Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Byte av bensinpump

  1. #1

    Byte av bensinpump

    Hej!

    Jag tänkte byta bensinpump på min saab 9-5 2.0t -00, för att se om de instabila accelerationerna förbättras.

    Har fått möjlighet att skaffa en begagnad som tidigare suttit i en 9-5 aero även den årsmodell 00. Kommer skillnaden i bilmodell utgöra några problem?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Byte av bensinpump

    Nä, men är det verkligen lönt att byta till en annan begagnad pump?

    Själv skulle jag nog hellre köpt en helt ny trots att jag är snål.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    Re: Byte av bensinpump

    Visserligen, men jag får låna hem den och prova om det fungerar innan jag köper.

    Är inte helt säker på om det är min nuvarande pump som orsakar problemet, och om bilen inte blir bättre kan jag bara lämna tillbaka pumpen jag fick låna och felsöka efter någon annan orsak till strulet.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Järna
    Inlägg
    73

    Re: Byte av bensinpump

    Hej!

    Om dina prestandaproblem beror på bränslepumpen så är det väl läge att koppla en tryckmätare till bränslelisten och sticka ut och köra. Varierar bränsletrycket samtidigt som dina prestanda så hänger det säkert ihop. Så slipper du "provbyta" pump menar jag.

    Sedan återstår att se om det är pumpen eller bränsletryckregulatorn som är orsaken (ifall trycket nu varierar alltså).

    Mvh Jesper
    Saab 9-5 2007 Aero SC
    Saab 9-3 2006 1.8t SC

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Byte av bensinpump

    Instämmer med ovanstående skribent.
    Att byta pumpramatur är inte jättekul, man spiller soppa som sedan ligger o luktar illa och man bryter av plasnipplar på ledningarna......
    Har du möjlighet så mät trycket, det är lättare.

    mvh Jonas

  6. #6

    Re: Byte av bensinpump

    *Nickar instämmande med JonTe*

    Det är skit. Plastnipplar bryts av (iaf om man har lite lågt tålamod...), och det är allmänt grisigt. På min bil blev det iaf en lyckad operation, och soppatillförseln blev markant bättre.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 921

    Re: Byte av bensinpump

    och för att poängtera vikten av en ny pump så får man komma ihåg att det är jättevanligt fel på Saab att den lägger av så även om en begagnad pump fungerar så kan den ju ha mycket begränsad livslängd kvar.
    Det är ju ingalunda så att en begagnad pump får nytt liv bara för att den flyttas till annan bil........

  8. #8

    Re: Byte av bensinpump

    Nej, begagnade pumpar kan man lika gärna "hoppa över" som StefanM säger.

    Sedan vet jag att på SAAB säljer/byter de bara hela armaturen (iaf hos min lokala handlare) men det finns ju separata pumpar att köpa på t.ex Speedparts eller varför inte Biltema. Har du en originalbil och inte har trimplaner så duger en sådan gott.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  9. #9

    Re: Byte av bensinpump

    Förstår att det inte finns några garantier för hur länge det kommer hålla, men kruxet är ju även att jag inte vet om det ens är pumpen som är orsaken till felet, måste ju börja nånstans så att säga .

    Har ingen tryckmätare heller.

    Anledningen till att jag provar just med pumpen först är att jag fick möjlighet att testa den gratis, om bilen fortfarande beter sig konstigt så har jag inte förlorat något annat än tid och kanske lite gott humör under bytet

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Byte av bensinpump

    Citat Ursprungligen postat av hbfgeneral
    om bilen fortfarande beter sig konstigt så har jag inte förlorat något annat än tid och kanske lite gott humör under bytet
    ...och avbrutna nipplar, plastring till armaturen, felvisande bränslemätare, skit i tanken osv

    Nä byt såklart om du vill men vad har du som nästa steg om felet kvarstår?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11

    Re: Byte av bensinpump

    Fick tips om luftmassemätaren eller läckage mellan LMM och turbo.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 921

    Re: Byte av bensinpump

    bränslepumpar på saab byter man aldrig i onödan så den skulle jag nog byta även i förebyggande syfte, då vet man att den är ny och bidrar då förhoppningsvis inte till varken skumma fel eller stillestånd på nån motorväg.....

  13. #13
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 038
    Medlem#
    6220

    Re: Byte av bensinpump

    Hej!

    Du kan få ett tips till innan du går på pumpen, soppafiltret är det gammalt så kan de ge upphov till skumma fenomen.

    Om du vill får du gärna berätta vad du har för problem någon här kanske har haft detsamma och vet exakt vad felet är.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Byte av bensinpump

    Om inte annat så försök med en bullkrans till verkstadssnubbarna så tar de nog en provtur med techII inkopplad o kollar vad som inte lirar.

    Billigare för dig och klart humörhöjande. Kommer du med en platta importbärs så byter dom ut delarna också. Kanske. Eller iaf billigare.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  15. #15

    Re: Byte av bensinpump

    Beskrev problematiken i
    viewtopic.php?f=3&t=267436

    Kan även tillägga att problemet verkar bli värre och vara delvis beroende på motortemp.
    Imorse när jag skulle åka iväg till skolan var jag tvungen att varva 2500 rpm för att bilen inte skulle dö när jag backade ut ur garaget, testade med både 1500 och 2000 rpm innan.
    När jag kom hem däremot testade jag att backa ut igen och det gick utan problem på 1500 rpm.
    Den instabila accelerationen däremot förekommer oavsett motortemp.

Liknande ämnen

  1. Hjälp med bensinpump byte
    Av eilsys i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-12-06, 15:14
  2. Bensinpump går ej, 900 2,3 -94
    Av 66swede i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 10:41
  3. Bensinpump byte.
    Av TurboColle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 14:11
  4. Bensinpump på 900 s -91
    Av Petro i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •