Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Turbo, kamkedja och vevhusventilations(olje) byte 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    45

    Turbo, kamkedja och vevhusventilations(olje) byte 9-5

    ja som rubriken anger så har jag lite mekande framför mej, eller någon annan har de hehe, vill bara kolla lite om de är någon som vet någon/några bra sidor för nya delar att ersätta de utslitna som sitter i. undrar också om någon kan ge mej ett ca pris på vad dessa reparationer bör kosta. undrar också vad som är bäst när de gäller en renoverad turbo eller en helt ny? vad bör en kamkedjesats (inc spännare) till en 9-5 -99 kosta, har fått pris på ca 3000kr, har ni några hemsidor att rekommendera så tar jag gärna emot adresserna här
    har blivit rekommenderad att byta vevhusventilationen vid service men den får vänta till turbobytet då oljan kommer bytas, och eftersom jag fixar delarna själv så undrar jag också vart man kan hitta vevhusventilationen som reservdel nånstans på nätet, är lite bakom när de gäller bilar, så en del kanske inte låter/är rätt för de som vet. vet bara att detta behöver jag byta och vill hitta delarna till bra priser själv med eran hjälp.
    behöver all hjälp jag kan få

    tack på förhand
    Saab 9-5 2.0t kombi 141kw silver met. -99

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Turbo, kamkedja och vevhusventilations(olje) byte 9-5

    Här har jag köpt det mesta jag behövt efter ett motorhaveri: http://www.speedparts.se/
    Kamkjedjesats inkl. en massa bra att byta packningar: 1880:- (finns även hos saab-åf)
    Vevhusventilationssats: 325:-
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    45

    Re: Turbo, kamkedja och vevhusventilations(olje) byte 9-5

    ok de låter fint, ska kika på den sidan, tackar

    har hittat lite fler skavanker, funderar på att göra lite själv är det någon som kan rekomendera en bra gör det själv manual för saab 9-5?
    Saab 9-5 2.0t kombi 141kw silver met. -99

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    45

    Re: Turbo, kamkedja och vevhusventilations(olje) byte 9-5

    Citat Ursprungligen postat av miche.f
    Här har jag köpt det mesta jag behövt efter ett motorhaveri: http://www.speedparts.se/
    Kamkjedjesats inkl. en massa bra att byta packningar: 1880:- (finns även hos saab-åf)
    Vevhusventilationssats: 325:-
    ok är det någon som vet hur svårt det är att byta kamkedja själv?, och ungefär hur man går tillväga, så man får en lite aning om hur krångligt det är kanske?
    Saab 9-5 2.0t kombi 141kw silver met. -99

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    jkpg
    Inlägg
    206

    Re: Turbo, kamkedja och vevhusventilations(olje) byte 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Silversaab95
    Citat Ursprungligen postat av miche.f
    Här har jag köpt det mesta jag behövt efter ett motorhaveri: http://www.speedparts.se/
    Kamkjedjesats inkl. en massa bra att byta packningar: 1880:- (finns även hos saab-åf)
    Vevhusventilationssats: 325:-
    ok är det någon som vet hur svårt det är att byta kamkedja själv?, och ungefär hur man går tillväga, så man får en lite aning om hur krångligt det är kanske?


    Tjena... precis bytt kedja med glidskenor och drev i min 9-5 -98... kan tillägga att jag har skruvat bil många år av mitt 34åriga liv så mycket att det tom blivit ganska tråkigt, erbjöd tom folk mot ersättning att fixa det åt mig.. tyvärr så nappade ingen.

    till din fråga ang byte av kedja.. ska du bara rulla i en ny kedja så är superenkelt.. ska du däremot byta resten av delarna, glidskenor mm.mm så kan jag aldrig nånsin rekomendera någon att göra det själv... FÖR DET SUGER... och om du mot förmodan funderar på att göra det själv ändå... så lyft ur motorn utan att tänka en andra tanke! Det underlättar stort även om det inte låter så. och då du dessutom ser precis vad man pysslar med.

    lycka till

    /Peter

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Turbo, kamkedja och vevhusventilations(olje) byte 9-5

    jag föredrar att byta genom skärmen, inte så krångligt om man följer saabs typ 70 stegs anvisning...
    Betydligt mycket enklare (=snabbare) med tvåpelarlyft än utan.

    har köpt mina transmissionskit på saab för 1603kr st vill jag minnas.

    Mvh
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    45

    Re: Turbo, kamkedja och vevhusventilations(olje) byte 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    jag föredrar att byta genom skärmen, inte så krångligt om man följer saabs typ 70 stegs anvisning...
    Betydligt mycket enklare (=snabbare) med tvåpelarlyft än utan.

    har köpt mina transmissionskit på saab för 1603kr st vill jag minnas.

    Mvh
    vart hittar man saabs 70 stegs beskrivning då?
    Saab 9-5 2.0t kombi 141kw silver met. -99

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    45

    Re: Turbo, kamkedja och vevhusventilations(olje) byte 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Foppa
    Citat Ursprungligen postat av Silversaab95

    ok är det någon som vet hur svårt det är att byta kamkedja själv?, och ungefär hur man går tillväga, så man får en lite aning om hur krångligt det är kanske?


    Tjena... precis bytt kedja med glidskenor och drev i min 9-5 -98... kan tillägga att jag har skruvat bil många år av mitt 34åriga liv så mycket att det tom blivit ganska tråkigt, erbjöd tom folk mot ersättning att fixa det åt mig.. tyvärr så nappade ingen.

    till din fråga ang byte av kedja.. ska du bara rulla i en ny kedja så är superenkelt.. ska du däremot byta resten av delarna, glidskenor mm.mm så kan jag aldrig nånsin rekomendera någon att göra det själv... FÖR DET SUGER... och om du mot förmodan funderar på att göra det själv ändå... så lyft ur motorn utan att tänka en andra tanke! Det underlättar stort även om det inte låter så. och då du dessutom ser precis vad man pysslar med.

    lycka till

    /Peter

    hade säkert plockat ur den om jag hade lite mer erfarenhet av mekande, har intresset och har inte tummen mitt i handen de är allt hehe
    har heller ingen lyft eller garage för den delen heller, har knappt fått ihop en minder verktygssats lol. Hade gärna velat ha dina kunskaper just nu hehe
    Saab 9-5 2.0t kombi 141kw silver met. -99

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    jkpg
    Inlägg
    206

    Re: Turbo, kamkedja och vevhusventilations(olje) byte 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Silversaab95
    Citat Ursprungligen postat av Foppa


    Tjena... precis bytt kedja med glidskenor och drev i min 9-5 -98... kan tillägga att jag har skruvat bil många år av mitt 34åriga liv så mycket att det tom blivit ganska tråkigt, erbjöd tom folk mot ersättning att fixa det åt mig.. tyvärr så nappade ingen.

    till din fråga ang byte av kedja.. ska du bara rulla i en ny kedja så är superenkelt.. ska du däremot byta resten av delarna, glidskenor mm.mm så kan jag aldrig nånsin rekomendera någon att göra det själv... FÖR DET SUGER... och om du mot förmodan funderar på att göra det själv ändå... så lyft ur motorn utan att tänka en andra tanke! Det underlättar stort även om det inte låter så. och då du dessutom ser precis vad man pysslar med.

    lycka till

    /Peter

    hade säkert plockat ur den om jag hade lite mer erfarenhet av mekande, har intresset och har inte tummen mitt i handen de är allt hehe
    har heller ingen lyft eller garage för den delen heller, har knappt fått ihop en minder verktygssats lol. Hade gärna velat ha dina kunskaper just nu hehe
    förstår precis va du menar, visserligen har jag garaget och ett par kompletta verktygs uppsättningar... men för ett antal veckor sen så ställde även jag frågan om vilket sätt som va smidigast när en ny kedja me tillbehör ska i maskin
    den som säger att det är enkelt o smidigt anser jag ljuger... för det är allt annat än det när motorn sitter kvar i bilen! Säger som andra sagt här på forumet innan när det gäller kedjebyte... nr1:Ta bort allt som är i vägen, börja med karossen!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    45

    Re: Turbo, kamkedja och vevhusventilations(olje) byte 9-5

    får se hur de blir hehe, "du har inte lust att assistera "visa" mej när jag ska byta lol, får gärna sitta med en paraply drink och peka :P meka gillar jag hehe"

    nah! kedjan har ett tag kvar den rasslar inte så mycket än hehe kanske frågar jag en verkstad men tror de blir dyrt.
    Saab 9-5 2.0t kombi 141kw silver met. -99

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    jkpg
    Inlägg
    206

    Re: Turbo, kamkedja och vevhusventilations(olje) byte 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Silversaab95
    får se hur de blir hehe, "du har inte lust att assistera "visa" mej när jag ska byta lol, får gärna sitta med en paraply drink och peka :P meka gillar jag hehe"

    nah! kedjan har ett tag kvar den rasslar inte så mycket än hehe kanske frågar jag en verkstad men tror de blir dyrt.
    har du kollat hur mycket sträckaren är ute? man skruvar ur den på baksidan av toppen, och du måste lossa ett löphjul till drivremmen lite grann för att komma in me hylsan... skruva först bort skruven på spännaren 13mm har ja för mig.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    45

    Re: Turbo, kamkedja och vevhusventilations(olje) byte 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Foppa
    Citat Ursprungligen postat av Silversaab95
    får se hur de blir hehe, "du har inte lust att assistera "visa" mej när jag ska byta lol, får gärna sitta med en paraply drink och peka :P meka gillar jag hehe"

    nah! kedjan har ett tag kvar den rasslar inte så mycket än hehe kanske frågar jag en verkstad men tror de blir dyrt.
    har du kollat hur mycket sträckaren är ute? man skruvar ur den på baksidan av toppen, och du måste lossa ett löphjul till drivremmen lite grann för att komma in me hylsan... skruva först bort skruven på spännaren 13mm har ja för mig.

    får kika lite på de i helgen så får vi se om jag kan hitta rätt hehe
    Saab 9-5 2.0t kombi 141kw silver met. -99

Liknande ämnen

  1. Olje byte automatlåda.
    Av Euroman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 12:08
  2. Olje byte
    Av inferno34 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 04:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •