Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Tips för att få bort länkarmsbussning 9-5? *mer hjälp tack*

  1. #1

    Tips för att få bort länkarmsbussning 9-5? *mer hjälp tack*

    Hej!

    Jag har använt sökfunktionen, men inte hittat lösningen riktigt....

    Jag håller på med bussningsbyte fram till PF bussningar på min 9-5:a, och har stött på lite problem:

    Den bakre bussningen vägrar att släppa från axeltappen på bärarmen, sitter som berget. Jag har provat med en avdragare för att få bussningen inklusive aluminiumhylsan att lossna, men det vill sig inte.

    Har någon som råkat ut för detta något tips? Min plan är att värma / elda gummit, och sedan försöka såga i gummibussningen, så att jag åtminstone kan få bort aluminiumhylsan och sedan börja bearbeta centrumet av bussningen (stålhylsan) med typ dremel eller liknande?

    Någon som har ett bättre tips? Annars tar jag nog med bärarmarna till en verkstad imorgon och får detta bortplockat. Borde spara en hel del tid, blod och svett. Gråta tänker jag inte göra .

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221

    Re: Tips för att få bort länkarmsbussning 9-5?

    Hej hehe de känner jag igen fast på 9000 när jag bytte bom förbannade bussningar
    Jag köpte lite gasol och fick grilla den om de hylsa som har gjutit sig sen slå på den ganska lätt för att inte böja nåt sen grilla igen glöm inte bara att köpa några marsmelos

    Bussningar brände jag på ena kanten sen skära med vass kniv, när ena kanten var väck av bussningen då pressade jag ut den

    Lyck till (ska göra de på min nästa helg)

    Edit

    Eller så
    http://photo.platonoff.com/Auto/2007092 ... _Bushings/

    Mvh Andy
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  3. #3

    Re: Tips för att få bort länkarmsbussning 9-5?

    He he...

    Jo jag har allt kört lite marshmallowgrillning idag, på ett par andra bultar som höll länkarmen. Skillnaden var att de lossade

    Guiden på Platonoff har jag läst, den är mycket bra, men: " The rear is more complicated. Start by removing the retainer nut and sliding the busing off its pivot. "

    "Slide the bushing off it's pivot" jo tjena! Det är just det som inte går. Vill minnas att jag hade en liknande batalj med en 9000 eller om det var Alfa 164 för ett antal år sedan, men då löste det sig ändå.

    Well...jag får väl helt enkelt värma på lite till och skära / såga och hoppas på det bästa.

    Tack så mycket!

    mvh
    /Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  4. #4

    Re: Tips för att få bort länkarmsbussning 9-5? *mer hjälp tack*

    Jaha, då har jag kommit LITE längre.

    BUT.... jag har fått loss gummibussningen med aluminiumhuset, men nu så sitter metallhylsan från bussningen fast på axeltappen.

    Vågar man gå lös på den med vinkelkap lite försiktigt, eller ska man lämna bort det?

    Sitter som berget och går inte att vrida på mha skruvstäd, rörtång eller liknande.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221

    Re: Tips för att få bort länkarmsbussning 9-5? *mer hjälp tack*

    Hej !

    Värma med gasol lampa typ sån som jag har, hjälpte mig utmärkt

    http://www.amazon.co.uk/Gogas-At2071-Au ... B0017RMJSG

    Köpte min på Carlssons i Växjö för 2 år sedan funkar ännu

    Hur jag gjorde värmde hylsan från alla hål glöm att du kan röra nåt runt den samt i den kanten av länkarmen om du vill inte bränna dig rejält.

    På med handske ta tag i bär armen lägg nåt under typ jämn tre bit eller nått Placera hylsa där samt slå lät o lagom med hammare på hylsan proceduren kan upprepas par gånger samt en kall öl skadar inte
    Jag trår du fattar nog poängen en tång eller polygrip kan behövas med

    Lycka till

    //Andy
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  6. #6

    Re: Tips för att få bort länkarmsbussning 9-5? *mer hjälp tack*

    Hm, jag har väl inte ansträngt mig tillräckligt helt enkelt . Jag har inte vågat slå på hylsan med risk för att skada tappen som ska vara kvar, men den lär väl hålla iofs.

    Gasolbrännare....check

    Liten slägghammare....mmmm

    Obscent stor rörtång... jajamen

    Träbit.... Japp.

    Fan, ölen är visst slut, men bolaget har öppet imorgon igen .

    Nåväl...jag ge det ett försök till innan jag ger mig. Inget skänker sådan tillfredsställeles som att själv få bort något som suttit för jä**ligt hårt fast!

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Tips för att få bort länkarmsbussning 9-5? *mer hjälp tack*

    jag gav upp allt hammrande och tog vinkelslipen,efter att allt löst skit som aluhylsan, gummi och brickor var borta så var det bara en metallhylsa kvar på tappen, slipade den tunn på ett ställe tills den fick antydan att bli blå och då är det bara ett tunnt skal kvar.
    Bytte då till räddaren i nöden,...... hammare och huggmejsel och knackade bort den.

    Off topic: jobbade en gång på stället där dom gjorde svängarmarna på 9-5, där fanns en maskin som testade hur många ggr tappen klarade max inbromsning och max acceleration innan den gick av.. kommer inte ihåg siffran men det var otäckt när den bara gick av hoppas man aldrig uppnår det antalet hehe.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  8. #8

    Re: Tips för att få bort länkarmsbussning 9-5? *mer hjälp tack*

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    jag gav upp allt hammrande och tog vinkelslipen,efter att allt löst skit som aluhylsan, gummi och brickor var borta så var det bara en metallhylsa kvar på tappen, slipade den tunn på ett ställe tills den fick antydan att bli blå och då är det bara ett tunnt skal kvar.
    Bytte då till räddaren i nöden,...... hammare och huggmejsel och knackade bort den.

    Off topic: jobbade en gång på stället där dom gjorde svängarmarna på 9-5, där fanns en maskin som testade hur många ggr tappen klarade max inbromsning och max acceleration innan den gick av.. kommer inte ihåg siffran men det var otäckt när den bara gick av hoppas man aldrig uppnår det antalet hehe.
    He he, ja det är ju just det man är orolig för, att sabba tappens hållfasthet.

    Men det bör ju då säkert gå bra bara man tar det lite försiktigt kan man tro.

    Det är alltså en lite större, tjockare aluhylsa som är ganska kort, och under den så sitter en tunnare stålhylsa som är i princip hela bussningens längd? Det var lite svårt att se det under allt gummi och skit, och jag har inte gjort rent riktigt ännu.

    Tack!
    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Tips för att få bort länkarmsbussning 9-5? *mer hjälp tack*

    japp precis så är det :-)
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  10. #10

    Re: Tips för att få bort länkarmsbussning 9-5? *mer hjälp tack*

    Kanon, tack!

    *skyddsglasögon PÅ*

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  11. #11

    Re: Tips för att få bort länkarmsbussning 9-5? *löst*

    Hurra! Äntligen är åtminstone ena bussningen borta i sin helhet. Fattar inte att jag inte vågade använda vinkelkapen tidigare . Tog ca 5 minuter så var problemet ur världen.
    slipade dock lite för långt på ett ställe, men högst marginellt så det bör inte spela någon roll.

    Tack för hjälpen!

    /Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  12. #12

    Re: Tips för att få bort länkarmsbussning 9-5? *mer hjälp tack*

    Jag gjorde också vinkelslipmetoden, kombinerat med tigersåg. Först såga bort allt yttre kraffs, sedan slipskiva mot inre hylsan tills man såg att man var igenom. Sen var det bara mejsla på som sagt. Fruktansvärt irriterande jobb det där, och fruktansvärt komplicerad uppbyggnad av originalbussningen.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    81

    Re: Tips för att få bort länkarmsbussning 9-5? *mer hjälp tack*

    Halloj Pöjker

    Jag håller på med detta bussningsbyta jag med.
    Jag tog skärbrännaren och blåste bort allt,imorgon blir det byte av
    länkarmsbussning bak.

    lycka till Jeppe

    Behöver du tips Jeppe,så hör av dig
    076-7716188
    Mattias
    Saab 9-5 Aero SC Aut -02 Maptun Steg 4+ 390HP/490NM

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 416

    Re: Tips för att få bort länkarmsbussning 9-5? *mer hjälp tack*

    ja, ett mycket enklare sätt är att ta en huggmejsel slipa den spetsig och sen slå in den mellan bussningen och bärarmen, tar ca 1 minut att få bort dom då.

  15. #15

    Re: Tips för att få bort länkarmsbussning 9-5? *mer hjälp tack*

    Tack allihop för tipsen .

    Nu vet jag hur jag ska göra med nästa 9-5:a ....

    Det löste sig till sist med en hel del våld och vilja. I grund och botten hade detta kunnat avhjälpas mha bättre verktyg och bättre lokal....men men. Vinkelsplipen fixade biffen, även om det finns snabbare sätt.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

Liknande ämnen

  1. Köp av svets, råd och tips, tack.
    Av Glader9991 i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-04-10, 01:27
  2. Tips inför byte av länkarmsbussning
    Av Matte765 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 11:03
  3. Tips på lackförseglingskit tack
    Av Dadid i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 00:46
  4. Behöver Hjälp/Tips att få bort dekoren på dörrarna !
    Av Braather i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 18:37
  5. Tips inför T8:a köp, tack..
    Av saabas i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •