Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Programera ny acc

  1. #1

    Programera ny acc

    När jag startar min bil (9-5:a MY9 så står det programera ny acc. Detta kom efter jag bytte SID samt acc display. Frågan är hur man får bort det. Allt fungerar för övrigt.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Programera ny acc

    Hur är kvalitenpå batteriet? Om spänningne blir för låg vid start så kan sådana symtom yttra sig.
    /Johan

  3. #3

    Re: Programera ny acc

    Har bytt batteri för ett tag sedan och problemet var samma före som äfter batteribyte.

  4. #4

    Re: Programera ny acc

    Citat Ursprungligen postat av saabsport83
    ...programera ny acc...
    Kan du bekrefte at det er teksten som står i SID-displayet?

    Kjøpte du ny eller begagnat SID og ny eller begagnat ACC-display?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: Programera ny acc

    Vet inte om det är samma i 9-5 eller og9-3.
    Men jag satte i ny acc-display och jag behövde inte programmera om nånting.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Programera ny acc

    Jag har också monterat en annan acc-display i min 9-5 utan att få några sådana felmeddelanden.
    Det enda som hände var att den ville att jag skulle starta motorn så den fick kalibrera sig.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  7. #7

    Re: Programera ny acc

    Felmeddelandet kommer upp i SID. Jag bytte till helt nya både SID och ACC.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Programera ny acc

    Du har ju haft allt bortkopplat. 98-99 var man, om jag kommer ihåg rätt, tvungen att göra vissa saker med techII. Vet att när motorn den går i limphome-mode så måste -98;orna "nollas" med techII så jag misstänker att det är fallet även för dig.
    Inte säker, men lite ledtråd iaf.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Programera ny acc

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Vet att när motorn den går i limphome-mode så måste -98;orna "nollas" med techII
    Där håller jag inte med... det går att föra tillbaka fjädern vid spjällhuset & lossa pluskabeln så nollas felkoderna. Detta har jag själv gjort ett par gånger på min innan jag fick ny mjukvara till spjällhuset!

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Programera ny acc

    Lite dåligt beskrivet. För att läsa felkoderna krävs ju techII. Helklart du fick där. Vanliga felkodläsare lirar inte med mjukvaran har en meck talat om när den -98 jag lånade några veckor dummade sig. Fick inte ut nåt vettigt så han hjälpte mig och den blev omprogrammerad samtidigt. Kostade lite men det fick ägaren av bilen ge mig sen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Programera ny acc

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Jag har också monterat en annan acc-display i min 9-5 utan att få några sådana felmeddelanden.
    Det enda som hände var att den ville att jag skulle starta motorn så den fick kalibrera sig.

    mvh
    Anders
    Vid byte av SID skall den "reservprogrameras" till bilen. Inställning av motor och växellåda. Antagligen dyker det upp fråga om ACC också ?
    Sker med Tech II

    Kommer SIDen från en exakt lika konfigurerad bil behövs det inte.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  12. #12

    Re: Programera ny acc

    Citat Ursprungligen postat av saabsport83
    När jag startar min bil (9-5:a MY9 så står det programera ny acc. Detta kom efter jag bytte SID samt acc display. Frågan är hur man får bort det. Allt fungerar för övrigt.
    Her er fakta:
    Det er ingen programmering av ACC-panelet hverken om du setter inn en brukt en eller en ny en.
    Den gjør en kalibrering helt av seg selv når du starter vogna dersom den har vært uten strøm noen sekunder.

    En ny SID vil varsle med "SID unprogrammed" i noen sekunder etter tenning på dersom du setter inn en ny.
    Både en ny og en brukt SID skal programmeres med hjulenes rulle-omkrets for å beregne avtand rett, og en SID2 skal i tillegg programmeres med motorstørrelse for å beregne DTE rett. Dette gjøres med tech2.

    I tillegg skal SID programmeres ekstra for webasto og cabriolet.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Programera ny acc

    Byte också till en ny acc-panel i fredags och nu står det "programmera ny acc-enhet" i SID vid varje uppstart. ACC fungerar som den ska och jag har kört en kalibrering. Vad är det som ska kalibreras? Enheten var helt ny den här gången. Sist jag bytte satte jag i en begagnad utan att få detta meddelande...
    Fredrik J

  14. #14

    Re: Programera ny acc

    Det er ingen programmering av ACC-panelet hverken om du setter inn en brukt en eller en ny en.
    Den gjør en kalibrering helt av seg selv når du starter vogna dersom den har vært uten strøm noen sekunder.
    OK, der tok jeg altså feil, sorry!
    Jeg har i ettertid lært at det er et par ting som kan gjøre at Acc-panelet kan behøve en reservedelsprogrammering, litt avhengig av modell/årsmodell.

    Under kalibrering kjører den en selvtest, sjekker det den kan for feil, og finner "midtpunkt" for spjeld-motorene.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973

    Re: Programera ny acc

    Man ställer bla in om bilen har värmekran eller inte under programmering av ACC. Tror även man väljer motor, och man man har värmare. Minns lite dåligt just nu.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Re: Programera ny acc

    Citat Ursprungligen postat av MortenW
    Citat Ursprungligen postat av saabsport83
    När jag startar min bil (9-5:a MY9 så står det programera ny acc. Detta kom efter jag bytte SID samt acc display. Frågan är hur man får bort det. Allt fungerar för övrigt.
    Her er fakta:
    Det er ingen programmering av ACC-panelet hverken om du setter inn en brukt en eller en ny en.
    Den gjør en kalibrering helt av seg selv når du starter vogna dersom den har vært uten strøm noen sekunder.

    En ny SID vil varsle med "SID unprogrammed" i noen sekunder etter tenning på dersom du setter inn en ny.
    Både en ny og en brukt SID skal programmeres med hjulenes rulle-omkrets for å beregne avtand rett, og en SID2 skal i tillegg programmeres med motorstørrelse for å beregne DTE rett. Dette gjøres med tech2.

    I tillegg skal SID programmeres ekstra for webasto og cabriolet.
    Fel!
    Till 9-3 är där ingen "reservdelsprogrammering" även om du fortfarande ska justera in bränsle.
    Till 9-5 finns däremot reservdelsprogrammering till Acc enheten där följande anges: "DAH" (diesel additional heater), "Circulation pump", "heat exchange solenoid". Valalternativen för alla är "med" eller "utan". Även bränsletyp väljs.
    Till SID programmeras INTE hjulstorlek, detta görs i MUI (Main unit instrument, mätarhuset). Det som programmeras är om den har original ljudsystem, bränsle, tillsattsvärmare startad från SID, karosstyp (cabbe eller annat, alltså bara ett val till 9-5an), enheter (grader C, F osv), hastighetsmätare (visar den km/h eller annat), vilket serviceintervall ska den plinga vid samt att man även kan justera om man vill ha bromsljuskontroll vid uppstart.
    Glömde säkert något mindre, men det som står där är fakta då jag själv programmerat ett gäng SID displayer och ACC paneler nyligen som reparerats.
    Med vänlig hälsning,
    Owla
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Programera helt ny SID OG9-3
    Av SAAB90 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-12, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •