Sidan 10 av 11 FörstaFörsta ... 891011 SistaSista
Resultat 181 till 200 av 205

Ämne: Problem relaterade till 1,9TiD

  1. #181
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av Bowman Visa inlägg
    Ok, då kan det alltså klonka lite?
    Hur illa är det, och blir det dyrt?
    Citat Ursprungligen postat av Thomas80 Visa inlägg
    Hej!

    Intressant forum. Har en viktig fråga dock. Jag kör en Saab 9-3 1.9 tid -07. Felkod P0400 efter sökning och ny egr ventil beställd. På väg hem igår så uppförde sig automatlådan konstigt oxå. Växlar till 1,2 3:an..sedan när 4:an ska i så slirar den.....växeln tar inte i, känns som friläge. Nu är min fråga, kan en dålig egr ventil med allt vad det innebär bara felet med växlingen?

    Ska dock sägas att jag provkörde bilen idag och då funkade lådan bra......hjälp nån!

    Mvh Thomas
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Har också hört om fler automatare 1.9 TTiD med fel på växel fyra.
    Citat Ursprungligen postat av Thomas80 Visa inlägg
    Ok, min har bara uppträtt så en gång. Ska till åre nu vecka 7..lite orolig. Kanske funkar att köra i läge M upp? Har du hört något hur det har gått för dina vänner med detta problem?

    Mvh Thomas


    Någon som vet mer?
    Nu är man ju paranoid som bara den
    Tycker fortfarande min automat växlar "klumpigt" speciellt när man kör iväg lite hetsigare än vanligt, dvs gasar till lite snabbare, men inte superaggressivt.
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  2. #182
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av Bowman Visa inlägg
    Helvete, jag har missat denna tråden trots googling.
    Är dessa bilar så jävla kassa?
    Se nedan..


    Jag har precis köpt en sån här buse och är något putt.
    Dieselvärmaren funkar inte. I sid står det parkeringsvärmare bara, men säljaren hävdade att det även fanns motorvärmare.
    Men när jag kollar instruktionsboken skall ju dessa vara särskiljda, och man skall kunna styra dom var för sig?

    Inga felmeddelanden, och man kan sätta på parkeringsvärmaren manuellt, mn den hoppar tillbaka till av ett en liten stund.
    Ingen ikon i instrumentpanelen syns heller.

    Säkringen har varit ur för värmaren, den satte jag tillbaka.

    Någon som kan skina lite ljus på detta?

    Det är en TID 2007.

    Fan jag vill verkligen få dessa grejer att funka.
    Citat Ursprungligen postat av canard1971 Visa inlägg
    Om bilen är svensksåld, så är dieselvärmare standardutrustning. Dieselvärmaren har två uppgifter:
    - Hjälpa motorn upp i temperatur vid kallare temperaturer. Startar automatiskt då motorn är kall samt yttertemperaturen är < 8 grader.
    - Parkeringsvärmare med tidur (i SID). Startar vid inställt klockslag och värmer i upp till 30 minuter. Värmer motor och kupé.

    När värmaren startar lyser en orange symbol i mitten av hastighetsmätaren.
    Det finns olika anledningar till att värmaren inte startar, men den brukar alltid göra två försök per starttillfälle. Den orangea symbolen lyser då för en kort stund men slocknar sedan. Om värmaren startar ok, lyser symbolen konstant tills tändningen slås av.
    Vid för många misslyckade startförsök låser dock värmaren och måste nollställas med tech2.

    Vanliga anledningar till misslyckad start är:
    - Strumpan som fördelar bränslet över glödstiftet är sönderbränd. Brukar rendera i kraftig vit rök från oförbränd diesel vid startförsök. Strumpan är billig och byts enkelt då dieselvärmaren är demonterad.
    - Fel i styrenheten. Finns firmor som reparerar den, t.ex. Innosund.

    Om du har dieselvärmare så sitter den på torpedväggen på bilens högra sida. Märkligt att du inte ser någon symbol i instrumentpanelen. Kanske är det ett tecken på att värmaren låst sig.

    Hur som helst skulle jag rekommendera att göra en diagnos med tech2 för att se status på dieselvärmaren, och läsa ut eventuella felkoder.
    Återkoppling.
    Det visade sig efter måååånga turer till verkstad osv att det var en liten fotocell eller nåt sånt som var kasst.
    Styrenheten var t.o.m en tur till den där firman som lagar styrenheter, men dom hittade inga fel.
    Tack o lov har jag en verkstad som jobbar hårt för att slippa bara byta allting så dom löste det för ett par tusenlappar, istället för över 16kkr för en ny värmare.

    Menmen. Sur utgift ändå med tanke på att den skulle vara ok från början.
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  3. #183
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av Bowman Visa inlägg
    Återkoppling.
    Det visade sig efter måååånga turer till verkstad osv att det var en liten fotocell eller nåt sånt som var kasst.
    Styrenheten var t.o.m en tur till den där firman som lagar styrenheter, men dom hittade inga fel.
    Tack o lov har jag en verkstad som jobbar hårt för att slippa bara byta allting så dom löste det för ett par tusenlappar, istället för över 16kkr för en ny värmare.

    Menmen. Sur utgift ändå med tanke på att den skulle vara ok från början.
    Historien tog inte slut, värmaren fungerade i två dagar men sen slutade den fungera och bete sig som att sen inte funkade..
    Sjuuuukt hur det kan gå troll i saker..
    Åter till verkstad, felmeddelande säger att den är för varm, 137 grader tror jag för att vara mer exakt.
    Verkstaden kollar med ebersprächer eller vad dom nu heter, och tydligen fanns det även en temeratursensor som kunde bytas.. Så nu väntar jag på den med... Frågan är vad som behövt bytas egentligen
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  4. #184
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Jag har en 9-3SC -07 (Trafik från aug 06) med 1.9 TiD motorn på 150hk.
    Igår när jag accelererade upp för en ganska brant backe med påfarten precis innan så tändes felkod P0234, tror jag var i 4an, kan ha varit 3ans växel.
    Det hände en gång tidigare under en omkörning i somras, då släkte jag koden och den hade inte dykt upp igen innan nu.

    Felkoden är för "Turbo Overboost condition", vad det nu betyder.

    Borde jag göra något, eller ska jag fortsätta köra och se om den tänds igen? Då det är drygt ett halvår sedan den tändes senast.

  5. #185
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 151
    Ni som renoverat dieselvärmaren själva, var köpte ni delarna och vad kostade de?


    Med vänlig hälsning Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  6. #186
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av jonka Visa inlägg
    Ni som renoverat dieselvärmaren själva, var köpte ni delarna och vad kostade de?


    Med vänlig hälsning Jonathan
    Jag har fått min renoverad över månader av strul med att hitta delar och byta olika saker successivt, så det verkar vara struligt att hitta allt, dessutom så är det en egen lösning av Saab tydligen med egen programvara osv.
    Min är fortfarande inte ok, trots styrenhet skickad till innosund osv. där dom sa att det inte var nåt fel på enheten.

    Så min är helrenoverad, men går inte att starta manuellt, och går bara igång på timer 75% av gångerna typ, och startar bara tillskottsvärme då och då.

    Lite tröttsamt..
    Skall lämna in den igen om ett tag så får innosund kolla på den igen.
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  7. #187
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Allt utom styrenheten är standard Eberpächer D5WS dieselvärmare, och delar går att få tag på lite överallt. Jag har bl.a. beställt från http://sales.butlertechnik.com/ebers...hydronic-d5w-s , men delar finns även på Ebay och närmre håll.

    Styrenheten som är specifik för Saab går ofta att reparera (av bl.a. Innosund), men kan vad jag förstår även beställas som reservdel hos Saab.

    Om du ska serva värmaren, behöver du framför allt:
    - nya packningar: http://sales.butlertechnik.com/ebers...t-201820990001
    - "strumpa" runt glödstiftet: http://sales.butlertechnik.com/ebers...t-252121990113
    - Eventuellt kan glödstiftet behöva bytas
    - Eventuellt behöver styrenheten repareras
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  8. #188
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av canard1971 Visa inlägg
    Allt utom styrenheten är standard Eberpächer D5WS dieselvärmare, och delar går att få tag på lite överallt. Jag har bl.a. beställt från http://sales.butlertechnik.com/ebers...hydronic-d5w-s , men delar finns även på Ebay och närmre håll.

    Styrenheten som är specifik för Saab går ofta att reparera (av bl.a. Innosund), men kan vad jag förstår även beställas som reservdel hos Saab.

    Om du ska serva värmaren, behöver du framför allt:
    - nya packningar: http://sales.butlertechnik.com/ebers...t-201820990001
    - "strumpa" runt glödstiftet: http://sales.butlertechnik.com/ebers...t-252121990113
    - Eventuellt kan glödstiftet behöva bytas
    - Eventuellt behöver styrenheten repareras
    Har du fått den att funka igen helt? Och vad hade du för problem?
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  9. #189
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Första problemet jag hade var att vissa startförsök misslyckades, samt ibland kraftig rökutveckling. Det avhjälptes genom att byta strumpan, som var sönderbränd. Passade även på att byta glödstiftet, men tror inte det var något fel på det gamla.
    I höstas fick jag problem med styrenheten. Värmaren avbröt startförsöken tidigt och felkod på förbränningsfläkt sattes. Skickade styrenheten till Innosund, och nu funkar allt.
    Bytte även startbatteriet i somras. Jag misstänkte att värmaren ibland avbröt startförsöken pga av underspänning.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  10. #190
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av canard1971 Visa inlägg
    Första problemet jag hade var att vissa startförsök misslyckades, samt ibland kraftig rökutveckling. Det avhjälptes genom att byta strumpan, som var sönderbränd. Passade även på att byta glödstiftet, men tror inte det var något fel på det gamla.
    I höstas fick jag problem med styrenheten. Värmaren avbröt startförsöken tidigt och felkod på förbränningsfläkt sattes. Skickade styrenheten till Innosund, och nu funkar allt.
    Bytte även startbatteriet i somras. Jag misstänkte att värmaren ibland avbröt startförsöken pga av underspänning.
    Ja ok, lite blandad kompott då.
    Kanske är det mitt batteri med då, fast då borde den ju starta när man provar manuell tillslagning när man kör kan man tycka..

    Jaja, tack för svaret!
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  11. #191
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Intressant info. Konstigt att jag inte haft "alla" dessa problem.
    Min -06 Tid har precis rullat 53000 mil, ca 7000/år (ej taxi). Bytt en spridare, en startmotor, två batterier, två gånger bromsskivor fram, klossar fyra gånger, en gång skivor bak, klossar 2 gånger, tre kamremmar med vattenpumpar. En turbo, I övrigt inget mer, jo lite H7 lampor men inga blinkers lampor eller andra lampor. Sen glappade en vindrutetorkaren men den fixade jag med lite alufolie och drog åt skruven lite hårdare.
    Nya däck varje höst och vår. "Fixat" partikelfiltret (hmmmm), rengjort ventilen bakom cylinder raden 2 ggr (vet ej vad den heter), länkarmar fram båda sidorna. Drog ur säkringen till dieselvärmaren när den började ryka under bilen. Har kört utan den i tre år nu, inga problem. Lite kall på vintern bara men den funkar fint. Aldrig stått i garage. Alltid ute. Startar jämt förutom när startmotorn la av och batterierna blivit dåliga.
    Fortfarande originalmotor, låda, avgassystem, fjädrar och dämpare (slut jag vet men de funkar).
    Väldigt skitig eftersom jag är i byggbranschen men jag har tvättat den 2 gånger de senaste 5 åren.
    Byter olja och filter en gång om året (7000 mil) Gjort det på Automaten en gång. Fyller på lite glykol en gång om året och kollar av bromsvätska och styrservon en gång om året men aldrig fyllt på.
    Har kört 600 kg kakel i den, såg ut som ett lågbygge.
    Nu har dämparna till bakluckan gett upp så en 3tum3 gör jobbet manuellt.
    Drar 0.75, automat med en snitthastighet på ca 130. Vid 140 varvar motorn 2000, mycket lägre än kompisens TTid-09.

    Har tidigare haft MB, Audi, BMW, P-1800 etc. så jag har väl prövat på de flesta bilarna men denna är den absolut bästa bil jag någonsin haft.
    Nu kommer den att fortsätta att få rulla bara för att jag vill se hur länge den funkar.
    Så har ni frågor om hur långt era objekt kan rulla eller vilka problem ni än har så skriver jag gärna tips som jag vet funkar.
    Senast redigerat av SaabGripen den 2015-03-28 klockan 01:35.

  12. #192
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Intressant saabgripen!
    Inte bara en problembil alltså, kul att höra.
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  13. #193
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Min styrbox var iväg en gång på lagning, inga fel hittades, sen fel igen och sen iväg igen och då hittades fel som tydligen lagades.
    Sen funkade den två gånger.
    Men nu strular det igen.

    När jag skall ställa timern att starta tex 06:30, så startar den med en gång, både när jag kör bilen eller när den var avstängd.
    Börjar ju bli en fars detta här.

    Snart skiter jag i allt, hade varit billigare att köpa allt helt nytt istället.
    Jävla skitkonstruktion
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  14. #194
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    18
    Vad var orsaken till tjuvlarmet? Jag har drabbats av samma problem. Den larmar klockan fyra på natten, en gång runt klockan fem. Om jag sätter larmet i "endast dörrar" så händer det inte men varje gång jag låser upp bilen så blir det ju "fullt stöldlarm" som default. Men varför händer det samma tid på natten? Är det fel på någon rörelse-/lutningssensor? Hur hittar man ett sånt fel?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    -07:a med 8000 mil på mätaren

    Regenerering av partikelfilter 2ggr
    Felkod på virvelspjäll, ej fixat än
    Felkod EGR ej fixat än
    Tjuvlarmar - troligen fixat
    Värmaren renoverad
    Xenonlampor bytta
    Fukt i strålkastare - ej fixat
    Oljeförbrukning - ingen aning då jag inte kör bilen själv.
    Vad var orsaken till tjuvlarmet? Jag har drabbats av samma problem. Den larmar klockan fyra på natten, en gång runt klockan fem. Om jag sätter larmet i "endast dörrar" så händer det inte men varje gång jag låser upp bilen så blir det ju "fullt stöldlarm" som default. Men varför händer det samma tid på natten? Är det fel på någon rörelse-/lutningssensor? Hur hittar man ett sånt fel?

  15. #195
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Startar värmaren eller något sånt vid den tiden eller strax innan? Om värmaren tidstyrs från SID:en så ska den själv stänga av kupésensorn till larmet. Kanske något där som strular?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  16. #196
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Lyfter tråden Har köpt en 07a 9-5 tid tillv 0610 2 ägare innan mig, den ha gått 34500mil.
    Men jag har lite funderingar kring virvelspjället, står inför byte av dessa delar spjäll egr osv enligt alla tips jag läst i tråden. Men så hittade jag detta se länk
    http://www.ebay.co.uk/itm/Alfa-Romeo...sAAOSwdGFY1THN
    Man tar helt enkelt bort virvelplattorna o ersätter det med länkens pluggar.
    Någons som gjort det eller vet vad det skulle innebära?
    https://www.youtube.com/embed/eM7Yl3FxmPg?rel=0
    filmen visar hur de gör.
    För övrigt en bra tråd.

  17. #197
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    33
    Medlem#
    9165
    Har också obehag av dieselavgaser i min 9-3 tid -06 ( även sommartid ) . lukten kommer fram till vänster på motorn ( batterisidan )fram ner mot turbon . Har bytt packningar på båda sidor om katalysatorn . Någon som behövt byta röret mellan grenrör och egr ventil ? mitt ser rostigt ut vid grenröret lite sprucket ut i flänsen som insexbultarna går igenom , om man får loss bultarna ...typ sönder rostiga.
    Eller vad kan det annars vara ? grenrörspackning , att nya plåt packningen inte tätar ändå vid turbon..

    Känns i bilen , har tyvärr vant mej lite , men andra klagar på lukt när dom åker med .
    Flexen är hel .

    Glömde citat från Bowmans inlägg
    Senast redigerat av janka den 2017-08-20 klockan 15:53.
    9000 a50 ametyst violet körs dagligen
    9000 a50 midnight blue
    9000 Classic silver. på pallbock kan bli fin
    9-5 -09 tid carbon grey vector

  18. #198
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 151
    Jag bytte det röret förra sommaren. Området kring grenröret var misstänkt sotigt och vid inspektion hade röret spruckit på flera ställen vid de områden som ser ut som bälgar.
    Kommer jag ihåg rätt lyckades jag inte hitta röret som separat del utan att samtidigt köpa egr-kylaren så det fick bli ett begagnad rör på skroten. Kolla bara att det är rätt rör. Det som sitter mellan egr-ventilen och kylaren är snarlikt, men passar inte alls.

    Om du kollar på skroten kan det underlätta att titta på andra bilar med samma motor som t.ex. Opel Vectra, Alfa Romeo med fler.


    Innan röret byttes råkade jag ett par gånger om året ut för att partikelfiltret inte kunde regenereras. Efter bytet har det inte hänt en enda gång.

    Mvh Jonathan

    1 användare gillar detta inlägg


    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  19. #199
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    33
    Medlem#
    9165
    Pratade med hedin bil Linköping idag , och röret finns att köpa , men inte gratis ca 2500:- med packning , och det var bara röret lät det som .
    Min bil går i övrigt bra . Men röret är lite sotigt vid anslutning till grenrör + sprickor . Känns mysko att lite avgaseläck. fram i motorn ska nå fläktintaget för friskluft så lätt , men blir väl så .

    Hade nog lite läck vid turbon också som nu är bättre , för när jag köpte bilen var den v-bandklämman helt lös där, blev väl inte helt tätt efter bara åtdragning .
    9000 a50 ametyst violet körs dagligen
    9000 a50 midnight blue
    9000 Classic silver. på pallbock kan bli fin
    9-5 -09 tid carbon grey vector

  20. #200
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Funkar det att plugga EGR inloppet vid grenröret utan att skapa problem?

Liknande ämnen

  1. AC-problem felkod P0530
    Av potifar i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2022-04-29, 08:31
  2. Problem med kopplingspedal och frikoppling NG9-3 1,9TiD
    Av Chronaus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-06-08, 15:29
  3. Problem relaterade till 1,9TTiD
    Av v70 tdi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-12-27, 09:59
  4. 9-3 1,9tid-06 150 laddtrycks problem
    Av Batte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 23:05
  5. Hjälp med två cupefläkts relaterade problem 9-3 2.0t -99
    Av wlidh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 16:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •