Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Dålig koppling

  1. #1

    Dålig koppling

    Hej!
    Mitt problem är att kopplingen blir slapp över natten och det blir riktigt svårt att få i växlar. Dock går det att liksom pumpa med pedalen och på det viset öka trycket i kopplingen för att få i växlarna. Har varit under bilen och kikat och inget synligt läckage finns. Var även och kikade upp mot huvudkopplingscylindern inifrån kupén och inget läckage där heller. Nivån i bromsvätskebehållaren befinner sig ständigt vid samma nivå. Läste någonstans i forumet om inre läckage, men var tar den oljan i så fall vägen.
    Är jag helt fel ute om jag byter kopplingsslang och huvudkopplingscylinder eller slangarna på 9-5 kanske håller måttet bättre, än de slangar som satt på vissa 9000. Någon som har konstruktiva iddéer och förslag?
    SAAB 9-5, 2.0, 192Hk, årsmodell 1999. 30 000mil
    //mrcan

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Dålig koppling

    Citat Ursprungligen postat av mrcan
    Läste någonstans i forumet om inre läckage, men var tar den oljan i så fall vägen.
    Kopplingsydrauliken handlar ju om att "flytta oljan" från huvud- till slavcylindern när pedalen trycks ned.
    Vid ett inre läckage misslyckas detta eftersom den läcker förbi kolven i huvudcylindern men hydraulvätskan finns ju kvar inne i systemet.

    Att byta huvudcylinder på en 9-5 är jättelätt även om man aldrig gjort det förr, krångligast är nog att lufta ordentligt efter bytet.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    Re: Dålig koppling

    Kan jag tolka detta som att inre läckage oftast sker i huvudkopplingscylindern eller kan sådant ske i slaven också.
    //mrcan

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Dålig koppling

    Citat Ursprungligen postat av mrcan
    Kan jag tolka detta som att inre läckage oftast sker i huvudkopplingscylindern eller kan sådant ske i slaven också.
    //mrcan
    Har egentligen lite för klen erfarenhet för att vara alldeles tvärsäker men har ändå uppfattningen att defekt slavcylinder oftare ger yttre läckage.

    Dessutom är det ju så mycket lättare att börja med huvudcylindern även om oddsen skulle vara 50/50.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5

    Re: Dålig koppling

    Tack för denna info. Det lutar nog åt att byta denna cylinder och kanske slangen till slaven. Jag återkommer den dag detta är genomfört och berättar resultatet.
    //mrcan

  6. #6
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Dålig koppling

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av mrcan
    Kan jag tolka detta som att inre läckage oftast sker i huvudkopplingscylindern eller kan sådant ske i slaven också.
    //mrcan
    Har egentligen lite för klen erfarenhet för att vara alldeles tvärsäker men har ändå uppfattningen att defekt slavcylinder oftare ger yttre läckage.

    Dessutom är det ju så mycket lättare att börja med huvudcylindern även om oddsen skulle vara 50/50.
    Skulle också gärna veta om det är så att slaven inte ger dessa symptom som TS snackar om då jag har samma problem.

    Det började för några månader sen. Efter ett totalt misslyckat försök att bara lufta kopplingen byttes huvudcylindern (beggad), och allt var frid och fröjd.
    Men efter bara några veckor dök samma problem upp igen, och det skulle va bra att veta om man kan utesluta slaven och ge sig på att byta huvudcylindern igen.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  7. #7

    Re: Dålig koppling

    Hej!
    Nu har jag fått bilen fixad. Bytte huvudkopplingscylindern och kopplingen tar som om den vore ny.
    //mrcan

Liknande ämnen

  1. Dålig koppling? 9-5 2.0t MY06
    Av rallypacker i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-08-17, 13:34
  2. Dålig växellåda alt koppling?
    Av kaptenrödskägg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-07, 18:38
  3. Dålig koppling?
    Av Bomben i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 00:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •