Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Chippad 9000 med märklig händelse

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147

    Chippad 9000 med märklig händelse

    Råkade ut för en väldigt märklig sak igår kväll me morsans 9000 CSE 2,3t -98 me Speedparts steg 1.
    Jag laddade lite hårdare på 4an (från ca 60 km/h). Efter ett litet tag så small de till i hela bilen å växeln hoppade ur, men motorn gick fortfarande, fast tomgången låg på ca 500 rpm. Jag petade i 5an å skulle köra vidare lugnt, bilen svarar inte på gasen! Inte på någon växel alls. Den bara poffade under huven när ja pumpade me gaspedalen. När den slutade rulla så stannade motorn trots att kopplingen var nertryckt.
    De som åkte i bilen bakom sa att det luktade konstigt om bilen när detta hände.
    Jag provade att starta bilen igen, och sen dess har den gått helt klockrent! Jag har visserligen inte vågat att ladda hårdare igen, för jag misstänker att MV eller nåt har gett sig (bytte till ny i våras) eftersom laddet verkar skena. Har ingen graderad mätare kopplad så ja kan inte kolla heller.

    Nu e frågan va detta kunde bero på? Min första tanke va att en tryckslang eller nåt hade skjutits, men då borde bilen gå illa hela tiden ju. Tomgången är det inte heller nåt fel på nu. Ingen CE-lampa lyste heller!!
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Chippad 9000 med märklig händelse

    Hej, kan va att du gick in i laddtrycksspärren då klipper den av tändningen och bilen hoppar till.
    När man trimmar bör man även montera en tryckmätare så man har koll på trycket.
    Jag skulle börja med att kolla om W-slangen mellan MV och VG-klockan sitter som den skall samt alla andra vakuumslangar.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147

    Re: Chippad 9000 med märklig händelse

    Kikade under huven ikväll men allting satt på sin plats. Tog en sväng oxå för att testa bilen, den gick klockrent även vid ladd. Inga ryck eller nånting. Så ja börjar fundera på om styrboxen fick nippran av nån anledning. Vädret ska väl inte kunna spela nån roll, eller? För det va 1 +grad o regn igår när detta hände.
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Chippad 9000 med märklig händelse

    Det kan vara att WG kärvade så den därför överladdade,
    När den gått i laddtrycksspärren reglerar styrboxen först ner trycket och om felet inte återkommer höjs det igen.
    Så det är bara att köra vidare och hoppas på att det var en tillfällighet.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

Liknande ämnen

  1. Chippad 9000 spikar
    Av Biffen79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-09-11, 22:13
  2. Historiskt händelse
    Av _Boffa_ i forum Mälardalen
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-15, 01:18
  3. Steg 3 chippad 9000 -94 2.3T, går ej tillräckligt bra?
    Av Airflow900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 17:17
  4. Saab 9-3 Aero -01 chippad eller inte chippad?
    Av arayan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 10:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •