Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Olje-rekommendationer?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450

    Olje-rekommendationer?

    Hej!
    Har kollat runt på alla olje-relaterade trådar här på forumet... Blir inte klokare!
    Vad bör jag ha för viskositet? Helsyntet!!? Känt märke?
    Skriv gärna vad ni använder för märke, samt "modell"!
    MVH Markus
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Helsyntet och byte var 1000mil är det som gäller för mig.
    Jag har prövat alla möjliga oljor utan att märka någon skillnad.
    0/5-W40/50 är lagom till en 9000T tror jag.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Olje-rekommendationer?

    Citat Ursprungligen postat av Murkas
    Hej!
    Har kollat runt på alla olje-relaterade trådar här på forumet... Blir inte klokare!
    Vad bör jag ha för viskositet? Helsyntet!!? Känt märke?
    Skriv gärna vad ni använder för märke, samt "modell"!
    MVH Markus

    Du förvånar mig.


    Med så otrolig mycket frågor och trådar om detta med oljor, så kan det väl inte vara så mycket som det inte givits svar på minst 100 gånger redan??

    Vad har du för bil?

    Har du bilens handbok kvar?

    Vad står det om oljor och viskositeter i den?

    Har du kikat på någon bensinmack i de häften de har bland oljehyllorna i vilka det finns oljerekommendationer för de allra flesta normala fordon?

    Till sist, det är faktiskt rätt svårt att lyckas välja käpprätt åt helvet vad gäller olja till en normal bilmotor. Jag skulle vilja påstå att man kan gå in bland oljehyllorna med förbundna ögon och slumpmässigt greppa en flaska, och chansen att det inte skulle duga fint är lika stor som att få pungbrock vid morgonkacken......


    Kanske inget bra svar på din fråga, utan mer ett uttryck för att man börjar bli lite sliten på den adrig sinande strömmen av oljefrågor om och om igen, där få eller ingen verkar kunna ta reda på något själv i saken :-)

    Ja ja, det lär komma fler svar i tråden, liksom den vanliga dosen skrönor om mineral och helsyntet från någon som "minsann vet..." Eller "har hört...."


    Tjosan....



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852

    Re: Olje-rekommendationer?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    .......chansen att det inte skulle duga fint är lika stor som att få pungbrock vid morgonkacken......

    AJ AJ

    /R

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450

    Re: Olje-rekommendationer?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418


    Du förvånar mig.


    Med så otrolig mycket frågor och trådar om detta med oljor, så kan det väl inte vara så mycket som det inte givits svar på minst 100 gånger redan??

    Vad har du för bil?

    Har du bilens handbok kvar?

    Vad står det om oljor och viskositeter i den?

    Har du kikat på någon bensinmack i de häften de har bland oljehyllorna i vilka det finns oljerekommendationer för de allra flesta normala fordon?

    Till sist, det är faktiskt rätt svårt att lyckas välja käpprätt åt helvet vad gäller olja till en normal bilmotor. Jag skulle vilja påstå att man kan gå in bland oljehyllorna med förbundna ögon och slumpmässigt greppa en flaska, och chansen att det inte skulle duga fint är lika stor som att få pungbrock vid morgonkacken......


    Kanske inget bra svar på din fråga, utan mer ett uttryck för att man börjar bli lite sliten på den adrig sinande strömmen av oljefrågor om och om igen, där få eller ingen verkar kunna ta reda på något själv i saken :-)

    Ja ja, det lär komma fler svar i tråden, liksom den vanliga dosen skrönor om mineral och helsyntet från någon som "minsann vet..." Eller "har hört...."


    Tjosan....



    MVH Tony
    Hej Tony!

    Om du tittar i min signatur kan du se att jag har en 9000 -96!
    Det jag menade med denna tråd var att främst försöka få fram ett tips på ett fabrikat som duger och höra vad ni använder, eftersom det enligt vissa först-sig-påare ska skilja en del!
    Förresten! Tack för just ditt tips: blunda och välj! Ska nog köra den då! Så får jag nån jävla mineralolja från Turkmenistan!

    MVH Markus
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Köp kända märken av den rekomendation som instruktions boken ger.
    Sen vilket märke som är bättre än den andra är en helt annan sak.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988
    Kör nu på Castrol GTX Magnatec(helsyntet)

    viskositet 5W 40 om jag inte e helt ute o cyklar

    Kör även på Mobil 1 5W 50 ibland



    H/David

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Olje-rekommendationer?

    Citat Ursprungligen postat av Murkas
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418


    Du förvånar mig.


    Med så otrolig mycket frågor och trådar om detta med oljor, så kan det väl inte vara så mycket som det inte givits svar på minst 100 gånger redan??

    Vad har du för bil?

    Har du bilens handbok kvar?

    Vad står det om oljor och viskositeter i den?

    Har du kikat på någon bensinmack i de häften de har bland oljehyllorna i vilka det finns oljerekommendationer för de allra flesta normala fordon?

    Till sist, det är faktiskt rätt svårt att lyckas välja käpprätt åt helvet vad gäller olja till en normal bilmotor. Jag skulle vilja påstå att man kan gå in bland oljehyllorna med förbundna ögon och slumpmässigt greppa en flaska, och chansen att det inte skulle duga fint är lika stor som att få pungbrock vid morgonkacken......


    Kanske inget bra svar på din fråga, utan mer ett uttryck för att man börjar bli lite sliten på den adrig sinande strömmen av oljefrågor om och om igen, där få eller ingen verkar kunna ta reda på något själv i saken :-)

    Ja ja, det lär komma fler svar i tråden, liksom den vanliga dosen skrönor om mineral och helsyntet från någon som "minsann vet..." Eller "har hört...."


    Tjosan....



    MVH Tony
    Hej Tony!

    Om du tittar i min signatur kan du se att jag har en 9000 -96!
    Det jag menade med denna tråd var att främst försöka få fram ett tips på ett fabrikat som duger och höra vad ni använder, eftersom det enligt vissa först-sig-påare ska skilja en del!
    Förresten! Tack för just ditt tips: blunda och välj! Ska nog köra den då! Så får jag nån jävla mineralolja från Turkmenistan!

    MVH Markus

    Ehhhh....

    Tror du missuppfattade mig lite. Jag menade inte att det var ett tips att blunda och kuta in och handla olja, bara att det är ganska svårt att lyckas välja så hemskefel olja att det dödar eller skadar motorn.

    De allra flesta oljor i handeln duger fint till de allra flesta motorer.

    Man kan säkert köra ett helt liv på en olja från Turkmenistan utan större besvär, men det kan ju finnas ännu bätre olja, frågan är vad man vill ha, eller vad man verkligen behöver...?


    Jag vill ha finaste helsynteten, för det är bättre, men jag behöver sannolikt inte ha den, men det känns bättre i min själ.... :-)


    Ingen på denna sida, DrBoost undantagen, har de erfarenheter eller kunnande för att kunna avfärda oja från Kastrull som kassare än olja från Skäll..... som ett exempel. Det handlar i första hand om ren religion kan man säga.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Ehhhh....

    Tror du missuppfattade mig lite. Jag menade inte att det var ett tips att blunda och kuta in och handla olja, bara att det är ganska svårt att lyckas välja så hemskefel olja att det dödar eller skadar motorn.

    De allra flesta oljor i handeln duger fint till de allra flesta motorer.

    Man kan säkert köra ett helt liv på en olja från Turkmenistan utan större besvär, men det kan ju finnas ännu bätre olja, frågan är vad man vill ha, eller vad man verkligen behöver...?


    Jag vill ha finaste helsynteten, för det är bättre, men jag behöver sannolikt inte ha den, men det känns bättre i min själ.... :-)


    Ingen på denna sida, DrBoost undantagen, har de erfarenheter eller kunnande för att kunna avfärda oja från Kastrull som kassare än olja från Skäll..... som ett exempel. Det handlar i första hand om ren religion kan man säga.


    MVH Tony
    OK då missuppfattade jag dig lite då... Då är jag ledsen att behöva dra upp detta igen då! Men jag hade inga onda avsikter med att göra detta inlägg! Det enda jag vill är att veta vad som är bäst för min motor!
    Mest detta uttryck jag inte förstår:
    Citat Ursprungligen postat av Tony
    Du förvånar mig.
    MVH Markus
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Perth, Australien
    Inlägg
    460
    Kör Castrol Formula RS 0-40W eller om det e 5-40W det är.
    Kör på den för att det e en häftig formel 1 bil på dunken
    9-3 Aero Cab -01
    Tillbaks med en Saab igen efter fyra år med Cosworth

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Till min 9-5:a är det 0W-30 på vintern och 0W-40 på sommaren.

    Har du ingen instruktionsbok så testa att ringa din saabverkstad.

    Vad gäller val av märke så välj någon av de kända märkena (Mobil 1 och Castrol tex.) Visst kan du säkert köpa Shell, Statoil eller OKQ8 olja men jag tycker det "känns" bättre att hälla i något som upplevs vara bättre om du förstår.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Murkas

    OK då missuppfattade jag dig lite då... Då är jag ledsen att behöva dra upp detta igen då! Men jag hade inga onda avsikter med att göra detta inlägg! Det enda jag vill är att veta vad som är bäst för min motor!
    Mest detta uttryck jag inte förstår:
    Citat Ursprungligen postat av Tony
    Du förvånar mig.
    MVH Markus

    Ja, det kanske verkade lite märkligt att jag skrev så. Hittade inte bättre formulering än så

    Vad jag menade var bara, att det egentliugen inte borde vara så himla märkvärdig i dagens infosamhälle, att få fram vettig info om vad som gäller ang. olja för sin bil. Visst kan man fråga på ett forum som detta, men tyvärr brukar det ofta dyka upp "förståsigpåare" som inte förstår sig på, utan bara "har hört" eller "tycker" utan egentlig reell kunskap eller fakta. Och hur ska en oerfaren okunnig kille kunna skilja dessa "råd" från de som är mer riktiga?

    Därför är det många gånger bättre att själv ta kontakt med t ex. SAAB eller kika i bilens handbok, eller i de oljerekommendationer som de flesta oljebolag har.

    Olja kan visst vara klurigt ibland, men ofta görs det till mer religion och krångligare än det behöver vara.

    Det finns en hel massa saker som påverkar bil och motors vällevnad mycket mycket mer och fortare men som få verkar fundera på, än valet av motorolja. Ändå verkar halva sveriges bilägare ligga sömnlösa i månader oroligt grubblandes på om de ska våga välja Castrol helsyntet eller Mobil, eller nåt annat, fast de högst troligt aldrig skulle märka skillnad i alla fall under bilens livstid.

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Liknande ämnen

  1. Rekommendationer på däck
    Av freddegbg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 22:19
  2. Rekommendationer om motorolja 9-5 -99
    Av Ante_K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 22:57
  3. Saab 9-5 aero 00 Olje stänk från olje påfyllning
    Av Andy9k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-07, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •