Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: glapp i ratten

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    glapp i ratten

    hej har glapp i ratten som alla 9-5 drabbas av, vet hur man fixar det men vet inte om jag orkar fixa det.

    hur mycket påverkar det väghållningen? är det nödvändigt att fixa det snarast?
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221

    Re: glapp i ratten

    Hej hehe du inte ensam om de, lider av de också.
    Har kört så i 3 månader och börjat vänja mig att man kan vrida ratten 3,4 grader utan att de händer nåt.
    Vad jag trår de bussningar som e slitna kan va styrledden med ska bytta de på min nästa vecka.
    Har inhandlat poly bussningar från SP samt styrledd med spindelled fram kan säga till hur de blir sen

    Mvh Andy
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: glapp i ratten

    Citat Ursprungligen postat av Andy9k
    Hej hehe du inte ensam om de, lider av de också.
    Har kört så i 3 månader och börjat vänja mig att man kan vrida ratten 3,4 grader utan att de händer nåt.
    Vad jag trår de bussningar som e slitna kan va styrledden med ska bytta de på min nästa vecka.
    Har inhandlat poly bussningar från SP samt styrledd med spindelled fram kan säga till hur de blir sen

    Mvh Andy
    ok du får återkomma med resultat.
    Hos mig är det rattstångens led som glappar det borde påvärka lite mindre än slitna bussningar och styrleder men hur mycket
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    361

    Re: glapp i ratten

    Finns en guide på hur man fixar detta, om det endast är i ratten så att säga. Jag gjorde det själv för några veckor sedan, inte ett glapp sen dess. Sök så hittar du men i stora drag så är det bara att lossa nere vid pedalerna, en bult. Dra sedan av så du ser "splines" och mata in fett i spåren. Torka det överblivna sen bara, se till att du inte "tappar" läget bara så det blir snett. Jag drog aldrig isär riktigt då utan drog nästan helt ut (du fattar vad jag menar då du ligger där).

    Köpte CRC Super Adhesive Grease på OK/Q8. Blev kanon som sagt!

    Tog mig 15minuter....

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: glapp i ratten

    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Finns en guide på hur man fixar detta, om det endast är i ratten så att säga. Jag gjorde det själv för några veckor sedan, inte ett glapp sen dess. Sök så hittar du men i stora drag så är det bara att lossa nere vid pedalerna, en bult. Dra sedan av så du ser "splines" och mata in fett i spåren. Torka det överblivna sen bara, se till att du inte "tappar" läget bara så det blir snett. Jag drog aldrig isär riktigt då utan drog nästan helt ut (du fattar vad jag menar då du ligger där).

    Köpte CRC Super Adhesive Grease på OK/Q8. Blev kanon som sagt!

    Tog mig 15minuter....
    Har samma grej på min. Funkar det med lithiumfett mån tro? Eller skall det vara "klistriare"?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: glapp i ratten

    fettet höll bara 3 månader för mig läste att man kunde ta losst delen slipa lite ngnstans
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 809

    Re: glapp i ratten

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Finns en guide på hur man fixar detta, om det endast är i ratten så att säga. Jag gjorde det själv för några veckor sedan, inte ett glapp sen dess. Sök så hittar du men i stora drag så är det bara att lossa nere vid pedalerna, en bult. Dra sedan av så du ser "splines" och mata in fett i spåren. Torka det överblivna sen bara, se till att du inte "tappar" läget bara så det blir snett. Jag drog aldrig isär riktigt då utan drog nästan helt ut (du fattar vad jag menar då du ligger där).

    Köpte CRC Super Adhesive Grease på OK/Q8. Blev kanon som sagt!

    Tog mig 15minuter....
    Har samma grej på min. Funkar det med lithiumfett mån tro? Eller skall det vara "klistriare"?

    Finns en specialfett hos Saab just för de där splinesen, använd det, inget annat..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    361

    Re: glapp i ratten

    [quote=900 Power]
    Citat Ursprungligen postat av "Styrman_Jansson":121t6v21

    Har samma grej på min. Funkar det med lithiumfett mån tro? Eller skall det vara "klistriare"?

    Finns en specialfett hos Saab just för de där splinesen, använd det, inget annat..[/quote:121t6v21]


    Jag är en sån som gärna vill ha fakta inte bara påstående för att någon (på saab?) sagt det. Hamnar snabbt tillbaka i "BILTEMA SUGER" diskussionen. Varför skulle det vara olämpligt att använda ett annat "klisterfett" av erkänt märke?

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 068

    Re: glapp i ratten

    Saabs fetter är inte särskilt kostsamma så kolla priset först innan du rackar ner på de som vet bättre. "Bara för att nån på saab sagt det" är på gränsen till idiotförklaring av flera här på forumet.

    Lyssna och lär. Kolla upp råden innan du svarar.
    Har själv svarat lite för snabbt ibland, och då får man på tafsen också.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    329

    Re: glapp i ratten

    Jag har åtgärdat exakt problem, och jag frågade då innan vad min lokala SAAB handlare använde. Jag fick till svars "ja, det går bra med lite vadsomhelt, det blir tyst av det mesta". De visade att de använder CRC klisterolja (kommer inte ihåg namnet exakt). Detta använde jag också, och nu har det gått 6månader utan att det har kommit tillbaka.
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    361

    Re: glapp i ratten

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Saabs fetter är inte särskilt kostsamma så kolla priset först innan du rackar ner på de som vet bättre. "Bara för att nån på saab sagt det" är på gränsen till idiotförklaring av flera här på forumet.

    Lyssna och lär. Kolla upp råden innan du svarar.
    Har själv svarat lite för snabbt ibland, och då får man på tafsen också.
    Förstår inte vad du menar om du riktar kritiken mot mig? Jag frågade endast vart informationen kommer ifrån då min saabhandlare (Malmö) sade precis som andra i tråden "tag något med klister i" samt att den andra tråden med guide används ej orginal. Jag ifrågasatte inte 900 Powers kunskap och undrade om han hört det från t ex saab själva? Därav min parentes.

    DU har nog inte läst riktigt om du pratar med mig. Har viss erfarenhet och har gjort denna operation med samma fett (CRC Super Adhesive Grease) på 5 bilar nu. Därav min fråga till 900 turbo om han har fakta. Har han det så byter jag direkt.

    Sedan en annan sak. Ska du citera folk så se till att göra det rätt jag skrev aldrig "Bara för att nån på saab sagt det". Jag lade in den parantesen då han skriver att det är saabs fetter som gäller inget annat.

    Sedan får du gärna förklara vad du menar med:
    ""Bara för att nån på saab sagt det" är på gränsen till idiotförklaring av flera här på forumet."

    Bara att dra ett PM till mig så slipper vi diskussionen här...

Liknande ämnen

  1. Glapp i ratten ng9-3
    Av DIFRobban i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 01:10
  2. Glapp i ratten 9-5a -06
    Av jerka i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 21:34
  3. Glapp i ratten 9-5 SC -03
    Av eppe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 01:06
  4. Glapp i Ratten !
    Av Mikael Myllykoski i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 15:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •