AS2 enbart 7.

    Mer om detta finns att läsa på Görans grymma sida: http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  18. #18

    Re: Bygga ljud i 9-5 SC med AS2

    själv har jag bara högtalare i instrumentpanelen och i hatthyllan. Alltså 4 st, har ja AS1 då eller?
    Har varken högtalare eller framdragna kablar till framdörrarna, vilket ja måste ta tag i.
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Bygga ljud i 9-5 SC med AS2

    Korrekt - du har då AS1 i din bil. Vad jag vet finns inga kablar framdragna alls

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  20. #20

    Re: Bygga ljud i 9-5 SC med AS2

    Nej precis. Men tänkte köpa och driva ett par 6,5or i framdörrarna samt de nya 6*9orna jag har i hatthyllan.
    Och låta de nya 3,5orna jag kopplat in gå på Huvudenheten eftersom det verkar bökigt att komma åt sladdarna där. Eller är det felaktigt uppfattat? lätt att komma åt sladdarna?

    Vilket slutsteg behöver jag köpa då? Hur många kanaler? Vill också eventuellt installera en baslåda till slutsteget.
    Behöver jag då 2 kanaler till 6,5orna (en till vänstersida och en till höger), 2 kanaler till 6*9orna (en till höger och en till vänster) och 1 kanal till framtida baslåda.
    alltså ett 5 kanaligt slutsteg? finns det? Eller hur många kanaler måste jag köpa?
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-03-17, 12:13
  2. Bygga om ljud i og93
    Av AndreasOstman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 16:33
  3. Bygga ljud i 9-3 sc
    Av beee i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 21:08
  4. Bygga ljud i 9-5:an
    Av Silverpilen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •