Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: "Bra att veta" Skyddsbälg styrväxel 9000 skadad

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    "Bra att veta" Skyddsbälg styrväxel 9000 skadad

    Fick inget fel men ett bra att veta. Skall förstås fixa det och undrar vad det kan kosta och vad som kan hända om man struntar i det.

    Mvh H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 631

    Re: "Bra att veta" Skyddsbälg styrväxel 9000 skadad

    Dom kostar nog inte en hel månadslön i alla fall. Men kanske ett par hundra kronor på SAAB
    Det som händer är att det kommer in smutspartiklar i styrväxeln, den slits onaturligt kraftigt och på besiktningen nästa år eller lite mer in i framtiden så fär du byta hela styrväxeln för den är totalt slut och glapp överallt.

    Gummidamask <=> Styrväxel
    Inget vidare svårt val om du frågar mig...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: "Bra att veta" Skyddsbälg styrväxel 9000 skadad

    Tack för svar. Självklart skall jag byta. Bara nyfiken på hur det funkar.

    Fått en prisuppgift: ca 800 kr för delen och sedan arbetskostnad. Blir strax under 2000 vilket känns rimligt
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 631

    Re: "Bra att veta" Skyddsbälg styrväxel 9000 skadad

    Svindyrt om du frågar mig...

    Har du ingen möjlighet att byta den själv?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: "Bra att veta" Skyddsbälg styrväxel 9000 skadad

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Svindyrt om du frågar mig...

    Har du ingen möjlighet att byta den själv?
    Tydligen inte helt lätt att byta själv. Saab tar tydligen lite drygt 800 kr för delen i sig. Kanske Speedparts har andra priser? Skall kolla med svenska bil eller heter de Mekonomen numera vad de tar. Men byta skall och måste jag göra.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: "Bra att veta" Skyddsbälg styrväxel 9000 skadad

    Som alltid. Lönar sig ringa runt. Saab ville ha 1800 kr inkl arbete. Testade Mekonomen och de ville ha 690 kr......
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 631

    Re: "Bra att veta" Skyddsbälg styrväxel 9000 skadad

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Som alltid. Lönar sig ringa runt. Saab ville ha 1800 kr inkl arbete. Testade Mekonomen och de ville ha 690 kr......

    Satan också. Jag råkade visst rapportera ditt inlägg istället för att citera det. Jag tyckte att skrivrutan såg konstig ut men tänkte inte mer på det. Ursäkta mig...

    Men hur som, för 690 kr så byter dom alltså åt dig eller? Det är ju klart mer prisvärt...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: "Bra att veta" Skyddsbälg styrväxel 9000 skadad

    [quote=mågis]
    Citat Ursprungligen postat av "H-M":1vmp9igb
    Som alltid. Lönar sig ringa runt. Saab ville ha 1800 kr inkl arbete. Testade Mekonomen och de ville ha 690 kr......

    Satan också. Jag råkade visst rapportera ditt inlägg istället för att citera det. Jag tyckte att skrivrutan såg konstig ut men tänkte inte mer på det. Ursäkta mig...

    Men hur som, för 690 kr så byter dom alltså åt dig eller? Det är ju klart mer prisvärt...[/quote:1vmp9igb]

    Oops- Ingen fara. Fick ingen rapport om att något hänt heller. Jo 690 kr inkl jobb låter ok
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    278

    Re: "Bra att veta" Skyddsbälg styrväxel 9000 skadad

    Men man delar väl på inre och yttre styrled vid det bytet, isf behövs det ju göras en hjulinställning efteråt. Det är inte så att det ingår i priset hos Saab?

    /W
    9000 Aero -96

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: "Bra att veta" Skyddsbälg styrväxel 9000 skadad

    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    Men man delar väl på inre och yttre styrled vid det bytet, isf behövs det ju göras en hjulinställning efteråt. Det är inte så att det ingår i priset hos Saab?

    /W
    Interesting. Detta kände jag inte till att man bör göra. Fast jag tror jag inte det ingår hos Saab. Originaldelen hos Saab ligger på 850 kr. En tusenlapp i jobb är nog vad de tar. Biltemas piratdel kostar ca 170 kr och så har de kanske lägre timpeinning.

    Undrar om hjulinställning? Min pålitliga lilla Saabverkstad med lång erfarenhet ville också ha ca 1800 kr totalt. De nämnde inte hjulinställning och för övrigt tror jag inte ens de har den utrustningen. Men kanske bör jag åka till en däckverkstad efter jobbet och justera hjulinställningen
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 069

    Re: "Bra att veta" Skyddsbälg styrväxel 9000 skadad

    Alla jobb som innebär att man måste lossa typ styrleder eller dylikt innebär en fyrhjulsmätning/inställning. Och de borde specificera om detta ingår. Senast betalade jag 1380:- enbart för inställningen efter byte av styr och spindellederna samt nya bussningar och lagerstöd. Den självsvängde när jag backade och då vet man att framvagnen står i november s.a.s.
    Men det var 4 år sen sist. Borde kosta mer nu.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: "Bra att veta" Skyddsbälg styrväxel 9000 skadad

    Som sagt. Intressant och du har säkert rätt. Ändå konstigt att min lilla verkstad jag verkligen litar på inte nämnde att man måste göra hjulinställning efteråt. Vad gäller Svenska Bil kan det vara så att de gör en hjulinställning också för totalpriset 1800 kr? Nej det tror jag inte. Men skulle de låta mig köra ut i trafiken utan att upplysa om behovet av hjulinställning?. Ja kanske.
    Gjorde en fyrhjulsinställning för 2 år sedan och betalade då 800 kr( vilket var billigt)

    Edit
    Ingår ingen fyrhjulsinställning på Svenska Bil. Ordermottagaren "trodde inte det behövdes då allt sätts ihop där det satt innan". Vill man ha en sån i alla fall tar de 1500 kr för hjulinställningen.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    278

    Re: "Bra att veta" Skyddsbälg styrväxel 9000 skadad

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Som sagt. Intressant och du har säkert rätt. Ändå konstigt att min lilla verkstad jag verkligen litar på inte nämnde att man måste göra hjulinställning efteråt. Vad gäller Svenska Bil kan det vara så att de gör en hjulinställning också för totalpriset 1800 kr? Nej det tror jag inte. Men skulle de låta mig köra ut i trafiken utan att upplysa om behovet av hjulinställning?. Ja kanske.
    Gjorde en fyrhjulsinställning för 2 år sedan och betalade då 800 kr( vilket var billigt)
    Borde gå att kunna få billigare tycker man. Jag gjorde det för en månad sedan, kostade 700 kr på en seriös däckverkstad med modern utrustning. Kanske är dyrare i storstäderna dock!?

    Edit
    Ingår ingen fyrhjulsinställning på Svenska Bil. Ordermottagaren "trodde inte det behövdes då allt sätts ihop där det satt innan". Vill man ha en sån i alla fall tar de 1500 kr för hjulinställningen.
    Det där var ju lite lustigt... undrar om dom i vissa fall sätter ihop saker där de inte satt innan.

    /W
    9000 Aero -96

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: "Bra att veta" Skyddsbälg styrväxel 9000 skadad

    Tror det är dyrare i storstäderna.Billigaste i söderort verkar vara 890 kr för fyrhjulsinställning. Kommer nog att ta en sådan efter bälgbytet
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: "Bra att veta" Skyddsbälg styrväxel 9000 skadad

    Klart. Blev 1600 kr totalt med fyrhjulsinställning. Då drog man iofs bort 30 min arbetskostnad pga miss med att meddela mig att bilen inte var klar. Svenska Bil hade begärt 3 300 för samma jobb.... nu får man hoppas att bälgen håller samma kvalite och att jobbet också är väl gjort.

    Mekonomen verkar ha hyfsade priser. Nya skivor bak och nya belägg för 2 600 kr låter inte så farligt heller? Blir nog nästa ingrepp
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 069

    Re: "Bra att veta" Skyddsbälg styrväxel 9000 skadad

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Klart. Blev 1600 kr totalt med fyrhjulsinställning. Då drog man iofs bort 30 min arbetskostnad pga miss med att meddela mig att bilen inte var klar. Svenska Bil hade begärt 3 300 för samma jobb.... nu får man hoppas att bälgen håller samma kvalite och att jobbet också är väl gjort.

    Mekonomen verkar ha hyfsade priser. Nya skivor bak och nya belägg för 2 600 kr låter inte så farligt heller? Blir nog nästa ingrepp
    2600:- för skivor o belägg bara??? DET var hutlöst dyrt, även om din styrväxelhistoria blev klart överkomlig prismässigt. Skivor bak från biltema. ATE-belägg från mekonomen. 2 timmars skruvande och hoppas att luftningsnipplarna på oken går att lossa utan att de går av. Kostnad strax under 700:- sist ja gjorde det.

    Går en luftningsnippel av så är verkstans prisuppgift helt plötsligt i fas med arbetsbelastningen. Inte så dyrt då.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: "Bra att veta" Skyddsbälg styrväxel 9000 skadad

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Klart. Blev 1600 kr totalt med fyrhjulsinställning. Då drog man iofs bort 30 min arbetskostnad pga miss med att meddela mig att bilen inte var klar. Svenska Bil hade begärt 3 300 för samma jobb.... nu får man hoppas att bälgen håller samma kvalite och att jobbet också är väl gjort.

    Mekonomen verkar ha hyfsade priser. Nya skivor bak och nya belägg för 2 600 kr låter inte så farligt heller? Blir nog nästa ingrepp
    2600:- för skivor o belägg bara??? DET var hutlöst dyrt, även om din styrväxelhistoria blev klart överkomlig prismässigt. Skivor bak från biltema. ATE-belägg från mekonomen. 2 timmars skruvande och hoppas att luftningsnipplarna på oken går att lossa utan att de går av. Kostnad strax under 700:- sist ja gjorde det.

    Går en luftningsnippel av så är verkstans prisuppgift helt plötsligt i fas med arbetsbelastningen. Inte så dyrt då.

    Intressant med bromsarna.... de prisuppgifter jag hade var från Sv Bil och min lilla verkstad. De pratade om uppåt 4000 om jag minns rätt. tror även Speedy vill ha det. Då tyckte jag Mekonomen verkade ok. Du får tänka på att jag inte vågar mig på bromsjobb själv. Kanske är det lätt men här går en gräns för mig personligen.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 631

    Re: "Bra att veta" Skyddsbälg styrväxel 9000 skadad

    Men man behöver ju inte röra luftnippeln för det här jobbet.
    Pris för delar på Biltema:
    2 bromsskivor: 438:-
    Bromsbelägg: 159:-
    Monteringssats: 44,90

    Summa: 642 kronor inklusive öresavrundning...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 069

    Re: "Bra att veta" Skyddsbälg styrväxel 9000 skadad

    Okej. Är man lite osäker så bör man inte göra detta själv, nej.
    Men snälla mågis. En -92;a behöver nog lite frisk bromsvätska i bakre delen av systemet. När man skruvar ut kolven så trycks en massa skit upp i bromsröret och luftning är ofta nödvändigt. Om 2600:- är inklusive detta skulla inte jag tveka, längre.
    Ursäkta min lilla anmärkning tidigare.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  20. #20
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 631

    Re: "Bra att veta" Skyddsbälg styrväxel 9000 skadad

    Du har i och för sig en poäng i ditt resonemang Turbosug. Men jag tycker att det är för jävla dyrt. Men det kan ju bero på att jag inte en enda gång har haft någon av mina bilar på en verkstad för reparation. Gummiverkstad har det blivit med däck och hjulinställningar, men inte en enda reparation...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. "Bra att veta" från bilprovningen jag inte förstår
    Av Skyblue i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-04-04, 18:01
  2. Inget "tokladd" med "w-slangen" lös på 9000 2,3t-97
    Av Jlarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-09, 10:42
  3. Eventuellt blivande SAAB-ägare: Köpråd och "bra att veta"
    Av iXNAY i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-21, 13:27
  4. "Bra att veta" måste åtgärdas tills nästa bes?
    Av Pumba i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 07:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •