Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 9-5 2.0t -00 går instabilt

  1. #1

    9-5 2.0t -00 går instabilt

    Hej.

    Min 9-5a har på senare tid börjat bete sig underligt.

    När man står på tomgång märks ingenting speciellt.

    När jag lägger i 1an (eller backen) och ger lite gas för att åka iväg börjar varvtalet pendla mellan tomgång och den gasmängd jag ger vilket resulterar i att motorn ena stunden håller på att dö och sedan kommer igång igen med ett ryck, detta sker växlevis ända tills jag kommit upp i så hög fart att motorn varvar över 2000 rpm.
    Enda sättet att undvika detta är att ge grundgas som tar upp motorn i ca 2000-2500 rpm innan jag börjar släppa på kopplingen vid start.

    Sedan märks inget speciellt vid aceleration på 1an och 2an.

    När jag accelererar på 3an och 4an däremot kan bilen börja rycka upprepande när jag passerar 3000 rpm, ungefär som om jag hade släppt gasen och sedan tryckt ner den igen, vilket kan bli lite läskigt vid en omkörning.

    Det tredje fallet när bilen beter sig skumt är när jag släpper gasen i nedförsbacke och sedan trycker ner pedalen igen när vägen blir plan, då händer först ingenting och sedan kommer önskat gasläge med ett ryck (inga upprepande ryckningar här).

    Jag har aldrig råkat ut för någon varningslampa eller "check engine"-meddelande under dessa incidenter.

    Någon som har en teori till vad som kan orsaka detta eller åtminstonde någon ledtråd till var man kan börja felsöka?
    Är totalt inkompetent som mekaniker men har anhöriga som kan hjälpa mig om jag bara vet vad som behöver fixas.

    Tack på förhand.

  2. #2

    Re: 9-5 2.0t -00 går instabilt

    Lite mer info, det rycker även vid acceleration på 2an fast inte lika mycket, och ryckningarna på alla växlar är beroende av hur hård accelerationen är, det blir värre om man ger mycket gas.

    Fick även ett helt gäng ryckningar precis nyligen vid en vänstersväng, jag bromsade ner till 30, lade i 2an och svängde, när jag släppte upp kopplingen gick varvtalet upp till 2000 p.g.a. att bilen rullade, sen när jag trampade på gasen började det rycka något förskräckligt några sekunder innan det stabiliserade sig.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: 9-5 2.0t -00 går instabilt

    Se över soppatrycket och lyssna efter missljud från soppapumpen. Tycker det låter som att den håller på att ge upp för dig.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: 9-5 2.0t -00 går instabilt

    Trasig LMM eller luftläckage innan turbon men efter LMM.

  5. #5

    Re: 9-5 2.0t -00 går instabilt

    Tack för tipsen.
    Glömde bort att säga att problemen inte är konstant förekommande, ibland fungerar det felfritt, ibland sämre.
    Om det kan utgöra någon ledtråd..

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    277

    Re: 9-5 2.0t -00 går instabilt

    När jag accelererar på 3an och 4an däremot kan bilen börja rycka upprepande när jag passerar 3000 rpm, ungefär som om jag hade släppt gasen och sedan tryckt ner den igen, vilket kan bli lite läskigt vid en omkörning.

    Hade detta problem gick över med ny bränslepump köpte en henko på exd
    Saab 9-5 2.0t -04

Liknande ämnen

  1. Instabilt laddtryck...vill ha stabilt till Kinnekulle...
    Av Spets i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 09:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •