Sidan 1 av 11 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 205

Ämne: Problem relaterade till 1,9TiD

  1. #1

    Problem relaterade till 1,9TiD

    Tänkte vi kunde samla lite 1-9 Tid problem i en tråd.

    Min lista:
    Svänghjulet, bytt två gånger, 1a vid 9600 mil, andra vid 10800 mil.
    EGR ventilen 1'a vid 8500 mil , 2'a vid 9400 mil, på kampanj.

    Verkar som en del har fått byta generatorer på sina också, men vid vilket miltal ?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    213

    1,9TiD relaterade problem

    9-3 TID 8V -07: Generator efter 2,5 år/8200 mil.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    42

    1,9TiD relaterade problem

    Skuren vattenpump vid 3,5 år/11 000 mil.

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    1,9TiD relaterade problem

    Citat Ursprungligen postat av PerS
    Skuren vattenpump vid 3,5 år/11 000 mil.
    Samma här fast vid strax under 3 år och 10200mil.
    Byttes även vippor och kamrem vid reparationen.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    297

    1,9TiD relaterade problem

    Virvelspjäll byts det många också, byts väl mellan 4000-12000 mil
    Saab 9-3 Aero V6 -06

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    359

    1,9TiD relaterade problem

    - Sprucken slang mellan turbo och IC, 6000mil (motor gick i Limp home när jag körde 200km/h på Autobahn)
    - Virvelspjäll och någon slang, 9000mil (motor gick i Limp home vid minsta gaspådrag).
    - Bussningar luftburk, 12000mil
    - Fick en anmärkning på batteriet vid 12000mila servicen, börjar tydligen bli dåligt (ändå kör jag 8-11mil på morgonen och 8-11mil på eftermiddagen varje vardag, pendlar Trollhättan-Göteborg, så batteriet borde få bra laddning).
    För att inte nämna oljeförbrukningen 1,5-2L/3000mil (3-4 gånger mellan servicarna får jag fylla på ca 0,5L/gång).

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    846

    1,9TiD relaterade problem

    ¤ 0 Mil. Packning Takrails. Läckte vatten.
    ¤ 500-7500 mil. 4 par broms skivor fram och 1 par bak.
    ¤ 5000 mil. Slang mellan IC och insugningrör.
    ¤ 6000 mil. Bränsleslang. Kampanj.
    ¤ 6000 mil. Felkod Egr och Virvelspjäll. Rengörning EGR samt släckning felkoder. Virvelspjäll ej bytt. Satte endast felkod.
    ¤ 7500mil. Batteriet var dött en morgon. Laddat med batteri laddare och vi får se hur det går.
    ¤ 6000 mil Lampcontroll relä spökar med vänster helljus.
    ¤ 6500 mil. Gnissel och knarr i varenda bussning vid körning på ojämn väg. Typ dammkorn.
    ¤ Oljeförbrukning ca 1-1,5 liter mellan service.

    Mvh Rickard
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  8. #8

    1,9TiD relaterade problem

    - Bromsskivor bak direkt vid 200mil.
    - Generator när den var 3 år eller 5700mil.
    - Vattenpump skar vid 3,5 år eller 7200 mil. Vilket medförde ett totalt motorhaveri.

    Hmm. ångrar bilköpet. SAAB tog 1000:- för utbytes generator men motorhaveriet får jag och försäkringsbolaget stå för.

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    1,9TiD relaterade problem

    Icke fungerande EGR ventil som i sin tur lett till igensatt partikelfälla, gick ej att rädda
    2st Batterier på 11k mil.
    Dieselvärmaren nu helt bytt efter att Gustaf E försökt fixa den 8 gånger...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    1,9TiD relaterade problem

    -07:a med 8000 mil på mätaren

    Regenerering av partikelfilter 2ggr
    Felkod på virvelspjäll, ej fixat än
    Felkod EGR ej fixat än
    Tjuvlarmar - troligen fixat
    Värmaren renoverad
    Xenonlampor bytta
    Fukt i strålkastare - ej fixat
    Oljeförbrukning - ingen aning då jag inte kör bilen själv.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    2

    1,9TiD relaterade problem

    Saab 9-5 1.9 tid årsmodell 2008 6700 mil
    Var på verkstaden för att byta en givare till motorstyrningslampan.
    Bilen kändes lite seg ,frågade om de kunde kolla.
    Visade sig vara dålig kompression på 2 och 3 cylindern
    -Toppen tas av troligen ventiler som kärvar tror man (inte detta fel visar det sig)
    -Man skall riva motor för att byta kolvringar eller utbytesmotor

    3 veckor senare byter man motor

    Saab säger att de inte tar något ansvar för det inträffade

    Min fråga finns det flera motorhaverier (det står en taxi på samma verkstad med utbytesmotor med samma fel från början)

  12. #12

    1,9TiD relaterade problem

    4500mil. Inte några som helst fel på motorn än.
    Har haft två fel på bilen, och det var rost på dörren (åtgärdades av saab) och ett kärvande bromsok fram.
    9-3 Cab vector Jubilee TiD -06.
    9-3 SC vector TTID -09
    9-3 Viggen cupé 2002

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    2

    1,9TiD relaterade problem

    Saab 9-5 1,9 tid -08 6700 mil
    Se förra inlägget
    Det har nu gått 4 veckor sedan bilen lämnades in på verkstad
    -Motorn bytt
    -Bilen lämnades ut till mig ,12 min senare var jag tillbaka samma fel som innan motorn byttes.
    -Verkstaden (tillsammans med SAAB i Trollhättan)har sökt fel på den nya motorn i 3 dagar nu utan att hitta felet.
    -Nu skickar de till och med bilder mellan varandra på inställningar mm.

    Vad finns det att göra ???

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    846

    1,9TiD relaterade problem

    Citat Ursprungligen postat av Rickard93
    ¤ 0 Mil. Packning Takrails. Läckte vatten.
    ¤ 500-7500 mil. 4 par broms skivor fram och 1 par bak.
    ¤ 5000 mil. Slang mellan IC och insugningrör.
    ¤ 6000 mil. Bränsleslang. Kampanj.
    ¤ 6000 mil. Felkod Egr och Virvelspjäll. Rengörning EGR samt släckning felkoder. Virvelspjäll ej bytt. Satte endast felkod.
    ¤ 7500mil. Batteriet var dött en morgon. Laddat med batteri laddare och vi får se hur det går.
    ¤ 6000 mil Lampcontroll relä spökar med vänster helljus.
    ¤ 6500 mil. Gnissel och knarr i varenda bussning vid körning på ojämn väg. Typ dammkorn.
    ¤ Oljeförbrukning ca 1-1,5 liter mellan service.

    Mvh Rickard
    ¤ Jag får lägga till generator byte efter 8500 mil.
    ¤ Batteriet är bytt.
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  15. #15

    1,9TiD relaterade problem

    2006 9-3 SC TIDS

    9000mil INGA bekymmer

    Utom stab stag so byttes på garantin.
    Virvelspjället tillverkas av ett tyskt företag med namnet Pierburg.

    Innan ni byter det, gör en felsökning enligt Pierburgs rekommendationer.

    http://www.ms-motor-service.com/ximages ... en_web.pdf

    Z19DTH sitter även i Opel bilar.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    231

    1,9TiD relaterade problem

    Generatorbyte efter 4 år 7000 mil...
    9-3 SC 1.9 TiD -07

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    1,9TiD relaterade problem

    Tid -07 (MY-0
    8500mil - Nytt batteri.
    Saabverkstan monterade ett 70Ah istället för 85Ah som det ska vara
    Tänkte ge dom en ordentlig avhyvling tills jag upptäckte att dom inte tagit betalt för batteriet.

    9000 mil
    Det knarrar och slamrar från bakvagnen... Dags att byta bussningar..
    Skeva bromsskivor fram.

    Bilen hamnar på KVD inom kort.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    987

    1,9TiD relaterade problem

    Har Saab köpt denna motor av annan leverantör eller är det deras egen? Gm och USA är ju inte kända för att använda diesel!?

    Mvh j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    1,9TiD relaterade problem

    Motorn kommer från FIAT...
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    987

    1,9TiD relaterade problem

    Det var den informationen jag oxå fått men min källa börjar bli till åren och missa vissa detaljer! Då behöver man inte skriva relaterade fel då dieseln kommer från Fiat och där är det riktiga felet!

    Är det samma med t.ex Ttid som dom senaste saabarna har?
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

Liknande ämnen

  1. AC-problem felkod P0530
    Av potifar i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2022-04-29, 08:31
  2. Problem med kopplingspedal och frikoppling NG9-3 1,9TiD
    Av Chronaus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-06-08, 15:29
  3. Problem relaterade till 1,9TTiD
    Av v70 tdi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-12-27, 09:59
  4. 9-3 1,9tid-06 150 laddtrycks problem
    Av Batte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 23:05
  5. Hjälp med två cupefläkts relaterade problem 9-3 2.0t -99
    Av wlidh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 16:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •