Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Läckande ljuddämpare 9000 CSE

  1. #1

    Läckande ljuddämpare 9000 CSE

    Hejsan,

    Jag besiktigade min 9000 CSE 2.0T -96 och fick höra att min ljuddämpare tydligen läcker. Nu undrar jag hur jag ska gå vidare för att åtgärda detta.

    Det ska tydligen gå att höra ifall det är främre eller bakre ljuddämpare, hur gör man detta? När behöver man byta hela ljuddämparen och när går det att reparera? Hur svårt är det att byta/reparera och hur mycket bör det kosta att låta en verkstad göra det? Slutligen, var hittar man billigast delar/dämpare i Stockholmstrakten?

    Uppskattar all hjälp mer än ni tror.

    Tack.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Läckande ljuddämpare 9000 CSE

    Av egen erfarenhet gissar jag att det är "flexdelen" efter den framflyttade katalysatorn som läcker. Delen kostar ca 800:- på tex Mekonomen och byts lätt. Bara två skruvförband i vardera änden. Således billig arbetskostnad om man väljer att få det gjort på verkstad.

    Dock kan det ju även vara andra delar i avgassystemet som behöver bytas och då till en högre kostnad.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    Re: Läckande ljuddämpare 9000 CSE

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Av egen erfarenhet gissar jag att det är "flexdelen" efter den framflyttade katalysatorn som läcker. Delen kostar ca 800:- på tex Mekonomen och byts lätt. Bara två skruvförband i vardera änden. Således billig arbetskostnad om man väljer att få det gjort på verkstad.

    Dock kan det ju även vara andra delar i avgassystemet som behöver bytas och då till en högre kostnad.
    Följdfråga på detta då; är det, enligt din egna erfarenhet, lätt att identifiera att det är denna "flexdel" som läcker, genom att hissa upp bilen och lyssna/kolla? Isåfall, hur gör man det?

    Jag har även kollat på mekonomen och gissar på att det är den bakre dämparen som jag behöver köpa, är detta korrekt?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Finnerödja
    Inlägg
    24

    Re: Läckande ljuddämpare 9000 CSE

    Bytte flexdelen på min -97:a för ett tag sedan, tog en bild på den.

    Sitter som LM säger bakom katalysatorn.

    Stolt ägare av en 9000 A50 -97

  5. #5

    Re: Läckande ljuddämpare 9000 CSE

    Citat Ursprungligen postat av gwilith
    Jag besiktigade min 9000 CSE 2.0T -96 och fick höra att min ljuddämpare tydligen läcker. Nu undrar jag hur jag ska gå vidare för att åtgärda detta.

    Det ska tydligen gå att höra ifall det är främre eller bakre ljuddämpare, hur gör man detta?
    Hej!

    Låt bilen gå på tomgång och håll handen för avgasröret. Använd en handske eller trasa eller nåt så du inte bränner dig.
    Om du har du en polare som kan hjälpa till att lyssna så är det ännu lättare att bestämma exakt var det läcker.

    Om det läcker i bakre delen av systemet så brukar det oftast sluta med en ny halvsats. Att ta försöka ta isär gamla avgassystem för att byta endast en dämpare brukar inte vara värt jobbet, såvida inte någon av dämparna är nästan ny.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Läckande ljuddämpare 9000 CSE

    Hade isär ett till synes helfriskt system i våras. Trots att man bytt åtminstone ett 50-tal system under åren blir man ändå lika förundrad varje gång att skiten rostar upp inifrån.
    Flexröret brukar sticka pga omilda körningar över fartgupp eller dylikt. Dåligt plogade vägar river bra i skyddsstrumpan men de brukar hålla ett par halvsatser.

    Och man hör om det kommer från bakre delen. Det är väldigt lätt att byta halvsatsen på en 9000 jmf alla andra bilar. Men försök låna en lyft alt. någon "förstördetsjälv"-hall.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Läckande ljuddämpare 9000 CSE

    Det är väldigt lätt att byta avgasrör på en 9000. det är ju bara hissa upp bilen starta den kolla var det är mest rost och höra vart det kommer ifrån. annars är det flexdelen ganska vanligt ställe. min flexdel var hel och oskrapad men ändå var det hål i den.

    Bytte ifrån turbo och hela vägen bak på min og9-3 men bara hjälv utav en garagedomkraft ifrån biltema. och den är betydligt svårare att byta på

    är det en ljudämpare som har gått brukar det ligga runt 1000 lappen för den delen. beroende på vilken ljudämpare tror den stora är lite dyrare.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

Liknande ämnen

  1. Läckande spolartank [9000 -95]
    Av Gaard i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-12-19, 11:21
  2. Tyst bakre ljuddämpare (9000 2,3 T)-vad köpa?
    Av Perzy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 21:51
  3. Ljuddämpare 9000 talladega
    Av Stranna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-19, 11:18
  4. Läckande spolartank 9000 -95
    Av imolaräser i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-26, 17:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •