Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Växellådsbyte FM55507 till FM57503 ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    12

    Växellådsbyte FM55507 till FM57503 ?

    Hejsan.

    Undrar ifall någon har testat att montera en FM57503 låda i en 9-3 -01 med org låda FM55507.

    Skillnad i utväxling FM55507 ¤ 4.01
    FM57503 ¤ 3.81
    FM57503 har tidigare suttit i en D223 Saab. alltså diesel.

    För och nackdelar? Snabba kommentarer tack, börjar bli bråttom

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    753

    Re: Växellådsbyte FM55507 till FM57503 ?

    Exakt!

    Komentarer tack...Jag är inne på samma spår
    Citat Ursprungligen postat av mc_vw
    Hejsan.

    Undrar ifall någon har testat att montera en FM57503 låda i en 9-3 -01 med org låda FM55507.

    Skillnad i utväxling FM55507 ¤ 4.01
    FM57503 ¤ 3.81
    FM57503 har tidigare suttit i en D223 Saab. alltså diesel.

    För och nackdelar? Snabba kommentarer tack, börjar bli bråttom
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  3. #3
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 789
    Medlem#
    3183

    Re: Växellådsbyte FM55507 till FM57503 ?

    Den kommer varva mindre vid samma hstighet contra din gamla låda.
    Dvs dra lite mindre bensin.
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 731

    Re: Växellådsbyte FM55507 till FM57503 ?

    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Den kommer varva mindre vid samma hstighet contra din gamla låda.
    Dvs dra lite mindre bensin.
    Är du säker på att så blir fallet även i praktiken?

    Och om så vore är det verkligen värt det ställt i relation till nackdelarna?
    Frågar trots att jag själv gillar 45-lådan i min egen 2.3t men undrar hur passande det blir i en 2.0T?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 789
    Medlem#
    3183

    Re: Växellådsbyte FM55507 till FM57503 ?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Den kommer varva mindre vid samma hstighet contra din gamla låda.
    Dvs dra lite mindre bensin.
    Är du säker på att så blir fallet även i praktiken?

    Och om så vore är det verkligen värt det ställt i relation till nackdelarna?
    Frågar trots att jag själv gillar 45-lådan(=3,61) i min egen 2.3t men undrar hur passande det blir i en 2.0T?
    Baserade det helt på förhållandet mellan (slut)utvxlingarna.
    I praktiken är/kan vara en annan sak.
    Även att ta hänsyn till är vilken utväxling det är på inbördes vxl, det kan påverka ordenligt. Har tyvärr inte dom uppgifterna på diesellådan.
    Borde ha varit mera tydlig i första inlägget...

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    753

    Re: Växellådsbyte FM55507 till FM57503 ?

    Antar att 45 lådan =3,61 inte passar i og9-3??

    För den utväxlingen skulle jag gärna vilja ha, hade varit underbart att kunna dra lite längre på växlarna.

    Som min är nu gör den ju inte ens 100 på 2:an eller 150 på3:an

    Mvh
    Lars
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    753

    Re: Växellådsbyte FM55507 till FM57503 ?

    Nu vet jag ju att fästen osv inte stämmer. Men går det att flytta över "innehållet" från lådan med 3,61 i utväxling till min låda?

    Mvh
    Lars
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    882

    Re: Växellådsbyte FM55507 till FM57503 ?

    Det går att nå 100 på tvåan och 150 på trean med og9-3, men med lite förhöjt varvstopp beroende på däckdimension. 150 (korr mot gps) ligger mellan 6200-6400varv ca på min beroende på vilka däck som sitter på.

    Men det är inte utan att man skulle vilja ha lite annan utväxling och lägre varvtal i andra lägen däremot.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    753

    Re: Växellådsbyte FM55507 till FM57503 ?

    Nu var det många år sedan jag körde en 9000 Aero med den lådan, men är jag inte helt ute och cyklar så går den väl att dra till 120 på 2:an och 170-180 på 3:an?
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    882

    Re: Växellådsbyte FM55507 till FM57503 ?

    Ja nåt åt det hållet gjorde min 9k Aero vill jag minnas.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  11. #11
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 789
    Medlem#
    3183

    Re: Växellådsbyte FM55507 till FM57503 ?

    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Nu vet jag ju att fästen osv inte stämmer. Men går det att flytta över "innehållet" från lådan med 3,61 i utväxling till min låda?

    Mvh
    Lars
    Montera nytt kronhjul och pinjongaxel med 3.61 så får du det du eftersöker.
    Kostar strax över 3000 på saab.
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    753

    Re: Växellådsbyte FM55507 till FM57503 ?

    Ah man tackar underbar info

    Mvh
    Lars

    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Nu vet jag ju att fästen osv inte stämmer. Men går det att flytta över "innehållet" från lådan med 3,61 i utväxling till min låda?

    Mvh
    Lars
    Montera nytt kronhjul och pinjongaxel med 3.61 så får du det du eftersöker.
    Kostar strax över 3000 på saab.
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    731

    Re: Växellådsbyte FM55507 till FM57503 ?

    Citat Ursprungligen postat av mc_vw
    Hejsan.

    Undrar ifall någon har testat att montera en FM57503 låda i en 9-3 -01 med org låda FM55507.

    Skillnad i utväxling FM55507 ¤ 4.01
    FM57503 ¤ 3.81
    FM57503 har tidigare suttit i en D223 Saab. alltså diesel.

    För och nackdelar? Snabba kommentarer tack, börjar bli bråttom
    Kan inte beteckningarna i huvudet men om det är en diesel-låda från en 9-3og så är det en sådan jag satt i min 900ng. Jag bytte växel-länkage och byggde om till hydraulisk koppling men annars kommer jag inte ihåg att jag gjorde nåt mer. Bytte drivaxlar också men det var mer "-Sätt i dom här också, nya fräscha, bättre, mummel mummel, gratis."

    Nu har bilen ett dåligt hjullager så jag vill inte köra med den för att kolla vad den gör på femman vid 1000rpm osv.
    Kan inte säga att jag tycker det finns några nackdelar med den.
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204

    Re: Växellådsbyte FM55507 till FM57503 ?

    Kan väl flika in att jag har kört en 9000 2,0LTT med "45" låda och jag skulle kommentera det soom "inga problem".
    Liite segare i starten kanske men behagligt och fint gick den.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. växellådsbyte
    Av aek21 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-17, 00:17
  2. VÄXELLÅDSBYTE
    Av thiger i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 04:20
  3. växellådsbyte..
    Av 90002.3power i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-30, 13:05
  4. Växellådsbyte
    Av niklas hammargren i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-02, 18:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •