Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Defa eller calix kupevärmare?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    139

    Defa eller calix kupevärmare?

    Börjar bli dags att stoppa in grenuttag och kupevärmare i bilen. Fick erbjudande från saab att antingen köpa E85 komfortpacket med calix 1400W slimline värmare och sladd för 1370. Alternativet är en DEFA Termini 1850 för 1067 plus sladd antar jag, men den går väl loss på en 500:- ungefär. Eftersom monteringen innebär borra och demontering av lite smått och gott överlåter jag det på Saab, så några hundra hit eller dit spelar inte så stor roll känns det som. Frågan är då om Defa har några fördelar och om normala stolpeluttag fixar 1850+motorvärmare på normala säkringar. Några råd?
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819

    Re: Defa eller calix kupevärmare?

    I en Saab skulle jag aldrig sätta dit något annat än Calix, det är de som säljs hos Saab..

    Har dock Defa i 9-5an, men använder inte det..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844

    Re: Defa eller calix kupevärmare?

    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    I en Saab skulle jag aldrig sätta dit något annat än Calix, det är de som säljs hos Saab..

    Har dock Defa i 9-5an, men använder inte det..
    Nja, Calix är det som är fabriksmonterat, men min känsla är att det är Defa som monteras av många saab åf.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    139

    Re: Defa eller calix kupevärmare?

    Pratar inte motorvärmare utan kupefläkten. Motorvärmare sitter redan fabriksmonterat i bilen.
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 030
    Medlem#
    3471

    Re: Defa eller calix kupevärmare?

    Köpte Defa Termini 1350w (5års garanti) på Jula för 699:- i förrgår, kostar normalt kring 1000 lappen på Mekonomen o liknande ställen. Den är smidig liten och lättplacerad. Den är på 1350w vid -25 grader, det varierar med temperaturen vad jag förstått.

    Calix el Defa är väl sak samma, en smaksak mera. Det är ju inget som skall integreras i bilens elsystem. Monterade in DEFA motorvärmare och grenuttag nu i veckan är nöjd med detta.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6

    Re: Defa eller calix kupevärmare?

    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    I en Saab skulle jag aldrig sätta dit något annat än Calix, det är de som säljs hos Saab..

    Har dock Defa i 9-5an, men använder inte det..
    Inte för att trampa dig på tårna nu, men jag förstår inte alls varför man inte skulle montera DEFA i en SAAB? Det är i min mening som att säga att man bara kan montera extraljus från Hella, men inte från Bosch.

    Nu sitter det väl iofs redan motorvärmare på Biopowern, och då måste man ju köpa rätt grenledningssats utifrån vad som sitter där.

    Kupévärmaren däremot kan man ju köpa vilket som, det som passar ens behov bäst helt enkelt.

    Jag har svårt att tro att ca 1500w skulle vara ett problem för motorvärmarstolparna, men kan du inte kolla med dem som har satt upp dem hur mycket effekt de tål?

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    139

    Re: Defa eller calix kupevärmare?

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Jag har svårt att tro att ca 1500w skulle vara ett problem för motorvärmarstolparna, men kan du inte kolla med dem som har satt upp dem hur mycket effekt de tål?

    mvh
    Jesper
    Egentligen undrade jag hur mycket effekt motorvärmaren drar. 1850+600 är ju 2450W, ca 10 ampere. Så är motorvärmaren på mer än 600W måste jag kolla så det är minst 16A automatsäkring på stolparna eller också välja den mindre kupefläkten utan mer eftertanke, 1400W räcker väl det också. 10A är ju ingen risk att det är mindre i alla fall. Fördelen med DEFA var väl att den kan skruvas fast under handskfacket och sitta fast så (ingen airbag där), Calix skulle visst stå på ett ställ som ser rangligt ut.
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  8. #8

    Re: Defa eller calix kupevärmare?

    Citat Ursprungligen postat av Jimmy_72
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Jag har svårt att tro att ca 1500w skulle vara ett problem för motorvärmarstolparna, men kan du inte kolla med dem som har satt upp dem hur mycket effekt de tål?

    mvh
    Jesper
    Egentligen undrade jag hur mycket effekt motorvärmaren drar. 1850+600 är ju 2450W, ca 10 ampere. Så är motorvärmaren på mer än 600W måste jag kolla så det är minst 16A automatsäkring på stolparna eller också välja den mindre kupefläkten utan mer eftertanke, 1400W räcker väl det också. 10A är ju ingen risk att det är mindre i alla fall. Fördelen med DEFA var väl att den kan skruvas fast under handskfacket och sitta fast så (ingen airbag där), Calix skulle visst stå på ett ställ som ser rangligt ut.
    Ok, då är jag med.

    Svårt att säga hur mkt effekt den drar, för det beror bl.a på vilken typ av värmare som sitter i bilen. Det borde rimligen SAAB kunna svara på, eller om det står någonstans i manualen som borde ha medföljt? Är det en värmare som sitter monterad i motorblocket så har jag svårt att tro att den är på mer än 600W.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Defa eller calix kupevärmare?

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Är det en värmare som sitter monterad i motorblocket så har jag svårt att tro att den är på mer än 600W.
    550W är vanligt hos blockvärmare om jag minns rätt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10

    Re: Defa eller calix kupevärmare?

    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    889

    Re: Defa eller calix kupevärmare?

    Saab kör en kampanj nu på lite värmare m.m Välj "aktuella erbjudanden" i länken..
    http://www.saabsverige.com/se/sv/sta...essories/info/

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Defa eller calix kupevärmare?

    Jag har Defa i min 9-5:a och Calix i min 9000 och tycker båda är jättebra. Calixen är kanske något tystare än Defan, men jag sitter aldrig i bilen när de är i gång så det är hugget som stucket. Calix originalhållare är riktigt bra att man kan rikta den rakt upp, det ökar effektiviteten märkbart i och med att den blåser rakt upp mot framrutan. Defan har jag upp och ner under handskfacket, men det fungerar också utmärkt plus att värmaren aldrig är i vägen.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98

    Re: Defa eller calix kupevärmare?

    Citat Ursprungligen postat av Jimmy_72
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Jag har svårt att tro att ca 1500w skulle vara ett problem för motorvärmarstolparna, men kan du inte kolla med dem som har satt upp dem hur mycket effekt de tål?

    mvh
    Jesper
    Egentligen undrade jag hur mycket effekt motorvärmaren drar. 1850+600 är ju 2450W, ca 10 ampere. Så är motorvärmaren på mer än 600W måste jag kolla så det är minst 16A automatsäkring på stolparna eller också välja den mindre kupefläkten utan mer eftertanke, 1400W räcker väl det också. 10A är ju ingen risk att det är mindre i alla fall. Fördelen med DEFA var väl att den kan skruvas fast under handskfacket och sitta fast så (ingen airbag där), Calix skulle visst stå på ett ställ som ser rangligt ut.
    Vet inte vart du bor men här i Luleå så är det väldigt få motorvärmaruttag som har 10A säkring, De absolut flesta har 6A, vilket gör att man får köra kupevärmaren på lägsta för att inte säkringen ska flyga. Har Aldrig i mitt liv sett en stolpe med 16A, har nån annan sett en sån ?
    mvh Benke
    RX 450h -12

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    139

    Re: Defa eller calix kupevärmare?

    Kollade på stolpen vid jobbet, mycket riktigt 6A säkring. Så med ca 600W i motorvärmaren går det ju inte att ha mer än 840W i kupefläkten. Får bli en fläkt som går att ställa till ca 850W med andra ord.
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98

    Re: Defa eller calix kupevärmare?

    Det borde räcka alldeles utmärkt. Du kommer kanske inte kunna sitta i shorts direkt men bilen kommer vara isfri och fin. Jag har bara 600W på min och det räcker då åtminstone ner till -32C.

    Min gamla kupevärmare hade bara av-på och det blev så jävla varmt så jag fick ha dörren öppen typ 15 för att inte få värmeslag i bilen. Den byttes ut fort
    mvh Benke
    RX 450h -12

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920

    Re: Defa eller calix kupevärmare?

    sen får man väl komma ihåg att valet av kupevärmare har väldigt lite med det övriga systemet att göra. De har ju en vanlig stickpropp så har man Defa kablage så kan man ju mycket väl köpa en Calix värmare.............

    Dessutom är det som sagt mest onödigt med mer än 1000 watt på värmaren. det gör de flesta bilar varma på ett par timmar.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    139

    Re: Defa eller calix kupevärmare?

    Beställt installation av Defa kablage och defa 1850 termina kupevärmare. 2 orsaker:

    1: Calix har special-kontakt inne i bilen, tyckte det kändes mer "framtidssäkert" med vanlig 220V stickpropp som Defa-kablaget använder sig av.

    2: 1850-termina blåsaren går att ställa ner till 850W, vilket innebär att OM motorvärmaren och fläkten går för fullt drar de 550+850=1400W vilket är 5.85A med 240V. Sitter det 10A-säkring klarar man både full effekt på värmaren och motorvärmaren samtidigt. Calixen låg på 1400W, då går det inte med både motorvärmare och kupefläkt på en 6A-säkring.

    Hoppas nu bara det man inte räknat och tänkt fel så säkringen slår av så fort man kopplar in det. Hade ju iofs varit som det skall, inte mycket som brukar gå min väg om det finns 2 olika alternativ att välja på. *suck*
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920

    Re: Defa eller calix kupevärmare?

    calix har väl en vanlig stickpropp även dom? jag har då aldrig sett nå annat.......

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819

    Re: Defa eller calix kupevärmare?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    calix har väl en vanlig stickpropp även dom? jag har då aldrig sett nå annat.......
    Ja de har de, har däremot sett Defa med liten kontakt till kupevärmaren.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920

    Re: Defa eller calix kupevärmare?

    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    calix har väl en vanlig stickpropp även dom? jag har då aldrig sett nå annat.......
    Ja de har de, har däremot sett Defa med liten kontakt till kupevärmaren.
    liten kontakt? hur ser den standarden ut då?

Liknande ämnen

  1. Batteriladdare till Defa/Calix motorvärmar kablage
    Av Fredrik / 1941 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 21:53
  2. Calix eller Defa?
    Av Kelso i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 02:17
  3. Calix motorvärmartimer, eller?
    Av Mackan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 22:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •