Jag var också grymt nöjd innan jag monterade remmarna och upptäckte att jag köpt en givare till en dieselUrsprungligen postat av markuwa
Jag var också grymt nöjd innan jag monterade remmarna och upptäckte att jag köpt en givare till en dieselUrsprungligen postat av markuwa
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Stolarna har väl hål i botten så dom klarar en vanlig Svensk sommardag
Cool med någon som verkligen jagar vikt istället för att jaga större turbo
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Får investera en liten lätt handduk som man kan använda för att torka upp rester från denna sköna underbara sommardag
Jag bara ska klara 700 kg men det blir svårt. Får bli utan full tank E85 är jag rädd för.
Jag vägde bilen med en lastcell för 2 veckor sedan. Behövde vikten för att speca fjädrar till coilovers som är på väg.
Som den står nu väger den:
315 kg bak och 210 kg fram. Men då har jag inte tagit med ofjädrad vikt och allt annat som ska med.
IC, stolar, framruta, kabelhärva, slangar, oljekyl, instrumentpanel, lite mer plåt mm.
Drivaxlar, skivor, spindelhus, ok och hjul väger ju bly. Illa.
/Markus
Du får väl trösta dig med att en og900 väger över 1300kg
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Börjar närma sig nu
Kommer bli ett grymt när du får allt att fungera.
700kg och den motorn...hmm, det borde bli 2kg/hk Undrar om Hillman är byggd för det i grunden
Du har väl inte glömt uttag för EGT ocg bredbandslambda?
Har du byggt IC´n själv ?
Estimated dyno results enl T5 suite
Borde räcka för uppstart
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Kanske en konstig fråga men vad står EGT för?
Tycker du jag ska svetsa dit en till M18x1,5 mutter för bredbandslambdan?
Kan T5 läsa signaler från den eller behöver man dubbla?
Original hade den 37 pigga hästar. Man tycker ju den ska bli lite piggar iallafall. Hoppas hoppas hoppas
IC kommer från KLracing
Blir riktigt kul att testa om mappningen funkar. Ska bli spännande att höra ljudet.
Jag har fått hem nästan alla stålomspunna slangar och kopplingar så inom kort borde även det vara på plats.
/Markus
EGT = avgastempUrsprungligen postat av markuwa
Man kan ansluta en bredbandslambda (tex Innovate LC1) till en av de 2 lediga ingångarna på T5 (pin 69 och 70) och använda autotune funktionen för bränsle som finns i T5 suite.
Vitsen med autotune funktionen är att systemet själv optimerar bränslemappen mot önskat AFR (air fuel ratio) under körning. Justeringen av bränslemappen görs i små steg så när man kört tillräckligt många cykler kommer bränslemappen att vara optimerad mot önskat AFR.
Bredbandslambda är helt klart att föredra för detta och har man dessutom en mätare till bredbandslambdan kan man enkelt kolla hur det ser ut under köning.
Med en extra anslutning i avgaset slipper man en massa skruvande
Obs att det rekommenderas att sätta bredbandaren lite längre från turbon pga den är värmekänslig men det varkar funka med originalplats också.
När bränslet är färdigmappat kan man köra autotune för tändningen också
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Tackar
Nästa gång jag plockar ner slutröret svetsar jag dit en till mutter i ytterböjen. Jag tror jag sätter den 200 mm efter originallambdan. Det blir kanske 300 mm efter turbon. Verkar det vettigt?
EGT har jag missat helt. Vilken typ av anslutning har den givaren vanligtvis?
Kör man med en separat visare för den eller kan T5 läsa in även den signalen på någon av dom lediga pin 69 eller pin 70?
Räcker det inte med bredbandslambdan? Känns som att någon av dessa givare måste "vinna" och vara styrande.
Jag ska ta och jaga rätt på en Innovate LC1 nu.
Jag vill inte sätta dit en enskild display för denna. Instrumentbrädan ska bli ren från alla sådana extragrejor tänkte jag. Men jag kan nog smyga in den på något annat ställe om det behövs.
Tycker du man ska ha en display eller kan man lita på systemet och plocka ut värdena ut T5 vid behov istället?
/Markus
Det blir lämpligt det. Även monteringspositionen är viktigUrsprungligen postat av markuwa
The bung must be installed in the exhaust pipe at the side or on
top, NOT on the bottom of the exhaust pipe. Best position is between 10:00 and 2:00
position.
Läs gärna igenom manualen
http://www.innovatemotorsports.com/supp ... Manual.pdf
Jag är inte tillräckligt påläst i ämnet så det är nog bäst att knipaUrsprungligen postat av markuwa
Du hittar nog svaret antingen här på STCS eller på ECU forumet
Man ska kunna läsa av värdet i PC´n också men där har man lite fördröjning pga uppdateringshastigheten.Ursprungligen postat av markuwa
Mätaren följde med i kittet jag köpte.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Tjusigt!
Ser ut som du har lite kvar å göra
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Som alltid är det mer kvar än man vill erkänna för sig själv. Mitt mål är att allt mekaniskt blir klart i sommar. Skärmar, motorhuv och instrumentbräda får bli höstjobb. Jag siktar på att provstarta den v31. Det är egentligen bara rör till kylaren som är kvar att bygga så är allt motorrelaterat klart.
Hur tycker du jag ska lösa ventilationen från ventilkåpan? Visst sitter det någon typ av backventil original?
/Markus
Vevhusventilationen är lämplig att bygga som original men kompletterat med oljefällan från 9-5.Ursprungligen postat av markuwa
Till anslutningen på ventilkåpan ska det gå 2 slangar.
En tunn "vacumslang" till insuget och på den ska det sitta en backventil (så man slipper laddtryck i vevhuset)
Den grövre slangen ansluts till turbons inloppsrör och kan gärna gå via en oljefälla först.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Hur tycker du man gör med slangen ut ur oljefällan?
Fixar man till det så den leds in i oljetråget eller leder man ner den i en flaska?
Tackar tackar
/Markus