Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: xenonkonvertering?

  1. #1

    xenonkonvertering?

    Tja!

    Har funderat lite på xenonkonvertera min 93 aero - 01 ett tag nu. Har kollat runt här på forumet o lite så. Har fattat att vvme är det billigaste alternativet. Och dom verkar har fått hyfsat bra kritik. Men vilket ska jag ha för bäst resultat? Och vad är det för skillnad på dom 3 olika till h4 som det verkar finnas?

    Nån som kan ge en beskrivning? vad det är för skillnad etc.

    http://www.vvme.com/standard-h49003h...cPath=44_45_22

    http://www.vvme.com/standard-h439003...cPath=44_46_35

    http://www.vvme.com/standard-h429003...cPath=44_53_47

    MVH Marcus

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: xenonkonvertering?

    Vad jag kan förstå är det tre alternativen ovan:
    1. Glödlampa med en glödtråd och H4-fäste. Då får du bara halvljus i din strålkastare
    2. Glödlampa med hel- och halvljus och xenon på "båda". Är väl troligen en rörlig lampa som rör sig mellan hel- och halvljuslägena
    3. En xenonglödlampa för halvljuset och en halogenlampa för helljuset

    Om du klickar på "Questions about HID Products?" längre ner på sidan så kan du läsa om detta!

    Per L

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    116

    Re: xenonkonvertering?

    Funderar själv på att köpa nummer 2 till min bil, men är det nån som vet om man får upp trasig lampa i siden?
    Har deras xenonkit i mina dimnljus och det har fungerat mycket bra trots att ballasterna sitter lite dumt till underifrån.
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: xenonkonvertering?

    om du vill ha hellyse med så är det ju bi-xenon ljus du ska ha. kolla även in denna sidan om du inte redan har gjort de. http://www.humanhabit.se/ och mitt tips är 35 watt 50 är till för helljus men efter som du bara ha h4 lampor så gäller 35 watt för att undvika bländning för 50 watt är redigt starkt. har själv det på hellyset på min 9-5 och 35 i halv. men jag har ju separat lysen alsså h7 :P men ett tips i alla fall lycka till.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: xenonkonvertering?

    Citat Ursprungligen postat av Las Peras
    Funderar själv på att köpa nummer 2 till min bil, men är det nån som vet om man får upp trasig lampa i siden?
    Har deras xenonkit i mina dimnljus och det har fungerat mycket bra trots att ballasterna sitter lite dumt till underifrån.

    En kompis monterade H4-BiXenon på sin 9-3 -02 2,0T förra veckan och han fick upp felmedelande på siden! Men det är ju bara att trycka på clear så försvinner det! Detta kittet var ett kitt som jag användt på min passat och är inköpt på xenonkungen, dock så blev inte helljuset alls som förväntat! Blev bara 2 starka ljuspunkter i asfalten oavsett lamphuv (detta var på 9-3:an) passaten fick bättre ljusbild på helljuset! Men halvljuset blev kanon i båda bilarna!

    Tyvärr så finns det bara en modell av H4 bixenon på marknaden vad jag har sett dock får man oftast med 2 olika (utbytbara) lamphuvar för att prova sig fram till bästa ljus, xenonkungen tog hem en upgrade-variant till H4 bixenon där man skippade lamphuvar och hade integrerade avskärmningar i ljusarmaturen! Dessa försvann ganska snabbt från deras webbsida och varför vet jag inte...


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6

    Re: xenonkonvertering?

    Tackar för svaren Känns som om det är bi-xenon jag ska ha för bästa resultat. Men vad är det för skillnad på, http://www.humanhabit.se och http://www.vvme.com/´s produkter? Förutom priset då. Skilljer ju ju ganska mycket i pris menar jag. Är det värt o köpa det lite dyrare från, humanhabit? Eller spelar det inte så stor roll.

    MVH

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: xenonkonvertering?

    Jag har köpt en H7 sats från vvme och är helnöjd, allt funkade som det skulle och lampan höll så pass länge att jag hann montera ur satsen för att sälja bilen...

    /U

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: xenonkonvertering?

    Citat Ursprungligen postat av MaCCe_93
    Tackar för svaren Känns som om det är bi-xenon jag ska ha för bästa resultat. Men vad är det för skillnad på, http://www.humanhabit.se och http://www.vvme.com/´s produkter? Förutom priset då. Skilljer ju ju ganska mycket i pris menar jag. Är det värt o köpa det lite dyrare från, humanhabit? Eller spelar det inte så stor roll.

    MVH
    vet inte vad vvme kör med men humanhabit kör med phillips glöd trådar vilket är kvalite vill jag på stå men som sagt vet jag inte vad vvme kör med. men har kört med humanhabit länge och är hellnöjd köpt alla minna kitt där. inget har krånglat.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: xenonkonvertering?

    Och hur fixar man automatisk höjdreglering på en bil som saknar denna detalj? Är ett krav, annars e detta olagligt.
    JAG har ingén lust att bli bländad av de facto olagliga ljusattiraljer.

    Dessutom trodde jag det aldrig suttit H4-lampor i en 9-3;a. Har för mig att sista saaben med H4 såldes 1994 o va en 9000CD med höga fronten.
    Enda modellen av saab jag aldrig ägt.
    Såg nu att de faktiskt har H4.

    Däremot får man ha Xenon i halv o dimljus för då är det inget krav på automatisk höjdreglering. Men många är missnöjda med helljusbilden på dessa.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: xenonkonvertering?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Dessutom har det väl aldrig suttit H4-lampor i en 9-3;a.
    Det satt H4 i min gamla OG9-3 Aero -01 iallafall.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: xenonkonvertering?

    Va tvungen å kolla. Ja ändrade nyss.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: xenonkonvertering?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Och hur fixar man automatisk höjdreglering på en bil som saknar denna detalj? Är ett krav, annars e detta olagligt.
    JAG har ingén lust att bli bländad av de facto olagliga ljusattiraljer.

    Dessutom trodde jag det aldrig suttit H4-lampor i en 9-3;a. Har för mig att sista saaben med H4 såldes 1994 o va en 9000CD med höga fronten.
    Enda modellen av saab jag aldrig ägt.
    Såg nu att de faktiskt har H4.

    Däremot får man ha Xenon i halv o dimljus för då är det inget krav på automatisk höjdreglering. Men många är missnöjda med helljusbilden på dessa.
    Det är ett jäkla jobb såvida man inte har en saab som har xenon som tillval! Det största problemet är ju att folk missbrukar ljusets kapacitet och ställer upp ljuset eftersom det har kapacitet för det! Själv är jag helnöjd med halvljuset (halogen std)på min 9-5:a dock skulle jag kunna tänka mig att montera xenon på helljuset!
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    116

    Re: xenonkonvertering?

    Nu i helgen så beställde jag bixenon till min 9-3a priset vart 620kr nu när dollarn är så låg.
    Hoppas jag får det till helgen så det kan monteras!
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

  14. #14

    Re: xenonkonvertering?

    Citat Ursprungligen postat av Las Peras
    Nu i helgen så beställde jag bixenon till min 9-3a priset vart 620kr nu när dollarn är så låg.
    Hoppas jag får det till helgen så det kan monteras!
    Inte dyrt alls Berätta hur nöjd du blev sen Är väldigt nära på att beställa.

    MVH Marcus

  15. #15

    Re: xenonkonvertering?

    Citat Ursprungligen postat av Las Peras
    Nu i helgen så beställde jag bixenon till min 9-3a priset vart 620kr nu när dollarn är så låg.
    Hoppas jag får det till helgen så det kan monteras!
    vilken watt köpte du förresten? 35w el. 50/55w?

    mvh

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    116

    Re: xenonkonvertering?

    35w för mer ska man inte ha på halvljuset, beställde det i söndagskväll och fick paketet igår hemma vid dörren så det är snabb leverans. Ska sätta dit det i helgen och återkommer med resultat.
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

  17. #17

    Re: xenonkonvertering?

    Citat Ursprungligen postat av Las Peras
    35w för mer ska man inte ha på halvljuset, beställde det i söndagskväll och fick paketet igår hemma vid dörren så det är snabb leverans. Ska sätta dit det i helgen och återkommer med resultat.
    Okej, ja det tog inte lång tid Jo har läst runt lite med o dom flesta tycker det bländar satan med 50watt. Men har även hört att när man har 35w varnar siden för trasig lampa, men inte när man kör med 50w eftersom det är ungefär samma watt som halogenlampan. Kan det stämma tror du?

    MVH

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: xenonkonvertering?

    varningar får man ju ibland i siden men är mest när jag slå på helljuset vilket också är xenon koventerat med 50watt ska till lägga att jag har 35 watt på halv. men då kan det komma upp framljus ur funktion men bara trycka bort jag stör mig på men är ju olika. hänt att ett av halvljusen inte kommer igång om man har ljus omkopplaren på så man har helljuset på direkt när man dra i spaken. hoppas ni förstår vad jag menar men hur som är det bara att vrida ner den till normalt läge då funkar det jätte bra hela tiden. är ju det andra läget som stör ut ballasterna vid start. är bara vid start funkar efter igen när man vrider tillbaka.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: xenonkonvertering?

    jag köpte h4 bixenon från vvme till mc.n, ljusbilden var inte riktigt rätt, men efter mycket justerande blev det ändå dugligt...
    har även h7 sats därifrån till bilen, ingen som blinkat på mig än iaf.

  20. #20

    Re: xenonkonvertering?

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    varningar får man ju ibland i siden men är mest när jag slå på helljuset vilket också är xenon koventerat med 50watt ska till lägga att jag har 35 watt på halv. men då kan det komma upp framljus ur funktion men bara trycka bort jag stör mig på men är ju olika. hänt att ett av halvljusen inte kommer igång om man har ljus omkopplaren på så man har helljuset på direkt när man dra i spaken. hoppas ni förstår vad jag menar men hur som är det bara att vrida ner den till normalt läge då funkar det jätte bra hela tiden. är ju det andra läget som stör ut ballasterna vid start. är bara vid start funkar efter igen när man vrider tillbaka.
    Okej okej, jo jag fattar faktiskt :P Men fick läsa bågra gånger Men då blir det nog ett 35watts bi-xenon för min del . Har för mig att jag har läst att man kan löda dit motstånd så får man bort felmeddelanden? Nån som vet eller har erfarenhet av detta??

    MVH

Liknande ämnen

  1. Xenonkonvertering ng9-3
    Av Magnus2114 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 17:55
  2. Xenonkonvertering
    Av Premium3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 00:54
  3. Xenonkonvertering og9-3
    Av MartinAberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-05-15, 21:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •