Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: GE chassi sats med 40mm sänkning nån som kan ge tips?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    443

    GE chassi sats med 40mm sänkning nån som kan ge tips?

    hej min Saab 9-5 sedan 98 behöver nya stötdämpare fram och bak :P och hitta på GE motorsport ett kitt med 40 mm sänkning tyckte att priset var lagom och undra då dom har två olika kitt ett som är hårdare och ett som är mjukare. viket ska man ha? har ju dragkrok vilket jag vill kunna använda för att dra båt och släp med. och så vill man ju ha en Komfort kvar även när man kör i stan och landsväg:P vilket skulle vara bästa kittet då? kör med 17 tums Aero fälgar på sommaren och 15 tums plåtisar på vintern om detta har nån betydelse är inte så haj på detta därför jag undrar hoppas ni kan hjälpa mig. behöver ni länk till sidan så säg till. tack på förhand
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    443

    Re: GM chassi sats med 40mm sänkning nån som kan ge tips?

    ingen som vet vilket man ska ha ?
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    655
    Medlem#
    2681

    Re: GM chassi sats med 40mm sänkning nån som kan ge tips?

    Har (förmodligen) den mjuka varianten på min kombi. Jag är dock inte helt säker, då jag köpte den satsen innan de hade två olika att välja mellan. De kan möjligen ha gjort om alltihop så jag trots allt har en hård variant, eller något där imellan. Man vet aldrig, men det står att det är Lip Mesa dämpare i den mjuka och det har jag på min.
    Tycker att det blev stor skillnad mot original. Klart fastare i hullet, men absolut inte stötigt på något vis. Kör själv en del med släp och upplever inga problem. Dessutom samma hjuluppsättning som du kör med, 15" plåtisar på vintern och 17" alu på sommaren. Kan varmt rekommenderas.

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    443

    Re: GM chassi sats med 40mm sänkning nån som kan ge tips?

    tack för svar ska kolla upp detta men mjukare låter ju som ett bra alternativ och som ändå är hårdare än originala dämparna
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt

    Re: GM chassi sats med 40mm sänkning nån som kan ge tips?

    Liten fundering, det är inte GE Motorsport du menar?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    443

    Re: GM chassi sats med 40mm sänkning nån som kan ge tips?

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Liten fundering, det är inte GE Motorsport du menar?
    jo viss satan :P ursäkat mig blev nog lite förvirrande :P ska ändra det med engång
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  7. #7
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 970
    Medlem#
    6220

    Re: GE chassi sats med 40mm sänkning nån som kan ge tips?

    Ja skulle rekomendera de gula lite hårdare dämparna.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 382
    Medlem#
    6935

    Re: GE chassi sats med 40mm sänkning nån som kan ge tips?

    Har själv satsen med Lip Mesa, dom mjukare, och är väl inte helt nöjd.
    Tycker den är ganska likvärdig original, alltså lite väl mjuk. Dessutom har jag nu kört ca 2000 mil med satsen och den börjar redan visa klara tecken på att vara slut. Visst är dom billiga, men lite längre livslängd än så hade jag hoppats på.

    Dock sänker den riktigt snyggt och är en barnlek att montera, och GE verkar rätt bra att ha och göra med.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    443

    Re: GE chassi sats med 40mm sänkning nån som kan ge tips?

    okej lät ju inte så bra vill ju gärna ändra på hårdheten gemfört med originala dämparna. nån som vet hur dom gula hårda dämparna är ? vill ju inte ha så slår och allt mjöligt när man kör i stan på kullerstenar och så:P och livslängden låt ju lite kort :P kanske bara är på dina dämpare.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 044

    Re: GE chassi sats med 40mm sänkning nån som kan ge tips?

    De hade lagt dit 25/30 Eibach och Sachsdämpare på min Aero innan ja köpte den. Såg riktigt bra ut och både komfort och sport samtidigt. Sjönk inte ihop mer än typ 1-2 cm med last i luckan och fullt på släpet. Dessutom klarar sig original hjulinställning dessa marginaler riktigt bra. 40mm e väl okej om man ska ha i 19", men tänk på att hjulvinklarna blir rätt. Speciellt bak.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 382
    Medlem#
    6935

    Re: GE chassi sats med 40mm sänkning nån som kan ge tips?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    De hade lagt dit 25/30 Eibach och Sachsdämpare på min Aero innan ja köpte den. Såg riktigt bra ut och både komfort och sport samtidigt. Sjönk inte ihop mer än typ 1-2 cm med last i luckan och fullt på släpet. Dessutom klarar sig original hjulinställning dessa marginaler riktigt bra. 40mm e väl okej om man ska ha i 19", men tänk på att hjulvinklarna blir rätt. Speciellt bak.
    Japp, cambern bak blir nåt rent helvetisk med 40mm sänkning, ser ut som om bakaxeln gått av på mitten. Går att åtgärda med skims och lite meck, men det är väl något man bör ta med i beräkningen om man sänker en bil.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    443

    Re: GE chassi sats med 40mm sänkning nån som kan ge tips?

    jag som är en nolla på detta blir hjulinställning helt kass efter sänkningen då ? finns det nått som är bättre än originala dämparna och fjädrarna i hård het men som inte sänker ? gärna kitt då.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  13. #13
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 382
    Medlem#
    6935

    Re: GE chassi sats med 40mm sänkning nån som kan ge tips?

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    jag som är en nolla på detta blir hjulinställning helt kass efter sänkningen då ?
    Det varierar från bil till bil. Jag har sett vissa skruva på sänkningar utan att påverka hjulinställningen alls, medans andra bara bytt en fjäder och fått framdäcken att peka i kors.
    Dock är det väl alltid rekommenderat att efter att du bytt dämpare och fjädrar, så skall en hjulinställning göras. Har väl inte så mycket med själva sänkningen att göra som att du faktiskt skruvar isär allting hjulen sitter fast i, och då flyttar sig grejer oundvikligen. Så oavsett om du bara byter till fräscha originaldämpare så är det en bra ide att kolla hjulinställningen sen.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    443

    Re: GE chassi sats med 40mm sänkning nån som kan ge tips?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    jag som är en nolla på detta blir hjulinställning helt kass efter sänkningen då ?
    Det varierar från bil till bil. Jag har sett vissa skruva på sänkningar utan att påverka hjulinställningen alls, medans andra bara bytt en fjäder och fått framdäcken att peka i kors.
    Dock är det väl alltid rekommenderat att efter att du bytt dämpare och fjädrar, så skall en hjulinställning göras. Har väl inte så mycket med själva sänkningen att göra som att du faktiskt skruvar isär allting hjulen sitter fast i, och då flyttar sig grejer oundvikligen. Så oavsett om du bara byter till fräscha originaldämpare så är det en bra ide att kolla hjulinställningen sen.
    okej men då vet jag lite mera om detta tackar för bra info
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    655
    Medlem#
    2681

    Re: GE chassi sats med 40mm sänkning nån som kan ge tips?

    Har själv satsen med Lip Mesa, dom mjukare, och är väl inte helt nöjd.
    Tycker den är ganska likvärdig original, alltså lite väl mjuk. Dessutom har jag nu kört ca 2000 mil med satsen och den börjar redan visa klara tecken på att vara slut. Visst är dom billiga, men lite längre livslängd än så hade jag hoppats på.
    Jag upplever inte att min sats har blivit nåt sämre. Har rullat ca 3000 mil nu och på min blev det ganska stor skillnad i hårdhet mot originalet. Allt är dock relativt. Det beror ju på hur bra originalet var när man bytte.
    Vad gäller cambern så brukar den bli åt helv...e, speciellt bak. Hjulinställning ska alltid göras efter en sådan operation, oavsett om man sätter dit original eller annat.
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  16. #16

    Re: GE chassi sats med 40mm sänkning nån som kan ge tips?

    Såhär ligger det till med LipMesa dämparna i de mjukare chassisatserna:

    1. Lipmesa är inte hårdare än några andra standarddämpare. De är avsedda (från början) att ersätta originaldämparna, och ska alltså hålla samma spec (eller iaf i närheten) som original. En vanlig eftermarknadsdämpare helt enkelt.

    2. Framdämparna är (om det är lip fram i de "svarta" satserna) avsedda att ersätta framdämparna i stdchassit, dvs INTE Aero eller sportpaket för Lip gör inga framdämpare för Aero / Sport.

    3. Bakdämparna i satsen är motsvarande Aerodämpare. Dvs ca 10mm kortare kolvstång än std chassit, och något hårdare sättning precis som Aerochassit har från början.

    4. Dessa dämpare är alltså inte specialanpassade för sänkningssatser, och således blir livslängden därefter, dvs något kortare än vanligt. Med tanke på att livslängden i bakvagnen på t.ex. originaldämpare i mina fall har varit ca 6000-7000 mil, så är det inte helt omöjligt att bakvagnen blir mjuk efter ett tag. Om man dessutom tar i beaktande att rätt många INTE samtidigt byter bussningar eller gör fyrhjulsinställning, så blir det ett hårt och orättvist jobb för dämparna, och livslängden förkortas betydligt.

    5. Lipdämparna håller hög kvalitet och livslängd om de får göra det dem är till för, dvs ersätta en omgång standarddämpare, och få jobba inom samma specar som original.

    Hoppas att detta kan vara till någon hjälp.

    Jag kör själv med Lipdämpare bak på min egen bil, tillsammans med en sänkningssats. Det fungerar verkligen helt ok, men jag förväntar mig ingen magisk livslängd på grejorna, och kommer dessutom strax att byta till KONI dämpare runtom. Inte för att jag är missnöjd med mina LIP på något sätt, men det finns ju som sagt inga Aerodämpare fram, och jag vill gärna ha samma sättning runtom bilen.

    Jag har dessvärre ingen erfarenhet av de gula satserna som GE har, men de är iaf avpassade för sänkta bilar mig veterligen.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    443

    Re: GE chassi sats med 40mm sänkning nån som kan ge tips?

    okej får se vad det blir håller på att byta bussningarna nu ett av bakvagnen är powerflex och nu ska dom andra bytas eller hålls på att bytas så det kommer vara friska bussningar och ny dämpare ska väll dit nån gång. frågan är om man ska köra på orginala. finns ju även nått som heter last fjädra och dämpare vilket är ju till om man lasta mycket. men fundera på om det blir bättre väghållning av dom ? nån som kan svara på detta
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  18. #18

    Re: GE chassi sats med 40mm sänkning nån som kan ge tips?

    Nej, du får inte bättre väghållning (vid vanlig körning) än original om du använder lastfjädrar. Däremot så tål de last bättre än vanliga fjädrar, och ger alltså säkrare vägegenskaper när bilen lastas / drar tungt.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    443

    Re: GE chassi sats med 40mm sänkning nån som kan ge tips?

    okej då vet jag de:P får se vad det blir då verka ju ställa till det lite med hjulen när man sänker:P
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Undersåker
    Inlägg
    116

    Re: GE chassi sats med 40mm sänkning nån som kan ge tips?

    Jag måste säga att jag tycker livslängden på LipMesa är rätt så dålig. Jag har nu kört ca 5000mil och fått byta bakdämparna 1gång på garantin då de läckte, nu har jag kört ca 1500mil med de "nya" bak och de börjar redan ge med sig. Nu kör jag många av mina mil på Jämtländska vägar så det kanske kan påverka.
    Komforten kan man inte klaga på, lite för mjuktt i min mening. Jag kan dock inte klaga på service och bemötande på GE motorsport.
    I dagsläget skulle jag nog gå på Aero orginal fjädrar med Koni eller HR Sport dämpare.
    SAAB 95 1974
    SAAB 9-5 Vector 2,3t 2009
    SAAB 9-5 2,0T 1999
    Allting går utom nyfödda barn, men dom lär sig

Liknande ämnen

  1. Uppgradering chassi 9-3 SS aero, vilken sats ?
    Av hecke09 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 23:52
  2. Sänkning 35 eller 40mm?
    Av Gulingen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 14:29
  3. 40mm sänkning saab 9-5
    Av _WmB_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-06, 22:56
  4. 225/40-18 på 5d ng900 med GE Motorsports 40mm chassi?
    Av Robin85 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 14:28
  5. 215-65-16 och 40mm sänkning (9000)
    Av -= Marcus =- i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-16, 11:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •