Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Ladda för mycke hur ska man fixa det ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    92

    Ladda för mycke hur ska man fixa det ?

    Tjo!


    Som rubriken lyder.... Jag tycker min NG900 laddar för mycket! Laddmätaren visar att bilen ladda 1.75bar vilket jag tycker är ganska så för mycke! bilen har steg 3 tror jag men vet inte från vilken firma tyvärr.... den spikar inte eller något... mv är ok alla slangar är genomgångena... vill sänka det så den laddar max 1.2 om detta är möjligt... wg-stången är helt orginal... det sitter en TD04 snurra i den nu eftersom den tuggade upp orginal snurrorna... större ic 3" hela vägen me en race kisse... någon som har nått förslag ?


    mvh kim
    Det man inte har i motorn får man ha i högerfoten ;D

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179

    Re: Ladda för mycke hur ska man fixa det ?

    Du kanske har skenande grundladdtryck.... Kontrollera så att dit grundladdtryck är på rätt nivå.... Kolla också så du inte fått slangarna på magnetventilen felkopplade.

    Om det är så att det inte är ett maskinellt problem utan att det är programvaran som är så hårt påställt så blir det att kontakta en trimfirma eller liknande för att justera om programmet.

    Lycka till
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    974

    Re: Ladda för mycke hur ska man fixa det ?

    Tillsätt mer bränsle
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    92

    Re: Ladda för mycke hur ska man fixa det ?

    hmm alla slangar sitter på rätt plats från mv det är jag ganska så hundra på men får gå igenom dem igen... Dock vet jag inte vilken trimfirma det är som gjorde det tyvärr... mer bränsle tvivlar jag på för om jag spänner min justerbara BTR så får den på tok för mycke och går konstigt...
    Det man inte har i motorn får man ha i högerfoten ;D

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 098
    Medlem#
    2555

    Re: Ladda för mycke hur ska man fixa det ?

    Citat Ursprungligen postat av z5x
    hmm alla slangar sitter på rätt plats från mv det är jag ganska så hundra på men får gå igenom dem igen... Dock vet jag inte vilken trimfirma det är som gjorde det tyvärr... mer bränsle tvivlar jag på för om jag spänner min justerbara BTR så får den på tok för mycke och går konstigt...
    Mmm, berätta nu vad som egentligen är gjort med den där bilen eftersom du även håller på att mixtra med en ställbar btr?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    92

    Re: Ladda för mycke hur ska man fixa det ?

    smidda kolvar stakar portad topp större spridare.... lite sånt godis men det är inte frågan i det hela utan hur jag kan justera ner laddet...
    Det man inte har i motorn får man ha i högerfoten ;D

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 098
    Medlem#
    2555

    Re: Ladda för mycke hur ska man fixa det ?

    Ringa upp förra ägaren?

    Låter som att det där inte "bara" är steg 3.
    Med dom grejerna så låter det som en mycket större turbo laddet kanske är så påställt.

    Vid vilket varvtal har du 1.75bar?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    92

    Re: Ladda för mycke hur ska man fixa det ?

    Det är jag som byggt ihop motorn, kom över 3" hela vägen och denna boxen samt spridarna för 4000.... ringde han just och han sa att den var individuellt mappad, så antar att det är så hårt ställt i boxen.... men finns det inget sätt att fixa ner laddet ? eftersom jag är så satans korkad och inte köpte en förstärkt topp-packning... och vad jag har läst mej till så håller den för 1.4bar i ladd så jag får gasa försiktigt... den laddar 1.1 max i 1an sen i 2an är det 1.2-1.3 3an dyker ner till 1.6bar sen 4 och 5an drar på 1.75 runt 3700varv och uppåt...
    Det man inte har i motorn får man ha i högerfoten ;D

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    407

    Re: Ladda för mycke hur ska man fixa det ?

    Citat Ursprungligen postat av z5x
    Det är jag som byggt ihop motorn, kom över 3" hela vägen och denna boxen samt spridarna för 4000.... ringde han just och han sa att den var individuellt mappad, så antar att det är så hårt ställt i boxen.... men finns det inget sätt att fixa ner laddet ? eftersom jag är så satans korkad och inte köpte en förstärkt topp-packning... och vad jag har läst mej till så håller den för 1.4bar i ladd så jag får gasa försiktigt... den laddar 1.1 max i 1an sen i 2an är det 1.2-1.3 3an dyker ner till 1.6bar sen 4 och 5an drar på 1.75 runt 3700varv och uppåt...
    Jag förstår inte riktigt,,har du byggt motorn?? och köpt en styrbox som du inte vet om den passar?? Vem har mappat bilen?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    92

    Re: Ladda för mycke hur ska man fixa det ?

    Jag har byggt ihop motorn själv.... jag köpte styrboxen från en saab ng900 -97a med exakt samma uppsättning i motorn som han hade bara det att min är en 96a så det kan inte skilja något ? han hade mappat den på någon firma i växjö, inte bsr.... tror dom heter/hette chipcenter i växjö...
    Det man inte har i motorn får man ha i högerfoten ;D

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    407

    Re: Ladda för mycke hur ska man fixa det ?

    Citat Ursprungligen postat av z5x
    Jag har byggt ihop motorn själv.... jag köpte styrboxen från en saab ng900 -97a med exakt samma uppsättning i motorn som han hade bara det att min är en 96a så det kan inte skilja något ? han hade mappat den på någon firma i växjö, inte bsr.... tror dom heter/hette chipcenter i växjö...
    Om jag var du så skulle jag ringa till chipcenter och be dem kolla upp vad bilen skall ladda med just den boxen du har, säger dom ca 1,5 bar tex så skulle jag tro att du har skenande laddtryck,,antingen kärvar wastegaten eller så får du porta upp wastegatehålet i avgashuset på turbon.

    Kristian

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    92

    Re: Ladda för mycke hur ska man fixa det ?

    Mjo jag får göra det ! ska testa byta WG först innan jag ger mig på såna ingrepp på turbon ^^
    Det man inte har i motorn får man ha i högerfoten ;D

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    407

    Re: Ladda för mycke hur ska man fixa det ?

    Citat Ursprungligen postat av z5x
    Mjo jag får göra det ! ska testa byta WG först innan jag ger mig på såna ingrepp på turbon ^^
    Dra i stången till wastegaten så du vet att den inte sitter fast eller koppla på en cykelpump på wastegateklockan och se så wastegaten öppnar.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    92

    Re: Ladda för mycke hur ska man fixa det ?

    Jag var ute och drog i den... den känns helt ok den fjädrar tillbaks som den ska med... hur mycke ska man behöva ta i för att den ska gå ut ? för fick dra "mellanhårt" men det är från person te person
    Det man inte har i motorn får man ha i högerfoten ;D

Liknande ämnen

  1. hur mycke tål min turbo o ladda??
    Av Joel220 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 18:22
  2. Hur mycke inredning
    Av boggerman i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 20:07
  3. Är det så här mycke fel på SAAB???
    Av Mcgromit i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-08-15, 18:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •