Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 56 av 56

Ämne: Hillman imp med 900-turbo motor

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162

    Re: Hillman imp med 900-turbo motor

    Citat Ursprungligen postat av markuwa
    Japp. Kollade dina bilder innan jag satte dit den. Det blev bra tycker jag.
    Jag var också grymt nöjd innan jag monterade remmarna och upptäckte att jag köpt en givare till en diesel
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  2. #42
    markuwa
    Guest

    Re: Hillman imp med 900-turbo motor

    Äntligen har mina 2 stolar kommit. Vilka skönheter. Under 4 kg styck.



    Dom kanske ska provmonteras till veckan.

    /Markus

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162

    Re: Hillman imp med 900-turbo motor

    Stolarna har väl hål i botten så dom klarar en vanlig Svensk sommardag

    Cool med någon som verkligen jagar vikt istället för att jaga större turbo
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #44
    markuwa
    Guest

    Re: Hillman imp med 900-turbo motor

    Får investera en liten lätt handduk som man kan använda för att torka upp rester från denna sköna underbara sommardag

    Jag bara ska klara 700 kg men det blir svårt. Får bli utan full tank E85 är jag rädd för.

    Jag vägde bilen med en lastcell för 2 veckor sedan. Behövde vikten för att speca fjädrar till coilovers som är på väg.

    Som den står nu väger den:
    315 kg bak och 210 kg fram. Men då har jag inte tagit med ofjädrad vikt och allt annat som ska med.
    IC, stolar, framruta, kabelhärva, slangar, oljekyl, instrumentpanel, lite mer plåt mm.

    Drivaxlar, skivor, spindelhus, ok och hjul väger ju bly. Illa.

    /Markus

  5. #45
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162

    Re: Hillman imp med 900-turbo motor

    Du får väl trösta dig med att en og900 väger över 1300kg
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #46
    markuwa
    Guest

    Re: Hillman imp med 900-turbo motor

    Nu börja det vara klart bakom motorn.
    Kvar är att det ska monteras tunna aluminiumplåtar som bildar en avskärmningslåda mellan motor och IC. IC:n får sin luft från hålet som tar luft under bilen.









    /Markus

  7. #47
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162

    Re: Hillman imp med 900-turbo motor

    Börjar närma sig nu
    Kommer bli ett grymt när du får allt att fungera.
    700kg och den motorn...hmm, det borde bli 2kg/hk Undrar om Hillman är byggd för det i grunden

    Du har väl inte glömt uttag för EGT ocg bredbandslambda?

    Har du byggt IC´n själv ?

    Estimated dyno results enl T5 suite
    Borde räcka för uppstart
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #48
    markuwa
    Guest

    Re: Hillman imp med 900-turbo motor

    Kanske en konstig fråga men vad står EGT för?

    Tycker du jag ska svetsa dit en till M18x1,5 mutter för bredbandslambdan?
    Kan T5 läsa signaler från den eller behöver man dubbla?

    Original hade den 37 pigga hästar. Man tycker ju den ska bli lite piggar iallafall. Hoppas hoppas hoppas

    IC kommer från KLracing

    Blir riktigt kul att testa om mappningen funkar. Ska bli spännande att höra ljudet.
    Jag har fått hem nästan alla stålomspunna slangar och kopplingar så inom kort borde även det vara på plats.

    /Markus

  9. #49
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162

    Re: Hillman imp med 900-turbo motor

    Citat Ursprungligen postat av markuwa
    Kanske en konstig fråga men vad står EGT för?

    Tycker du jag ska svetsa dit en till M18x1,5 mutter för bredbandslambdan?
    Kan T5 läsa signaler från den eller behöver man dubbla?
    EGT = avgastemp

    Man kan ansluta en bredbandslambda (tex Innovate LC1) till en av de 2 lediga ingångarna på T5 (pin 69 och 70) och använda autotune funktionen för bränsle som finns i T5 suite.
    Vitsen med autotune funktionen är att systemet själv optimerar bränslemappen mot önskat AFR (air fuel ratio) under körning. Justeringen av bränslemappen görs i små steg så när man kört tillräckligt många cykler kommer bränslemappen att vara optimerad mot önskat AFR.
    Bredbandslambda är helt klart att föredra för detta och har man dessutom en mätare till bredbandslambdan kan man enkelt kolla hur det ser ut under köning.
    Med en extra anslutning i avgaset slipper man en massa skruvande
    Obs att det rekommenderas att sätta bredbandaren lite längre från turbon pga den är värmekänslig men det varkar funka med originalplats också.

    När bränslet är färdigmappat kan man köra autotune för tändningen också
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #50
    markuwa
    Guest

    Re: Hillman imp med 900-turbo motor

    Tackar
    Nästa gång jag plockar ner slutröret svetsar jag dit en till mutter i ytterböjen. Jag tror jag sätter den 200 mm efter originallambdan. Det blir kanske 300 mm efter turbon. Verkar det vettigt?

    EGT har jag missat helt. Vilken typ av anslutning har den givaren vanligtvis?
    Kör man med en separat visare för den eller kan T5 läsa in även den signalen på någon av dom lediga pin 69 eller pin 70?
    Räcker det inte med bredbandslambdan? Känns som att någon av dessa givare måste "vinna" och vara styrande.

    Jag ska ta och jaga rätt på en Innovate LC1 nu.
    Jag vill inte sätta dit en enskild display för denna. Instrumentbrädan ska bli ren från alla sådana extragrejor tänkte jag. Men jag kan nog smyga in den på något annat ställe om det behövs.
    Tycker du man ska ha en display eller kan man lita på systemet och plocka ut värdena ut T5 vid behov istället?

    /Markus

  11. #51
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162

    Re: Hillman imp med 900-turbo motor

    Citat Ursprungligen postat av markuwa
    Tackar
    Nästa gång jag plockar ner slutröret svetsar jag dit en till mutter i ytterböjen. Jag tror jag sätter den 200 mm efter originallambdan. Det blir kanske 300 mm efter turbon. Verkar det vettigt?
    Det blir lämpligt det. Även monteringspositionen är viktig

    The bung must be installed in the exhaust pipe at the side or on
    top, NOT on the bottom of the exhaust pipe. Best position is between 10:00 and 2:00
    position.


    Läs gärna igenom manualen
    http://www.innovatemotorsports.com/supp ... Manual.pdf

    Citat Ursprungligen postat av markuwa
    EGT har jag missat helt. Vilken typ av anslutning har den givaren vanligtvis?
    Kör man med en separat visare för den eller kan T5 läsa in även den signalen på någon av dom lediga pin 69 eller pin 70?
    Räcker det inte med bredbandslambdan? Känns som att någon av dessa givare måste "vinna" och vara styrande.
    Jag är inte tillräckligt påläst i ämnet så det är nog bäst att knipa
    Du hittar nog svaret antingen här på STCS eller på ECU forumet


    Citat Ursprungligen postat av markuwa
    Jag ska ta och jaga rätt på en Innovate LC1 nu.
    Jag vill inte sätta dit en enskild display för denna. Instrumentbrädan ska bli ren från alla sådana extragrejor tänkte jag. Men jag kan nog smyga in den på något annat ställe om det behövs.
    Tycker du man ska ha en display eller kan man lita på systemet och plocka ut värdena ut T5 vid behov istället?

    /Markus
    Man ska kunna läsa av värdet i PC´n också men där har man lite fördröjning pga uppdateringshastigheten.
    Mätaren följde med i kittet jag köpte.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #52
    markuwa
    Guest

    Re: Hillman imp med 900-turbo motor






















  13. #53
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162

    Re: Hillman imp med 900-turbo motor

    Tjusigt!
    Ser ut som du har lite kvar å göra
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #54
    markuwa
    Guest

    Re: Hillman imp med 900-turbo motor

    Som alltid är det mer kvar än man vill erkänna för sig själv. Mitt mål är att allt mekaniskt blir klart i sommar. Skärmar, motorhuv och instrumentbräda får bli höstjobb. Jag siktar på att provstarta den v31. Det är egentligen bara rör till kylaren som är kvar att bygga så är allt motorrelaterat klart.
    Hur tycker du jag ska lösa ventilationen från ventilkåpan? Visst sitter det någon typ av backventil original?
    /Markus

  15. #55
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162

    Re: Hillman imp med 900-turbo motor

    Citat Ursprungligen postat av markuwa
    Hur tycker du jag ska lösa ventilationen från ventilkåpan? Visst sitter det någon typ av backventil original?
    /Markus
    Vevhusventilationen är lämplig att bygga som original men kompletterat med oljefällan från 9-5.

    Till anslutningen på ventilkåpan ska det gå 2 slangar.
    En tunn "vacumslang" till insuget och på den ska det sitta en backventil (så man slipper laddtryck i vevhuset)
    Den grövre slangen ansluts till turbons inloppsrör och kan gärna gå via en oljefälla först.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #56
    markuwa
    Guest

    Re: Hillman imp med 900-turbo motor

    Hur tycker du man gör med slangen ut ur oljefällan?
    Fixar man till det så den leds in i oljetråget eller leder man ner den i en flaska?

    Tackar tackar
    /Markus

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vad skiljer turbomotor från sugmotor B202
    Av Martin900SET i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 17:35
  2. Hillman stereo??
    Av Tias i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 23:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •