Sidan 3 av 11 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 205

Ämne: Problem relaterade till 1,9TiD

  1. #41

    1,9TiD relaterade problem

    Är det någon av er som har något av följande två smått irriterande problem? (150Hk manuell, -07 uttagen okt 06)

    Det ena är att bilen går oerhört ryckigt stundtals på lägre jämna varvtal vid exv. kökörning på 3:an 4:an. Kan inte härleda det till någon speciell situation (kallt/varmt etc.) utan uppkommer relativt ofta oavsett vid körning på jämna varvtal runt ca 1500 -2000 rpm.

    Det andra är att växellådan blir extremt trögväxlad när den blir varm. Efter ca 30 min körning så blir växelspaken extremt trög i sidled, ej i längsled. Spaken stannar till och med i ytterlägena. Det jag vet är att trögheten kommer ifrån lådan och ej vajrarna vilket jag kontrollerat. (= dyrt) Har ej heller bytt oljan i lådan, bilen har rullar ca 8000 mil.

    Har haft inne bilen på verkstad för båda felen men de står frågandes och som om felen var extremt ovanliga och inget de kan göra något åt men jag är lite orolig för framtida ägande på denna bil. Suck eftersom den går billigt för oss.

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    890

    1,9TiD relaterade problem

    Skulle kunna vara egr-ventilen som krånglar.

    Det med lådan är säkert växlingshuset som sitter uppe på växellådan. Ett rätt så vanligt fel.

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 162
    Medlem#
    8758

    1,9TiD relaterade problem

    Citat Ursprungligen postat av T-PWR
    Skulle kunna vara egr-ventilen som krånglar.

    Det med lådan är säkert växlingshuset som sitter uppe på växellådan. Ett rätt så vanligt fel.

    Mvh. Mathias
    Rent allmänt så resulterar (luft)läckage ofta i konstigheter vid låg last, och detta borde inte vara okänt för verkstan. Däremot är det jobbigt att felsöka eftersom det finns en "skog" av slangar och (back)ventiler, men det är en annan sak.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #44
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    1,9TiD relaterade problem

    Hej
    vad tusan är växlingshuset för något?
    sitter det i lådan eller är det länkaget innan lådan?

    Vad skiljer en Z19 låda mot en vanlig 9-5 låda? är det bara extra material för att husera dubbelmassesvänghjulet?
    Och är innehållet detsamma som i en vanlig bensinlåda? naturligtvis har dom olika utväxling, men kan man ta en vanlig lådas innehåll och stoppa det i dieselns låda?

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    890

    1,9TiD relaterade problem

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Hej
    vad tusan är växlingshuset för något?
    sitter det i lådan eller är det länkaget innan lådan?

    Mvh Per
    Den sitter på växellådan, den delen som vajrarna är kopplade till.
    Kallas säkert nåt finare men jag kommer inte på namnet. På Oplarna så heter den Gejd.
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  6. #46
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    1,9TiD relaterade problem

    Citat Ursprungligen postat av T-PWR
    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Hej
    vad tusan är växlingshuset för något?
    sitter det i lådan eller är det länkaget innan lådan?

    Mvh Per
    Den sitter på växellådan, den delen som vajrarna är kopplade till.
    Kallas säkert nåt finare men jag kommer inte på namnet. På Oplarna så heter den Gejd.
    Är det vajrar på en manuell NG 9-3?
    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  7. #47

    1,9TiD relaterade problem

    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av "T-PWR":ojkzctnf
    Skulle kunna vara egr-ventilen som krånglar.

    Det med lådan är säkert växlingshuset som sitter uppe på växellådan. Ett rätt så vanligt fel.

    Mvh. Mathias
    Rent allmänt så resulterar (luft)läckage ofta i konstigheter vid låg last, och detta borde inte vara okänt för verkstan. Däremot är det jobbigt att felsöka eftersom det finns en "skog" av slangar och (back)ventiler, men det är en annan sak.[/quote:ojkzctnf]

    Okej, men vad ska jag göra åt växlingshuset? Jag lämnade in bilen när den var ca 2,5 år för just detta fel men då tyckte de att det borde hjälpa att smörja vajrarna. Men trögheten kommer vilket jag kollat ifrån lådan och då kanske huset. Tycker att de borde förstått problemet redan då.

    Eftersom jag haft många problem med bilen och att bemötandet på saab verkstaden varit minst sagt frostig ifrån deras sida där de inte vill låtsas om felen. Och nu när garantin gått ut så sitter man med fel de egentligen borde löst tidigare. Den ryckiga gången på bilen hade jag inne den för när den redan var ca 1 år men detta sa de var relaterat till den rening som görs i partikelfiltret. Men i så fall görs den reningen kostant när bilen går i lite lägre hastighet.

  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 162
    Medlem#
    8758

    1,9TiD relaterade problem

    Citat Ursprungligen postat av matsj77
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Rent allmänt så resulterar (luft)läckage ofta i konstigheter vid låg last, och detta borde inte vara okänt för verkstan. Däremot är det jobbigt att felsöka eftersom det finns en "skog" av slangar och (back)ventiler, men det är en annan sak.
    Okej, men vad ska jag göra åt växlingshuset? Jag lämnade in bilen när den var ca 2,5 år för just detta fel men då tyckte de att det borde hjälpa att smörja vajrarna. Men trögheten kommer vilket jag kollat ifrån lådan och då kanske huset. Tycker att de borde förstått problemet redan då.

    Eftersom jag haft många problem med bilen och att bemötandet på saab verkstaden varit minst sagt frostig ifrån deras sida där de inte vill låtsas om felen. Och nu när garantin gått ut så sitter man med fel de egentligen borde löst tidigare. Den ryckiga gången på bilen hade jag inne den för när den redan var ca 1 år men detta sa de var relaterat till den rening som görs i partikelfiltret. Men i så fall görs den reningen kostant när bilen går i lite lägre hastighet.
    Har ingen 9-3:a, mina synpunkter är generella synpunkter.

    Alla verkstäder är inte bra verkstäder... Tvärtom så verkar de dåliga verkstäderna (enligt mina kvalitetsnormer) vara i majoritet, oavsett märke medkanske något enstaka undantag.

    Min verkstad fixar undantagslöst problemen, somliga problem tar bara lite längre tid. Såvitt jag vet är "går ryckigt" inte en korrekt beskrivning av någon felfri modern Saabmotor oavsett belastningsfall. Låter däremot som en standardbortförklaring från en oengagerad mek.

    På mig låter det som du bör överväga att byta verkstad, för den där gör inte sitt jobb. Bilen kommer att kännas allt risigare med tiden när verkstaden underlåter att reparera allt fler småfel (och sådana kommer på ALLA bilar).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #49
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    1,9TiD relaterade problem

    Avskavd kabel till treans bränslespridare...
    9-5 -06 med 12000mil.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Motala
    Inlägg
    77

    1,9TiD relaterade problem

    Tjena ...

    Av en slump öppnade jag huven för att spana hur mitt virvelspjäll såg ut (plast eller metall) men det jag möttes av var att staget till dom 4 spjällen till insuget låg löst och satt inte fast på dom där "plupparna".

    Åkte ner till Saab som menade på att hela insuget måste bytas? Är detta sant eller går det att göra rent insuget och fixa så att staget till spjällen sitter fast?

    Nu sitter själva staget på plupparna och alla spjäll öppnar och stänger, men det sitter löst (Enl. Saabmeken så hade det lossnat igen). Så tycker det låter som en ful kupp av Saab här i stan för att tjäna lite dollars?. Borde ju bara vara att fästa staget lixom, för själva funktionen är det inget fel på.

    En annan fråga (som kanske står här i tråden) är hur mycket kostar reparationen (insug/virvelspjäll). Saabmeken skulle höra av sig imorron men tänkte lika bra att fråga här för folk har ju vart med om samma fel.

    Bilen går bra, inte alls slött eller så. Kanske ibland men inget märkbart. Det ända jag vet är att jobbarkompisens D5a (163hk, 45.000mil) kör ifrån mej utan problem.

    Edit: Testade lite repor på väg hem nu när staget satt där det skulle, och vilken skillnad på bil, helt annat drag i bilen nu.

    /Andreas
    Saab 9-3 1,9TID SportCombi - 06

    http://www.garaget.org/Bengtsson

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    1,9TiD relaterade problem

    Dom byter spjäll och aktivator ca 10-12'

    delarna kostar 5000 och det är ganska jobbigt att byta själv sök på forumet så hittar du.
    Här finns info om ditt insug.
    http://www.ms-motor-service.com/ximages ... en_web.pdf

    Finns ful mek av länkarmen som innefattar allt från att limma dit olika typer av packningar till plektrum för att bygga upp det utslitna hålet.

    läs
    viewtopic.php?f=3&t=286742

    och lite ful mek m.m
    viewtopic.php?f=3&t=286711


    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Motala
    Inlägg
    77

    1,9TiD relaterade problem

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Dom byter spjäll och aktivator ca 10-12'

    delarna kostar 5000 och det är ganska jobbigt att byta själv sök på forumet så hittar du.
    Här finns info om ditt insug.
    http://www.ms-motor-service.com/ximages ... en_web.pdf

    Finns ful mek av länkarmen som innefattar allt från att limma dit olika typer av packningar till plektrum för att bygga upp det utslitna hålet.

    läs
    viewtopic.php?f=3&t=286742

    och lite ful mek m.m
    viewtopic.php?f=3&t=286711


    Mvh Per
    Tack för infon.

    Men min tanke nu är ju så att nu när staget till virvelspjällen sitter fast och fungerar? Är det värt att lägga ner 12.000:- på något som kan pajja igen? Bilen vart lixom piggare. Allt verkar lira. Billigaste lösningen är nog bara att fortsätta köra och enbart hålla koll på staget så det sitter på ventilerna och att det rör sej jämt.

    Soten som "kan" ha bildats vid körning utan funktionen kanske är borta nu när det öppnar och stänger?

    Annars blire nog att jag byter skiten och säljer bilen. Så trött på sånt här asså.

    /Andreas
    Saab 9-3 1,9TID SportCombi - 06

    http://www.garaget.org/Bengtsson

  13. #53
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    1,9TiD relaterade problem

    Håll kollen på länkarmen.
    Om den hoppar av så fundera på att limma på några packningar i rätt dimension
    så att hålen blir runda och fina igen.

    Vänta med att byta insuget tills du ändå skall byta kamrem. (om det fiunkar med fix så länge)

    Det nya insuget som kom 2007 är bättre, plast lagrat i plast inte plast som vrider i aluminium=sliter snabbt

    Hur långt har din bil gått på detta insug?
    Min klarade 20000 mil
    inte så dåligt
    Mvh Per

    p.s sotet i insuget är nog inget problem, det är för mycket sot i partickelfiltret man inte vill ha. Håll koll på EGR ventilen som däremot är lätt att rensa själv.
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  14. #54
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Motala
    Inlägg
    77

    1,9TiD relaterade problem

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Håll kollen på länkarmen.
    Om den hoppar av så fundera på att limma på några packningar i rätt dimension
    så att hålen blir runda och fina igen.

    Vänta med att byta insuget tills du ändå skall byta kamrem. (om det fiunkar med fix så länge)

    Det nya insuget som kom 2007 är bättre, plast lagrat i plast inte plast som vrider i aluminium=sliter snabbt

    Hur långt har din bil gått på detta insug?
    Min klarade 20000 mil
    inte så dåligt
    Mvh Per

    p.s sotet i insuget är nog inget problem, det är för mycket sot i partickelfiltret man inte vill ha. Håll koll på EGR ventilen som däremot är lätt att rensa själv.

    Tja

    Ska spana lite om de där att limma på packningar i helgen ... Men har oxå hört mej för med lite andra verkstäder om hur dom skulle lösa problemet och om det går att hitta beggade (fina) grejjer. Får ett par offerter idag, hoppas jag.

    Kamremmen byttes förra hösten tyvärr.

    Min bil har gått i skrivande stund ca 15300mil! Vet dock inte om något är utbytt,

    Men med fullstämplad servicebok på Saab verkstad är det rätt dåligt (enligt mej) att detta har uppstått och att ingen har kollat. Borde finnas en punkt för en serviceman att kolla detta. Men men ....

    Goodwill tycker man är det mest rätta när dom "vet" om felet. Eller något som låter bra är ju "halva vägen var".

    Dock tror jag att dom spanade in mitt partikelfilter förra månaden då bilen var inne på 15.000mila service!

    Hoppas allt detta mek löser sej, för jag är nöjd annars med bettan :P

    /Adde
    Saab 9-3 1,9TID SportCombi - 06

    http://www.garaget.org/Bengtsson

  15. #55
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    1,9TiD relaterade problem

    Jag skulle aldrig montera begagnat!

    kostnaden för ett nytt insug är 2800 kr
    lite rabatt på det och du betalar max 2500.
    ett begagnat kostar väl 1400 ca
    arbetskostnaden 8000 kronor för bytet....

    Mvh Per

    edit partickel filtret går "alltid" att att fixa antingen genom luftläcka före fällan som gör att regenereringen funkar eller genom att montera ner avgassystemet och lägga en vatten slang i och spola ur filtret bakifrån och fram. (gör det på en verkstad men oljeavskiljare m.m.)
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Motala
    Inlägg
    77

    1,9TiD relaterade problem

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Jag skulle aldrig montera begagnat!

    kostnaden för ett nytt insug är 2800 kr
    lite rabatt på det och du betalar max 2500.
    ett begagnat kostar väl 1400 ca
    arbetskostnaden 8000 kronor för bytet....

    Mvh Per

    edit partickel filtret går "alltid" att att fixa antingen genom luftläcka före fällan som gör att regenereringen funkar eller genom att montera ner avgassystemet och lägga en vatten slang i och spola ur filtret bakifrån och fram. (gör det på en verkstad men oljeavskiljare m.m.)
    Hej.

    Fick en prisidé nu på förmiddagen utav en kille på en Saabverkstad.

    Kostnad: (Rubbet)
    - 6300:-

    Jag beställde tid nästa vecka. Känns skönt och slippa hålla på och "fulmeka" och limma små packningar.

    Nu blire nya prylar till ett bra? pris.

    Mvh Andreas
    Saab 9-3 1,9TID SportCombi - 06

    http://www.garaget.org/Bengtsson

  17. #57
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    1,9TiD relaterade problem

    Citat Ursprungligen postat av addebe
    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Jag skulle aldrig montera begagnat!

    kostnaden för ett nytt insug är 2800 kr
    lite rabatt på det och du betalar max 2500.
    ett begagnat kostar väl 1400 ca
    arbetskostnaden 8000 kronor för bytet....

    Mvh Per

    edit partickel filtret går "alltid" att att fixa antingen genom luftläcka före fällan som gör att regenereringen funkar eller genom att montera ner avgassystemet och lägga en vatten slang i och spola ur filtret bakifrån och fram. (gör det på en verkstad men oljeavskiljare m.m.)
    Hej.

    Fick en prisidé nu på förmiddagen utav en kille på en Saabverkstad.

    Kostnad: (Rubbet)
    - 6300:-

    Jag beställde tid nästa vecka. Känns skönt och slippa hålla på och "fulmeka" och limma små packningar.

    Nu blire nya prylar till ett bra? pris.

    Mvh Andreas
    Hej
    det där var riktigt bra pris! (dom byter nog inte aktivatorn för detta möjligen skulle jag lägga till en sådan för 2000 extra)
    För det priset hade jag inte gjort bytet själv mina saab verkstäder ville ha ca 12000 i somras ...
    Och enligt wis så är det 4 timmars jobb typ så 2000 i timman var lite surt.

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  18. #58
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Motala
    Inlägg
    77

    1,9TiD relaterade problem

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Citat Ursprungligen postat av addebe

    Hej.

    Fick en prisidé nu på förmiddagen utav en kille på en Saabverkstad.

    Kostnad: (Rubbet)
    - 6300:-

    Jag beställde tid nästa vecka. Känns skönt och slippa hålla på och "fulmeka" och limma små packningar.

    Nu blire nya prylar till ett bra? pris.

    Mvh Andreas
    Hej
    det där var riktigt bra pris! (dom byter nog inte aktivatorn för detta möjligen skulle jag lägga till en sådan för 2000 extra)
    För det priset hade jag inte gjort bytet själv mina saab verkstäder ville ha ca 12000 i somras ...
    Och enligt wis så är det 4 timmars jobb typ så 2000 i timman var lite surt.

    Mvh Per
    Hej

    Skulle tippa på att det är endast insug dom byter som du säger, men jag fick med att en ny mjukvara skulle ingå i samma peng.

    Hade dom sagt 10-12 tusen så hade ja nog börjat fundera på och göra ingreppet själv, eller till en början få fast det gamla staget iaf. Men nu slipper jag, wiiie

    Men aktivatorn är inget "problem" egentligen eller? Den går ju bara fram och tillbaka. Det är väl ventilerna/staget som är "boven"? Om man hårddrar själva virvelspjällproblemet? Typ...

    Mvh Andreas
    Saab 9-3 1,9TID SportCombi - 06

    http://www.garaget.org/Bengtsson

  19. #59
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    1,9TiD relaterade problem

    Japp men läser man på olika ställe så hävdar många att den skall bytas samtidigt då den ställer in sig med spjället....
    Men det verkar ju lite udda...
    Jag fick uppfattningen att min saab verkstad bara bytte aktivatorn om det var fel på den.
    Men skillnaden mellan 10 och 12 tusen var inte så farlig så att jag ville lägga ut 10 igen för att byta aktivatorn (den är inte rolig att byta utan att demontera insuget)
    armen mellan aktivatorn och spjället sitter som f.n och man kan tro sig att göra sönder plasten om man inte har riktigt bra mothåll när man pressar fast den, tro den går sönder om man inte har grejorna på ett bord.

    mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  20. #60
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    52

    1,9TiD relaterade problem

    Hej! Jag har en 2006 93 sc, men 8v motorn. Följer tråden med stort intresse. Hur kollar jag virvelspjället på min bil enklast? skulle vara bra med ett foto om någon har länk eller kan lägga upp.

    Den har börjat gå risigt, men jag tror/hoppas att det bara är egr ventilen. En ny är beställd men har inte fått den än.

    /Bergström

Liknande ämnen

  1. AC-problem felkod P0530
    Av potifar i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2022-04-29, 08:31
  2. Problem med kopplingspedal och frikoppling NG9-3 1,9TiD
    Av Chronaus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-06-08, 15:29
  3. Problem relaterade till 1,9TTiD
    Av v70 tdi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-12-27, 09:59
  4. 9-3 1,9tid-06 150 laddtrycks problem
    Av Batte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 23:05
  5. Hjälp med två cupefläkts relaterade problem 9-3 2.0t -99
    Av wlidh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 16:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •