Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Byte av topplock, behöver lite hjälp

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    11

    Byte av topplock, behöver lite hjälp

    Toppen har slagit sig, så håller på att byta den (har skaffat en ersättningstopp) men tror jag behöver lite tips. Har Haynes handbok som jag kollar i och där står det att momentstaget ska demonteras. Har fått bort 3 av 4 bultar, sista var lite knepigare då generatorn satt i vägen. I handboken stod inget om att generatorn behövdes tas bort, men det kanske är olika mellan modeller (min syns i signaturen). Bifogad bild visar hur det ser ut.



    Är bulten tillräckligt ute eller måste generatorn också bort? Måste fästet bort?

    Nästa steg efter är att lossa AC, turbo och grenrör. Är det något speciellt att tänka på?

    Hade tänkt byta kamkedja och spännare också, när man ändå håller på. Är det mycket extra moment som tillkommer då eller är något man "i princip får på köpet"?

    /Henrik
    /SAAB 9000 2,3 Turbo CSE -95, ca 230 hk

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Byte av topplock, behöver lite hjälp

    Citat Ursprungligen postat av 9000Einar
    Toppen har slagit sig, så håller på att byta den (har skaffat en ersättningstopp) men tror jag behöver lite tips. Har Haynes handbok som jag kollar i och där står det att momentstaget ska demonteras. Har fått bort 3 av 4 bultar, sista var lite knepigare då generatorn satt i vägen. I handboken stod inget om att generatorn behövdes tas bort, men det kanske är olika mellan modeller (min syns i signaturen). Bifogad bild visar hur det ser ut.



    Är bulten tillräckligt ute eller måste generatorn också bort? Måste fästet bort?

    Nästa steg efter är att lossa AC, turbo och grenrör. Är det något speciellt att tänka på?

    Hade tänkt byta kamkedja och spännare också, när man ändå håller på. Är det mycket extra moment som tillkommer då eller är något man "i princip får på köpet"?

    /Henrik
    Några snabba tankar.

    Du måsta demontera polyv-remmen och därefter lossa generatorn och vika den mot torpedväggen.

    Passa på att byta polyv-rem då det ser ut som att den har sett sina bästa dagar.

    Dela mellan turbo och grenrör, på så vis kan du lyfa toppen med grenröret kvar.

    Toppen har slagit sig skriver du. Varför inte bara plana den och sätta tillbaka den? Ersättningstoppen bör ju ändå planas innan montering.

    Kedjespännaren lär du inte behöva byta om den inte är trasig rent mekaniskt.
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    11

    Re: Byte av topplock, behöver lite hjälp

    Ja, remmen kanske behöver bytas också...snabbaste sättet att demontera remmen? Står något om hemmagjort verktyg för fjädern till spännanordningen i Haynes, nödvändigt?

    Har hört lite delade meningar om att toppen alltid behöver planas, har den inte slagit sig så behöver den väl inte planas? Även att det kan vara lite känsligt att plana en turbo topp då det kan leda till annan kompression.

    /Henrik
    /SAAB 9000 2,3 Turbo CSE -95, ca 230 hk

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Byte av topplock, behöver lite hjälp

    Hur vet du om toppen slagit sig innan du demonterat den?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    52

    Re: Byte av topplock, behöver lite hjälp

    Tjena! Jag hjälper 9000Einar med topplocksbytet. Vi båda är intresserad av att meka, och det här är vårt första topplocksbyte.

    Det är alltså oundvikligt att vi måste ta bort remmen? Vi kommer att köra igång vid 11.00 idag igen. Skulle vara uppskattat om vi fick lite tips innan vi kör igång, vad vi bör tänka på när det gäller remmen. Behöver man komma under bilen för att vika generatorn mot torpedväggen?

    Tacksam för all hjälp!

    /Mats B

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    11

    Re: Byte av topplock, behöver lite hjälp

    Hur vet du om toppen slagit sig innan du demonterat den?
    En verkstad gjorde ett kompressionsprov och konstaterade att det inte var någon kompression, så deras slutsats var att toppen hade slagit sig.
    /SAAB 9000 2,3 Turbo CSE -95, ca 230 hk

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Byte av topplock, behöver lite hjälp

    Citat Ursprungligen postat av 9000Einar
    Hur vet du om toppen slagit sig innan du demonterat den?
    En verkstad gjorde ett kompressionsprov och konstaterade att det inte var någon kompression, så deras slutsats var att toppen hade slagit sig.

    DÅ har den ju slagit sig rejält må jag säga.
    Jag skulle snarare tippa på en bränd ventil eller kolv om det är helt komplöst. Hur som så måste ju toppen av i alla fall.
    Polyvremmen måste bort hur som helst eftersom ac-kompressorn sitter fast i toppen. Kom ihåg att spärra spännaren bara...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    11

    Re: Byte av topplock, behöver lite hjälp

    Ja, det är väl det som man är lite orolig för. Men verkstan trodde inte det hade hänt så jag har gått på det. Är det en ventil så är det inte så farligt, ersättningstoppen är komplett med ventiler.
    /SAAB 9000 2,3 Turbo CSE -95, ca 230 hk

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    11

    Re: Byte av topplock, behöver lite hjälp

    Nu är toppen borttagen, bilderna visar hur det ser ut. Skulle vara tacksam för synpunkter om det hela ser ut som det ska innan arbetet fortsätter. Går det att säga utifrån hur packningen ser ut var något har hänt?
    Hur ska det se ut om man tittar där grenröret går mot turbon, ser det normalt ut?







    En annan fundering - går det att ta bort toppen med kamdreven "fastbuntade" i kedjan, tyckte mig läsa att skulle gå men det kändes helt omöjligt när vi försökte. Blev till att ta bort kamdrev och markera var på kedjan dom ska sitta...
    Ytterligare en fundering bara - en av styrpinnarna följde med toppen upp (1 kvar i blocket som syns markerad på bilden), dra ut och sätta i blocket igen, eller?

    Tacksam för synpunkter och tankar...

    /Henrik
    /SAAB 9000 2,3 Turbo CSE -95, ca 230 hk

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Byte av topplock, behöver lite hjälp

    Styrhylsan är det bara att flytta över ja, det är inga konstigheter...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Byte av topplock, behöver lite hjälp

    Mella 1 o 2 har du generalläckage. Syns på packning. Även 4;an syns rejäla tecken. Annars e den inte värre än andra jag sett senaste tiden.

    Och ja, har du haft läckage så är det rena tjänstefelet att ej plana och vacuumtesta toppen.

    Inte alls säker att ersättningatoppen är plan och tät heller, om du inte har papper på det vill säga. Att bara plocka ut en topp o sätta på en annan motor är rent dumt. Vet att en firma i norra stockholm tar 3500:- för standardjobbet o då byter dom ventiltätnigarna, slipar ventiler, planar och vacuumtestar.

    Gör rent anliggningsytorna på blocket o klla så inga gropar blivit. Men då du verkar haft endast oljeläck så borde det sa bra ut.

    Lycka till.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    11

    Re: Byte av topplock, behöver lite hjälp

    Och ja, har du haft läckage så är det rena tjänstefelet att ej plana och vacuumtesta toppen.

    Inte alls säker att ersättningatoppen är plan och tät heller, om du inte har papper på det vill säga. Att bara plocka ut en topp o sätta på en annan motor är rent dumt. Vet att en firma i norra stockholm tar 3500:- för standardjobbet o då byter dom ventiltätnigarna, slipar ventiler, planar och vacuumtestar.
    Tack för synpunkter, låter ju ändå ganska ok då. Det kanske ligger något i det du säger, men jag har hört så många som sagt att man inte ska plana i onödan vad gäller turbotoppar. Är den plan så är den plan, men man blir lite förvirrad av alla olika bud...

    Men om jag nu ska plana toppen, vilka firmor i stockholm kan rekommenderas? Borde väl gå att kolla om den verkligen är plan eller inte?
    /SAAB 9000 2,3 Turbo CSE -95, ca 230 hk

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Byte av topplock, behöver lite hjälp

    Citat Ursprungligen postat av 9000Einar
    En annan fundering - går det att ta bort toppen med kamdreven "fastbuntade" i kedjan, tyckte mig läsa att skulle gå men det kändes helt omöjligt när vi försökte.
    Det där undrar jag också. Jag lyckades då inte.

    Citat Ursprungligen postat av 9000Einar
    Borde väl gå att kolla om den verkligen är plan eller inte?
    Visst går det mäta upp, men ska du mäta ordentligt krävs prylar som är dyrare än en planing.

    Somliga använder stålskala el. dyl. för att kontrollera skevheten, men det är ju inte speciellt noggrant.
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    35

    Re: Byte av topplock, behöver lite hjälp

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av 9000Einar

    En verkstad gjorde ett kompressionsprov och konstaterade att det inte var någon kompression, så deras slutsats var att toppen hade slagit sig.

    DÅ har den ju slagit sig rejält må jag säga.
    Jag skulle snarare tippa på en bränd ventil eller kolv om det är helt komplöst. Hur som så måste ju toppen av i alla fall.
    Polyvremmen måste bort hur som helst eftersom ac-kompressorn sitter fast i toppen. Kom ihåg att spärra spännaren bara...

    att den kolv har stuckit så ska du väl ändå fortfarande ha kompression någonstans i motorn? och lika så ifall den ventil gått... men som sagt, toppen lär ju vara skevare än en banan om den är komplös

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    57

    Re: Byte av topplock, behöver lite hjälp

    Toppen ska ALLTID planas.
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar"
    http://www.garaget.org/M_icke_

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Byte av topplock, behöver lite hjälp

    Toppen ska planas om den är skev och om de finns möjlighet att göra det, dvs de finns ett mått på tjockleken av toppar minimi gräns
    som ska starkt övervägas innan man bestämt sig för att göra det.
    Om minne sviktar inte livslängd på en topp ca 0,4mm från max gränsen.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Byte av topplock, behöver lite hjälp

    Citat Ursprungligen postat av George
    Toppen ska planas om den är skev och om de finns möjlighet att göra det, dvs de finns ett mått på tjockleken av toppar minimi gräns
    som ska starkt övervägas innan man bestämt sig för att göra det.
    Om minne sviktar inte livslängd på en topp ca 0,4mm från max gränsen.

    Med vänlig hälsning
    George
    Precis min uppfattning. Och eftersom Saabtopparna är av aluminiumlegering så sätter de sig alltid efter värmeutveckling och de ojämnheter i momentdragning vid montering, samt ojämnheter på motorblocket. Vid demontering släpper en del spänningar och därför blir toppen s.a.s skev av sig självt.

    Så du har ju helt rätt. Fast en utopi är alltid en utopi. Tyvärr ser verkligheten helt annorlunda ut för oss vanliga dödliga.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    11

    Re: Byte av topplock, behöver lite hjälp

    Vet inte om jag blivit klokare, men får kanske överväga att lämna in den på planfräsning ändå, men att det görs så lite som möjligt då...

    Henrik
    /SAAB 9000 2,3 Turbo CSE -95, ca 230 hk

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Byte av topplock, behöver lite hjälp

    Om du känner dig osäker att avgöra skevhet själv får du tala om för dom att dom ska mäta din topp och de är en ”kort topp” så kan dom säga om den ligger inom toleranserna och då blir de bra.
    Så lite så möjligt är önskvärt, alltid när de gäller toppar.

    Lycka till.


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    57

    Re: Byte av topplock, behöver lite hjälp

    Citat Ursprungligen postat av 9000Einar
    Vet inte om jag blivit klokare, men får kanske överväga att lämna in den på planfräsning ändå, men att det görs så lite som möjligt då...

    Henrik
    Jag har jobbat ett tag på en firma som håller på med just sänt här och man tar ALLTID så lite som möjligt.
    När man såtter den i planslipen och börjar ser man direkt hur skev den är.
    Man tar ett par tusendels mm åt gången tills man ser att den har slipat hela planytan på toppen.
    En planing ska toppen klart tåla utan problem. Dom som har problem med att toppen spricker efter planing brukar vara bilar som har haft toppen planad flera gånger.
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar"
    http://www.garaget.org/M_icke_

Liknande ämnen

  1. Byte av xenon Saab 9-3 ss -03, behöver lite tips.
    Av Matrix021 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-02-01, 10:00
  2. Behöver lite hjälp med en hemsida.
    Av anze i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 09:57
  3. Behöver lite hjälp att få tag i filter
    Av patrik747 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 20:21
  4. behöver lite trimtips & hjälp
    Av myztiCal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 13:36
  5. behöver lite inspirations hjälp
    Av Turbo_Nenne i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 13:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •