Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Byta generator NG9-3 1,9TiD

  1. #1

    Byta generator NG9-3 1,9TiD

    Hej. Är det svårt att byta generator på en Saab 9-3 1,9 Tid 2007? Någon som gjort det och vet hur man ska gå tillväga?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Byta generator Saab 9-3 1,9 Tid

    Har tyvärr inget tips om hur bytet går till ,men reflekterar över att ännu en 9-3 1.9TiD behöver byta generator. Verkar vara ett typfel på den modellen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    42

    Re: Byta generator Saab 9-3 1,9 Tid

    Hej!

    Har du lyckats byta generatorn? Jag ska göra samma operation på min 9-3á och behöver lite tips som förenklar bytet.

    Per

  4. #4

    Re: Byta generator Saab 9-3 1,9 Tid

    Detta är ett vanligt fel på SAAB 9-3 TID.
    SAAB 900 Turbo 16V -1988
    Opel Zafira Cosmos 1.9CDTI -2008
    Opel Insignia CDTI -2013

  5. #5

    Re: Byta generator Saab 9-3 1,9 Tid

    du får ta bort h-drivaxel och ta den neråt. är du erfaren tar det inte mer än max 40min
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    1

    Re: Byta generator Saab 9-3 1,9 Tid

    Japp, och ytterligen en generator som givit upp, hade ingen aning om att det var ett känt bekymmer. Lärt mig en del sista dagarna ser jag. Min bil bärgades till verkstad och står där och väntar på en ny generator. Så min korta fråga till er - någon känsla för vilken slutfaktura det kommer landa på?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Byta generator Saab 9-3 1,9 Tid

    Citat Ursprungligen postat av jj75
    Så min korta fråga till er - någon känsla för vilken slutfaktura det kommer landa på?
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...13833#p1913833

    Citat Ursprungligen postat av Mike Stone
    ..Kärrans generator bestämde sig också för att lägga av ca 2 veckor efter att EGR-symptomen börjat visa sig. Inte heller då lyste några lampor! Kostnad för att få en ny monterad: ca 7600:-!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Det stämmer att det är ett vanligt fel på SAAB 9-3 1.9TID.

    Min gick sönder för 3 veckor sedan, problemet visade i SID:en med texten: Batteriet laddas ej, parkera bilen och kontakta verkstad. Jag bytte min generator själv efter att ha ringt runt och frågat efter ny generator plus byte. SAAB skulle ha 6800kr plus arbete för ny generator och Mekonomen 4310kr plus arbete.

    Jag hittade ny renoverad SAAB Generator för 2100kr och bytte den själv. Sammanlagt gick allt som allt på ca. 2900kr ( 5tim=660kr i "gör det självhallen på OKQ8 ), plus lite andra prylar. Obs! Jag tycker inte det var enkelt att göra det här. Har man inte Hynes reparationshandbok för SAAB 9-3 och rätt verktyg, gör det inte själv.
    SAAB 900 Turbo 16V -1988
    Opel Zafira Cosmos 1.9CDTI -2008
    Opel Insignia CDTI -2013

  9. #9

    Re: Byta generator Saab 9-3 1,9 Tid

    Japp ännu en generator sönder, inte roligt att byta bort med inre hjulhuset, lossa spindelled, samt länkarmen till krängningshämmaren, knacka loss drivaxeln ur stödlagret, skruva loss generatorn och till det jävliga få ner generatorn.... samt ännu värre få upp den... Jag kollade dioderna med en voltmeter med diod check, en sönder dessa är troligen under dimensionerade, beställde en ny platta lödde loss de gamla anslutningar till motorlindningarna, demontera laddregulator med kolen, montera tillbaka....., lossa locket till kolhållaren, vidmontering....

    Diodplatta kostar ca 450 kr, jobbet tar 2-3h demontering lika mycket att montera

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759

    Re: Byta generator Saab 9-3 1,9 Tid

    Citat Ursprungligen postat av Tim900turbo
    du får ta bort h-drivaxel och ta den neråt. är du erfaren tar det inte mer än max 40min
    På den bilen jag bytte på så tog jag den uppåt men då var jag tvungen att böja ett fäste litegrann, men det gick ju att böja tillbaka

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    31

    Re: Byta generator Saab 9-3 1,9 Tid

    Generatorn tas uppåt(trångt men går),,,
    Använd huggmejsel och hugg av alla plastklips som håller kabelhärvor som annars sitter i vägen, spänn fast kablagen med buntband efteråt. Är du duktig bilmeck tar det dig ca 30 min
    mvh

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    43

    Re: Byta generator Saab 9-3 1,9 Tid

    Har just plockat loss generatorn från min 93 1,9tid -07.

    Plockade av laddregulatorn och tycker att kolen såg ok ut vid en okulärbesiktning. Ställde in min gamla "fluke" på diodtest och provad mäta över vad jag tycker måste vara de olika sidorna på dioderna. Men alla sex släpper igenom bägge vägarna, så jag skulle vilja veta hur jag mäter dom korrekt, antar att jag inte gör rätt.

    Edit/
    Ringde till en lokal bil-el & diesel-firma och frågade om de kunde mäta upp diodbryggan åt mig. Tyvärr var de som kunde annat än att byta generator på semester. Men han minns hursomhelst att de har bytt någon diodplatta på saab/opel. Men efter ett par månader har ersättningsdioderna också havererat. Så de frångick sin plan att renovera och sälja dessa generatorer eftersom reservdelarna var så dåliga. De kom fram till att det enda som fungerade var att montera original-generatorer helt enkelt.
    Någon kommentar på det?
    /Edit

    Sen hur spänner man/släpper på sträckningen till generatorremmen? Jag såg/kände ingenting (tog generatorn uppåt) så jag bultade bara loss den och krängde av remmen. men så kommer jag nog inte att kunna göra när den ska tillbaka!?

    Några tips på hur jag mäter och hur jag släpper på remspänningen?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    737

    Re: Byta generator Saab 9-3 1,9 Tid

    Citat Ursprungligen postat av cobree
    Japp ännu en generator sönder, inte roligt att byta bort med inre hjulhuset, lossa spindelled, samt länkarmen till krängningshämmaren, knacka loss drivaxeln ur stödlagret, skruva loss generatorn och till det jävliga få ner generatorn.... samt ännu värre få upp den... Jag kollade dioderna med en voltmeter med diod check, en sönder dessa är troligen under dimensionerade, beställde en ny platta lödde loss de gamla anslutningar till motorlindningarna, demontera laddregulator med kolen, montera tillbaka....., lossa locket till kolhållaren, vidmontering....

    Diodplatta kostar ca 450 kr, jobbet tar 2-3h demontering lika mycket att montera
    jag har då alltid tagit dessa generatorer uppåt det går
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    43

    Re: Byta generator Saab 9-3 1,9 Tid

    Ingen som vet hur jag ska mäta diodplattan!?
    Eftersom allt ser bra ut så beställde jag en diodplatta och ska se om jag hinner löda om den ikväll och montera tillbaka generatorn.

    Någon som vet om det sitter någon sträckare någonstans och hur man avlastar den isåfall under tiden man monterar!?

    Eftersom så många har gjort den här operationen själv borde någon sitta inne med information. Tacksam för hjälp.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    43

    Re: Byta generator Saab 9-3 1,9 Tid

    Bytte diodplattan och kunde konstatera att minst en diod var trasig i originalplattan.

    Eftersom ingen har svarat så kan jag skriva att man drar bak spännrullen med en 15mm lednyckel på centrum bulten och stoppar in något (jag använde en 50mm m4) i ett hål på sidan av spännarmen för att låsa den.

    Nu fungerar laddningen, kostade 625kr, hoppas att den nya plattan håller nu. Var för övrigt enkelt att sätta tillbaka generatorn uppifrån när jag skulle dit med den igen.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    52

    Re: Byta generator Saab 9-3 1,9 Tid

    Bil: 9-3 tid 8v, SC års. 2006
    Mil:14500

    Jag lyfter en gammal tråd här. Min generator har packat ihop i eftermiddags på min Saab diesel. När jag skulle startade bilen och började köra infann sig ett väldigt svagt missljud och det började lukta bränd plast eller elektronik. Kort efter tändes laddlampan och en text i sid:en att batteriet var tomt och att jag skulle uppsöka verkstad. Sannolikt generatorn med andra ord.

    Är det svårt att byta själv? Finns det någon som sitter inne med en steg för steg instruktion? Vilka verktyg behövs? Det verkar som det är lättast att ta den uppåt, vad jag har läst här. Vad bör jag tänka på?

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Byta generator Saab 9-3 1,9 Tid

    Hej,
    Du behöver lossa tre torx bultar (behövs torxhylsa) samt de två kablarna på plus och styrström på generatorn. Lossa batteriet först.
    Sen får du spänna av multiremmen från Generatorn.

    Jag beställde en ny 140 amps generqator från tyskland för 1250 kr ink frakt tog 4 arbetsdagar.
    Bytet tog 60 minuter svårast var av och på med multiremmen.


    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    52

    Re: Byta generator Saab 9-3 1,9 Tid

    Tack för tipsen! Minns du vilken storlek på Torx-hylsan som behövs? Minns du vilken firma det var i Tyskland?

    Det här blir spännande, borde gå att fixa själv!

    /Bergström

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759
    Minns inte exakt vad det är för hylsa till de tre generatorskruvarna, men är ganska säker på att det är E16 eller E18, alltså hontorx..

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    52

    Re: Byta generator Saab 9-3 1,9 Tid

    Ok, svara på mitt eget inlägg här. Jag hittade en guide som verkar bra. Här tar man lös innerskärmen för att komma åt spännaren. Det kanske finns fler som vill veta så jag postar den här.

    http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=53971

Liknande ämnen

  1. Metod att byta generator på OG9-5
    Av Apex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2022-09-06, 13:10
  2. Generator lämnar 13v vad bör jag byta OG9-3
    Av pilemannen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-07-10, 13:47
  3. byta AC generator
    Av loskings i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 10:42
  4. Byta/kontrollera kolen i generator
    Av Pumba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 15:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •