Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Pinnbult till grenrör gått av

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085

    Re: Avdragen pinnbult till grenrör?

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Tänk på att när ni sätter "mutterdelen" på rigidpinnen så sätt inte den jäms med ytan, går den pinnen av då är ni kokt i bajs. Lämna hellre ett spel så att om pinnen går av så finns det lite material att ta av.

    J.K Nilsson

    dom fungerar faktiskt hyffsat bra...
    men det är som J.K säger lämna ett spel mellan, tex en mutter av passande storlek...


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Avdragen pinnbult till grenrör?

    Jag hade också en pinnbult av vid grenröret på min 9-3:a. För att få ur dom andra så sprayade jag rikligt med rostlösning 1 dygn innan jag försökte få ur dom. Funkade bra utan värme och mitt i vintern i kallgarage. Visst fick jag ta i lite och en o annan svordom slank ur mig, men i det stora hela så gick det som sagt bra.

    Eftersom jag bara hade en pinnbult som var av så körde jag med en packningsmassa för avgasdetaljer som tålde väldigt hög värme och la på på båda sidor om packningen innan montering. Detta efter tips från en här på forumet som hade 3 (!) pinnbultar av. Det funkade faktiskt, trots att jag var lite skeptisk först. Höll iaf för en del hårdkörning och sen sålde jag bilen (ja jag visade och förklarade för nya ägaren om operationen i fråga). Han som tipsade om detta hade kört x antal tusen mil med samma lösning. Beror nog på vart pinnbultarna är väck också.

    Kanske inte den bästa lösningen nej, men det gick.

    /Fredde

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    Re: Avdragen pinnbult till grenrör?

    Man bör ju meddela om hur det går?

    Fick ur en bult till med knepet att svetsa fast en bricka av lagom storlek på änden av pinnbulten och i den dra fast en mutter. Då fäste svetsen bra mycket bättre i pinnbulten och höll för att vålda ut den.

    Bara två kvar då...tjohoo =(
    "Utan tvivel är man inte klok"

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    150

    Re: Avdragen pinnbult till grenrör?

    Har löst problemet. Köpte en skruvutdragarsats på biltema. Fick ur bägge 2 trots att dom både var av ca 4 mm in i toppen! Sparade minst 5000:-
    SAAB 9-5 AERO 01 Rockar!http://www.garaget.org/?car=53340

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Jag verkar ha en dålig pinnbult på min och våndas över att ta tag i det. Och undrar i mitt stilla sinne, VARFÖR används pinnbultar på grenrör? Vad är anledningen? Det är ju ett stort generellt problem hos många märken att pinnbulten kan gå av vid ev. byte. Nån som vet?
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Det är bland annat för att minska slitaget på motorblocket. Om du skruvar in och ut en skruv riskerar du att gänga sönder motorblockets gänga, har du en pinnbult sitter den still och du sliter på pinbultens gänga istället.
    Finns lite andra fördelar med: http://www.autoserviceprofessional.c...ving-proper-cl

    Nu har inte jag utfört något av alternativen men jag gissar på att byte av en trasig pinnbult ändå är att föredra framför ett söndergängat motorblock.

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Där ser man. Nå hoppas att jag får ut eländespinnarna då
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -

    Pinnbult till grenrör gått av

    Hej,

    Köpte mig nyligen en Saab 9-5 -06 med sliten turbo för en överkomlig peng.
    Innan jag hade hunnit påbörja demontering av grenrör och turbo så upptäckte jag att ena pinnbulten var av till grenröret.
    Några millimeter in i toppen sitter en bit av pinnbulten kvar.
    Antar att jag inte är första Saab ägaren som fått problemet med att pinnbulten gått av.
    Har funderat på "svinpitt", men skulle den gå av så skulle de bli mycket jobbigare.
    Har även funderat på om man skulle kunna borra och gänga för att få i en vänstergängad bult och på sätt få ur den gamla bulten.
    Läste om någon här på STC som borrat ett hål med en popnitsborr 3.25mm och sedan slagit i en Torx, men brister torxen så blir de rätt mycket merjobb.
    Pinnbulten är typ 3mm in i toppen, så svårt att komma åt att svetsa, värmen från svetsen skulle iofs kunna göra underverk.
    Men vette tusan hur man ska kunna komma åt och svetsa fast något.
    Någon som haft liknande problem och löst de på något annat sätt?
    Alla förslag är välkomna, förutom att lämna in på verksta, Saaben är mitt terapi-sommarprojekt, vi ska ha mycket kvalitetstid tillsammans :-)

    Tack på förhand,
    / Daniel

    Grenrör 9-5 -06.png

  9. #29
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Poppis o svetsa dit en mutter på den avbrutna pinnbulten. Precis när muttern är ditsvetsat är det ju varmt o fint. Det hjälper ju jättemycket för att få lös kärvande gängor.

    Att borra är svårt där. Väljer du ändå att göra det så välj en vinklad maskin för åtkomst, där är trångt.

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Jag svetsar alltid rätt på resterna tills det byggt upp över kanten och tar sen tag med en svetstång och skruvar loss. Hög framgångsfaktor.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #31
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Som Daspunner säger - att svetsa ut den är det enklaste. Bygg på pinnbulten med mer material tills det sticker ut en bit utanför hålet, svetsa dit en mutter och skruva ur bulten. Kan ta några försöka men brukar gå fint.

  12. #32
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Inte helt lätt att svetsa när stumpen sitter så långt in dock.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Hallå igen,
    Stod i valet och kvalet mellan att svetsa och borra.
    Fördelar med att borra tyckte jag bar att de går lite mer kontrollerat, men de finns antagligen en anledning till att pinnbulten gick av.
    Så troligen skulle resterna av en borrad pinnbult sitta fast.
    Svetsa är lite svårare att lyckas med, för de är ju inte gott om plats att få plats med svetshandtaget och hålla mutter och att lyckas se vad man gör.
    Men värmen från svetsen skulle kunna göra underverk.
    Så de blev till att svetsa.
    Kopplade bort batteriet, klippte hål i en brandfilt och klädde in utrymmet runt den avbrutna pinnbulten.
    Garderar upp med både brandsläckare och vattenkanna.
    Sen var de bara att svetsa på muttern.
    Gick över förväntningarna bra, bulten gick lite trögt att gänga ut i början, men efter några varv kunde jag gänga ut den för hand :-)


    Pinnbult-10.jpg
    Pinnbult-11.jpg

    6 användare gillar detta inlägg



  14. #34
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Grattis ibland går det, ibland vill det inte
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Kan man se om turbon är bytt? Pinnbult grenrör av...
    Av han540 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-03-16, 05:57
  2. Avdragen pinnbult till turbo. Hur få ur? Behöver tips.
    Av daspunner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-12-03, 20:07
  3. Pinnbult av, Montera bort grenrör?
    Av DIzK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 16:10
  4. [LÖST] Vilken pinnbult passar till Turbon? OG9-3 B205
    Av MaDmAz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-22, 16:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •