Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: 2.3i kolvar, stakar, o vev i en ng900 2.0T?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    2.3i kolvar, stakar, o vev i en ng900 2.0T?

    Hej!

    Nu har jag läst minst ett dussin av trådar som beskriver allt från vevens slag längd till skillnader på kortmotorns kolvar och lång motorns kolvar. Men jag har inte hittat det som jag sökte: går det att sätta i 2.3i kolvar, stakar o vev i en NG900 2.0T? Jag vet att kompet är högre på i motorernas kolvar osv. men vad skulle hända? Går det att använda sig utav dem, kommer motorn rasa, gå sämre eller vad? Någon som ens testat?
    (teorier är också intressant )

    Marz

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: 2.3i kolvar, stakar, o vev i en ng900 2.0T?

    upp

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    91

    Re: 2.3i kolvar, stakar, o vev i en ng900 2.0T?

    Om jag har förstått det hela rätt så är höjden på blocket samma för alla t5 motorer, så länge du använder alla delar, dvs. kolvar, stakar och vev så kommer det att fungera. Du kommer ju då naturligtvis få 2.3 liter i maskinen istället för dem ursprungliga 2.0 liter.

    Tänk på att du måste anpassa programvaran efter motorns nya egenskaper. Men jag tror att du kan få en jävligt rolig maskin av det där...

    Bara min 5-cent

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: 2.3i kolvar, stakar, o vev i en ng900 2.0T?

    Bara det att kolvarna är klenare och inte riktigt tål laddtryck på samma sätt som turbokolvarna. Jag skulle undvika 2,3i kolvar om jag skulle överladda motorn.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: 2.3i kolvar, stakar, o vev i en ng900 2.0T?

    Citat Ursprungligen postat av Al Capone
    Om jag har förstått det hela rätt så är höjden på blocket samma för alla t5 motorer, så länge du använder alla delar, dvs. kolvar, stakar och vev så kommer det att fungera. Du kommer ju då naturligtvis få 2.3 liter i maskinen istället för dem ursprungliga 2.0 liter.

    Tänk på att du måste anpassa programvaran efter motorns nya egenskaper. Men jag tror att du kan få en jävligt rolig maskin av det där...

    Bara min 5-cent
    Japp det var det som jag tänkte
    jo programvaran fixar jag själv

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Bara det att kolvarna är klenare och inte riktigt tål laddtryck på samma sätt som turbokolvarna. Jag skulle undvika 2,3i kolvar om jag skulle överladda motorn.

    M.V.H.
    Är det så? Läste någon annanstans att de var förstärkta de med? Kan jag inte ta av lite av kolvarna så kompet minskar då? eller ska jag minska laddet istället?

    Marz

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    342

    Re: 2.3i kolvar, stakar, o vev i en ng900 2.0T?

    Som sagt är 2,3i-kolvarna skörare. Och att svarva ned de kolvarna gör de ju inte direkt starkare eller hur?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: 2.3i kolvar, stakar, o vev i en ng900 2.0T?

    Hej!
    http://www.ladda-upp.com/bilder/25280/saab-kolvar
    Alla kolvar ser ut likadant med förstärkning i stål.

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: 2.3i kolvar, stakar, o vev i en ng900 2.0T?

    Citat Ursprungligen postat av H-engine
    Hej!
    http://www.ladda-upp.com/bilder/25280/saab-kolvar
    Alla kolvar ser ut likadant med förstärkning i stål.

    Mvh H-engine
    Fast jämför uppbyggnaden av materialet runt kolvbulten!
    Dessutom så är i kolvbulten 8mm kortare och de betyder ju att mindre material "håller fast" i den...
    Jag tycker iaf att de ser klenare ut och jag har ett gäng här med!
    Sen kanske det är läge att mäta tjockleken på godset i kolvtoppen också.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: 2.3i kolvar, stakar, o vev i en ng900 2.0T?

    Hej!

    Kolven är minst lika bra som T7 kolv, IRL mycke bättre

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: 2.3i kolvar, stakar, o vev i en ng900 2.0T?

    Citat Ursprungligen postat av H-engine
    Hej!

    Kolven är minst lika bra som T7 kolv, IRL mycke bättre

    Mvh H-engine
    Baserat på vad?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: 2.3i kolvar, stakar, o vev i en ng900 2.0T?

    okey okey jag struntar i 2.3i setup:en till min NG900T. Ska bara hitta en donator motor. Den ena skroten som jag besökte ville ha 4000:- !!??? för bara motorn utan något annat som grenrör mm. Sedan var jag på en annan skrot som sa att jag kunde få köpa botten med kolvar stakar och vev för ca 1000:- problemet var att det var en -92

    Marz

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: 2.3i kolvar, stakar, o vev i en ng900 2.0T?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av H-engine
    Hej!

    Kolven är minst lika bra som T7 kolv, IRL mycke bättre

    Mvh H-engine
    Baserat på vad?
    Hej!

    Baserat på egna erfarenheter under dom senaste par år.
    Finns en del B205 som körs med dessa kolvar, problemfritt.

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: 2.3i kolvar, stakar, o vev i en ng900 2.0T?

    Citat Ursprungligen postat av H-engine

    Baserat på egna erfarenheter under dom senaste par år.
    Finns en del B205 som körs med dessa kolvar, problemfritt.

    Mvh H-engine

    Menar du att det finns ett antal 9-5:or som körs med kolvar från 9000i?
    Vad har de då för effektuttag? Orginal LTT?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: 2.3i kolvar, stakar, o vev i en ng900 2.0T?

    Hej!

    Uppemot 380Nm

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: 2.3i kolvar, stakar, o vev i en ng900 2.0T?

    Det första som slår mig är, varför vill TS sätta i dessa 2,3i-kolvar? Vad är syftet, målet, önskan?

    Ska det trimmas? Ska motorn bara funka med nåt som kan säga vara originaleffekt?, ska det köras på E85 och tas ut mer effekt???

    Sen har jag fått höra från motorlabbet att i-kolvar ska ha haft samma "styrka" som turbokolvar men med högre kompression. Detta gäller då kolvar för samma slagvolym i första hand. Jämför man sen 2,0-kolvr mot 2,3-kolvar så ska väl även kompressionshöjden vara olika? Därmed inte sagt att alla i-kolvar är lika starka som alla turbo-kolvar, bara att vissa ska ha varit lika starka. T ex så ska de speciella (svarta) testkolvar man tog fram till 9000i-motorn med 93-borr ha varit i grunden turbokolvar fast med 3 mm diameter. Jag kom själv över ett gäng sådana kolvar ocg blev informerad av ingenjörer på motorlabbet att de kunde användas även till turbomotorer med sikte på klart högre effekter än originalmotorerna hade.

    Det nämndes i nåt inlägg här ovan att det var samma och med förstärkning i stål?

    Frågan är ju då om det verkligen är just en förtstärkning det där i stål? Eller handlar det helt enkelt om ingjutna stålsegment som har till uppgift att via värmeexpansion göra kolvarna runda vid arbetstemp så de "tätar" bättre i loppen? Mäter man på en kall kolv så är de ju mer eller mindre ovala.


    Dr Tinnitus
    Sierra 2,3 Aero

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: 2.3i kolvar, stakar, o vev i en ng900 2.0T?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Det första som slår mig är, varför vill TS sätta i dessa 2,3i-kolvar? Vad är syftet, målet, önskan?

    Ska det trimmas? Ska motorn bara funka med nåt som kan säga vara originaleffekt?, ska det köras på E85 och tas ut mer effekt???

    Sen har jag fått höra från motorlabbet att i-kolvar ska ha haft samma "styrka" som turbokolvar men med högre kompression. Detta gäller då kolvar för samma slagvolym i första hand. Jämför man sen 2,0-kolvr mot 2,3-kolvar så ska väl även kompressionshöjden vara olika? Därmed inte sagt att alla i-kolvar är lika starka som alla turbo-kolvar, bara att vissa ska ha varit lika starka. T ex så ska de speciella (svarta) testkolvar man tog fram till 9000i-motorn med 93-borr ha varit i grunden turbokolvar fast med 3 mm diameter. Jag kom själv över ett gäng sådana kolvar ocg blev informerad av ingenjörer på motorlabbet att de kunde användas även till turbomotorer med sikte på klart högre effekter än originalmotorerna hade.

    Det nämndes i nåt inlägg här ovan att det var samma och med förstärkning i stål?

    Frågan är ju då om det verkligen är just en förtstärkning det där i stål? Eller handlar det helt enkelt om ingjutna stålsegment som har till uppgift att via värmeexpansion göra kolvarna runda vid arbetstemp så de "tätar" bättre i loppen? Mäter man på en kall kolv så är de ju mer eller mindre ovala.


    Dr Tinnitus
    Jag har haft problem med att finna en 2.3t motor som jag skulle plocka delar från, så jag tänkte kolla om det gick med 2.3i motor att ta delar ifrån då jag fick erbjudandet att köpa en i-motor för 1000:-. Bilen ska trimmas lite till, har förövrigt steg 3 och ska sätta i en bättre kopplingslamell. Men jag lägger nog ned idén med att sätta i 2.3i kolvar, vev och stakar.
    Får försöka få tag i en 2.3t ändå. Någon som har en sån motor eller kolvar, vev och stakar för en billig peng i Skaraborgstrakten så kan ni ju höra av er

    Marz

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: 2.3i kolvar, stakar, o vev i en ng900 2.0T?

    Mitt tips är nog ändå att bygga på 2.0l spisen du har. Dessa får oftast en mycket roligare karaktär än 2.3:or med lagom turbo.

    Känns rappare på toppen!
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: 2.3i kolvar, stakar, o vev i en ng900 2.0T?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Mitt tips är nog ändå att bygga på 2.0l spisen du har. Dessa får oftast en mycket roligare karaktär än 2.3:or med lagom turbo.

    Känns rappare på toppen!
    jo jag vet Det är bara det att 9-5an jag har är ju också 2.0 så tänkte att det kunde vara kul att ha en 2.0 och en 2.3 sen är det också det att jag vill bygga om den bara för att lära mig haha tror faktiskt det är mest för det jag vill göra det egentligen

    Tänkte på det, blir det inte ungefär samma karaktär i de båda då om jag sätter i en större turbo än org? Det är också inne i planerna

    Marz

  19. #19
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: 2.3i kolvar, stakar, o vev i en ng900 2.0T?

    Citat Ursprungligen postat av Marz
    Tänkte på det, blir det inte ungefär samma karaktär i de båda då om jag sätter i en större turbo än org? Det är också inne i planerna
    Skillnaden mellan 2.0 och 2.3 är att 2.0 är mer varvvillig men med mindre bottenvrid medan 2.3 har mer bottenvrid (mer kraft på låga varv) men är inte lika varvvillig.

    På turbosidan så kan man om man vill generalisera säga att:
    Liten turbo = snabb respons men begränsat högsta effektuttag.
    Stor turbo = segare respons men kan ta ut mer/större kraft/effektuttag.

    Tycker inte det riktigt kan jämföras med karaktären på 2.0 och 2.3.

    En reflektion är väl att om du tycker det är dyrt att hitta en 2.3T motor så bör du också ta med i beräkningen att det är dyrt att byta koppling och växellåda också.

    Det är ju ändå ett faktum att 2.3 ger ett jäkla bottenvrid och det är lika fastställt faktum att Saabs växellådor inte alltid gillar ett jäkla bottenvrid, även om lådan i 900 generellt känns lite stabilare än äldre Saab-lådor så är den ju ändå inte skottsäker direkt.

    Personligen tror jag också att du hellre bör fortsätta trimma din 2.0,a. Dels tycker jag också att 2.0 ger minst lika rolig körkänsla med en varvvillig motor som en bottenstark motor men sen ÄR det också dyrt att trimma bilar, köpa nya motorer, växellådor osv, och det verkar som att du vill komma så billigt undan som möjligt så känns det heller inte riktigt motiverat att köpa en 2.3,a "bara för meklustens skull".

    Det finns billigare saker än bilar att skruva på om det nu är skruvandet man vill göra menar jag.

    Men du gör naturligtvis som du själv vill.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: 2.3i kolvar, stakar, o vev i en ng900 2.0T?

    Dyrt? Nej. (jo om en skrot ska ha 4000 och en annan kanske 1500 för samma sak, det är skillnad)
    Svårt? ja, just för tillfället är det lite lurigt att få tag i en 2.3t i trakterna.

    Jo jag vet att vxl-lådan inte pallar för vad som helst, och jag vet att det inte är billigt att trimma, och jag vet att det behövs nya "ingredienser" allteftersom så det är jag införstådd i
    Och att komma så billigt undan? haha försöker inte alla det?
    Nä skämt åsido det är ju en projektbil, inte en banräser eller utställningsbil, så jag kommer inte slänga ut 20pap bara på motorn. Och jag kommer inte försöka dra ur 500hk heller; så setup:en kommer se ut ungefär så här: 2.3T (kanske e85), ny koppling (införskaffad), ny ic, större turbo än T25 iaf, nya spridare, växellådan kommer jag plocka ned och gå igenom. Sen får jag se vad som händer. Det är min plan jag tycker det ska bli kul iaf

    ps: har lagt ned tanken med 2.3i innanmätet för länge sedan. Så vill ni så kan ni låsa tråden eller ta bort den

    Marz

Liknande ämnen

  1. hur mkt tål original stakar och kolvar ng900 2,0 T
    Av kvirre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 22:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •