Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: open SiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    30

    open SiD

    Hittade detta på blocket och blev lite sugen.
    http://www.blocket.se/goteborg/Saab_spe ... =23_10&w=3

    Är det ett rimligt pris? Kan man få ut mer info ur en sk vanlig open sid?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: open SiD

    Citat Ursprungligen postat av Ioneye
    Hittade detta på blocket och blev lite sugen.
    http://www.blocket.se/goteborg/Saab_spe ... =23_10&w=3

    Är det ett rimligt pris? Kan man få ut mer info ur en sk vanlig open sid?
    Du får ut betydligt mycket mer info ur open sid än sådär.. och dessutom behöver du inte massa lådor å annat kraffs inkopplat när det väl är "aktiverat" och förmodligen så får du det betydligt mycket billigare gjort om nån hjälper dig fippla lite i ditt program i bilen så det aktiveras.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3

    Re: open SiD

    Som utvecklare av Excalibur styrenhet får jag försöka förmedla dess fördelar.

    Den största skillnaden mot Open SID är man inte behöver göra lika stort ingrepp i bilen. Vilket vi anser är mycket intressant för er med lite nyare bilar där det finns garantiavtal och liknande som kan bli problem med ifall något går sönder. Excalibur styrenheten är endast aktiv på data bussen när föraren vill och har ingen möjlighet att påverkar eller störa motorstyrningen eftersom den jobbar på instrumentbussen.

    Sen är frågan om man behöver all information som finns tillgängligt i OpenSID? Det blir massa siffror som är jobbiga att bläddra igenom och ska man visa massa siffror samtidigt är det svårt att hålla isär vad som är vad. Excalibur har istället inriktat sig på de data som de flesta kan tycka vara kul att veta och faktiskt ha använding av.

    Man kan också se styrenheten som en investering, då den kan plockas ur och flyttas till en annan bil om man säljer bilen.

    Rätta mig om jag har fel, men det är bara Tronic 7 som har möjlighet till OpenSID? Excalibur fungerar på alla plattformar med SID paneler och Can-buss. Enheter till 9-3 och nyare 9-5 kommer inom någon vecka.

    Men till sist, Excalibur är enkelt att installera och använda. Samt att det finns ett företag bakom som supportar enheten. Vi erbjuder tex. montering av enheten mot ersättning, vilket gör att alla med en saab kan se all den roliga informationen som faktiskt redan finns i bilens datorsystem.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: open SiD

    Citat Ursprungligen postat av Ioneye
    Hittade detta på blocket och blev lite sugen.
    http://www.blocket.se/goteborg/Saab_spe ... =23_10&w=3

    Är det ett rimligt pris? Kan man få ut mer info ur en sk vanlig open sid?
    Det beror på hur mycket jobb du är villig att lägga ut på bilen. T.ex:

    1. Vill du hålla på och ändra i styrsystemet, trimma din bil och göra egna open sid program mm, så kan du ju lägga ut 500kr till och köpa dig en CANUSB adapter som du har till att koppla ihop din dator med bilen. Då kan du ju välja precis själv vad du vill ha i ditt open sid program. (BDM fungerar också men ännu mer jobb än CANUSB) Men det är mycket man måste lära sig om programmeringen mm och det kan gå fel när man programmerar, och som sagt har du en trionic 5 bil så kan du inte få open sid via CANUSB.

    2. Du är inte intresserad av att göra ovanstående utan är endast intresserad av open sid värdena. Då kan det vara ett gott alternativ med excalibur, rimligt pris? Ja det tycker iaf jag, om det nu går att flytta från bil till bil utan större svårighet så är det ju väldigt smidigt

    Marz

  5. #5
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: open SiD

    Citat Ursprungligen postat av JohanRuben
    Som utvecklare av Excalibur styrenhet får jag försöka förmedla dess fördelar.

    Den största skillnaden mot Open SID är man inte behöver göra lika stort ingrepp i bilen. Vilket vi anser är mycket intressant för er med lite nyare bilar där det finns garantiavtal och liknande som kan bli problem med ifall något går sönder. Excalibur styrenheten är endast aktiv på data bussen när föraren vill och har ingen möjlighet att påverkar eller störa motorstyrningen eftersom den jobbar på instrumentbussen.

    Sen är frågan om man behöver all information som finns tillgängligt i OpenSID? Det blir massa siffror som är jobbiga att bläddra igenom och ska man visa massa siffror samtidigt är det svårt att hålla isär vad som är vad. Excalibur har istället inriktat sig på de data som de flesta kan tycka vara kul att veta och faktiskt ha använding av.

    Man kan också se styrenheten som en investering, då den kan plockas ur och flyttas till en annan bil om man säljer bilen.

    Rätta mig om jag har fel, men det är bara Tronic 7 som har möjlighet till OpenSID? Excalibur fungerar på alla plattformar med SID paneler och Can-buss. Enheter till 9-3 och nyare 9-5 kommer inom någon vecka.

    Men till sist, Excalibur är enkelt att installera och använda. Samt att det finns ett företag bakom som supportar enheten. Vi erbjuder tex. montering av enheten mot ersättning, vilket gör att alla med en saab kan se all den roliga informationen som faktiskt redan finns i bilens datorsystem.
    Vart monteras den?
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  6. #6

    Re: open SiD

    Göteborg med omnejd. Eventuellt kan återförsäljare på andra orter montera.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: open SiD

    Citat Ursprungligen postat av JohanRuben
    Som utvecklare av Excalibur styrenhet får jag försöka förmedla dess fördelar.
    Nu vill jag inte vara den som är den men kikar du i reglerna för forumet så är marknadsföring för produkter förbjudet på forumet så tänk lite på vad du skriver innan du får en moderator på dig...

    Citat Ursprungligen postat av JohanRuben
    Den största skillnaden mot Open SID är man inte behöver göra lika stort ingrepp i bilen. Vilket vi anser är mycket intressant för er med lite nyare bilar där det finns garantiavtal och liknande som kan bli problem med ifall något går sönder. Excalibur styrenheten är endast aktiv på data bussen när föraren vill och har ingen möjlighet att påverkar eller störa motorstyrningen eftersom den jobbar på instrumentbussen.
    Detta vet jag inte om jag kan hålla med om. Att montera in en "låda" som "kapar" styrenhetens signaler till SID för att plocka ur värden från diverse givare som sitter under huven kallar i alla fall inte jag riskfritt. Jämför du det med att bara slå på en funktion som faktiskt finns med i alla saabars originalprogram så skulle jag nog påstå att det är mer riskfritt med open sid och dessutom mer "garantivänligt". Om den här lådan går sönder, vad får detta för koncekvenser för bilens övriga funktionallitet? Om lådan i sig kortsluts eller liknande och skapar ett elfel i bilen pga detta så är jag rätt säker på att det inte kommer gå på bilens garanti om man har en nyare bil.

    Citat Ursprungligen postat av JohanRuben
    Sen är frågan om man behöver all information som finns tillgängligt i OpenSID? Det blir massa siffror som är jobbiga att bläddra igenom och ska man visa massa siffror samtidigt är det svårt att hålla isär vad som är vad. Excalibur har istället inriktat sig på de data som de flesta kan tycka vara kul att veta och faktiskt ha använding av.
    Detta går utan problem att ordna till i openSID med, att samla ihop dom värden du oftast kikar på och ha dessa under samma menyval och själv välja vad man ska kalla dom olika symbolerna/värdena.

    Citat Ursprungligen postat av JohanRuben
    Men till sist, Excalibur är enkelt att installera och använda. Samt att det finns ett företag bakom som supportar enheten. Vi erbjuder tex. montering av enheten mot ersättning, vilket gör att alla med en saab kan se all den roliga informationen som faktiskt redan finns i bilens datorsystem.
    Om kunden själv vill ha vissa värden som ni inte anser som standard, kan detta ordnas genom nån sorts omprogrammering av enheten? Till exempel lägga till misständningar/knackningar per cylinder, felkoder direkt i SID, spjälläge, funktioner som med några enkla knapptryck kan aktiveras med openSID.


    Med risk för att låta väldigt negativ till produkten så måste iaf jag som har använt openSID rätt mycket påstå att vill man verkligen få ut denna data ur bilen så gör man det förmodligen enklare, billigare och mer anpassat för ens egna behov genom att få openSID aktiverat i det program som redan finns i bilen utan att mecka in extra mackapärer som kan på ett eller annat sätt störa bilens elektronik.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8

    Re: open SiD

    Självklart tilltalar OpenSID lösningen många, men jag tror inte det är samma användarkrets vi pratar om. Detta är en mer simpel produkt som på ett enkelt sätt utan några speciella kunskaper ger lite "skoj" information. Bara funktionen som att få ut hastigheten i digital form är väldigt användbar i dagens samhälle med fartkameror och liknande.

    OpenSID "inkopplingen" är säkerligen som du säger inte särskilt avancerad, men den kräver endå kunskap och utrustning som inte "svensson" innehar.

    Problem som du påstår skulle kunna uppstå om enheten gick sönder. Ja självklart kan annan utrustning bli störd om enheten skulle falera helt, men då enheten sitter på instrumentbussen som inte innehar några "vitala" enheter för bilens drift finns ingen direkt fara. Sen har CAN-standarden en inbyggd felhantering med errorframes vilket gör att övrig utrustning inte skadas ifall en "nod" i nätverket havererar.

    OpenSID är säkerligen bra grejor, har aldrig använt det och kör inte saab själv så...

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: open SiD

    Citat Ursprungligen postat av JohanRuben
    Självklart tilltalar OpenSID lösningen många, men jag tror inte det är samma användarkrets vi pratar om. Detta är en mer simpel produkt som på ett enkelt sätt utan några speciella kunskaper ger lite "skoj" information. Bara funktionen som att få ut hastigheten i digital form är väldigt användbar i dagens samhälle med fartkameror och liknande.
    Då vet ni säkert om också att den digitala signalen som tas direkt från hastighetsgivarna som sitter i saabarna är lägre än den som visas i instrumentet? Rätta mig om jag har fel men det innebär att det är "säkrare" att kika på den vanliga mätaren som är visar att man kör lite fortare än man faktiskt gör för att ligga på den säkra sidan?

    Citat Ursprungligen postat av JohanRuben
    Problem som du påstår skulle kunna uppstå om enheten gick sönder. Ja självklart kan annan utrustning bli störd om enheten skulle falera helt, men då enheten sitter på instrumentbussen som inte innehar några "vitala" enheter för bilens drift finns ingen direkt fara. Sen har CAN-standarden en inbyggd felhantering med errorframes vilket gör att övrig utrustning inte skadas ifall en "nod" i nätverket havererar.
    Om något går sönder pga detta är det kanske ingen "fara" men det kan bli kostsamt för bilägaren, en kostnad som jag gissar att garantin inte täcker.

    Varför blanda in fler kockar i soppan än vad som finns där från fabrik? Det är ju bättre att väcka en av dom ordinarie kockarna och låta honom hjälpa till i köket än att hyra in en helt utomstående som kan ställa till med trubbel?

    Detta är min åsikt iaf.. Saabarna har redan ett fullgott system för det er produkt erbjuder, känns dumdristigt att inte använda sig av detta då det bevisligen är anpassat för enbart saab och inget annat.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: open SiD

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av JohanRuben
    Som utvecklare av Excalibur styrenhet får jag försöka förmedla dess fördelar.
    Nu vill jag inte vara den som är den men kikar du i reglerna för forumet så är marknadsföring för produkter förbjudet på forumet så tänk lite på vad du skriver innan du får en moderator på dig...
    Varför skulle det vara marknadföring att försvara sin produkt mot någon som säger något negativt om den.

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av JohanRuben
    Den största skillnaden mot Open SID är man inte behöver göra lika stort ingrepp i bilen. Vilket vi anser är mycket intressant för er med lite nyare bilar där det finns garantiavtal och liknande som kan bli problem med ifall något går sönder. Excalibur styrenheten är endast aktiv på data bussen när föraren vill och har ingen möjlighet att påverkar eller störa motorstyrningen eftersom den jobbar på instrumentbussen.
    Detta vet jag inte om jag kan hålla med om. Att montera in en "låda" som "kapar" styrenhetens signaler till SID för att plocka ur värden från diverse givare som sitter under huven kallar i alla fall inte jag riskfritt. Jämför du det med att bara slå på en funktion som faktiskt finns med i alla saabars originalprogram så skulle jag nog påstå att det är mer riskfritt med open sid och dessutom mer "garantivänligt". Om den här lådan går sönder, vad får detta för koncekvenser för bilens övriga funktionallitet? Om lådan i sig kortsluts eller liknande och skapar ett elfel i bilen pga detta så är jag rätt säker på att det inte kommer gå på bilens garanti om man har en nyare bil.
    Hur kan denna produkten kapa signaler, den lyssnar/pratar på samma buss som alla andra enheter som är kopplad till bussen. Hur vet du ens att det är mellan styrenheten och SIDen som enheten kopplas in, en CAN-nod kan monteras var som hellst i systemet. Det viktigaste när man eftermonterar enheter på en CAN-buss är att bussen inte blir för stor (det finns gränsvärden för den sammanlagda längden på alla CAN-kablar i en buss) och att det inte är för många enheter som skickar meddelanden, så bussen blir överfylld. Det finns det garanterat ingen risk för, CAN-bussarna har väldigt mycke mer plats än vad tillverkarna använder.

    Och hur jag vet allt detta, jo jag har jobbat i över 3år med eftermontering av CAN-baserad utrustning i lastbilar.
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: open SiD

    Citat Ursprungligen postat av Ioneye
    ....Kan man få ut mer info ur en sk vanlig open sid?
    §9.3.1 Undantag: Företag får svara på inlägg och påståenden som berör deras verksamhet.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12

    Re: open SiD

    Excalibur er et fantastisk produkt!

    Ingen grunn til å lete etter negative sider! Det er ikke mye som kan gå så veldig galt, blir uansett ikke verre enn når stereoen paier og klusser på bussen, og det skjer av og til. Og skulle så skje, så er det enkelt og koble den fra igjenl.

    Et genialt produkt etter min mening!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376

    Re: open SiD

    har skaffat mig open sid nu men det e ju en helsikes massa siffror å bokstäver.. nån som vill vara vänlig å berätta vilka dom mest intressanta heter å vad dom visar?
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: open SiD

    Citat Ursprungligen postat av Johankp
    har skaffat mig open sid nu men det e ju en helsikes massa siffror å bokstäver.. nån som vill vara vänlig å berätta vilka dom mest intressanta heter å vad dom visar?
    Glömde den som skaffade Open SID åt dig berätta det?

    I annat falll tror jag det står en del beskrivet här: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Open sid vad är det?
    Av Johan D i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 07:38
  2. OpenSID OG9-5 -98/-05
    Av Dahlberg_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 08:54
  3. Open-air på 9-3SS
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 10:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •