Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: får inget värme i bilen vad göra?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    får inget värme i bilen vad göra?

    får inte in värmen i kupen nu när det är kallt vad göra? (min sid visar inget så jag kan inte säga hur kallt det är ute)

    värmepaket blir lite varm men startar man fläkten så blir den kall direkt.

    vad kan det vara hur ska jag felsöka?
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: får inget värme i bilen vad göra?

    Får du upp normal temperatur på motorn?

    Vilket fordorn pratar vi om, din Scania R500, åkgräsklipparen med hytt eller din 9-3:a?


  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    56

    Re: får inget värme i bilen vad göra?

    Det första man kollar är nivån på kylvätskan till motorn. Har du låg nivå så har du antingen läckage i nån slang, dålig topplockspackning eller en topp som behöver efterdras.

    Annars kan det vara termostaten eller kanske nåt spjäll till värmepaketet som kärvar.
    Saab 9-5 2.3t sedan -99 st1
    Fiat 2300S Coupé -65

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: får inget värme i bilen vad göra?

    gäller 9-5 an

    får ingen felkod på acc

    motor tempen verkar vara normalt

    kyllvätska är på max

    kan det vara ventilen som fastnat? har köpt ny ventil på speedparts för 2 år sedan
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457

    Re: får inget värme i bilen vad göra?

    tempgivare i kupe kan vara fel. Den talar om för servomotor att klaffen ska flytta sig åt den håll som ska ge värme tillträde till kupe. Om kupe fläkt fungerar inte då
    blir samma sak.
    Klaffens arm kan oxå vara trasig och då skulle jag börjat att kontrollera denes rörelse.Allt detta pratar jag från min erfarenhet från mina Saabar 9000.
    På mina Saabar finns ingen ventil, den som du köpt från SP men den måste oxå fungera ty allt annat är underställd den.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: får inget värme i bilen vad göra?

    Du menar antagligen den s.k. bypassventilen som sitter på torpedväggen bakom motorn. Vill minnas att det går en vacuumslang till den och är den murken så får du ju inte nån vidare värme heller. Rätta mig gärna om jag minns fel.
    Orkade inte byta min själv då den pajade 50 meter från Saabverkstan vid jobbet.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: får inget värme i bilen vad göra?

    ang vacum så bytte jag till nya silikon slangarna fotfarande inget värme kan det ha blivit luft propp i värmepaketet?
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    241

    Re: får inget värme i bilen vad göra?

    Jag har samma problem Kan det bero på att jag har haft kylsystemet tömt pga. Motorbyte? Jag har stått med expansionskärlet öppet och motorn på tomgång i ett tag utan att det kommer några luftbubblor eller att nivån sjunker.
    I mitt fall gäller det en Saab 9000 2.3t -98
    Saab 9-5 2,3t Biopower -09

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: får inget värme i bilen vad göra?

    Får försöka svara på 2.

    9-5. Lite skumt men nåt är fel iaf. Läste nånstans att spjällmotorerna kan kuka ur. Sök på acc och 9-5. Kan inte ge mer råd där.

    9000. Det räcker att du vänt termostaten upp o ner så öppnar den inte som den ska. Toppfyll expansionskärlet o kläm på slangarna en stund. Sen startar du och det kan ta ett antal minuter innan det öppnar. Helt rätt att göra detta med öppet lock. Ibland öppnar det rätt abrupt, speciellt om det varit helt tomt i systemet på det sätt du beskriver. Så stå inte i finrummet o gör det. Det blir lätt lite söligt. Håll koll på motortempen efter någon minut bara. Sticker den uppåt är nåt inte bra. Vattenpumpen kan vara boven i dramat. Bytte komplett motor -97 senast och då va pumpen ihopkärvad och den s.k. propellern hade lossat från axeln inne i pumpen. Fick inget vattentryck över huvud taget.
    Ett tips iaf.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    241

    Re: får inget värme i bilen vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Får försöka svara på 2.

    9-5. Lite skumt men nåt är fel iaf. Läste nånstans att spjällmotorerna kan kuka ur. Sök på acc och 9-5. Kan inte ge mer råd där.

    9000. Det räcker att du vänt termostaten upp o ner så öppnar den inte som den ska. Toppfyll expansionskärlet o kläm på slangarna en stund. Sen startar du och det kan ta ett antal minuter innan det öppnar. Helt rätt att göra detta med öppet lock. Ibland öppnar det rätt abrupt, speciellt om det varit helt tomt i systemet på det sätt du beskriver. Så stå inte i finrummet o gör det. Det blir lätt lite söligt. Håll koll på motortempen efter någon minut bara. Sticker den uppåt är nåt inte bra. Vattenpumpen kan vara boven i dramat. Bytte komplett motor -97 senast och då va pumpen ihopkärvad och den s.k. propellern hade lossat från axeln inne i pumpen. Fick inget vattentryck över huvud taget.
    Ett tips iaf.
    Okey, så det går att sätta termostaten upp och ner?
    PÅ vilket håll ska den sitta? Vad som ska sitta in och vad som ska sitta utåt har jag koll på.
    Saab 9-5 2,3t Biopower -09

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: får inget värme i bilen vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av Jocke.T
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Får försöka svara på 2.

    9-5. Lite skumt men nåt är fel iaf. Läste nånstans att spjällmotorerna kan kuka ur. Sök på acc och 9-5. Kan inte ge mer råd där.

    9000. Det räcker att du vänt termostaten upp o ner så öppnar den inte som den ska. Toppfyll expansionskärlet o kläm på slangarna en stund. Sen startar du och det kan ta ett antal minuter innan det öppnar. Helt rätt att göra detta med öppet lock. Ibland öppnar det rätt abrupt, speciellt om det varit helt tomt i systemet på det sätt du beskriver. Så stå inte i finrummet o gör det. Det blir lätt lite söligt. Håll koll på motortempen efter någon minut bara. Sticker den uppåt är nåt inte bra. Vattenpumpen kan vara boven i dramat. Bytte komplett motor -97 senast och då va pumpen ihopkärvad och den s.k. propellern hade lossat från axeln inne i pumpen. Fick inget vattentryck över huvud taget.
    Ett tips iaf.
    Okey, så det går att sätta termostaten upp och ner?
    PÅ vilket håll ska den sitta? Vad som ska sitta in och vad som ska sitta utåt har jag koll på.

    nag termostaten så ska lilla hålet på vara vriden så den kommer högst upp.

    jag har bytt vattenpump för rätt länge sedan. så jag ska prova att fylla om kyllsystemet på nytt. återkommer med resultat
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

Liknande ämnen

  1. Bara värme i bilen?
    Av AndreasOstman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-12-03, 18:01
  2. Värme, ..allt eller inget (grrr)
    Av Zoidberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 21:06
  3. Får ingen värme i bilen.
    Av Aero_John i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 22:01
  4. Akut. saab9000 93 aut inget värme
    Av themanalaa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-11, 02:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •