Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Byta högtalare fram OG9-5 SS

  1. #1

    Byta högtalare fram OG9-5 SS

    Hej!
    Jag är sugen på att få klarare och bättre ljud i min bil. Jag har en Saab 9-5 sedan som jag redan satt in infinity kappa 6*9 i hatthyllan som drivs av ett 4-kanal infinity slutsteg. Jag har struntat i baslådan nu då jag reser en hel del med bilen på vintrarna.
    Jag känner att framsystemet inte är det bästa original (har AS2 systemet och använder mig av originalstereon som huvudenhet).
    Nu undrar jag vad ni tror blir bäst att sätta in fram. Infinity kappa 6,5" med tillhörande diskanter (finns ju paket med delningsfilter).
    Eller behålla original 6,5" i dörrarna fram och byta ut 3,5" i instrumentbrädan och ersätta med ett par bra 3,5" koaxialer (någon som har tips på några som passar enkelt på direkt och spelar grymt klart och bra med härlig diskant?) ?

    Vill som sagt få ett så klart och rent ljud som möjligt men hur pass bra blir diskanten med 3,5" koaxialer?

    Alla tips och ideer är varmt välkomna!
    Saab 9-5 2.0t -02 som börjar gå mot aero

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    56

    Re: Byta högtalare fram

    Finns många trådar om detta redan, är i samma läge som du och jag sökte på samma frågeställningar för inte så länge sedan. Jag har dock inte några 6x9:or och har inte tänkt skaffa det heller. Det är inte alla som är nöjda med den ljudbild som blir och jag har tänkt arbeta med så mycket av det som redan finns i bilen som möjligt av kostnadskäl. Jag vill bara få det att "duga" till så lite pengar som möjligt...

    Jag gick vägen att byta högtalarna i instrumentpanelen först då den allmänna uppfattningen verkar vara att det gör störst skillnad. Många gillar JL Audio TR350-CXi till instrumentpanelen och efter att ha installerat dem idag så förstår jag varför. Det blev ett rejält lyft! Passar rakt i utan modifieringar och kostar 789:- inkl gratis frakt från Ljudstudion i Växjö. Finns 3,5 tummare från Infinity som säkert också är bra men de kostar ett par hundra till.

    Nu håller jag på att grunna på vad som är bra och kostnadseffektivt till framdörrarna. Jag tycker det är lite svårt att hitta några vettiga 6,5 tums högtalare i de märken jag föredrar (Infinity, MB Quart m.fl.) då jag är begränsad till 2 ohms högtalare eftersom jag vill behålla original slutsteg tills vidare. Signalen ska vara delad från slutsteget så jag trodde att det var lugnt att köra koaxialer, men har fått höra att det kan "läcka" lite diskant ändå så ska man köra koaxialer bör man nog löda bort/kapa anslutningarna till diskanten. Lösa midbasar har jag inte hittat några vettiga av, men jag tar gärna förslag på sådana. Det går ju att köpa kit och bara använda baselementen, men det kostar mer och man får inte användning av alla grejorna. Jag har iofs läst om några som rekommenderar att köpa kitsystem och sätta diskanterna i instrumentbrädan, det kanske vore något för dig som inte redan har bytt där.

    Min plan nu är att behålla original 6,5:or tills vidare och testa att bara dämpa dörrarna med Dämpmatta M1 från brl.se. På det hoppas jag på att vinna bättre basåtergivning, mindre skrammel och minskat vägljud. Hoppas att det blir tillräckligt bra för att jag ska nöja mig. Åtminstone för ett tag.

    Hoppas att mina funderingar ger dig lite input till ditt projekt!
    Saab 9-5 2.3t sedan -99 st1
    Fiat 2300S Coupé -65

  3. #3

    Re: Byta högtalare fram

    Jag gillar din tankegångar skarpt!
    Jag har funderat mkt på kit med 6,5" basar i framdörrarna sen diskanter i instrumentbrädan men då läste jag att många skrev att det inte alls blir bra om basen och diskanten är så långt ifrån varann och att de skulle vara bättre att sätta in koaxialer i brädan bara. Eftersom det finns delade meningar om det där här på forumet försöker jag ta reda på vad som verkligen ger bäst ljud. Alltså vilket påstående som är sant.
    Jag hade tänkt driva de nya högtalarna (eller kitet) med mitt 4kanaliga slutsteg så därför vill jag inte byta ut några högtalare innan jag fått reda från någon säker källa vad som borde ge bäst ljud?
    Saab 9-5 2.0t -02 som börjar gå mot aero

  4. #4

    Re: Byta högtalare fram

    Det som ger bäst ljud, då menar jag i kvalité, är att placera 3½" coax. på brädan och behålla 6½" i dörren. Sätter man diskant på brädan och 6½" i dörren, ja det funkar, men det blir inte det bästa rent tekniskt (ljudmässigt).

    Allt är en fråga om hur kräsen man är när det kommer till ljudet. Själv kan jag inte stå ut med att ha ett ljud som är som en regnbåge, vilket det blir när man har delat ett 2-ägs kitt på sådant sätt.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-19 klockan 08:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    937

    Re: Byta högtalare fram

    Enda rätta är 3-vägs kit.. hopas jag!

    Köpte 3"element som komplement till mitt Hertz HSK 165.. tyvärr fick jag fel delningsfilter.. ;(

    ..men nya är påväg!

    Risken med 2vägs kit när man separerar midbas och diskant är att diskanten kan låta vass..
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  6. #6

    Re: Byta högtalare fram

    Sätter han en 3½" coax på brädan så har även han ett 3 vägs system fram
    Ja vass diskant är ett av felen, men detta kan dock avhjälpas med att fasvända diskanten samt dämpa den -3dB. Det som är lite jobbigare är att man får en klar regnbåge på ljudet och väldigt osamanhängande ljud. alltså det vandrar från brädan ner till fötterna (eller tvärt om).
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-19 klockan 08:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7

    Re: Byta högtalare fram

    Jag känner mig övertygad om att sätta in nya shyssta 3,5" coax i instrumentbrädan. Nu gäller det bara att hitta några som verkar bra
    Saab 9-5 2.0t -02 som börjar gå mot aero

  8. #8

    Re: Byta högtalare fram

    Om du har möjlighet att lyssna på JL-Audios 3½" så kan det vara något kanske. Men måste även säga att Magnats 3½" låter helt ok.Billiga är dem, men verkat tåla endel stryk samt låter bra för vad de kostar.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-19 klockan 08:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Re: Byta högtalare fram

    Håller med där.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-19 klockan 08:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: Byta högtalare fram

    sj köra jag med dessa hertz EV 165L 6/5 basar i dörrarna och spelar bra och sen så kör jag kicker i panelen låter bra rent och fint inte skrikit alls bero på hur man ställer in dom :P men tänk på om du ska behålla ditt as2 slutsteg så kan du inte förvänta dig jätte bas ur dörrarna men blir ju betydligt bättre än original mycket renare och kraft fullare ljud jag köpt mitt kitt på www.dbakuten.se dom har ett saab kitt där med dom basarna och 3/5 koxaialer men står att det ska vara med herzt dom med men dom var restade när jag köpte dom så jag fick kicker istället men jag klagar inte :P dämpar dörrarna med när du ändå håller på ett tips
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  11. #11

    Re: Byta högtalare fram

    Tack för alla svar! Desto mer jag hör som folk provat och låter bra desto mer att välja mellan
    Saab 9-5 2.0t -02 som börjar gå mot aero

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem med framhögtalare NG900
    Av Mopack i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 11:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •