Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: En liten tanke...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    82

    En liten tanke...

    Jag har en 900 2,0T-97:a, funderar på att kräma upp den en aning , jag är väldigt förtjust i 9000 2,3 liter motorernas vrid och skulle då vilja uppnå dessa himelska skjut med min 900:a. Ponera att jag inhandlar en beg 2,3i motor och vill flytta över nödvändiga detaljer från den till min orginalmotor, vad ska jag flytta, hållbarhet, mm.

    Förutom högre cc kommer en del annat att ändras självfallet, men just nu i planeringstadiet så är kubikfrågan viktigast, sedan kommer växellåda att behöva förstärkas för att palla med vridet, det är jag pinsamt medveten om, förslag? Andra lådor som kan användas med lite enkla modifikationer?
    9-5 2,3t kombi-99, helt original ännu....

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    lådan kommer onekligen klara av det högre vridet! för maptun tar ut 390nm innan dom byter kopplingen. så transmisionen ska klara sig om du inte växlar som en kratta. nu är jag dock inte en expert
    9-3x TTID 20x9,5

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Börja med ett steg1,2,3 från en välrennomerad trimfirma innan du börjar ge dig på att byta motor, tycker jag iallafall.

    Eller provkör iallafall en lätt trimmad 2,0:a man kan få ett alldeles underbart drag ur dessa maskiner också.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  4. #4
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Varför en 2.3i?
    Varför inte en 2.3t/170 eller 2.3T/200?
    All makt åt Thengil!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    82
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Börja med ett steg1,2,3 från en välrennomerad trimfirma innan du börjar ge dig på att byta motor, tycker jag iallafall.

    Eller provkör iallafall en lätt trimmad 2,0:a man kan få ett alldeles underbart drag ur dessa maskiner också.
    Jo visst skulle jag kunna börja med det, men jag saknar min gamla 9000 som jag trimmade med väldigt gott resultat, visserligen inte bänkad, men JAG var väldigt nöjd och det är även nya ägaren av bilen efter vad jag förstår. Under de fyra år jag körde den bilen blev jag "vridmomenttorsk" och saknar detta. Jag köpte min 900:a för en månad sedan och hade tänkt ha den någorlunda orginal, men det verkar som att det inte går ihop sig nu, när solen dyker upp och torr asfalt breder ut sig framför bilen..... jag kräver mer pulver.
    9-5 2,3t kombi-99, helt original ännu....

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    p-a har väl över 700nm i sin 2.0 räcker inte det

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    82
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Varför en 2.3i?
    Varför inte en 2.3t/170 eller 2.3T/200?
    Jo jag har båda maskinerna till handa och därför jag tänkte mig en sådan mix. Extraktorgrenrör är under tillverkning och avgasbitar i rostfritt har jag liggandes för egen tillverkning av ett system, saknar dock en 3" katt och ljuddämpare. Snurran har jag inte riktigt bestämt mig för ännu... Något bra förslag

    Jag vill gärna behålla orginalmotorn orörd för framtida försäljning oxå.

    Jag har inga illusioner om effekt, bara det blir tillräckligt så jag känner mig nöjd
    9-5 2,3t kombi-99, helt original ännu....

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    82
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    p-a har väl över 700nm i sin 2.0 räcker inte det
    Hmmmmmm..... jooo det skulle räcka mer än nog, men jag är inte ute efter sådana effekter i dagsläget i alla fall. Men, men vem vet vad som händer framöver.... mkt vill ha mer och mer och mer....
    9-5 2,3t kombi-99, helt original ännu....

  9. #9
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    [quote=Sonny Hansson]
    Citat Ursprungligen postat av "Marcus J":19sr217b
    Varför en 2.3i?
    Varför inte en 2.3t/170 eller 2.3T/200?
    Jo jag har båda maskinerna till handa och därför jag tänkte mig en sådan mix. Extraktorgrenrör är under tillverkning och avgasbitar i rostfritt har jag liggandes för egen tillverkning av ett system, saknar dock en 3" katt och ljuddämpare. Snurran har jag inte riktigt bestämt mig för ännu... Något bra förslag

    Jag vill gärna behålla orginalmotorn orörd för framtida försäljning oxå.

    Jag har inga illusioner om effekt, bara det blir tillräckligt så jag känner mig nöjd [/quote:19sr217b]
    Ok, så du ska bara flytta vev, stakar och kolvar då?
    För att få upp motorvolymen 0.3 liter.
    All makt åt Thengil!

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    Men du kan inte flytta kolvar stakar och vev från en 2,3i motor till en turbo maskin du kommer få förtok mycke komp då.
    topparna är ju identiska på i och t motorerna det end som skiljer är ju dessa tre. så sälj hällre i motorn och köp 2,3t vev stakar och kolvar. detta funkar ju garanterat kommer både bli dyrare och svårare att göra det du tänkt. Sen finns de ju ingen färdig programvar för de kompet du kommer få så du måste mappa ett program på plats de kommer ju inte att bli speciellt billigt.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    min kompis bromsa annars 336hk 517nm ur en 2.0 med andra spridare 19t större ic 3" större tryckrör inte så ila tycker jag kan tänka mig att kalaset gick på mellan 10k och 15k

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Testa en 2,0t med nått steg 1 eller steg 2 trim till och se om du blir nöjd med de.
    Men att göra en konvertering till en 2,3T är inget lätt jobb och inte billigt heller.
    Då är det billigare att skaffa en 2,3T och trycka i bilen istället.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Testa en 2,0t med nått steg 1 eller steg 2 trim till och se om du blir nöjd med de.
    Men att göra en konvertering till en 2,3T är inget lätt jobb och inte billigt heller.
    Då är det billigare att skaffa en 2,3T och trycka i bilen istället.
    Lätt e de ju inte men så himla mycke dyrare är de ju inte och då har man fräschs lager i maskinen åkså.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    82
    Citat Ursprungligen postat av MgnusH
    Men du kan inte flytta kolvar stakar och vev från en 2,3i motor till en turbo maskin du kommer få förtok mycke komp då.
    topparna är ju identiska på i och t motorerna det end som skiljer är ju dessa tre. så sälj hällre i motorn och köp 2,3t vev stakar och kolvar. detta funkar ju garanterat kommer både bli dyrare och svårare att göra det du tänkt. Sen finns de ju ingen färdig programvar för de kompet du kommer få så du måste mappa ett program på plats de kommer ju inte att bli speciellt billigt.
    Hur stor skillna på komp är det mellan i och T motorerna?
    Nu blev jag lite ledsen, för jag har precis hämtat i motorn, ska hämta T motorn i slutet av nästa vecka. Jag hade lovat köpa dessa för ett tag sedan och får väl stå mitt kast. Vilka årsmodeller finns 2,3t prylarna att få tag på?
    Veven, är det samma på i och T modellerna? I så fall kan jag utnyttja den och köpa lite hållbarare stakar och smidda kolvar. Toppen behöver jag ta från i motorn också, den är gången på T motorn.
    Jaja, jag funderar vidare....
    9-5 2,3t kombi-99, helt original ännu....

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Jag har för mig att om det är kortmotorn så räcker det med att byta stakar, kolvar och vevaxeln för att få en 2,3T.
    Är inte säker på om 2,0T har samma kolvar som en 2,3T men kan vara.
    På en kortmotorn behöver du inte byta topp då det är samma topp till alla motorer.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    samma borrning på kortis..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    82
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Jag har för mig att om det är kortmotorn så räcker det med att byta stakar, kolvar och vevaxeln för att få en 2,3T.
    Är inte säker på om 2,0T har samma kolvar som en 2,3T men kan vara.
    På en kortmotorn behöver du inte byta topp då det är samma topp till alla motorer.
    Jag menar kortmotor, det hela handlar om ng900 motorer.
    Kanske jag blev otydlig när jag lovsjöng 9000 som jag precis har sålt. Fan ångrar det faktiskt, hur bra en biljävel kan gå och samtidigt vara så problemfri.... Skaffar nog en 9000 oxå bara för att dom är så jäkla underbara.
    9-5 2,3t kombi-99, helt original ännu....

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    82
    [quote=Marcus J][quote="Sonny Hansson":15ji7bto]
    Citat Ursprungligen postat av "Marcus J":15ji7bto
    Varför en 2.3i?
    Varför inte en 2.3t/170 eller 2.3T/200?
    Jo jag har båda maskinerna till handa och därför jag tänkte mig en sådan mix. Extraktorgrenrör är under tillverkning och avgasbitar i rostfritt har jag liggandes för egen tillverkning av ett system, saknar dock en 3" katt och ljuddämpare. Snurran har jag inte riktigt bestämt mig för ännu... Något bra förslag

    Jag vill gärna behålla orginalmotorn orörd för framtida försäljning oxå.

    Jag har inga illusioner om effekt, bara det blir tillräckligt så jag känner mig nöjd [/quote:15ji7bto]
    Ok, så du ska bara flytta vev, stakar och kolvar då?
    För att få upp motorvolymen 0.3 liter.[/quote:15ji7bto]
    Japp, så menade jag. Gillar det vxllådsknäckande vridet
    9-5 2,3t kombi-99, helt original ännu....

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    nepp veven skiljer mellan i och t den med. sorry.
    Men du har ju köpt ett finfint Bojsänke ju.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    635
    Hej,det är samma vevaxel i turbo som insprutnings motorer
    skiljer endast på stakar och kolvar/Magnus

Liknande ämnen

  1. Jeremy Clarksons tanke om hastigheter.
    Av SirMacke i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-08, 15:01
  2. Prestige i Aero, en tanke.
    Av TSW i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-02-05, 15:03
  3. Köpa 9-5 med tanke på prisbild?
    Av Garmfighter i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 12:55
  4. Med tanke på allt surr om Dump hit och dit...
    Av Tony 418 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-23, 20:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •