Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Saab 9-5 -00 startproblem !

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Östra Ljungby
    Inlägg
    52
    Medlem#
    6785

    Saab 9-5 -00 startproblem !

    Hej !

    Jag har en Saab 9-5 2.3 T -2000, och felet är att bilen beter sig konstigt. När jag vrider på nyckeln(inte alltid) så bara kirrar motorn, precis som den inte får bensin eller gnista. Om jag pumpar på gasen så hör man att den försöker tända, men vill inte riktigt. Om jag kirrar i säg 1 min och sen slår ifrån tändningen, så nästa gång, direkt efter så startat bilen. Vad kan detta vara ? bilen har varit på verkstad för detta fel och dom hittade ingenting. Massor med felmeddelande i boxen. Bytade box och samma fel. Oxidkoll på kablar, i med gamla boxen och vipps så startade bilen. Men nu 2 veckor efter börjar den igen. jag vet inte var jag ska börja. vad ska jag byta ?

    Med vänlig hälsning

    Jonas Lindholm
    Skräcksvart 9-5 2.3T 2000

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163

    Re: Saab 9-5 -00 startproblem !

    Har du provat med startgas när den inte tänder? Det bör ge dig en ide om det är på bränsle eller tändsidan problemet sitter. När den inte startar har du provat att skruva ur något tändstift för att se om motorn är sur? Att den startar direkt efter en minuts "torrkörning" på startmotorn låter som om den har gjort rent tändstiften och startar efter det...
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Östra Ljungby
    Inlägg
    52
    Medlem#
    6785

    Re: Saab 9-5 -00 startproblem !

    Hej JSN !

    Tack för svaret.
    Enligt verkstaden så sprutade dom in startgas och då startade den direkt. Bränsle fel eller hur ?


    med vänlig hälsning

    Jonas Lindholm
    Skräcksvart 9-5 2.3T 2000

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Östra Ljungby
    Inlägg
    52
    Medlem#
    6785

    Re: Saab 9-5 -00 startproblem !

    Vill bara lyfta min fråga igen för att förmodligen få ett svar. Gjorde lite felsök igår, men det är inte lätt att veta var man ska börja. Tog loss en massa kontakter dom har med bränsletillförslen att göra skrapade oxid och sprutade in lite kontaktsprej. Provade sen att starta bilen 30 gånger och den startade varje gång. Dock i varm miljö ( om nu det har någon betydelse) Bara hoppas på att någon haft samma eller liknande problem och där igenom kanske kan utesluta vissa fel

    Tack än en gång

    Jonas Lindholm
    Skräcksvart 9-5 2.3T 2000

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 747

    Re: Saab 9-5 -00 startproblem !

    Lurigt...men när bränslepumpen börjar bli dålig kan de bete sig sådär.
    Starat oftast men ibland inte......
    OM den skulle strula igen, lyssna då om bräslepumpen går.
    Den sitter i tanken under golvet vid baksätets sittdyna = fäll upp den så hör du om det surrar eller inte.

    mvh Jonas

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Östra Ljungby
    Inlägg
    52
    Medlem#
    6785

    Re: Saab 9-5 -00 startproblem !

    Hej Jonte !

    Tack för svaret, och detta problem har jag tänkt på och lyssnar efter pumpen varje gång jag ska starta bilen och hör den oxå. Men, finns det någon möjlighet att pumpen snurrar men inte ger något ut. Nu när detta med bilen har hänt så händer det alltid när jag inte är hemma och kan inte testa om det kommer bensin ur slangen, men skulle det hända igen så har jag verktyg med mig så jag kan kolla det.

    Med vänlig hälsning

    Jonas
    Skräcksvart 9-5 2.3T 2000

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 747

    Re: Saab 9-5 -00 startproblem !

    Citat Ursprungligen postat av Steeldragon
    Men, finns det någon möjlighet att pumpen snurrar men inte ger något ut.
    Nja...det är ganska osannorlikt. Skulle i så fall vara att du har något i tanken som täcker för sugsidan på pumpen.....men då skulle du nog uppleva problem när du kör oxo.
    Citat Ursprungligen postat av Steeldragon
    Nu när detta med bilen har hänt så händer det alltid när jag inte är hemma
    Ja det är ju så typiskt och det är väl:
    -Lagen om all jävlighet som ställer till det

    Det är ganska lätt på en 9-5 att kontrollera om pumpen bygger tryck eller inte.
    På fuel railen (röret som matar spridarna) sitter det en ventil.
    Ventilen ser ut som en däckventil och trycker man på "mittenploppen" märker man om pumpen byggt tryck eller inte......
    AKTA ögonen när du gör detta, det kan spruta rätt bra!

    mvh Jonas

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Östra Ljungby
    Inlägg
    52
    Medlem#
    6785

    Re: Saab 9-5 -00 startproblem !

    L
    agen om all jävlighet som ställer till det
    så sant.

    Tackar för tipset. Ska kolla detta så fort den krånglar igen ( och det dröjer nog inte så länge)

    MVH

    Jonas L
    Skräcksvart 9-5 2.3T 2000

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Östra Ljungby
    Inlägg
    52
    Medlem#
    6785

    Re: Saab 9-5 -00 startproblem !

    Vill gärna lyfta denna tråd igen. Har provar det med bränslerailen, och det kommer lite bensin men inte så att det stänker mycket. en annan sak jag tänkt på är startspärren. Om den krånglar, kommer det upp ett felmeddelande då ?

    har inte fått upp något sådan än iallafall.
    Ska lämna in bílen igen på måndag, för ha en bil som man inte litar på, suger. Sen det konstiga är ju att när väl bilen har kommit igång så har den inte stannat för mig bara så där, utan då går den. Konstig bil

    Tacksam för alla tänkbara svar

    Med vänlig hälsning

    Jonas Lindholm
    Skräcksvart 9-5 2.3T 2000

  10. #10

    Re: Saab 9-5 -00 startproblem !

    Lånar denna tråd lite. Har även jag fått svårt att starta bilen. Gjorde det i dag på morgonen, inga problem att starta. Körde till dagis med ena barnet, heller inga problem att starta. Kommer hem och parkerar i garaget och skall sedan efter ca två timmar åka igen.
    In i bilen, vrider på nyckeln och då maler den enbart runt, inget försöka att tända alls. Min tanke va då att det va kassetten som gett upp, men efter ett litet tag så hoppar bilen igång och går kalas.
    Åker sedan och handlar och samma sak när jag är klar, vrider då 3-4 gånger på tändningen så pumpen får jobba, DÅ hoppar den igång och går sedan kalas igen.
    Inga problem när jag väl fått igång bilen och den går och laddar som den ska.
    Men varför är det så svårt att starta den? En tanke va att byta soppafilter och se om det kan hjälpa..vad tror ni?

    Bilen är en 9-5 -99a 2.0t

    Mvh

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Östra Ljungby
    Inlägg
    52
    Medlem#
    6785

    Re: Saab 9-5 -00 startproblem !

    tjenare TT- 95 !

    Går bra att låna och jag hoppas att vi får svar, men jag kan ge dig lite svar. Jag har precis servat bilen, med bla. bränslefilter så jag TROR inte att det är där felet är

    MVH

    Jonas L
    Skräcksvart 9-5 2.3T 2000

  12. #12

    Re: Saab 9-5 -00 startproblem !

    Citat Ursprungligen postat av Steeldragon
    tjenare TT- 95 !

    Går bra att låna och jag hoppas att vi får svar, men jag kan ge dig lite svar. Jag har precis servat bilen, med bla. bränslefilter så jag TROR inte att det är där felet är

    MVH

    Jonas L
    Tack, ja jag har en liten svag kännsla av att det kanske kan vara det jag oxå. Har skaffat ett nytt som jag tänkte byta sedan. Dock så va jag nere till bilen nu och hämta barn på dagis, då starta den utan problem, dock så våga jag inte stänga av när jag va inne på dagis. jobbigt att bli ståendes med bilen utanför där
    MEN, jag såg ett annat problem nu oxå när jag kom hem. Titta på golvet och då va det ej oljepöl där bilen hade stått. Detta känns lite oroande.Skall undrsöka det ikväll oxå.

    PS: Hade haft bilen lutande, upphissad på höger sida så den luta åt vänster. Byttes nyss lite packboxar som orsakade oljeläckage, men nu har det blivit värre!

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: Saab 9-5 -00 startproblem !

    Eftersom felet verkar komma när motorn är fisljumen så sjulle jag misstänka den klassiska vevaxellägesgivaren, brukar ge exakt dessa symptom, min 9-5'a har haft precis samma probs. När det händer nästa gång att den inte startar, häll kallt vatten på vevaxellägesgivaren och testa starta igen. Gör den det så är det bara att öppna pluskan och köpa en ny givare
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 570

    Re: Saab 9-5 -00 startproblem !

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Eftersom felet verkar komma när motorn är fisljumen så sjulle jag misstänka den klassiska vevaxellägesgivaren, brukar ge exakt dessa symptom, min 9-5'a har haft precis samma probs. När det händer nästa gång att den inte startar, häll kallt vatten på vevaxellägesgivaren och testa starta igen. Gör den det så är det bara att öppna pluskan och köpa en ny givare
    Lite guidning: http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/...o.asp?nsteps=2
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15

    Re: Saab 9-5 -00 startproblem !

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Eftersom felet verkar komma när motorn är fisljumen så sjulle jag misstänka den klassiska vevaxellägesgivaren, brukar ge exakt dessa symptom, min 9-5'a har haft precis samma probs. När det händer nästa gång att den inte startar, häll kallt vatten på vevaxellägesgivaren och testa starta igen. Gör den det så är det bara att öppna pluskan och köpa en ny givare
    aaah..men då jag inte direkt kan säga att jag är bra på motorer..vart sitter denna grunka? kolla lite på länken LM visa..men ser inte redigt vart den sitter..

    PS: när bilen är varm kan jag starta den. stänger jag av den såkan jag starta den efter 5-10min igen. men längre tid går ej.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: Saab 9-5 -00 startproblem !

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Eftersom felet verkar komma när motorn är fisljumen så sjulle jag misstänka den klassiska vevaxellägesgivaren, brukar ge exakt dessa symptom, min 9-5'a har haft precis samma probs. När det händer nästa gång att den inte startar, häll kallt vatten på vevaxellägesgivaren och testa starta igen. Gör den det så är det bara att öppna pluskan och köpa en ny givare
    aaah..men då jag inte direkt kan säga att jag är bra på motorer..vart sitter denna grunka? kolla lite på länken LM visa..men ser inte redigt vart den sitter..
    Den sitter på framsidan av blocket på höger sida. Främre röret /down pipen sitter lagom ivägen för den.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  17. #17

    Re: Saab 9-5 -00 startproblem !

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    aaah..men då jag inte direkt kan säga att jag är bra på motorer..vart sitter denna grunka? kolla lite på länken LM visa..men ser inte redigt vart den sitter..
    Den sitter på framsidan av blocket på höger sida. Främre röret /down pipen sitter lagom ivägen för den.
    Okok..då ska jag kolla mer exakt vart den sitter så ja ve vart jag ska hälla kallvatten nästa gång ;P

  18. #18
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163

    Re: Saab 9-5 -00 startproblem !

    Du kan även titta på varvräknaren om den rör sig något när du kör på starten men den inte startar. Den skall hopp lite, gör den inte det så får motorn ingen signal från vevaxelgivaren.
    /Johan

  19. #19

    Re: Saab 9-5 -00 startproblem !

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Du kan även titta på varvräknaren om den rör sig något när du kör på starten men den inte startar. Den skall hopp lite, gör den inte det så får motorn ingen signal från vevaxelgivaren.
    /Johan
    hmm, det har jag aldrig tänkt på att den gör. Skall kolla det nästa gång. Har i vilket fall bytt soppafilter (tror inte det va bytt på VÄLDIGT länge)nu och lokaliserat vart vevaxelgivaren sitter ifall man måste byta den oxå.
    Tack för hjälpen och återkommer om jag inte kan hitta felet.

  20. #20

    Re: Saab 9-5 -00 startproblem !

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Du kan även titta på varvräknaren om den rör sig något när du kör på starten men den inte startar. Den skall hopp lite, gör den inte det så får motorn ingen signal från vevaxelgivaren.
    /Johan
    hmm, det har jag aldrig tänkt på att den gör. Skall kolla det nästa gång. Har i vilket fall bytt soppafilter (tror inte det va bytt på VÄLDIGT länge)nu och lokaliserat vart vevaxelgivaren sitter ifall man måste byta den oxå.
    Tack för hjälpen och återkommer om jag inte kan hitta felet.
    Nu har jag bytt vevaxelgivare (eller för en vecka sedna snart) och nu funkar det igen. MEN, jag undrar om det skall sitta någon slags tätning mellan vevaxelgivaren och blocket?
    För nu har jag märkt att det pressas ut lite olja där när motorn är igång. Detta är den enda förklaring som jag kan hitta då det är blött av olja just runt givaren.

Liknande ämnen

  1. Startproblem på Saab 9-5
    Av givakt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-06-03, 11:33
  2. Saab 9-5 Startproblem
    Av Speed_Advanced i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-09, 23:24
  3. Startproblem saab 93 SS -04
    Av frasse1978 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 15:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •