Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: hänga på extra fjäder på wastegate?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417

    hänga på extra fjäder på wastegate?

    tja, tänkte kolla med er om man kan sätta dit en extra fjäder på wastegaten om den inte orkar hålla stabilt laddtryck? laddar nämligen lite ojämt... kanske är wg som inte är tipptopp, kan man då ta nån fjäder o sätta dit som drar i armen? eller är jag helt ute o cyklar med min idé? ska den isåfall dras utåt från klockan? o hur stark vågar man hänga på?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Går inte länkaget att justera(dvs du justerar fjäderns förspänning)
    För det du beskriver med ojämt laddtryck tyder just på detta, att ditt grundladdtryck inte ligger rätt. Ska ligga vid 0,45bar. Detta är det viktiga, att hänga på fjädrar UTAN att kontrollera vad du får för grundladdtryck kan ställa till riktigt konstiga saker, är det riktigt illa öppnar inte wastegaten och då kommer turbon att ladda så mycket den klarar av tills styrsystemet slår av på bränslet. Inget att rekommendera alls!
    Mät istället ditt grundladd, sök på forumet efter grundladd, grundladdtryck och GLT så får du utklarat för dig hur du ska gå tillväga.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    ok, får kolla på om jag kan mäta, tror en kompis har mätare... men köper man t.ex steg3 så är det ju starkare wastegate till det, skulle det vara så att glt är rätt, kan man hänga dit en fjäder då? det är bara på 5.an det märks förresten också... huruvida det laddar rätt på övriga växlar vet jag inte men det rycker ju inte... detta skulle ju egentligen nordic hjälpa till med men dom är ju på nån mässa nu...

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Är nog lämpligare att montera en förstärkt utbytesklocka, alternativt om du har bra koll, montera isär och stoppa i en fjäder med högre konstant..
    Utbytesklockor finns på din trimfirma, kostnad runt 900kr bedömt.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

Liknande ämnen

  1. Några turbofrågor, slitage och extra WG-fjäder.
    Av Dab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-18, 14:46
  2. Hur hänga upp däcken?
    Av Canada2000 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 14:59
  3. Hur skall jag hänga upp nya katalysator?
    Av Dirq i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •