Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Problem med för hög tomgång OG900i 8V

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350

    Problem med för hög tomgång OG900i 8V

    Hej!

    Jag har lite problem med att min tomgång på min og900i 8V är för hög. Det började i går då la den sig på 1200 varv sen imorse när jag tog den la den sig på 1800 och nu när jag körde den så låg det på 1200. Jag har gjort rent spjällhuset idag då sjönk det lite. Jag har kollat vakumslangar men de verkar vara hela. Vad ´är det mer som kan spöka?


    Mvh/Robin

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Problem med för hög tomgång OG900i 8V

    Det kan ju vara tillsatsluftsliden som inte stänger som den ska när motorn blir varm vilket borde visa sig som en normal tomgång vid kall motor men för hög när motorn värmts upp.

    Händer detta både vid kall och varm motor för dig? Jag kunde inte riktigt tyda ut det.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350

    Re: Problem med för hög tomgång OG900i 8V

    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Det kan ju vara tillsatsluftsliden som inte stänger som den ska när motorn blir varm vilket borde visa sig som en normal tomgång vid kall motor men för hög när motorn värmts upp.

    Händer detta både vid kall och varm motor för dig? Jag kunde inte riktigt tyda ut det.

    Tomgången är högre när motorn är kall men även för hög när motorn är varm. Glömde och skriva det Kan man göra rent den här tillsatsluftsliden? Eller är det bara att byta det?


    Mvh/Robin

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Problem med för hög tomgång OG900i 8V

    Det enklaste för att testa om det är den är väl att knipa åt en av slangarna som går till den för att se om tomgången blir normal då vid varm motor. Vid kall motor borde den bli för låg isåfall då tillsatsluftsliden har till uppgift att släppa luft förbi gasspjället när motorn är kall för att få en stabil tomgång. En slags föregångare till tomgångsmotorn alltså.

    Du kan inte missa den, sitter synlig med två grova slangar och en elkontakt.

    Kan gå att smörja upp med 5-56 och går även att justera om den inte är trasig.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350

    Re: Problem med för hög tomgång OG900i 8V

    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Det enklaste för att testa om det är den är väl att knipa åt en av slangarna som går till den för att se om tomgången blir normal då vid varm motor. Vid kall motor borde den bli för låg isåfall då tillsatsluftsliden har till uppgift att släppa luft förbi gasspjället när motorn är kall för att få en stabil tomgång. En slags föregångare till tomgångsmotorn alltså.

    Du kan inte missa den, sitter synlig med två grova slangar och en elkontakt.

    Kan gå att smörja upp med 5-56 och går även att justera om den inte är trasig.

    När jag startade bilen idag så låg tomgången normalt, på ca850rpm. Prövade att klämma ihop slangen, och då dog nästan motorn. Det gjorde jag när motorn var kall. Kan det vara tillsatsluftsliden som krånglar då? Hur justerar man den?


    Mvh/Robin

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Problem med för hög tomgång OG900i 8V

    Då fungerade den alltså som den skulle när den var kall alltså öppen men testade du inte när den var varm också?

    Det måste du göra för att kunna säga nånting om funktionen. Då ska den vara stängd så det ska knappt påverka varvtalet alls när du klämmer på slangen.

    Jag har skrivit i nån tråd om hur jag justerade min antingen på detta forumet eller 900 klubbens. Sök så hittar du. Men jag hade det omvända problemet att den öppnade för lite så att jag fick för låg tomgång vid kall motor. Min stängde som den skulle och det är ju en förutsättning för att du ska kunna justera den men om det nu är den det är fel på för dig så låter det snarare som att den är trasig alt. kärvar så att den står öppen för jämnan och då hjälper nog ingen justering men kanske smörjning?
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350

    Re: Problem med för hög tomgång OG900i 8V

    Idag prövade jag bara när bilen var kall. Men en polare hade en tillsatsluftslid som jag ska testa med. Men nu när jag tänker efter som har min tomgång varit för hög ibland bara en längre tid. Men jag ska testa och byta den imorn så får vi se.


    Mvh

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350

    Re: Problem med för hög tomgång OG900i 8V

    Prövade den andra tillsatsluftsliden idag. Då hade jag en tomgång på ca 600rpm när motorn var kall sen när motorn var lite ljummen så var det ca 900rpm och vid varm motor 1100rpm. När jag klämde ihop slangen vid VARM motor så tappade motorn ca100rpm. Men det du skrev om att man kan justera på skruven som sitter på tillsatsluftsliden går det att skruva ner från 1100 till 850rpm eller är det för mer finjustering den skruven?


    Mvh/Robin

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350

    Re: Problem med för hög tomgång OG900i 8V *Fixat*

    Hittade en skruv på toppen av spjällhuset idag. Jag skruvade lite på den skruven när motorn var varm och nu ligger tomgången bra igen
    Tack för hjälpen!


    Mvh/Robin

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Problem med för hög tomgång OG900i 8V

    Man justerar inte på skruven/muttern utan släpper på den och bänder sliden till önskat läge och drar åt.

    Roligt att det löste sig i alla fall. Ta väl hand om bilen, jag saknar min även fast den var slö som f*n.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tomgångsproblem OG900i
    Av Kasumi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2024-02-20, 18:56
  2. Problem med hög tomgång 9k 2,3T med T5...
    Av Ronnie99t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 22:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •