Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Motorproblem. Går ej under 3000rpm...

  1. #1

    Motorproblem. Går ej under 3000rpm...

    Hej!
    Nu ska ni få något att bita i!
    Min kära 9-5 2,3t -03 startar inte... Soppapumpen surrar som den ska när jag vrider på tändningen. Men ett relä klickar 5-7 ggr när jag slår på tändningen. (?). Motorn startar inte. Om jag "pumpar" rejält med gaspedalen samtidigt som jag kör startmotorn startar den, och går jämnt å fint så länge jag håller den över 3000rpm. Jag är förbryllad då det borde innebära att det inte är de vanliga felen med tändkassett eller bränslepump. Eller?
    På instrumentbrädan lyser två lampor, motorfelslampan och antispinn.
    Bränslepumpen har surrat rejält, och onormalt högt i 6000 mil, och låter fortfarande, men låter som sagt så den lär väl fungera, eller kan jag med mitt "pumpande" med gaspedalen ändå få motorn att tända och sedan suga soppa vid högre varv? Tyvärr vet jag inte vilket relä det är som klickar 5-7 ggr när jag slår på tändningen, eftersom jag var ensam vid felsökningen...

    Kortfattat: Relä klickar 5-7 ggr när tändningen slås på, startar endast vid "pumpning" på gaspedal, går endast över 3000rpm, och går då normalt, motorlampa och antispinn lyser.

    Någon som har någon idé? Tacksam för svar!!

    Mvh
    Kristian

  2. #2

    Re: Motorproblem. Går ej under 3000rpm...

    Jag har löst felet. Om det inte är något annat som utlöser detta vill säga? Jag tog reda på att klick-ljudet kom ifrån "limp home solenoiden" som sitter bakom gasspjällhuset. Efter lite sökning här på forumet hittade jag svaret och lösningen. Så tack för hjälpen (som redan fanns här)!

    http://www.youtube.com/watch?v=nlqyT9eNMuU

    http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... _reset.jpg

    Kan jag känna mig lugn nu, och allt är frid och fröjd? Eller brukar det här felet dyka upp som ett resultat av något annat fel??? Kan nämna att jag aldrig pillat på något, vare sig turbo, mjukvara eller likn.

    Mvh
    Kristian

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Motorproblem. Går ej under 3000rpm...

    Citat Ursprungligen postat av Krille9-5
    Kan jag känna mig lugn nu, och allt är frid och fröjd? Eller brukar det här felet dyka upp som ett resultat av något annat fel??? Kan nämna att jag aldrig pillat på något, vare sig turbo, mjukvara eller likn.
    Tyvärr knappast en slump att du råkade ut för "limp home".
    Dålig kontakt i gasspjällgivarens kontaktbanor brukar vara vanlig orsak till problem.

    Hoppas det funkar så länge som möjligt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Vill inte varva mer än 3000rpm 9-5 2.3 -99
    Av Kompressor GTA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-04, 02:01
  2. Saab 900 2.0T rycker över 3000rpm o dör vid gaspådrag
    Av Björn wimann Saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 19:59
  3. Motorn slutar dra vid 3000rpm!
    Av yuion i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 23:46
  4. ryck vid 3000rpm p´en saab 9000
    Av 9000cse Turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-21, 17:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •