Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Passar 19" på og9-3?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    33

    Passar 19" på og9-3?

    Hej sitter och kollar på nya fälgar till saaben, en 9-3 -98 5d..hittat 19" med 225/35 ET 35..har märkt att de är väldigt tight bak på dessa modeller så nu undrar jag om ja får på dessa fälgarna?
    tacksam för svar
    mvh

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: Passar 19" på og9-3?

    Kör 18" et35 med 225/40 däck på ng900:an och där skrapar det i väldigt lätt.
    Är sänkt 40mm runt om, men tror dämparna bak är slut för den hänger rätt mycket i röven.
    Men jag skulle nog inte chansa i ditt fall.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    33

    Re: Passar 19" på og9-3?

    Okej, tack för svaret..ska fundera lite på detta..kanske ska leta efter några smalare på 8" så går de nog..

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418

    Re: Passar 19" på og9-3?

    Jag kör 19" ET 38 funkar fint, fick skära bort den lilla svarta plastkanten i ytterskärmen efter det skrapar det inte i.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    33

    Re: Passar 19" på og9-3?

    Okej va bra, då kanske de funkar iallafall..men du kör med 8" breda fälgar..dessa är 8,5"..kan de spela nån roll ?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418

    Re: Passar 19" på og9-3?

    Citat Ursprungligen postat av Strandie
    Okej va bra, då kanske de funkar iallafall..men du kör med 8" breda fälgar..dessa är 8,5"..kan de spela nån roll ?
    Vet inte ,,men tycker inte det borde spela någon roll om däcket är 225 35 19"
    Fråga någon däcksfirma för att vara säker.
    Jag sätter nog på 235 däck nästa gång bak för det blev mycket plats kvar efter att den lilla svarta listen är borta.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: Passar 19" på og9-3?

    Citat Ursprungligen postat av Strandie
    Okej va bra, då kanske de funkar iallafall..men du kör med 8" breda fälgar..dessa är 8,5"..kan de spela nån roll ?
    Ja visst ja, 18 tummarna jag kör med är oxå 8,5" breda.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    33

    Re: Passar 19" på og9-3?

    jag får nog gå till nån däckverkstad som man kan fråga lite så man är säker..tack för alla svaren

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Passar 19" på og9-3?

    Varför sätta på större hjul än nödvändigt?
    Bara risken att de kan skrapa i är ju så nära vårdslöshet i trafik som det går.

    Och att byta ut väghållning mot utseende är något jag personligen tycker väldigt illa om.

    OM något dåligt händer och det blir en utredning så se till att ha allt på den säkra sidan, lagligt. Typ rullomkrets och annat. Våra försäkringsbolag har börjat kolla på vad deras motpart har i hjulhusen i större omfattning än tidigare, och har någon nått som e över gränsen så blir det dyrt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418

    Re: Passar 19" på og9-3?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Varför sätta på större hjul än nödvändigt?
    Bara risken att de kan skrapa i är ju så nära vårdslöshet i trafik som det går.

    Och att byta ut väghållning mot utseende är något jag personligen tycker väldigt illa om.

    OM något dåligt händer och det blir en utredning så se till att ha allt på den säkra sidan, lagligt. Typ rullomkrets och annat. Våra försäkringsbolag har börjat kolla på vad deras motpart har i hjulhusen i större omfattning än tidigare, och har någon nått som e över gränsen så blir det dyrt.
    Jag har bredare däck pga att jag vill ha bättre grepp, med mina 19" så stämmer hastighetsmätaren bättre än med 16" .

    Skall vi börja prata om vad försäkringsbolagen tycker är lagligt,, så är det nog inte många på forumet som klarar sig, 90 % har väl trimmat sin bil eller har sänkfjädrar utan att ha anmält detta.

    Så om man byter fälgar gör nog varken från eller till.

    Mvh Kristian

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    33

    Re: Passar 19" på og9-3?

    Tack för att du svarade på de inlägget, jag orkade inte lägga nån energi på de..jag tänker i vilket fall byta fälgar på bilen..har fortfarande bättre väghållning än en gammal 240

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418

    Re: Passar 19" på og9-3?

    Citat Ursprungligen postat av Strandie
    Tack för att du svarade på de inlägget, jag orkade inte lägga nån energi på de..jag tänker i vilket fall byta fälgar på bilen..har fortfarande bättre väghållning än en gammal 240

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Passar 19" på og9-3?

    Citat Ursprungligen postat av Strandie
    Tack för att du svarade på de inlägget, jag orkade inte lägga nån energi på de..jag tänker i vilket fall byta fälgar på bilen..har fortfarande bättre väghållning än en gammal 240
    Även om ja va lite vass så menar jag bara väl. Tråkigt om nåt händer. Jag jobbar dagligen ute i trafiken, så för mig är det viktigt med att allt är okej. Även om det är snyggt är det inte alltid tryggt! Oj jag rimmade visst
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418

    Re: Passar 19" på og9-3?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Citat Ursprungligen postat av Strandie
    Tack för att du svarade på de inlägget, jag orkade inte lägga nån energi på de..jag tänker i vilket fall byta fälgar på bilen..har fortfarande bättre väghållning än en gammal 240
    Även om ja va lite vass så menar jag bara väl. Tråkigt om nåt händer. Jag jobbar dagligen ute i trafiken, så för mig är det viktigt med att allt är okej. Även om det är snyggt är det inte alltid tryggt! Oj jag rimmade visst
    Tack för omtanken , men min bil känns bättre nu än med original fälgar, den är direktare i styrningen och hasar inte om man gasar på i rondeller som den gjorde med 16" . Besiktigade förra gången med 19 "arna utan anmärkning.
    Men visst jag är helt med dig i ditt resonemang.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Passar 19" på og9-3?

    Kul att du hittat rätt setup för din bil. Har haft nästan alla saabmodeller utom just ng900-og9-3 men meckat en del framvagnar på dom. Så egna ägarerfarenheter saknas av just dessa modeller.
    Och väldigt många har ju rattfladder vid gaspådrag och diverse vibrationer ibland.

    Haft saab 2-takt, V4, 99-900, 9000, 9-3SS o 9-5. Typ 45 exemplar blandat genom åren. Och några till lär det bli.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418

    Re: Passar 19" på og9-3?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Kul att du hittat rätt setup för din bil. Har haft nästan alla saabmodeller utom just ng900-og9-3 men meckat en del framvagnar på dom. Så egna ägarerfarenheter saknas av just dessa modeller.
    Och väldigt många har ju rattfladder vid gaspådrag och diverse vibrationer ibland.

    Haft saab 2-takt, V4, 99-900, 9000, 9-3SS o 9-5. Typ 45 exemplar blandat genom åren. Och några till lär det bli.
    Är väldigt nöjd med uppförandet på bilen nu , 19" och H&R fjädra.
    När jag gjorde hjulinställningen bad jag om att få pytte lite mer toe-in än normalt.
    Kan gasa fullt nu med en hand på ratten, detta gick inte med 17" som jag hade tidigare. Har inte satt i power flex bussningar som jag tänkt tidigare då jag inte upplever bilen som svajjig. Nästa steg blir nog nya dämpare då originaldämparna gått 17 000 mil.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västmanland/Västerås
    Inlägg
    381

    Re: Passar 19" på og9-3?

    För att svara på trådskaparens fråga rakt av så har jag 235/35-19 på min 0g 9-3 som är sänkt 40 runt om. Körde ET 35 förra sommaren och det tog inte i en enda gång. Sommaren som kommer kör jag ET 30 ev. 35 igen, inte heller detta tar i på min bil.

    mvh
    jonatan

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    33

    Re: Passar 19" på og9-3?

    Tack så mycke för svaret..alltså funkar de att köra med et35 på saabarna då..ja va nämligen o frågade på en däckfirma i stan om detta skulle funka på min bil..men dom trodde inte de plus att de skulle påfresta hjullager mycket mer..men då kanske man skulle köra på att köpa dessa fälgarna till bilen då..
    mvh

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Passar 19" på og9-3?

    Frågar här istället för att göra en ny tråd. Ska på med nya 19" till våren på min 9-3 Aero Coupe, den har ju som bekant lite rymligare hjulhus bak än 5D. Vågar man köra med 235 eller ska man satsa på 225or för att vara på den säkra sidan? fälgarna är 8,5 breda ET35.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633

    Re: Passar 19" på og9-3?

    Citat Ursprungligen postat av asuskic
    Frågar här istället för att göra en ny tråd. Ska på med nya 19" till våren på min 9-3 Aero Coupe, den har ju som bekant lite rymligare hjulhus bak än 5D. Vågar man köra med 235 eller ska man satsa på 225or för att vara på den säkra sidan? fälgarna är 8,5 breda ET35.
    Kör med 235or (8.5" å ET40 tror jag..) på min og9-3a, de funkar.. Men visst kan de ta i ibland..
    Så 225 är väl de säkra valet
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

Liknande ämnen

  1. Vilka TD04-aggregat passar "bolt-on" på 9000 Aero?
    Av smedsgarden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-13, 12:05
  2. Passar 9-3ans(år99~) orginalstereo till min "nya" 900ng?
    Av maath i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 14:59
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-27, 23:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •