Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Problem: Inget ljud ur högtalarna i framdörr!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    78

    Problem: Inget ljud ur högtalarna i framdörr!

    Hej!

    Har precis köpt mig en Saab 9-3 Aero -01 och märkte att jag har 2 st högtalare i framdörrarna som ej fungerar (verkar dock vara originalmonterade), kablarna är redan fördragna till högtalarna och inkopplade. Jag vet inte vilken modell av stereo jag har (as1, as2, as3?()

    Nu vill jag veta vad jag behöver göra för att få ut ljud i dem.
    Jag har redan bytt ut 6x9:orna i bak samt bytt till diskanter i fram vid glasrutan.

    Jag har 2 st slutsteg ifrån förra bilen: 1st 2-kanalssteg och 1st 4-kanalssteg, samt alla kablar till detta.

    Vore tacksam ifall någon kan hjälpa mig ,känns lite dystert med bara 6x9:or och diskanter :S
    Saab 9-3 Aero -01

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Problem: Inget ljud ur högtalarna i framdörr!

    Av din beskrivning att döma, så har du AS3. Till din Saab modell så fanns det två olika ljudsystem att välja på, AS2 och AS3, och det enda som skiljer dem åt är högtalarna i dörrarna, och det tillhörande slutsteget.

    Slutsteget hittar du förhoppningsvis på den här platsen i bilen. Finns det något slutsteg där?


    Den här guiden ger också en bra beskrivning på ljudsystemet i din bil. Läs igenom den, så får du nog några idéer på hur du kan gå vidare.
    viewtopic.php?f=30&t=79020

    Och välkommen till forumet.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    78

    Re: Problem: Inget ljud ur högtalarna i framdörr!

    Jag ska kolla upp slutsteget nu. Återkommer med svar
    Saab 9-3 Aero -01

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    78

    Re: Problem: Inget ljud ur högtalarna i framdörr!

    Kollade upp slutsteget och det sitter ingenting där, det hänger dock en koppling med kablar i som jag antar endast passar till orginalsteget. Men kan jag slänga in mitt 2 kanals-steg där?

    edit: Verkar ju som om jag har en AS3 utan steg eller AS2 med dörrhögtalare som inte låter :S

    Finns det inget annat ställe som slutsteget kan sitta på då?
    Saab 9-3 Aero -01

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Problem: Inget ljud ur högtalarna i framdörr!

    Det borde gå bra ifall det får plats. De flesta frågorna på forumet brukar handla om vilka slutsteg som är tillräkligt små. Sen så har original slutsteget ett inbyggt delningsfilter som bara släpper ut basfrekvenser till högtalarna, men det har du väl redan på ditt slutsteg.

    De fördragna kablarna går alltså från dörrarna till slutstegsplatsen och inte från dörrarna till bakom stereon.

    Vilka slutstegs och högtalarlösningar som låter bäst får någon mer ljudkunnig svara på, jag har bara koll på hur det fungerar rent elektriskt.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    78

    Re: Problem: Inget ljud ur högtalarna i framdörr!

    Så om jag lyckas få plats med mitt steg jag har så måste jag dra strömkabel från batteriet och jorda steget. Men sitter högtalarkablarna fast i kopplingen som hänger där med massa kablar i? För jag hittade inga lösa kablar förutom 1 lila kabel som också hängde där.

    edit: Hittade nu högtalarkablarna lite gömda där, i samma kaberhärva som högtalarkablarna fanns även en kabelkontakt med 1 röd och en svart kabel i, kan det vara ström och jord?
    Saab 9-3 Aero -01

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Problem: Inget ljud ur högtalarna i framdörr!

    Det låter som att du har hittat rätt sladdar.

    Lågnivå finns på baksidan av stereon, men det är inte vanliga rca kontakter utan en rund DIN kontakt. Så du kommer antagligen behöva en adapter för att få ihop det. T.ex. http://www.backesljud.se/prod_bil.php?id=95

    Remote till slutsteget kan också krångla för en del. Jag tror att originalstereon bara lämnar 9 istället för 12 volt på remote, eller något sådant. En lösning är att plocka den direkt från el antennen för dä är den 12 volt..

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    78

    Re: Problem: Inget ljud ur högtalarna i framdörr!

    Tack för era svar, Jag tror dock att jag väntar med att pilla med det där. Kanske ska ta och kontakta någon som är kunnigare än mig och hjälpa mig koppla ihop allt krux.
    Saab 9-3 Aero -01

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    78

    Re: Hjälp med frågor om billjud!

    Väcker denna tråd igen då jag har stött på flera saker (problem)

    Kikade runt lite i bilen efter kablar osv och hittade som sagt 4 st högtalarkablar som det står AMP på under handskfacket till vänster vid passagerarsida.
    Går dessa kablar till högtalarna i dörren?

    Och idag när jag bytte ut mina 3,5" högtalare på instrumentbrädan såg jag en till högtalarkabel som stack ut när jag tagit bort de gamla högtalarna (de hörde inte till de gamla), jag lyckades dock inte hitta högtalarkabel på högra sidan (?)
    Vart går den högtalarkabeln någonstans?

    Kikade även under förarstolen där jag såg en svart låda, är det en förstärkare eller är det en central för elstolarna? För det fanns inte en likadan under passagerarstolen.

    Som sagt i tidigare post verkar jag ha en sorts blandning utav AS2 och AS3 eftersom att jag har basarna i dörrarna fram men ingen förstärkare vad jag vet.

    Tacksam för hjälp och svar!

    /Johan
    Saab 9-3 Aero -01

Liknande ämnen

  1. Problem med vänster framdörr 9-3 sc
    Av dontawi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 12:50
  2. [LÖST] Störande ljud i högtalarna OG9-3
    Av Tchn226 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 17:57
  3. [LÖST] Inget ljud ur högtalarna efter verkstadsbesök OG9-3 AS3
    Av AtlasK i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 23:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •