P0380 antar jag att det var, glowplug malfunction? Brukar vara avbrott/hög resistans i något eller några glödstift.
P0380 antar jag att det var, glowplug malfunction? Brukar vara avbrott/hög resistans i något eller några glödstift.
Ja, det var P0380. Nya glödstift beställda men har inte hunnit byta.Ursprungligen postat av mickeopel
Återkommer med nya felkoder när glödstiften är bytta.
Tack för förslagen!
Bytet av glödstift raderade P0380, men p1109 finns kvar.Ursprungligen postat av pälle_
Virvelspjället är nytt (ca 300mil), tillsammans med aktuator, och jag kan röra på alla spjäll när tändningen är av.
Motorn går knappt på startmotorn och jag får inga nya felkoder.
Får höra med verkstaden.
Hur beter sig en motor med trasigt virvel spjäll?
Min 150hk -06 känns trött under 2000 varv och den långa spjäll armen har låst sig åt höger i färdriktningen. Dessutom har armen hoppat av en kula på ett spjäll.
Den hade gått 16900 när jag köpte den nyligen och kollade inte så noga för jag tog för givet att det skulle va bytt till nya varianten men allt är i aluminium. ..
Motorn sitter under insuget och är inte så lätt att se eller?
9-5 2.3 2007
Du behöver byta spjäll och aktivator. (lös arm = problem och tungt att flytta)
har du inte en check engine lysande?
Om inte så kommer den snart, ditt partickel filter kommer att fyllas på nu.
har dom dödat lampan tro?
för om den går med nedsatt effekt borde den lysa.
Mvh Per
SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport
Hmm... Jag har aldrig kört nån annan 1.9 men jag tycker det är jäkligt bra klipp i den.
Ce lyser inte och det finns inga dolda felkoder heller.
Körde dom första 50 milen med dålig termostat så jag gjorde en manuell regeringen, då sa tech2 att filtret va 84% fullt. Nu är den bytt och motorn blir varm så jag antar att den rensar sig själv nu. Har nog kört 70 mil sen bytet.
Är ju svårt att veta hur långt bilen gått med kasst spjäll och för låg temperatur (regeringen startar inte då).
Ska försöka få bilfirman att byta på garanti.
Vad ligger delarna på i pris? En dags jobb att byta grejerna?
Tack för svar.
9-5 2.3 2007
Hej.
Står spjällarmen i låst läge till höger i färdriktningen står spjället i öppet läge.
Dvs båda kanalerna per insug står öppna. Troligen därför seg på låga varav, men full effekt på högre varv.
Delarna kostar http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-1 ... 66912.html.
Bytet tog mig 5h efter att ha läst lite tips på forumet, samt hjälp av WIS.
Men kolla med firman som sålde.Felet verkar ju ha funnits vid köp.
Att sjället höll 16500 mil verkar nästan otroligt. Bytte vårt vid 7500.
mvh
loca
Hej,
Jag bytte själv på min har för mig att det byttes vid ca 18000 mil+ för första gången.
köpte bilen vid 15000 mil och inga problem innan.
Det som var knöligt var bränslepumps kilen för drevet annars var det ganska lätt att byta.
Mvh Per
SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport
Ni som har haft generatorhaveri, hur har det yttrat sig? Laddningen på min 9-3 har börjat krångla.
Ibland vid kallstart laddar den inte, och samtidigt hörs ett mekaniskt missljud, typ rassel, från generatorn eller däromkring. Laddningen kan dock hoppa igång efter en stund, och då försvinner missljudet.
Ny generator är på väg, men tänkte kolla om rassel är typiskt i samband med generatorhaveri?
Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)
Kan ju vara din driv/multi/fläktrem som är på g, rasslande kan komma från spännrullar och så.Ursprungligen postat av canard1971
Efter byte av egr, genomspolning av dpf och genomgång av luftläckage, startar nu bilen igen.Ursprungligen postat av pälle_
Dock är CEL:n tänd så får åka in och be om hjälp att starta regenereringen. => Främre tempgivare var trasig och verkstaden fick tvinga fram en regenerering. CEL:n släckt och bilen går mycket bättre än på länge!
Inte kan väl regenereringen starta med CEL:n tänd?
FYI så var det dax att byta generator igen efter att Vianor monterade en utbytesgenerator för 11 000 mil sedan (vid 17 0000), den gav idag upp. Saab skulle ha cirka 4000 för en utbytes som det fick bli. Bosch-generatorn passar uppenbarligen inte till alla Z19DHT.
Läckage laddluftkylare gav även felkod på luftmassemätaren så det blir en ny från Speedparts, i särklass den billigaste jag hittat när man kikat runt på nätet.
Ingen rolig månad, men dock fortfarande en rätt trevlig bil med 28 500 mil på mätaren : )
Har upptäckt att dieselvärmaren inte startar eller går, och med tips från forumet är att glödstiftet, samt någon strumpa tillhörande det, kan behöva bytas. Kollade i WIS:n och där verkade demontering av värmaren ganska rättfram. Blev förvånad att verkligheten är en helt annan än vad som står i manualen....
Är det någon som monterat ned en värmare, från en bil med manuell-låda och har några tips om vilka detaljer som måste flyttas/demonteras ytterligare?
Det kändes som ABS-styrenhet och bromsservo minst behövde demonteras. Inte konstigt att verkstaden vill ha 6000kr för att byta glödstiftet.
Fick precis byta Generator på vår Saab 1.9 Tid från 2006 med 8500 mil på nacken vilket gick på 5600 kr.
Men en underlig effekt är att dieselvärmaren har börjat strula. Nu på eftermiddagen försökte vi ställa in dieselvärmaren på 06:00 för att motorn ska hinna bli varm. Då slår den omedelbart om till "Motorvärmare på" och börjar surra.
Om jag däremot ställer den på 15:34 och klockan är 15:30, då går den igång kl 15:34 precis som den borde.
Däremot noterade jag även ett rytmiskt dunkande ljud i lokaliserat någonstans under vänster baksäte som hördes tydligt utanför bilen när dieselvärmaren gick igång.
Har någon en idé om vad som kan pågå?
Helvete, jag har missat denna tråden trots googling.
Är dessa bilar så jävla kassa?
Se nedan..
Jag har precis köpt en sån här buse och är något putt.
Dieselvärmaren funkar inte. I sid står det parkeringsvärmare bara, men säljaren hävdade att det även fanns motorvärmare.
Men när jag kollar instruktionsboken skall ju dessa vara särskiljda, och man skall kunna styra dom var för sig?
Inga felmeddelanden, och man kan sätta på parkeringsvärmaren manuellt, mn den hoppar tillbaka till av ett en liten stund.
Ingen ikon i instrumentpanelen syns heller.
Säkringen har varit ur för värmaren, den satte jag tillbaka.
Någon som kan skina lite ljus på detta?
Det är en TID 2007.
Fan jag vill verkligen få dessa grejer att funka.
Senast redigerat av Bowman den 2014-12-20 klockan 17:44.
-------------------------------------
Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.
Om bilen är svensksåld, så är dieselvärmare standardutrustning. Dieselvärmaren har två uppgifter:
- Hjälpa motorn upp i temperatur vid kallare temperaturer. Startar automatiskt då motorn är kall samt yttertemperaturen är < 8 grader.
- Parkeringsvärmare med tidur (i SID). Startar vid inställt klockslag och värmer i upp till 30 minuter. Värmer motor och kupé.
När värmaren startar lyser en orange symbol i mitten av hastighetsmätaren.
Det finns olika anledningar till att värmaren inte startar, men den brukar alltid göra två försök per starttillfälle. Den orangea symbolen lyser då för en kort stund men slocknar sedan. Om värmaren startar ok, lyser symbolen konstant tills tändningen slås av.
Vid för många misslyckade startförsök låser dock värmaren och måste nollställas med tech2.
Vanliga anledningar till misslyckad start är:
- Strumpan som fördelar bränslet över glödstiftet är sönderbränd. Brukar rendera i kraftig vit rök från oförbränd diesel vid startförsök. Strumpan är billig och byts enkelt då dieselvärmaren är demonterad.
- Fel i styrenheten. Finns firmor som reparerar den, t.ex. Innosund.
Om du har dieselvärmare så sitter den på torpedväggen på bilens högra sida. Märkligt att du inte ser någon symbol i instrumentpanelen. Kanske är det ett tecken på att värmaren låst sig.
Hur som helst skulle jag rekommendera att göra en diagnos med tech2 för att se status på dieselvärmaren, och läsa ut eventuella felkoder.
Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)
Men vad säger ni om bilen över lag?
Känns som man mest hittar de som är missnöjda.
Är man nöjd har man kanske inget behov av att skriva av sig?
Senast redigerat av Bowman den 2014-12-21 klockan 11:20.
hej
Har en -08 SC Vector Tid som jag är supernöjd med.
Har i dagsläget rullat strax över 24k mil på c:a 0,65 milen.
Jag valde -08 pga faceliften och div förändringar på motorn,
såsom vattenpump, egrventil ( bakåtkompatibelt neråt), inloppsrör med svirlspjäll.
Reparationsmässigt så har jag fått byta en bärarm, bägge xenonlamporna( bara lamporna), AC kondensorn, sotat egren utöver service grejer.
Enda smolket i bägaren är väl då Dieselvärmaren och dess underliga programmering.
Assså en värmare som man startar med sk äggklocka o inte "när man vill ha bilen" och den korta gångtiden ( går att ändra med Tech2).
9-3 -03 2,0 Cab.
9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''