Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Reklamation DI-kassett, måste ha in bilen?

  1. #1

    Reklamation DI-kassett, måste ha in bilen?

    Jaha,

    Idag åkte jag till min Lokala SAAB handlare för att byta ut min DI-kassett som visat sig vara felaktig. Bilen fungerar utmärkt med annan tändkassett.

    Eftersom DI:n bara är 9 månader gammal, så trodde jag att det bara var att åka in till saab och få den utbytt över disk. Men si, det gick inte alls. Jag var tvungen att komma in med bilen på bokad verkstadstid, så att de skulle kunna verifiera att DI verkligen var problemet.

    Visst, jag förstår tänket bakom detta, att annars kan vilken människa som helst komma in och reklamera ditt och datt, vilket kanske inte alls stämmer, och därigenom få ut nya delar trots att det inte var något fel på den gamla delen.

    MEN, det som gör mig irriterad är SAABs totala oförmåga att ge någon goodwill överhuvudtaget på någonting. Som kund är jag inte speciellt imponerad över att man inte ens kan bjuda på en sådan sak som att byta ut DI kassetten utan omsvep. Det är ju inte precis något ovanligt fel.
    Likadant var det förresten när den förra kassetten gick sönder: den fanns ingen garanti på, trots att bilen varit inne på kampanjen hos SAAB där de bytte ut tändkasseten gratis för mindre än 1 år sedan.

    Lägg därtill att bilen är fullservad hos denne lokale handlare, att jag lagt ca 50000:- i år på att renovera en skuren motor, renovera en växellåda med kassa synkringar, och byta ut hela bakvagnen för andra gången på 14000 mil. Inte ett öre ersättning fick jag på den förlängda motorgarantin eftersom spräckta kolvar inte inkluderas i garantin. Jo just det, turbon mår inte heller bra utav föregående händelser, så den är det strax dags att byta.

    Jag har lagt flera dagars ledigt från jobbet för att hämta / lämna bilen på verkstad + privatpersoner som lagat motor och växellåda under det gångna året och får nu alltså ta ledigt ytterligare en gång för att få en ny DI-kassett.

    Ska det vara så här när man äger SAAB, eller är jag bara oerhört kinkig och gnällig?

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 496
    Medlem#
    9481

    Re: Reklamation DI-kassett, måste ha in bilen?

    Di-kasett köper man ju INTE på saab, den kostar samma på mekonomen men du får 3 års garanti istället för 1 och ingen som klagar.

    Är det inte hyfsat vanligt att när nått är sönder så vill företaget kontrollera saken innan de lämnar sitt utlåtande?

    Om tvn pajar är det ju inte så att man bara går och plockar ut en ny...

    Nja jag kan nog ha förståelse för att de vill kontrollera om DIn funkar eller inte innan du får en ny.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 149
    Medlem#
    2555

    Re: Reklamation DI-kassett, måste ha in bilen?

    MEN, är det samma tillverkare?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 496
    Medlem#
    9481

    Re: Reklamation DI-kassett, måste ha in bilen?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    MEN, är det samma tillverkare?
    Ja...

    Allt är det samma.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5

    Re: Reklamation DI-kassett, måste ha in bilen?

    Javisst är det samma tillverkare? Mig veterligen iaf.

    Tändkassett köper man på SAAB om man kan få personalrabatt av en kompis, och kassetten då kostar mycket mindre än på Mekonomen. Annars håller jag med dig Pumba . Som vanligt så bedrar dock snålheten visheten.

    Dock: Köper man en TV som går sönder, så kan ju firman reparera TV:n och måste då givetvis få tillgång till denna, men en DI går inte att reparera utan bara att byta ut.

    Jag skulle kunna tänka mig att betala för att lösa ut en ny DI-kassett, och sen lämna in den gamla för reklamation och få betalt när reklamationen går igenom. Precis som förfarandet är på Mekonomen och i princip alla andra reservdelsbutiker jag handlat av eller jobbat för.

    Det som stör mig är egentligen inte just detta reklamationsförfarandet som såndant, utan SAAB:s oförmåga att ta hand om en kund som redan är rätt sargad efter ett otroligt tufft år med sin bil. Det är dyrt att ständigt ta ledigt från jobbet för att lämna in bilen på verkstad, och detta borde i mitt tycke vara en ganska simpel reklamation.

    Det är dessutom den andra tändkassetten som går sönder inom ett år, och det är ju välkänt att dem är mindre bra som produkt.

    well, som sagt, bara min syn på saken .

    /Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 003

    Re: Reklamation DI-kassett, måste ha in bilen?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Di-kasett köper man ju INTE på saab, den kostar samma på mekonomen men du får 3 års garanti istället för 1 och ingen som klagar.

    Är det inte hyfsat vanligt att när nått är sönder så vill företaget kontrollera saken innan de lämnar sitt utlåtande?

    Om tvn pajar är det ju inte så att man bara går och plockar ut en ny...

    Nja jag kan nog ha förståelse för att de vill kontrollera om DIn funkar eller inte innan du får en ny.
    2 års reservdelsgaranti på Saab.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 421
    Medlem#
    3020

    Re: Reklamation DI-kassett, måste ha in bilen?

    Nog kan de har bra goodwill hos Saab. IC sprack igen på vår 9-3 2.2diesel. Och det var 2 år sedan den sprack förra gången.

    Den gick på goodwill, var bara att betala felsökning.
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  8. #8

    Re: Reklamation DI-kassett, måste ha in bilen?

    Ja, det var ju faktiskt "well done" .

    *gah* jag får väl bita i det sura och lämna in bilen, men det känns bara så surt, även om jag som jag skrev från början förstår dem också.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 496
    Medlem#
    9481

    Re: Reklamation DI-kassett, måste ha in bilen?

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Javisst är det samma tillverkare? Mig veterligen iaf.

    Tändkassett köper man på SAAB om man kan få personalrabatt av en kompis, och kassetten då kostar mycket mindre än på Mekonomen. Annars håller jag med dig Pumba . Som vanligt så bedrar dock snålheten visheten.
    Kan bara bekräfta att det ÄR samma, som jag sa tidigare då jag själv köpte min på Mekonomen då saab inte var öppet.

    Det är samma kartong och hela köret, med GM märken osv på.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10

    Re: Reklamation DI-kassett, måste ha in bilen?

    Hejsan, tråkigt att du har haft så mycket bekymmer med din saab.. Om någon kommer till oss och säger att det är ett garantifel på DI-kassetten (reservdelsgaranti eller nybilsgaranti) så måste vi naturligtvis felsöka på bilen för att få rätt diagnos. Om vi skickar in en reservdelsgaranti till saab där det står tex att "kunden märkte att bilen gick på 3 cylindrar, han felsökte och kom fram till att DI-kassetten var defekt" så får vi(märkesverkstaden) inte en krona tillbaks. Vi måste ställa en egen diagnos för att det ska gälla. Orsaken till att spräckta kolvar inte omfattas av motorgarantin är att det helt enkelt oftast handlar om chippade motorer. Om man närmar sig 300hk på en t7 motor så kan det bli problem...

  11. #11

    Re: Reklamation DI-kassett, måste ha in bilen?

    Hej CBR1100!

    Tack för beskrivningen hur det fungerar . Jag visste det iofs redan, eftersom jag jobbat med SAABs affärssystem och haft support på bl.a garantibiten, så egentligen borde jag väl vetat detta rent mentalt och insett att det inte var lönt att hetsa upp sig för. Jag vet också att garantiansökan är kopplad till själv arbetsordern, så det är ju inte så lätt för en återförsäljare att fuska med detta gentemot sin generalagent (om nu viljan skulle finnas).

    Vill dock passa på att påtala att min bil INTE var chippad när kolven gav sig.

    Fortsatt trevlig helg!

    /Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  12. #12

    Re: Reklamation DI-kassett, måste ha in bilen?

    Vill dock passa på att påtala att min bil INTE var chippad när kolven gav sig.
    Ajdå, trodde jag var något på spåret där. Hoppas dom nya kolvarna håller bättre.

  13. #13

    Re: Reklamation DI-kassett, måste ha in bilen?

    Det hoppas jag med .

    Jag har ju mig själv att skylla om någon kolv skulle gå åt skogen nu, men jag har iaf haft kul under tiden

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 813

    Re: Reklamation DI-kassett, måste ha in bilen?

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Di-kasett köper man ju INTE på saab, den kostar samma på mekonomen men du får 3 års garanti istället för 1 och ingen som klagar.

    Är det inte hyfsat vanligt att när nått är sönder så vill företaget kontrollera saken innan de lämnar sitt utlåtande?

    Om tvn pajar är det ju inte så att man bara går och plockar ut en ny...

    Nja jag kan nog ha förståelse för att de vill kontrollera om DIn funkar eller inte innan du får en ny.
    2 års reservdelsgaranti på Saab.
    Är det inte så att första året så är det reklamationsrätt för funktion (inte slitage) och nästa år så måste kunden kunna visa att felet fanns det första året..


    Är helt säker på att det är mycket svårt att reklamera en DI-kasset från Mekonomen när det gått typ 2,5 år.. Men jag kan ha fel..


    För övrigt så finns det olika tillverkare på kassetterna, Saab bytte ju leverantör under detta året.. Och sedan fanns det en annan leverantör som levererade till biltillbehörsbutiker och de var det mycket strul med, men det ser man på skruvarna under, är de torx så ska det vara grönt..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-02-04, 00:54
  2. Måste man höja motorn när man sänker bilen
    Av Bobco i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-04-18, 19:17
  3. När måste bilen in på service?
    Av DillinetZki i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-06, 00:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •