Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: topp 2.0ltt

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    310

    topp 2.0ltt

    god kväll... så nu har jag fått ordning på laddet, vad händer då? toppapakningen gick... bläääää.. ja skit samma mera mek *ler* jag har en fråga. jag har en 9000 2.0ltt 96a och jag har sett att där saknas några pinbultar till grenröret, så skall man prova sig på att borr ut och byta när jag ändå lyfter toppen. eller det är bätre att fixa en annan topp? skulle man kunde sätta ditt en 2,3 topp? är det lönt att sätta ditt en 2.,3 om det går? eller det är bäst att hålla sig till 2.0? nu ble det rörigt. hoppas ni är med på vad jag menar.... mvh micke
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107

    Re: topp 2.0ltt

    det är inge skillnad på topparna mellan 2.0 & 2.3 på kort motorn.
    jag nyss bytt på min o det enda som skillnde var ett nr som jag inte fick fram på kammarna...jag rev min topp för att den läkte lite olje+ som du har grenrörs bultar av o det gick lätt att få ur dem..men förstörde den toppen då missade kugg fel på kam inställningen så 4 st ventiler krokna lite
    fick då tag på en 2.3 topp o var samma nr på den som min 2.0 men som skrev tidigare nått annat nr på kammarna...jag tog upp även upp kylkanalerna i packningen för det kanske svalkar motorn bättre för bra verkar det som .
    /steffe
    9-3 verII -04 175hk

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: topp 2.0ltt

    Citat Ursprungligen postat av bolin 107
    ...jag tog upp även upp kylkanalerna i packningen för det kanske svalkar motorn bättre för bra verkar det som .
    /steffe
    Det finns ju en anledning till att packningen ser ut som den gör.....

    >>fabbebock, klart det är värt ett försök.
    Skulle du misslyckas kan ju en mekanisk verkstad fixa till det till samma kostnad eller billigare än en ny topp.

    mvh Jonas

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    310

    Re: topp 2.0ltt

    tjo ho... klart jag skall testa att borra först, tänkte på innan jag monterar ditt toppen igen. vad rek ni att man byter eller fixar? jag tänkte plana toppen, hur mycket vågar man ta? mitt ladd ligger runt 1,35, steg 3+ 265 hk... ja kom gärna med förslag, ställer av bilen i dag så jag har hela vintern på mig att fixa/meka *ler*. mvh igen
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: topp 2.0ltt

    Citat Ursprungligen postat av fabbebock
    tjo ho... klart jag skall testa att borra först, tänkte på innan jag monterar ditt toppen igen. vad rek ni att man byter eller fixar? jag tänkte plana toppen, hur mycket vågar man ta? mitt ladd ligger runt 1,35, steg 3+ 265 hk... ja kom gärna med förslag, ställer av bilen i dag så jag har hela vintern på mig att fixa/meka *ler*. mvh igen
    Fix
    • Rengör, speciellt noga är det ju på tätningsytor , blockplanet naturligtvis men insug och avgas.
    • Termostat, plocka ner, rengör stoppa i en ny?
    • Täthet, hur täta är dina ventiler? För att kolla detta kan man hälla rödsprit i insug och avgaskanaler.
    Det kommer att läcka men det får inte rinna igenom....
    Gör det det kan det behövas en rengöribng av ventil/säte.
    Den dyra lämnar in på fräsning av säte och eventuellt ventilslipning.
    Den billiga rengör och slipar försiktigt in ventil + säte i garaget.


    Porta

    Man behöver inte vara doktor och ha konstigt efternamn för att våga ge sig på en mild portning.
    Vassa kanter, gjutskägg och annat flödeshämmande=bort.
    Ofta är det en kant mellan säte>kanal på topparna, den kanten kan man med fördel slipa bort.
    Bort med sot i avgaskanaler.

    Planing
    Man planar bara om det behövs.
    Om det behövs eller inte kan man mäta upp i maskin eller lite enklare med en rätskiva eller en stålskala i bra skick.
    Lägg den tvärs över och kika med ljus på baksidan så får man en uppfattning om hur skev den är, mät på fler ställen.
    Om du planar ta så lite som möjligt.
    Det är inte "trimmning" att plana mycket på en turbomotor.

    Övrigt
    Håll ordning på kamöverfallen! den kan bara sitta på den plats de alltid suttit.
    De är märkta men ofta dåligt.
    Behöver du tvätta hela toppen är ju en hetvattentvätt bra, kom ihåg att den inte får bli stående fuktig bara för då finns det risk för rost.
    Det sägs att tätningarna kan bli förstörda av tvättmedlet i en tvätt, jag bytte för säkerhetskull.

    mvh Jonas

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    310

    Re: topp 2.0ltt

    jag tackar för hjälpen, har du tid och lust att förklara hur man byter ventiltätningarna? samt du har inte någon bild på en topp så att du kan visa vart du menar man kan porta lite? och även det du skrev om röd sprit? sen ang planingen så tar jag så lite som möjligt just för att vara säker på att den är rak *ler* mvh
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    310

    Re: topp 2.0ltt

    Citat Ursprungligen postat av fabbebock
    jag tackar för hjälpen, har du tid och lust att förklara hur man byter ventiltätningarna? samt du har inte någon bild på en topp så att du kan visa vart du menar man kan porta lite? och även det du skrev om röd sprit? sen ang planingen så tar jag så lite som möjligt just för att vara säker på att den är rak *ler* mvh

    kanske någon annan vänlig själ som kan förklara detta ovan för mig?
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    310

    Re: topp 2.0ltt

    Tjabba... nu har jag börjat pilla av toppen... jag ble väldigt överraskad då jag skulle skruva av grenröret, den sat med bara 3 pinbultar, mycket konstigt att den inte läckte eller vad säger ni? nu är frågan är det lönt att påbörja med att borra/gänga så många? mvh
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: topp 2.0ltt

    Citat Ursprungligen postat av fabbebock
    har du tid och lust att förklara hur man byter ventiltätningarna?
    Nu har jag tid
    • Skruva bort kamaxlarna.
    • Pilla ur tryckarna (använd magnetpenna)

    • Demontera ventiler + fjädrar + brickor+ lås.
    För att få bort dessa behöver du en ventilbåge.
    Med dennna pressar du ihop ventilfjädern så du kan demontera låset så alla delarna trillar isär.
    Jag har bara använt Biltemas variant och denna får man förlänga med en rörbit för att få den att passa.
    • För att sedan få bort tätningen behöver du en BRA platttång (näbbtång med platta käftar) som du griper med runt tätningen, vickar och drar uppåt samtidigt.
    Var försiktigt så du inte skadar tryckargången.....

    Citat Ursprungligen postat av fabbebock
    samt du har inte någon bild på en topp så att du kan visa vart du menar man kan porta lite?
    Får återkomma med det i slutet av veckan.
    Citat Ursprungligen postat av fabbebock
    och även det du skrev om röd sprit?
    Ja.....det är ett enkelt sätt att kontrollera hur tät ventilen är i föhållande till topp/säte.
    • Lägg toppen med blockplanet nedåt på ett par reglar eller liknande i yterkanterna så att du kan se alla 4 förbränningsrummen. (alltså som toppen sitter i bilen)
    • Häll i en skvätt rödsprit i insugskanaler och avgaskanaler.
    • Kika runt alla ventiler och kolla hur mycket det läcker.
    Som sagt....det kan fukta igenom men det får inte rinna eller droppa.

    mvh Jonas

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: topp 2.0ltt

    Citat Ursprungligen postat av fabbebock
    Tjabba... nu har jag börjat pilla av toppen... jag ble väldigt överraskad då jag skulle skruva av grenröret, den sat med bara 3 pinbultar, mycket konstigt att den inte läckte eller vad säger ni? nu är frågan är det lönt att påbörja med att borra/gänga så många? mvh
    Ja vad skall du göra annars, kasta toppen och montera en ny?
    Med lite tur kan du bara ta en morakniv och försöka få tag i brottsytan med spetsen och vrida ut den biten som sitter kvar.
    Går inte det kan man :
    1. Lägga på en mutter och svetsa i mitten och fylla upp med svets så man sammanfogar den avbrutna pinnskruven med muttern.
    Låt svalna något och prova sedan om det går att få med sig biten ut.
    Detta kräver att pinnskruven inte gått av för långt ner......

    2. Borra ett hål i pinnskruven och slå i en uttragarpinne (inte att föväxla med "grispitt) eller ett torxbits.

    3. Borra ur pinnskruven. Detta krväver ofta nått bättre än vanliga borrmaskinen om man inte skall "dansa ut" i det mjuka aluminiumet......

    Om gängorna blir skadade kan man alltid sätta i en lös insatsgänga.

    Lycka till

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: topp 2.0ltt

    Citat Ursprungligen postat av fabbebock
    samt du har inte någon bild på en topp så att du kan visa vart du menar man kan porta lite?
    Insug oportat:

    Avgas opotrat och oinslipat säte:

    Insug/avgas portat och inslipade säten:

    Putsad insugskanal/säte:


    mvh Jonas

Liknande ämnen

  1. Skillnad på 9000 2.0ltt och 900 2.0ltt ?
    Av martinN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-20, 19:40
  2. b234 topp eller b235 topp ? Vad är bäst ?
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 23:31
  3. skillnad 2,3 i topp mot turbo topp långmotorn?
    Av 9K turbo sport i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •