Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Torkarbladen på framlyktorna stannar i fel läge

  1. #1

    Torkarbladen på framlyktorna stannar i fel läge

    Hej!
    Mina "vindrutetorkare" på framlyktorna stannar i fel läge. De stannar liksom rakt över framlyktorna och inte i bottenläget där det är menat. Detta är otroligt irriterande och jag misstänker också att problemet kommer bli värre med tiden.
    Jag hade nämligen en 900a förut och då hände det att torkarbladen ställde sig rakt upp och när jag sprutade spolarvätska blev hela huven blöt(sitter slangar på torkararmarna som det kommer spolarvätska genom).

    Jag undrar om det något tips hur jag får ordning på problemet??


    mvh// Jocke
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Torkarbladen på framlyktorna stannar i fel läge

    Vilken modell gäller frågan?

    Förslagsvis anger du bilmodell en gång för alla i din signatur för att undvika att frågan upprepas.

    Fler tips här: viewtopic.php?f=6&t=191643
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    Re: Torkarbladen på framlyktorna stannar i fel läge

    ja, förlåt det gäller en saab 9-3 årsmodell 2003. Den gamla modellen
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    135

    Re: Torkarbladen på framlyktorna stannar i fel läge

    Citat Ursprungligen postat av jockessaab
    Hej!
    Mina "vindrutetorkare" på framlyktorna stannar i fel läge. De stannar liksom rakt över framlyktorna och inte i bottenläget där det är menat. Detta är otroligt irriterande och jag misstänker också att problemet kommer bli värre med tiden.
    Jag hade nämligen en 900a förut och då hände det att torkarbladen ställde sig rakt upp och när jag sprutade spolarvätska blev hela huven blöt(sitter slangar på torkararmarna som det kommer spolarvätska genom).

    Jag undrar om det något tips hur jag får ordning på problemet??


    mvh// Jocke

    jag har samma fel på båda mina bilar. någon som vet om dom med kanske? gäller bara vänster fram
    9-5 kombi -00 2,0t med Aero motor med steg3
    9-5 sedan -98 2,3t steg1

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    66

    Re: Torkarbladen på framlyktorna stannar i fel läge

    Strålkastartorkar motorerna på 9-3 t.om. årsmodell 03 brukar lägga av, gäller säkert 9-5 också. Min förra bil var en 9-3 -02 och vänstra motorn krånglade. Jag tog isär motorn 3 ggr men dom funkade endast ett kort tag efteråt, sedan krånglade det igen så jag ledsnade och köpte beg. på skroten för 800:-, dom kostar ca. 2400:- nya.
    Det finns inga krav på att dom skall fungera, så vill man så kan man koppla ur kontaktstycket och skruva lös armen och lägga den i viloläget och dra fast den så, då ser det bra ut och man slipper ha en arm stående mitt för strålkastaren.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31

    Re: Torkarbladen på framlyktorna stannar i fel läge

    Vanligt fel som jag förstått det som. Jag bad brorsan sätta på torkarna medans jag ryckte i dem upp o ner. De fixade sig för mig iaf
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

  7. #7

    Re: Torkarbladen på framlyktorna stannar i fel läge

    Bojzan skulle du kunna förklara lite närmare hur jag ska bära mig åt för att folja ditt tips att stänga av funktionen på torkarna?
    Jag vill inte ta bort torkarna för det är så fult med 2 st pinnar som sticker ut från fronten utan att de ska se ut som de gör nu, bara att de ligger i botten läge utan funktion.

    Tozzi ja får prova ditt tips också då
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31

    Re: Torkarbladen på framlyktorna stannar i fel läge

    Citat Ursprungligen postat av jockessaab
    Bojzan skulle du kunna förklara lite närmare hur jag ska bära mig åt för att folja ditt tips att stänga av funktionen på torkarna?
    Jag vill inte ta bort torkarna för det är så fult med 2 st pinnar som sticker ut från fronten utan att de ska se ut som de gör nu, bara att de ligger i botten läge utan funktion.

    Tozzi ja får prova ditt tips också då

    Tror han menade att du tar bort pinnarna också isf? Vet att brorsan har gjort det på sin Saab 9000. Annars om du vill ha torkarna kvar är det väl bara koppla ur el-kontakten till dem och försluta dem så det inte blir kortslutningar där samt om du skulle vilja koppla in dem igen. Annars kanske det sitter en enskild säkring till dem?

    Gör så, har som sagt inga mer bekymmer med dem. Om det skulle kännas som att motorn går tungt kanske lite WD-40 kan smörja upp axeln från motorn.
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    66

    Re: Torkarbladen på framlyktorna stannar i fel läge

    Du demonterar först grillen genom att lyfta bort de övre clipsen och blinkersarmaturen som sitter med en torx skruv i strålkastaren.
    Sedan tar du loss strålkastaren som sitter med några torx skruv, så hittar du kontaktstycket till strålkastar torkaren där vid sidan av torkarmotorn. Ta isär kontaktstycket så har du "dödat" torkarmotorn.

    (Ingen större idé att försöka hjälpa igång den genom att dra i armen medans någon aktiverar strålkastar torkaren, skulle den mot förmodan hoppa igång är den snart kass igen.)

    Sedan om torkararmen med bladet befinner sig någon annanstans än i sitt viloläge så lossar du muttern fram i änden under täck kåpan där armen är fäst i axeln.
    Den är splinsad där och kan ha ärgat fast, så lite milt våld kan behövas.
    När den släppt från splinsen så hänger du lös den.
    Nu monterar du tillbaka strålkastaren.
    Sedan sätter du tillbaka armen med torkarbladet så att torkarbladet ligger i sitt viloläge och drar fast den där.
    Den fungerar ju givetvis inte nu, men sitter där den ska och skymmer inte ljusbilden.
    Jobbet tar under halvtimman att genomföra.

  10. #10

    Re: Torkarbladen på framlyktorna stannar i fel läge

    okej men hur gör jag med spolarslangarna då? Det kommer ju fortsätta att spruta spolarvätska ur dem. Räcker det att sätta någon typ av klämma på slangen så att spolarvätskan stoppas eller kan någonting gå sönder då?
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    66

    Re: Torkarbladen på framlyktorna stannar i fel läge

    Citat Ursprungligen postat av jockessaab
    okej men hur gör jag med spolarslangarna då? Det kommer ju fortsätta att spruta spolarvätska ur dem. Räcker det att sätta någon typ av klämma på slangen så att spolarvätskan stoppas eller kan någonting gå sönder då?
    Borde fungera med att strypa slangen till den trasiga strålkastartorkaren, alternativt ta bort T-kopplingen och skarva till den hela sidan.
    Det är ju bra om den fungerar på den hela sidan.

  12. #12

    Re: Torkarbladen på framlyktorna stannar i fel läge

    Vad händer om jag pluggar spolarvätske-slangen ute vid torkaren? Kommer det bli sånt tryck i slangen fram till pluggen att motorn går sönder eller kanske hoppar av spolarvätskeanslutningarna under huven?
    Känns onödigt att spola spolarvätska på framlyktorna när torkarna är urkopplade.
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    Re: Torkarbladen på framlyktorna stannar i fel läge

    Det är ingen fara att strypa slangarna ute vid strålkastarna. Har tagit bort motorerna och strypt slangarna med strips på min og9-3 i väntan på att ev fixa/köpa andra motorer.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31

    Re: Torkarbladen på framlyktorna stannar i fel läge

    Citat Ursprungligen postat av jockessaab
    Vad händer om jag pluggar spolarvätske-slangen ute vid torkaren? Kommer det bli sånt tryck i slangen fram till pluggen att motorn går sönder eller kanske hoppar av spolarvätskeanslutningarna under huven?
    Känns onödigt att spola spolarvätska på framlyktorna när torkarna är urkopplade.
    Vad jag tror så kommer bara trycket flyttas över till den andra delen, alltså framrutan om spolarmotorn har 2 munstycken utåt. Det kan du testa med att låta nån spola i bilen, och trycka igen slangen o se om trycket ökas på rutan eller inte. Annars så kan det ju göra någon nytta och låta det spola på framlyktorna, det lär ju rinna av skit om inte annat Så jag skulle ha dem kvar, det är inte kul när det slaskiga vintervädret kommer fram, man ser inte ett skit av allt skit på lyktan då om man inte ens kan spola bort det
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    51

    Re: Torkarbladen på framlyktorna stannar i fel läge

    Om du vill laga dina torkare följer du instruktionen här: http://www.saab9000.com/procedures/elec ... p#supplier , den behandlar en 9000 men det är samma konstruktion även i en ng 900, så med lite tur stämmer det för dej med.

    Om torkararmarna går som dom ska så länge du drar i spaken med sedan stannar på fel ställe är tricket den lilla strömbrytaren vid det vita minikugghjulet nämnt vid punkt 5.

    Tips: Håll rätt på hur delarna sitter när du tar isär dom, återmonterar du saker i fel läge kommer torkaren helt frankt att gå nedåt istället för uppåt och därmed torka kofångaren istället för lyktan.
    saab 900 SET 1996 combicupé 5 dörrar, 136 kW, manuell, 14000 mil

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    Re: Torkarbladen på framlyktorna stannar i fel läge

    Det jag har upptäckt och som verkar vara det vanligaste felet är ett litet överbelastnings skydd inringat och märkt metal plate i instruktionen ovan. Iaf på og9-3, det är någon sorts bi metall bricka som ska strypa strömmen till motorn om det går tungt. Tyvärr verkar den reagera för tidigt och bara det går lite tyngre av tex åldern kanske så blir det stopp. På de motorer jag haft isär fungerar allt normalt om man tar bort brickan och tex sätter i en vanlig mutter bricka i stället, fast då tar man ju också bort en säkerhets funktion och motorn kan brinna om den tex fryser fast på vintern. Har själv aldrig monterat tillbaka en på det sättet modifierad motor av den anledningen bara konstaterat att det blir full fart på grejjerna igen utan överbelastningsskydd.

Liknande ämnen

  1. Ingen spolning på framlyktorna
    Av tompan52 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-12-22, 23:02
  2. toning till framlyktorna?
    Av 88danne i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-07-16, 18:46
  3. 9-3 ss torkarna stannar i fel läge
    Av sku i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-03, 15:23
  4. Hur funkar styrningen av torkarbladen till strålkastarna !
    Av MRC1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-20, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •