Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Hjälp med "check engine" samt dumpventil!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    70

    Hjälp med "check engine" samt dumpventil!

    Hej!

    Idag när jag satte mig i bilen och körde iväg märkte jag att "check enginge" lampan lyste. Märkte även att ljudet ifrån dumpventilen vart annorlunda. Istället för att låta "pyyssch" lät den "pyyssch pysch pysch".

    Sökte lite på forumet och hittade en tråd där någon hade samma problem. Och personen i fråga hade hittat en slang som gick från dumpvenlien till en annan ventil av något slag som hade hoppat loss. Nu undrar jag vart dumpventlien sitter samt vart denna slang sitter. Enligt personen med samma problem så satte han fast slangen igen och så lät dumpen normalt igen. Jag vill gärna göra detsamma.

    Bild på vart dumpen sitter vore till stor hjälp.

    Sen undrar jag om jag får bukt på problemet med ventilen och check engine, ifall de är värt att ändå åka in till saab verkstad och läsa av felkoden.

    Tack på förhand!

    EDIT: provade koppla bort pluspolen och sätta dit den igen, lampan slocknade och var fortfarande släckt efter en mindre tur med bilen. Jag kanske ändå ska åka in på verkstad och kolla felkod?
    Saab 9-3 Aero -01

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Hässelby
    Inlägg
    20

    Re: Hjälp med "check engine" samt dumpventil!

    Dumpventilen sitter på tryckröret, om du öppnar huven så är tryckröret det alufärgade som går på högra sidan av motorn, och på den sitter dumpventilen, pekandes framåt.

    Kan hända att slangen från insuget har gått sönder/hoppat loss, denna är fäst på baksidan av insuget mot torpedväggen, samt kontrollera att resten av slangarna är hela.

    Mvh

    Johannes
    Saab 9-3 Aero M1

Liknande ämnen

  1. Saab 900 -96 2.0T "check engine" Felkod 3, vart är tempgiv?
    Av Mikael.Hedman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 10:48
  2. 6 blink "check engine" samt misständning.
    Av Snaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 21:42
  3. "Check Engine"-lampan lyser, felkod P0400. Vad är
    Av vectorsport i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 21:43
  4. Hjälp CHECK ENGINE 9000 "FIXAT""
    Av saab9000cc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 11:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •