Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: missljud i motor 9000 aero i servo, vattenpump, generator

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    386

    missljud i motor 9000 aero i servo, vattenpump, generator

    Har ett rejält missljud i min Aero. Det skrapar, slamrar o låter riktigt illa på tomgång men försvinner så fort jag ger lite gas. Ljudet försvinner så fort jag hakar av multiremmen så det borde ju vara vattenoump, servo, generator eller liknande.

    Jag har haft borta spännaren och bytt gummibussningarna i den då de var slitna så spännaren hoppade upp o ner, men det hjälpte inte förutom att spännaren är nu mera är still.

    Om man känner på rullarna så märker man inget glapp eller missljud i dem om man snurrar på dem, samma gäller generator, styrservo och vattenpump alla rullar lätt och har inget lagerglapp förutom vattenpumpen som har ett litet glapp men den läcker inte.

    Någon som har varit med om något liknande? Vad kan det vara som låter så illa? Lite tråkigt att börja byta saker utan att vara säker på vad det är som låter.

    OBS! ac kompressorn är demonterad så den är det inte.
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Medlem#
    5767

    Re: missljud i motor 9000 aero i servo, vattenpump, generator

    Hej!

    Jag skulle tro att det är vattenpumpen som gjort sitt.
    Har haft samma problem i min bil med slammer och andra oljud. Bytte vattenpumpen och det löste problemen. På min sambos SAAB fanns detta också och där var det generatorn vars lager gett upp.

    roian
    SAAB 9-5 Vector Griffin 2,3 T 2009

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 045

    Re: missljud i motor 9000 aero i servo, vattenpump, generator

    Fast det vanligaste är spännrullarna och den automatiska remspännaren. När den börjar slacka så låter det fan, lagren i rullarna tar skada av dessa vibbar. Nu har ju alla 9k-kortmotorer samma spännare så det finns en del fräscha på skroten iaf. Men rullarna köper man nya.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    386

    Re: missljud i motor 9000 aero i servo, vattenpump, generator

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Fast det vanligaste är spännrullarna och den automatiska remspännaren. När den börjar slacka så låter det fan, lagren i rullarna tar skada av dessa vibbar. Nu har ju alla 9k-kortmotorer samma spännare så det finns en del fräscha på skroten iaf. Men rullarna köper man nya.
    Men om lagrena i rullarna tar skada så borde ju dom glappa eller låta när men snurrar på dem, men det verkar helt friskt
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 045

    Re: missljud i motor 9000 aero i servo, vattenpump, generator

    Okaj, men känn på spännaren. Ska inte gå att trycka ner remmen ovanifrån mer än ca 15mm och ska absulot inte gå att vrida mer än 1/4-varv. Kan ju va remmen som e slut/för mjuk, Men e den ny och mjuk/dåligt spänd så är det spännaren.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 045

    Re: missljud i motor 9000 aero i servo, vattenpump, generator

    Såg att du bytt bussningarna, men själva "dämparen" är troligtvis slut ändå. Fjädrar inte ut helt, antagligen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 109
    Medlem#
    2555

    Re: missljud i motor 9000 aero i servo, vattenpump, generator

    "Spara pengar varianten", fyll på bromsvätska i dämparen.
    Den skall knappt röra sig nåt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 045

    Re: missljud i motor 9000 aero i servo, vattenpump, generator

    Den blir ändå för mjuk och fjädrar inte ut till 100%. Speciellt om man tagit den kortare remmen då han skrotat AC;n. I EPC fanns det en gång 2 artikelnummer till långmotorn och den ena va av mjukare typ till bilar med AC. Sen stod det "NLS-USE osv." med hänvisning till den enda artikel som går att beställa numer.
    Har en färsk dito och där saknas en del årsmodeller numera. Den gamla i laptopen från 2005 har fler modeller listade. Faktiskt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    386

    Re: missljud i motor 9000 aero i servo, vattenpump, generator

    Jag har ac kompressorn kvar så den ska monteras igen, då ac kommer att fixas nästa sommar + att jag har ny rem liggandes för bil med ac. Kan det göra någon skillnad om jag monterar ac kompressor+ den nya remmen.

    Dämparen känns frisk, om jag jämför med min andra 2.3 turbo så är remmarna ungefär lika hårt spända.
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    386

    Re: missljud i motor 9000 aero i servo, vattenpump, generator

    Nu verkar problemet löst. Monterade ac-kompressorn och bytte remmen. Märkte då att det fanns lite gummiavlagringar på spännrullen som jag skrapade bort. Efter start så klonkade det till 2gånger för att sedan blir helt tyst så problemet verkar löst.
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    386

    Re: missljud i motor 9000 aero i servo, vattenpump, generator

    O problemet kom tillbaka, skrapar o smäller på tomgång igen. Gick ca 30-40 mil innan det uppkom igen.

    Nu har jag bytt remspännaren till en bättre beg på skroten, den gamla spännaren var slut men nu låter det nästan värre då remmen spänns som den ska. Remmen är ny och ac kompressor är monterad.

    Vad kan det vara som helt plötsligt tystnar och sedan återkommer.. vattenpumpen??
    Generator??
    spännrullar?? (inga lagerglapp och rullar lätt)
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

Liknande ämnen

  1. Missljud i motor Saab 9-5 Aero -06 (104mil)
    Av Math i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 10:57
  2. Byta remmarna till vattenpump och generator og900 (dum fråga
    Av svante_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-23, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •