Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Byte av motorvärmarelement OG9-5

  1. #1

    Byta motorvärmare på 9-5

    Vart brukar värmaren sitta på en 9-5 aero? Vid turbon eller? Finns väl ett antal frostpluggar som kan vara alternativ och visst kan man följa sladden, men jag var lite bekväm nu

    Kan man byta sådant själv eller måste en erfaren person fixa det? Man skall väl tappa kylsystemet oxå antar jag?
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    http://www.defa.com/doc/300/379.pdf

    Således i närheten av vevaxelgivaren.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sjysst förklaring.

    Sitter en del kontakter som jag följde här. Kopplar man isär dessa på något speciellt sätt eller är det vanliga stickproppar?

    Det är en Defa!
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  4. #4
    Kompletterar även med detta

    # Biltema, Mekonomen, Autoexperten mfl. har motorvärmare. Vad du först måste kolla är vilket sytem du har. Calix och Defa är vanligast i nämd ordning. Tror "Saab orginal" är Calix (vet nån mer exakt?)
    # Nope... lite trångt men tappa ur kylvattnet och skruva loss (inte helt) lilla muttern mitt på själva elementet och vicka sedan ut detta. Drag isär kabelanslutningen och dit med det nya.
    # Nej! inte om du köper samma system som du redan har för då är det plugg and play.
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    64

    Byte av motorvärmarelement OG9-5

    Jag har en 9-5 med originalmonterad defa elektrisk motorvärmare. Nu när jag ska börja använda den i höst så märker jag att jordfelsbrytaren löser ut i stolpen när jag ansluter sladden. Om jag öppnar huven och lossar kabeln från "doppvärmaren" i motorblocket så löser brytaren inte ut och kupevärmaren går. Alltså bör det vara kortslutning i själva värmaren.

    Hur går man bäst till väga för att byta den själv så att det inte uppstår läckage eller annat otrevligt?
    9-3 Cab 2.0t -04
    9-3 SC 2.0t -08

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Kortslutning i motorvärmare, hur byta?

    De e riktigt trångt därunder, så jag skulle nog skaffa ett nytt element o låta verkstan byta.
    Även om jag gör det mesta själv, så har man ju misslyckats en del under de senaste 30 åren. Bl.a. byte av just dylika attiraljer.

    Har du kollat om kabeln e hel?
    Är den lilla jordsnutten ansluten till karossen? Eller har den gått av.
    Inte ovanligt att kabeln är problemet när turbon hela tiden öser värme. Har du ett grenuttag som kabeln till elementet går ifrån eller är det direktkopplat på värmeelementet? Då är det ännu mer troligt att jordningen fallerat.
    Och vad då hända! Jordfelsbrytaren löser ut.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    64

    Re: Kortslutning i motorvärmare, hur byta?

    Efter intaget på kofångaren går kablen till ett grenuttag, en kabel går därifrån in till kupeuttaget och en går till värmeelementet. När jag lossar kabeln från värmeelementet (i värmeelementsänden) löser jordfelsbrytaren inte ut så kabeln borde vara hel?

    Var sitter den lilla jordkabeln? Den har jag inte undersökt...
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-11 klockan 20:52. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 Cab 2.0t -04
    9-3 SC 2.0t -08

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    845

    Re: Kortslutning i motorvärmare, hur byta?

    Citat Ursprungligen postat av possum
    Jag har en 9-5 med originalmonterad defa elektrisk motorvärmare. Nu när jag ska börja använda den i höst så märker jag att jordfelsbrytaren löser ut i stolpen när jag ansluter sladden. Om jag öppnar huven och lossar kabeln från "doppvärmaren" i motorblocket så löser brytaren inte ut och kupevärmaren går. Alltså bör det vara kortslutning i själva värmaren.

    Hur går man bäst till väga för att byta den själv så att det inte uppstår läckage eller annat otrevligt?
    Jag har haft samma problem, att JFB löser ut, dock så fungerade det om jag vände på stickproppen i uttaget, förmodligen för att nollan då hamnar "rätt". I en annan bil med samma problem så fungerade inte den lösningen, däremot så fungerade det efter att jag tagit isär och satt ihop anslutningen vid doppvärmaren, kan ha varit fukt eller något och det var för 2 år sedan och det har fungerat sedan dess.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Kortslutning i motorvärmare, hur byta?

    Den lilla jordsnutten sitter i intagskabeln och ska synas vid grenuttaget. Om det är så att du drar ut kabeln från elementet så är det inte alls säkert att kabeln är hel. Om nåt smält ihop mellan jord och ena ledningen så är det inte säkert att JF bryter. Då dessa suttit i ett tag är det billigare att köpa en ny kabel mellan gren och element. Klart rekommenderbart, även om elementet är paj. Och en värmestrumpa till första delen närmast elementet. Om JF fortfarande bryter så är det elementet förutsatt att den omtalade jordkabeln är hel.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    64

    Re: Kortslutning i motorvärmare, hur byta?

    OK, tack för tipsen. Jag ska prova att vända stickproppen, kolla jordflätan samt ta loss kabeln och mäta upp den för att se om den är hel. Då har man lite pyssel till ikväll
    9-3 Cab 2.0t -04
    9-3 SC 2.0t -08

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    64

    Re: Kortslutning i motorvärmare, hur byta?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Om nåt smält ihop mellan jord och ena ledningen så är det inte säkert att JF bryter. Då dessa suttit i ett tag är det billigare att köpa en ny kabel mellan gren och element. Klart rekommenderbart, även om elementet är paj.
    Kabeln ser onekligen rätt rutten ut, batterierna är slut i min multiemter så jag kan inte mäta den men höljet är sprucket och lite smält och ser allmänt nött ut. Problemet är att det bara verkar gå att köpa en hel "kabelsats" med grenuttag och allt till det facila priset av 845:- Suck...
    9-3 Cab 2.0t -04
    9-3 SC 2.0t -08

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Kortslutning i motorvärmare, hur byta?

    Ett tips då är närmsta bilskrot, dom brukar ta 50kr/del.

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    66

    Re: Kortslutning i motorvärmare, hur byta?

    Citat Ursprungligen postat av possum
    Jag har en 9-5 med originalmonterad defa elektrisk motorvärmare. Nu när jag ska börja använda den i höst så märker jag att jordfelsbrytaren löser ut i stolpen när jag ansluter sladden. Om jag öppnar huven och lossar kabeln från "doppvärmaren" i motorblocket så löser brytaren inte ut och kupevärmaren går. Alltså bör det vara kortslutning i själva värmaren.

    Hur går man bäst till väga för att byta den själv så att det inte uppstår läckage eller annat otrevligt?
    Lite fakta från en fackman, jobbat som service-elektriker.
    Jordfelsbrytaren löser inte ut för kortslutnig, det är säkringen i el-centralen för utgående grupp som löser ut för kortslutning.
    Jordfelsbrytaren löser ut för läckström till ex. jord. För personskydd så löser den ut vid max 30 mA.
    Är motorvärmaren en doppvärmare, alltså med elementet i kylarvätskan så är det troligen så att elementet blivit korrisionsskadat och ett litet hål uppstått så att vatten/fukt kommit in i elementslingan.
    Bara att byta ut den i sådana fall.
    Detta "överslag" går ej att mäta ut med en "vanlig" multimeter, utan man brukar "megga" elementslingan, vilket man gör med ett speciellt instrument som resistans mäter med en provspänning om 250, 500 eller 1000 Volt.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    64

    Re: Kortslutning i motorvärmare, hur byta?

    Det är klart att du har rätt. Skulle elementet eller kabeln vara kortsluten borde säkringen gå. Konsekvensen blir dock densamma, elementet måste bytas I teroin borde det väl dock fortfarande kunna vara så att det är en liten krypström till jord i kabeln mellan grenuttaget och elementet, tex på grund av fukt/korrosion?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-11 klockan 20:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 Cab 2.0t -04
    9-3 SC 2.0t -08

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Kortslutning i motorvärmare, hur byta?

    Ändå skulle jag först prova med en beg kabel från skroten, för den måste du ju ändå ha då din e skadad. Och korrosoinsskador på elementet är inte lika vanligt, trots allt. Din 9-5 har väl röd kylarvätska, antar jag. Den är inte lika korroderande som de äldre blå kvalisorterna.
    Det kan ju vara elementet, men jag tvekar ändå. Kan vara korrosion i intaget från stickproppen också. Har en extra. Alltid bra å ha.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    64

    Re: Kortslutning i motorvärmare, hur byta?

    Jo jag tänkte byta grejerna i "kostnadsordning", dvs kabel först och sedan element om det inte hjälper med kabeln.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-11 klockan 20:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 Cab 2.0t -04
    9-3 SC 2.0t -08

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Kortslutning i motorvärmare, hur byta?

    Kanon Possum. Fortsätt rapportera sen. Och skaffa en värmestrumpa till kabeln från elementet som jag tidigare nämnde.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    64

    Re: Kortslutning i motorvärmare, hur byta?

    Det verkar faktiskt vara kortslutning i själva elementet. Ny kabel hjälpte inte och när jag mäter med ohmmeter så verkar det vara kortslutning mellan fasen och jord på värmeelementet.

    Så jävligt till som den där grejen sitter så blir det nog till att lämna in bilen för byte
    9-3 Cab 2.0t -04
    9-3 SC 2.0t -08

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Kortslutning i motorvärmare, hur byta?

    Vi vet att de e trångt. Därför ja va lite envis att kolla sladderiet. Fast Defaelementen brukar ju överleva minst ett sladdbyte.
    Och verkstan brukar gilla att slippa skaffa saker så köp ett element innan du åker dit.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    64

    Re: Kortslutning i motorvärmare, hur byta?

    Jag fick äntligen tummen ur i julhelgen och bytte eländet. Det var inte så svårt att komma åt om man demonterade batteriet. Gamla värmareelementet satt med presspassning och fick knackas ur, sedan var det bara att sätta i nya och dra fast det. Nya elementet levererades med värmestrumpa så jag antar att Defa upptäckt att det är varm som in i h-e vid turbon... Skönt med motorvärmare igen då det är svinkallt här uppe i lapphelvetet
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-11 klockan 20:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 Cab 2.0t -04
    9-3 SC 2.0t -08

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Demontera frostplugg för motorvärmarelement OG9-5 B2x5
    Av KenZo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2020-10-24, 20:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •