Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Lyfta topplocket ??

  1. #1

    Lyfta topplocket ??

    Hejsan.

    Nu har bilen stått under en tid, eftersom jag misstänker motorras, eller trasig topp.

    Det var nämligen så att jag fick detta då jag hade ett felmeddelande (CHECK ENGINE), men enligt saab verkstad så ska det gå att köra med den lampan tänd, men man ska givetvis kolla upp problemet snarast.
    Jag körde runt med lampan tänd under några dagars tid.

    Sedan vid ett gaspådrag några dagar efter, så förlorade bilen kraften, och fick "Limp Home" lampan blinkandes i ansiktet. Man hörde sedan vid tomgång att bilen inte gick på alla cylindrar. Sedan dess har bilen bara stått hemma.

    Tankarna gick direkt om att det kanske har skett ett motorras ?!

    Har gjort ett kompressions prov, och det var då 4:e cylindern som saknade tryck(inget tryck alls enligt saab verkstad). Alla andra cylindrar fungerare som vanligt.

    Vad tror ni detta problem är? Kan det vara trasig topp? Topplockspackning? Bränd/brända ventiler i toppen? Eller är det i värsta fall 4e cylinderns kolv som har smällt ?


    MVH

  2. #2

    Re: Lyfta topplocket ??

    Citat Ursprungligen postat av johan011
    Hejsan.

    Nu har bilen stått under en tid, eftersom jag misstänker motorras, eller trasig topp.

    Det var nämligen så att jag fick detta då jag hade ett felmeddelande (CHECK ENGINE), men enligt saab verkstad så ska det gå att köra med den lampan tänd, men man ska givetvis kolla upp problemet snarast.
    Jag körde runt med lampan tänd under några dagars tid.

    Sedan vid ett gaspådrag några dagar efter, så förlorade bilen kraften, och fick "Limp Home" lampan blinkandes i ansiktet. Man hörde sedan vid tomgång att bilen inte gick på alla cylindrar. Sedan dess har bilen bara stått hemma.

    Tankarna gick direkt om att det kanske har skett ett motorras ?!

    Har gjort ett kompressions prov, och det var då 4:e cylindern som saknade tryck(inget tryck alls enligt saab verkstad). Alla andra cylindrar fungerare som vanligt.

    Vad tror ni detta problem är? Kan det vara trasig topp? Topplockspackning? Bränd/brända ventiler i toppen? Eller är det i värsta fall 4e cylinderns kolv som har smällt ?


    MVH

    Nu vet jag ju inte vad du har för bil men det låter som att du äger en 9-3 eller 9-5 med en T7 motor.

    När man tappar komp på 4:ans cylinder så är det vanligast att kolven är slut.
    Har du tur så räcker det att horna 4:ans cylinder och stoppa i en ny kolv.

    Att tänka på! Tyvärr så får man inte bort oljesprutet på 4:ans cylinder när veven sitter kvar, så var försiktig så du inte fastnar med horningsverktyget i spridaren.

  3. #3

    Re: Lyfta topplocket ??

    Citat Ursprungligen postat av gurra444
    Citat Ursprungligen postat av johan011
    Hejsan.

    Nu har bilen stått under en tid, eftersom jag misstänker motorras, eller trasig topp.

    Det var nämligen så att jag fick detta då jag hade ett felmeddelande (CHECK ENGINE), men enligt saab verkstad så ska det gå att köra med den lampan tänd, men man ska givetvis kolla upp problemet snarast.
    Jag körde runt med lampan tänd under några dagars tid.

    Sedan vid ett gaspådrag några dagar efter, så förlorade bilen kraften, och fick "Limp Home" lampan blinkandes i ansiktet. Man hörde sedan vid tomgång att bilen inte gick på alla cylindrar. Sedan dess har bilen bara stått hemma.

    Tankarna gick direkt om att det kanske har skett ett motorras ?!

    Har gjort ett kompressions prov, och det var då 4:e cylindern som saknade tryck(inget tryck alls enligt saab verkstad). Alla andra cylindrar fungerare som vanligt.

    Vad tror ni detta problem är? Kan det vara trasig topp? Topplockspackning? Bränd/brända ventiler i toppen? Eller är det i värsta fall 4e cylinderns kolv som har smällt ?


    MVH

    Nu vet jag ju inte vad du har för bil men det låter som att du äger en 9-3 eller 9-5 med en T7 motor.

    När man tappar komp på 4:ans cylinder så är det vanligast att kolven är slut.
    Har du tur så räcker det att horna 4:ans cylinder och stoppa i en ny kolv.

    Att tänka på! Tyvärr så får man inte bort oljesprutet på 4:ans cylinder när veven sitter kvar, så var försiktig så du inte fastnar med horningsverktyget i spridaren.
    __
    Det är en Saab 9-3 2.0T (205hk original) -01
    Bilen har bara gått 10.000 mil och är riktigt fräsh, jag tycker det är väldigt skumt ifall kolven vore slut ?
    synpunkter/tips ?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Lyfta topplocket ??

    Öh nej. Det är inte konstigt vid de relativt få gånger sådant sker. Med tanke på alla 10-tusentals motorer som aldrig pajjar så kanske det låter illa i enstaka fall.

    Har själv sett kolvtoppar på T7-motorer som varit fullständigt pulvriserade.
    Oftast orsakade av slarv från tidigare ägare som undvikit uppgradering av vevhusventilationen samt slarvat med oljebytena. Byta olja per 1000 mil är tyvärr nödvändigt oavsett bilfabrikat om man vill att grejjerna ska hålla. Moderna motorer är inte lika slitstarka längre, och att följa tillverkarens servicerekommendationer är ingen hit. Korta körsträckor ofta med mycket last osv. kräver utökad vård.

    Den Saabverkstad som tyckte du skulle köra vidare med CE tänd borde anmälas.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5

    Re: Lyfta topplocket ??

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Öh nej. Det är inte konstigt vid de relativt få gånger sådant sker. Med tanke på alla 10-tusentals motorer som aldrig pajjar så kanske det låter illa i enstaka fall.

    Har själv sett kolvtoppar på T7-motorer som varit fullständigt pulvriserade.
    Oftast orsakade av slarv från tidigare ägare som undvikit uppgradering av vevhusventilationen samt slarvat med oljebytena. Byta olja per 1000 mil är tyvärr nödvändigt oavsett bilfabrikat om man vill att grejjerna ska hålla. Moderna motorer är inte lika slitstarka längre, och att följa tillverkarens servicerekommendationer är ingen hit. Korta körsträckor ofta med mycket last osv. kräver utökad vård.

    Den Saabverkstad som tyckte du skulle köra vidare med CE tänd borde anmälas.
    Har du statistiskt underlag för vad du säger? Jag tror inte att serviceintervallen är beräknade ur intet. Massor av faktorer har betydelse för en motors livslängd. 20 000 - 30 000 km är säkert optimalt - men det beror på vilken aspekt som avses. Om alla bilar skulle följa dina råd (oljebyte var 10 000 km) skulle förmodligen flera byta olja i onödan. Kostnaden för dessa extrabyten skall då jmf med kostnaden för en motorreparation. Med andra ord tror jag du har fel. Men samla gärna underlag och motbevisa mig!

  6. #6

    Re: Lyfta topplocket ??

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Öh nej. Det är inte konstigt vid de relativt få gånger sådant sker. Med tanke på alla 10-tusentals motorer som aldrig pajjar så kanske det låter illa i enstaka fall.

    Har själv sett kolvtoppar på T7-motorer som varit fullständigt pulvriserade.
    Oftast orsakade av slarv från tidigare ägare som undvikit uppgradering av vevhusventilationen samt slarvat med oljebytena. Byta olja per 1000 mil är tyvärr nödvändigt oavsett bilfabrikat om man vill att grejjerna ska hålla. Moderna motorer är inte lika slitstarka längre, och att följa tillverkarens servicerekommendationer är ingen hit. Korta körsträckor ofta med mycket last osv. kräver utökad vård.

    Den Saabverkstad som tyckte du skulle köra vidare med CE tänd borde anmälas.
    Har du statistiskt underlag för vad du säger? Jag tror inte att serviceintervallen är beräknade ur intet. Massor av faktorer har betydelse för en motors livslängd. 20 000 - 30 000 km är säkert optimalt - men det beror på vilken aspekt som avses. Om alla bilar skulle följa dina råd (oljebyte var 10 000 km) skulle förmodligen flera byta olja i onödan. Kostnaden för dessa extrabyten skall då jmf med kostnaden för en motorreparation. Med andra ord tror jag du har fel. Men samla gärna underlag och motbevisa mig!
    Mycket sant !!

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Lyfta topplocket ??

    Har varit me alldeles för länge för att orka ens besvara detta.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8

    Re: Lyfta topplocket ??

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Öh nej. Det är inte konstigt vid de relativt få gånger sådant sker. Med tanke på alla 10-tusentals motorer som aldrig pajjar så kanske det låter illa i enstaka fall.

    Har själv sett kolvtoppar på T7-motorer som varit fullständigt pulvriserade.
    Oftast orsakade av slarv från tidigare ägare som undvikit uppgradering av vevhusventilationen samt slarvat med oljebytena. Byta olja per 1000 mil är tyvärr nödvändigt oavsett bilfabrikat om man vill att grejjerna ska hålla. Moderna motorer är inte lika slitstarka längre, och att följa tillverkarens servicerekommendationer är ingen hit. Korta körsträckor ofta med mycket last osv. kräver utökad vård.

    Den Saabverkstad som tyckte du skulle köra vidare med CE tänd borde anmälas.
    Har du statistiskt underlag för vad du säger? Jag tror inte att serviceintervallen är beräknade ur intet. Massor av faktorer har betydelse för en motors livslängd. 20 000 - 30 000 km är säkert optimalt - men det beror på vilken aspekt som avses. Om alla bilar skulle följa dina råd (oljebyte var 10 000 km) skulle förmodligen flera byta olja i onödan. Kostnaden för dessa extrabyten skall då jmf med kostnaden för en motorreparation. Med andra ord tror jag du har fel. Men samla gärna underlag och motbevisa mig!

    För din motortyp är det nödvändigt att byta olja var 10.000km för att få en lång livslängd.

  9. #9

    Re: Lyfta topplocket ??

    Citat Ursprungligen postat av gurra444
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever

    Har du statistiskt underlag för vad du säger? Jag tror inte att serviceintervallen är beräknade ur intet. Massor av faktorer har betydelse för en motors livslängd. 20 000 - 30 000 km är säkert optimalt - men det beror på vilken aspekt som avses. Om alla bilar skulle följa dina råd (oljebyte var 10 000 km) skulle förmodligen flera byta olja i onödan. Kostnaden för dessa extrabyten skall då jmf med kostnaden för en motorreparation. Med andra ord tror jag du har fel. Men samla gärna underlag och motbevisa mig!

    För din motortyp är det nödvändigt att byta olja var 10.000km för att få en lång livslängd.
    Okej, vet att förra ägaren har varit väldigt pedant med bilen, så det är förmodligen gjort. Och ägaren dess förinnan var förra ägarens far.

    Ska lyfta toppen i helgen, sen får vi se vad det kan vara för något.
    Men man kan alltså inte få detta fenomen med brända ventiler? eller på något sätt så man kan fixa det med bara att byta topplock? Påminnelse: Inget komp på 4e cylindern. :/

    mvh

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Lyfta topplocket ??

    Tack för lite stöd där ni andra. Visst kan det vara ventilerna, men är rätt säker på att just 205hk-motorn har som 9-5 aeron hårdare ventiler. Inte 100% säker, fast din rova är samma som i 9-3Aero och såldes som företagspaket. Inte många privatsålda av just den modellen. Har inte haft nån själv, men 2 kollegor har haft varsin som de köpt som andra brukare efter firman som hadde dom.
    Båda har haft krångel med vevhusventilationen.
    Dom drar runt 2 liter olja per 1000 mil, båda 2. Den ena såldes i våras o den andra för 2 veckor sedan. De tröttnade tyvärr på att behöva kolla oljan i tid o otid. Fast ja kör 9000 numer kollar ja ändå en tre gånger i månaden under huven. Vana från 9-5perioden.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11

    Re: Lyfta topplocket ??

    Tja,

    Spräckt kolv är tyvärr ingen omöjlighet. Har själv råkat ut för det, fullservad bil med extra oljebyten efter 13000 mil.

    T7 motorerna håller helt enkelt inte måttet vad gäller hållbarhet i min mening, och det stämmer att de behöver olja ofta för att minimera riskerna för haveri. Dock så kan spräckta kolvar ha andra orsaker än taskig olja.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  12. #12

    Re: Lyfta topplocket ??

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Tack för lite stöd där ni andra. Visst kan det vara ventilerna, men är rätt säker på att just 205hk-motorn har som 9-5 aeron hårdare ventiler. Inte 100% säker, fast din rova är samma som i 9-3Aero och såldes som företagspaket. Inte många privatsålda av just den modellen. Har inte haft nån själv, men 2 kollegor har haft varsin som de köpt som andra brukare efter firman som hadde dom.
    Båda har haft krångel med vevhusventilationen.
    Dom drar runt 2 liter olja per 1000 mil, båda 2. Den ena såldes i våras o den andra för 2 veckor sedan. De tröttnade tyvärr på att behöva kolla oljan i tid o otid. Fast ja kör 9000 numer kollar ja ändå en tre gånger i månaden under huven. Vana från 9-5perioden.
    Okej, jo det stämmer det du säger. Yes det problemet stämmer också, bilen drog väldigt mycket olja.
    Ang. vevusventilationen så är den också bytt, fick nämligen "oil-sludge" så det löste sig (fast laddet från turbon har nästan alltid varit lite halft taskigt, även efter vevhusventilations bytet, ryckig gång när turbon laddar. Men blev en aning bättre efter vevhusvent. uppgraderingen).

    Men ska som sagt lyfta topplocket i helgen och kika. Kan man se om en kolv är sprucken av att bara lyfta toppen? eller måste man plocka isär och ta ut kolven? Beror ioförsig på hur sprickan sitter, men aa ni förstår säkert hehe. MVH

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Lyfta topplocket ??

    Med lite tur eller otur kan du se detta genom tändstifthålet. kolla i de andra 3 först för att jämföra Ser koltoppen hel ut så kan det ju "bara" bli toppjobb om man har tur. Finns en bra firma i Kungsängen som grejjar toppen och den blir 100% okej. Sen hoppas resten av maskinen är bra.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  14. #14

    Re: Lyfta topplocket ??

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Med lite tur eller otur kan du se detta genom tändstifthålet. kolla i de andra 3 först för att jämföra Ser koltoppen hel ut så kan det ju "bara" bli toppjobb om man har tur. Finns en bra firma i Kungsängen som grejjar toppen och den blir 100% okej. Sen hoppas resten av maskinen är bra.
    Aa för om man kollar rakt ner i tändstifthålet så ser alla kolvar fina ut. Även på 4an, där det enligt saab fattades kompression.

    Har idag plockat port ventilkåpan för att få en översikt på kamaxlarna osv. Ser riktigt fint ut.

    Har använd mig av tryckluft och en adapter (samma gänger som tändstiften, har även använt mig av gängtejp för att få det tätt) och plockat bort tändstiften, och ersatt med adaptern & tryckluften.
    När man sedan drar på med luft så ska olika saker hända enligt tips

    1. Om det susar/blåser i oljestickan = sprucken kolv, alltså luften tar sig förbi kolven och cylinderloppet, ner i oljetråget osv.
    2. Om ventilerna lyfter och blåser ut luften där, så är kolven och loppet tätt och ok.

    Resultatet blev att luften försvann genom avgasventilerna, men det susade endå i oljestickan om man lyssnade. Samtidigt som det nästan blåste i örat om man satte örat vid avgasröret där bak(detta hände vid prov på 4e cylindern, vid test på andra cylindrarna så susade det bara lite i avgasröret samtidigt som det hela tiden har susat i oljestickan vid prov på alla cylindrar).. hmm

    Då kan man utgå ifrån att detl ska susa/vina lite i oljestickan vid tryckluftsprov ner i cylindrarna. Vid prov på 4e cylindern så sköt luften ut ur genom avgassystemet (trycket i luftkompressorn försvann riktigt fort). Kan det vara tasig kolvring på 4an? Ventiler?

    mvh

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Lyfta topplocket ??

    Ett sätt till att kolla om det är kolv eller ventil som inte håller tätt är att hälla i en skvätt olja i cylindern innan man gör kompprovet. Blir det bättre av det, är det kolven som läcker.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

Liknande ämnen

  1. Dra åt topplocket?
    Av gilgo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-12, 22:29
  2. Oljedamm i topplocket SAAB 9-5 -00
    Av joesto-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 00:57
  3. Draihop topplocket ?
    Av csan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 12:56
  4. Oljekanaler i topplocket - 2,3i -92a?
    Av csan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 20:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •